Tudor Octavian

Finețea observației și meșteșugul își dau mâna în texte care pot fi citite și la berărie, și la biblioteca Academiei

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Tudor Octavian
Un articol care nu merge cu sarmale și cârnați

Un fost coleg de la filologie, devenit cercetător lingvist, a alcătuit, în paralel cu sarcinile de serviciu și, s-ar putea spune, în pofida acestora, două tomuri masive, coborând în istorie și apoi urcând “la zi”, cu cele două definiri ale […]

...

Mai bine pe tușă, decât în spital

Dacă arbitrii ar sancționa toate faulturile golănești – din spate, la glezne, la fibră și prăvălirile pe adversar – prin care cei mai mulți dintre jucătorii cu o tehnică precară și cu o genă de maidan a răzbunării, la jumătatea […]

...

Eu, noi și regalitatea

Pentru mine, cel crescut cu o istorie mincinoasă și îmbătrânind în diversiune, toate informațiile privind regalitatea și rolul ei în devenirea modernă a României, au renăscut cu un plus de sens, într-un imens vid afectiv, odată cu reîntoarcerea acasă a […]

...

O corvoadă și o pagubă-n ciuperci: Cupa României

Cu excepția lui Miriuță, condamnat să bată măcar în Cupă, până ce va ști dacă mai rămâne la Dinamo, și a unor echipe din Liga a 2-a, dar și acestea cu niște motivații în afara gloriei sportive, Cupa României la […]

...

Fotbalul cu epoleți de generali și colonei

Că, probabil, așa stau lucrurile în toată lumea. Și că nu e deloc bine să ai păreri foarte apăsate despre generalii și coloneii deveniți subiecții unor scandaluri bugetare, fiindcă orice ar face și ar drege aceștia, e pentru apărarea patriei, […]

...

Fotbalul în era computerului

Multora, fotbalul le e indiferent la modul firesc, fără să aibă şi o motivaţie intelectuală a indifenţei

Cei care fac din refuzul fotbalului o chestiune de înaltă spiritualitate sînt de fapt preocupaţi de înţelesurile relaţiei cu fotbalul. E ca şi […]

duminică, 17 mai 2009, 6:02

Multora, fotbalul le e indiferent la modul firesc, fără să aibă şi o motivaţie intelectuală a indifenţei

Cei care fac din refuzul fotbalului o chestiune de înaltă spiritualitate sînt de fapt preocupaţi de înţelesurile relaţiei cu fotbalul. E ca şi cînd ai refuza relaţia cu o femeie dorită de toată lumea, dar te-ai întreba toată viaţa dacă a fost bine sau a fost rău.

 Mondializarea fotbalului e o realitate tot atît de intrinsecă mersului vremurilor ca şi mondializarea informaţiei, ca mondializarea unor boli sau mondializarea unor interese de grupuri financiare. Tata juca fotbal la o echipă de uzină, toată copilăria mea a fost marcată de vecinătatea stadionului, a sălii de box şi a unui bazin de înot, iar dacă mai spun că singurele evenimente la care participa trup şi suflet tot cartierul erau meciurile cu o echipă de cartier din Galaţi, conchid că nu aveam cum să mă detaşez de viaţa sportului, oricît de multă carte aş fi învăţat. Tot ce se întîmplă în copilărie ţine de softul esenţial al memoriei afective. Cînd unii din ultra-rafinaţii culturii strîmbă din nas la discuţiile despre fotbal, mă simt nu vulnerabil, ci jignit.

O cugetare a unui om de fotbal italian conţine raţiunea mondializării războaielor, cu poporul spectator în tribune: Mai bine bătăi între suporteri, decît bătălii între ţări. Zicala de mai sus a italianului are şi un pandant, creat tot de un intim al marilor confruntări fotbalistice: Sîmbăta nu se fac revoluţii, fiindcă avem derby. Energiile greu de controlat ale mulţimilor devin controlabile în mare parte prin noua mitologie a fotbalului. Unde au ceva dreptate ultra-rafinaţii opiniilor despre circ e la mondializarea, în paralel, a mafiei fotbalului şi a unui tip de prost-gust venit din lumea de jos a marelui public. Ceea ce numim marele public nu e o masă fără nuanţă. În marele public există şi pături de ultra-rafinaţi ai conflagraţiilor de stadion.

Ca fenomen economic, nici un stat cu administratori deştepţi nu-şi poate permite să nu ia în seamă industria fotbalului, singura care nu intră în criză şi care dă de lucru fără convulsii de personal unor generaţii întregi de slujbaşi ai sportului. Merg chiar mai departe cu judecata spunînd că un ministru al culturii care nu realizează înţelesurile sportului ca instrument al culturii nu-i bun de ministru.

Comentarii (3)Adaugă comentariu

Comentează