Radu Naum

Evadat din Turul Franței, s-a oprit o perioadă pe semicerc. Acum e în suprafața de pedeapsă. Are opinie, și ca editorialist, și ca moderator

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Radu Naum
Handbaliatorii

Vocea lui Ştefan Birtalan e întretăiată, şi nu din cauza legăturii telefonice, nici urmare a micului şi simpaticului defect de vorbire, un bâlbâit care i-a adus porecla „Bibi”. Emoţie. Nu dintr-aceea de soap care să-ţi mulgă lacrimi, o emoţie adâncă, […]

...

Cei de pe urmă

Britanicii s-au culcat cu City-Utd 0-2 şi s-au trezit cu The Queen-Meghan 0-1. De Ziua Femeii. Care e, de fapt, o zi a drepturilor femeii, ceea ce ne reaminteşte paradoxurile unei umanităţi dornice să ajungă pe Marte, dar având probleme […]

...

Gura bate gândul

„E fenomenal ce face LeBron. Dar nu-mi place când persoane care au acest statut în sport se implică în același timp și în politică. Adică, fă ce faci tu bine. Ține-te de ceea ce faci. Eu, de exemplu, joc fotbal […]

...

Cu sportul la psihiatru

„Închisoare pentru lesbianism, wow!”. Comentariu la articolul despre golgota Marianei Cetiner, fosta handbalistă care vorbeşte, în interviu cu Costin Ştucan, despre abuzurile îngrozitoare suferite pe când era copil şi apoi adult. Da, da, închisoare pentru lesbianism! Şi nu se întâmpla […]

...

Masonaras

E probabil ca preşedintele FRF, exasperat de castanele pe care le încasează în numele grecului, să-l fi forţat pe Vassaras să iasă şi să spună ceva, orice. Şi s-a întâmplat ceea ce era de aşteptat. În interviul de la Telekom, […]

...

Bicicletă cu motor, du-mă şi pe mine-n zbor!

Un sport se întoarce la origini cu ajutorul tehnologiei de ultimă oră

Permalink to Bicicletă cu motor, du-mă şi pe mine-n zbor!
sâmbătă, 9 mai 2015, 12:53

Tocmai cînd ciclismul părea că s-a vindecat de boala dopajului, apare o nouă problemă. Motoraşul disimulat în cadrul bietului vehicul pe două roţi.

În burta monstrului

Faza descrisă în l’Equipe e de filme poliţiste. Undeva în Bucureşti … sau poate în Budapesta? … Staţi puţin, poate fi cazul singurei confuzii inverse? Nu contează… Deci… Pam-panaaaan! Un tip rulează pe o bicicletă. Tricoul cu fermoar lung îi flutură deschis. Normal. Camera de luat vederi trece zgîlţîindu-se pe vitezometrul maşini din care filmează. 80 la oră, frate!!! Şi ăla pare că a ieşit la o plimbare în parc. Bicicleta e una normală de curse. Ungurul Istvan Varjas le arată reporterilor mai tîrziu minunea, în portbagajul furgonetei închiriate, ascunsă sub pături. Bicicleta. Nu. De fapt, The Bicicleta! La exterior, ca oricare alta. Dar o dată apăsat un buton ascuns sub cauciucul care îmbracă manetele frînelor roţile încep să se învîrtă singure. Tare! Adică, se învîrt tare. Problemă: motoraşul ascuns pe undeva (În cadru? În butuc? Mister şi groază!) face un zgomot ca de fierăstrău electric, zic martorii. Poţi scăpa „cu viaţă” într-un pluton compact? Nu, clar. Dar pe o căţărare sau pe pavate, în urletele infernale ale mulţimilor şi sirenelor? Probabil că da. Ungurul zice că a inventat bicicleta care bate dopajul şi pretinde pentru „bebeluşul” său între 100.000 şi 120.000 de euro. Am luat-o razna?

Un sport incorijibil?

Cînd Uniunea Ciclistă Internaţională a mandatat o comisie independentă să investigheze lumea cea mai mînjită a galaxiei efortului, puţini au crezut că va rezulta cel mai sincer, nefardat şi nepolitizat raport întocmit vreodată. Şi mai ales că va fi dat publicităţii. Dincolo de degetul acuzator asupra conducerilor succesive ale UCI, care n-au rezolvat, ba chiar au încurajat prin pasivitate dopajul (Cucu! Se aude şi pe la alte federaţii?), revelaţia cea mai surprinzătoare pentru noi toţi a fost despre pericolul trişatului cu ajutorul motoraşelor disimulate în biciclete. Pentru Brian Cookson, şeful UCI, nici o surpriză. În Paris-Nice şi Milano-San Remo s-au efectuat controale asupra bicicletelor şi camioanelor echipelor. Rezultatul? Nada, rien de rien!

Bicicleta care nu vrea să se oprească

Varjas: „Inspectorii pot tăia bicicletele în mii de bucăţi, nu vor găsi nimic” (l’Equipe). Beznă adîncă. Adevărul e că nimeni n-a fost prins cu această oroare, dar mulţi susţin că ea e folosită pe sub nasul nostru, precum EPO în anii ’90. Au şi un fel de probe. Turul Spaniei 2014. Ryder Hesjedal, cîştigător în Il Giro doi ani mai devreme, cade, dar, bizar, roata din spate continuă să se învîrtă antrenînd bicicleta într-o mişcare de titirez, întrerupă doar de o motocicletă care intră în ea. Dacă nu, cine ştie, poate s-ar fi învîrtit pînă la Madrid… Replica e vizibilă pe acelaşi motor (de căutare video). Oameni care demonstrează că roata se poate învîrti o vreme din inerţie şi poate antrena întreaga structură. Dar nu e tot.

Plimbarea de pe pavate

Mur du Grammont e un templu, o legendă. O pantă mitică în Turul Flandrei la capătul căreia zeii sînt despărţiţi de muritori. În 2010 Tom Boonen e în superformă. Urcă „zidul” mai repede ca niciodată. Mică problemă. Fabien Cancellara tocmai l-a lăsat de căruţă rulînd aşezat în şa, ca într-o plimbare de duminică. O săptămînă mai tîrziu, în Paris-Roubaix, elveţianul reface demonstraţia de forţă. Dar cînd? Imediat după ce îşi schimbă bicicleta, deşi nu spărsese nici un cauciuc. Avea să spună că frîna îi freca de roată. Da, ok… O echipă de filmare, fără îndoială dornică de senzaţionalul dubios la care se dedau jurnaliştii în general, n-a putut să-i filmeze bicicleta, parcată în fundul camionului echipei. Şi nu e singurul. Au refuzat şi alţii. Iar cînd au venit inspectorii să le demonteze maşinăriile s-au revoltat. Durează prea mult! Da, au dreptate. Nu mai puţin ca răbdarea noastră.

Dopajul care nu omoară

Ciclismul e pe punctul să sară din Epoca de Piatră direct în dimensiunea Star Trek. Un motor disimulat în bicicletă poate fi acordat la micul computer care măsoară frecvenţa cardiacă şi pus să pornească abia atunci cînd rişti să intri în „zona roşie”, pulsaţia de la care începe să se acumuleze acid lactic în proporţie geometrică, ceea ce duce la extenuare. În felul ăsta împuşti doi iepuri, înaintezi fără efort şi îţi refaci concomitent forţele. Astfel, folosirea instrumentului infernal e limitată, ca şi riscul de a fi prins. Bingo! Nu trebuie să devii Superman, ci doar să cîştigi pe loc cîţiva waţi în aşa fel încît să ajungi plin de transpiraţie la sosire, dar înaintea tuturor. Vă puteţi întreba: de ce, atunci, nu folosesc toţi acest ajutor magic?

Frica, profesorul perfect

Posibil răspuns: pentru că potenţialii lor trişori, spre deosebire de ai noştri care bagă mîna pînă la umăr în „dulceaţă”, ştiu că nu trebuie să exagerezi sub pedeapsa de a declanşa o explozie atomică. Sponsorii ar fugi ca de ciumă, un sport ar fi în pericol de dispariţie. Plus că invenţia costă al naibii de mult, ciclismul nu e fotbal. Dar tentaţia, raportat la dopaj e mare şi logică: cîştigi fără să îţi pui sănătatea în pericol. Reversul: primul care va fi prins va fi linşat moral. Din doping îţi mai puteai reveni, din aşa ceva niciodată. Iată avantajele şi riscurile celui mai trăsnit scandal din ciclism, unul care, aparent paradoxal, leagă universul modern al acestui sport de începurile sale.

Povestea merge (mult) mai departe

În primii ani ai Turului Franţei, pe la 1900 şi un pic, unii dintre rutieri se aranjau să ia trenul, coborau puţin înainte de sosire şi apoi pedalau pînă la finiş. Azi, lumea a evoluat. Nu mai sui bicicleta în tren. Faci trenul mic, mic de tot şi îl sui, pe el, în bicicletă. Un fel de BGV, Bicyclette de Grande Vitesse. Ferească Sfîntul, ar fi scuipat în sîn ţăranii de pe ogoarele încă nemăcinate de Marele Război!

(text inspirat şi de un articol din l’Equipe)

Comentarii (17)Adaugă comentariu

seba (12 comentarii)  •  9 mai 2015, 15:09

tare

victor L (73 comentarii)  •  9 mai 2015, 19:47

Vara lui 2010.
Incepuse mondialul de fotbal din Africa de Sud. Mingea, numita Jabulani, parca, avea o traiectorie ciudata cind era lovita.
Risc si postez pe un blog, unde se „dezbatea” ciudatenia traiectoriei, ca mingile Jabulani au incorporat in ele un cip. Si care, cu o telecomanda de la 200-300 de metri, poate influentata traiectoria balonului.
Mai spuneam ca stiu, din surse sigure, ca unora li s-au dat mingi, dar nu si telecomenzi; adica nu stiau de ele si de cip.
(Nu va mai spun ca am fost luat in serios si am fost combatut cu furie.)
Ei bine, daca bicicletele unora au un „cip”, un fel de cutie neagra, indestructibila, dar nu de inregistrat, ci de actionat rotile?

victor cel retard (2 comentarii)  •  9 mai 2015, 20:35

Bicicleata aia chiar exista bree victoras, o poti gasi pe youtube , nu e fabulatie

victor L (73 comentarii)  •  9 mai 2015, 20:45

@ victor cel retard,
daca zici ca esti retard, nu te pot contrazice 😛
Si chiar esti, daca nu ai inteles ce am scris.
Youtube nu este acelasi lucru cu tururile cicliste.
Bea un pahar cu apa rece, face bine 😛

lion (1 comentarii)  •  9 mai 2015, 20:58

Se fac controale din punctul asta de vedere. Nu stiu cat de des, dar se fac.

victor cel retard (2 comentarii)  •  9 mai 2015, 21:19

bai nene, macar ai vazut despre ce e vb ? cacatu ala de motor are o baterie care are o autonomie de 50 de minute. Ai ideea ce inseamna asta? Sunt 400 la suta convins ca e folosita treaba asta deja. Ciclismul este cel mai murdar sport, asta ptr ca e probabil cel mai greu.Cip intr-o minge care poate modifica traiectoria unei mingi ? Nu stiu ce electronica stii tu si ce fizica ,dar ceva mai absurd nu am auzit.

cristian007 (22 comentarii)  •  9 mai 2015, 21:43

asta cu chip-ul si telecomanda in Jabulani…..cam kum crezi tu ca se poate influenta traiectoria unui balon cu chip ul din interior….ai grave carente la mansarda. …ca sa deviezi balonul trebuie aplicat un fel de forta…un jet de aer creat de o elice sau altceva ce ar putea afecta traiectoria.Chip ul si telecomanda nu fac asta cu siguranta. Un motor ar putea, dar sa l faci suficient de usor sa l bagi in balon…mai greu. Un motoras in bicicleta. .poate doar ca ar necesita o baterie puternica. Greutatea insumata a bateriei si a motorasului ar obosii ciclistul mai mult decat lar putea ajuta puterea dezvoltata de motorasul respectiv. Daca schimbi bicicleta la inceputul urcarii….poate se merita…dar sa l cari toata cursa….mai mult pierzi.

victor L (73 comentarii)  •  9 mai 2015, 22:07

@ cel retard,
bati cimpii 😉
Eu facusem o gluma, dar pentru retarzi a fost prea mult 😛 recunosc 😉
Ai citit macar titlul articolului?
Bicicletele despre care vorbesti tu nu sint folosite in cursele cicliste.

Alex (2 comentarii)  •  9 mai 2015, 22:16

Stiu eu… Daca ar exista un motor atat de mic incat sa nu poata fi depistat si atat de puternic incat sa-l duca pe Froome cu 40 la ora pe o panta de 20% nu cred ca ar scapa neobservat. In plus, s-ar gasi alte utilizari mult mai banoase ale acestei minuni a tehnicii. Sa fie vorba de cava total neconventional, ceva care anuleaza, de exemplu, frecarea sau greutatea bicicletei si a ciclistului?! Pe Youtube se poate posta orice. Orice facatura…

Oli (1 comentarii)  •  9 mai 2015, 22:16

Domnule Naum,
doar ceva legat de cazatura lui Ryder Hesjedal. Se poate vedea clar ca el pica in timpul unei coborari, iar de la cazatura pana la cicnirea motocicletei de bicicleta trec maxim 2-3secunde, timp in care bicicleta cazuta face mai putin de o rotatie in jurul axei pana este oprita de motocicleta. Sa speculati ca ar fi folosit motor exact in coborare este total absurd si sa banuiti ca o bicicleta de cursa care ajunge la 60km/h usor in acea coborare, nu poate face o rotatie din inertie, este tot atat de absurd. Nu zic ca este un sport curat, sau ca nu se pot folosi motorase, dar acel exemplu este extrem de slab si demn de marile teorii conspirationiste.
Salutari!

Cazi (1 comentarii)  •  9 mai 2015, 22:56

„Evadat de la Ateneu, si-a lasat plete si s-a oprit o perioadă pe stadion. Acum aculta manele (sau mai rau, le da la maxim in timp ce umbla cu masina cu geamurile coborate prin centrul orasului). Are opinii din ce in ce mai can-can-iste, și ca editorialist, și ca moderator.”

Imi pare rau, dar originile ciclismului nu sunt nici luatul trenului, nici dopajul. La esenta, sportul acesta e mult mai mult.

A vorbi despre ciclism doar cand vine vorba de ceva necurat, in timp ce sportul acela in care fug roboteii si se ciocnesc unii de altii 90 de minute ocupa 90% din discutii, chiar si atunci cand nu e chiar nimic de zis, arata un singur lucru: ati dat pasiunea pe comercial, v-ati vandut sufeltul maselor. Si chiar imi pare rau. Era o vreme cand, student fiind, urmaream la Cluj trofeul Carpati si aveam uneori impulsul sa vin la dumneavoastra in bancuta comentatorului, sa va strang mana si sa va spun cat de mult ve respect ca jurnalist.

Strict la subiect, problema dopajului mecanic mi se pare ridicola. Faptul ca aberatia este sustinuta taman de l’Equipe nu face acuza mai credibila.

bgdd (1 comentarii)  •  9 mai 2015, 23:46

Face zgomot zici ? Si unu puternic ? Le dau un sfat pentru zonele unde nu zbiara lumea, magnet.

kjaa7 (1 comentarii)  •  10 mai 2015, 8:58

Articolul se doreste a fi un semnal de alarma in legatura cu un pericol concret la adresa sportivitatii si fair-play-ului in ciclism. Asta e bine, trecand peste polemica ce poate fi generata de interpretarea inregistrarilor video mentionate in articol.
Doar ca il rog pe autor sa corecteze termenul „incorijibil” cu cel corect. Nu de alta, dar sa nu bagam in bicicletele lingvistice ale copiilor care, eventual, se ratacesc peaici, mecanisme stricate.

victor L (73 comentarii)  •  10 mai 2015, 10:06

@ cristian007,
observ ca nici tu nu pricepi o gluma.
Nu te duce gindul dece scriam „Risc si postez pe un…”?
Pentru ca, la fel ca aici cu tine si @ cel retard, nu banuiam ca o gluma sa fie tratata serios 😛
Punct.

SirNameless (1 comentarii)  •  10 mai 2015, 12:00

Logica….??
Când scrii un astfel de articol trebuie sa aibă sens sau inside-uri. Proiectele reușite de E-bike strâng și peste 5milioane de euro pe site-uri gen kikstarter. Toate sistemele au minim 3-4 kg și sunt nu invizibile ci atât de vizibile ca strica designul bicicletei.
1.De ce sa vinzi un astfel de sistem unei mâini de cicliști când îl poți patenta și lua zeci de milioane????
2. La EPO lucrurile erau simple echipa se dezicea de sportiv, sau dacă erau prea multi se retrăgea sponsorul. Cum ar putea o echipa sa se dezica de un dispozitiv „built-in-cadru” ???? Ar zbura toată echipa din UCI iar pagubele la bursa pentru un Specialized, BMC, Cannondale, Trek etc i-ar prea costa falimentul ei fiind poate la trișat.
Dar de, când de un cinicinal argumentele și discuțiile logice le porți cu dl Craciunescu coroborat cu Ilie…… într-un final ajungi sa te „coroborezi” cu o idee dintr-un ziar decât sa deduci ceva tu însuți

Andrei (2 comentarii)  •  10 mai 2015, 12:25

Domnule Naum, vă respect foarte mult opinia, mai ales când vine vorba de ciclism. Țin minte și acum că primul articol pe care l-am citit despre ciclism și Turul Franței vă purta semnătura, iar de atunci am fost extrem de atașat de acest sport.

Din păcate, sunt două probleme esențiale cu articolul dumneavoastră. În primul caz, cronologic vorbind, s-a făcut mult scandal degeaba. Cancellara, ca și Tom Boonen, nu este un ciclist care a apărut de nicăieri și brusc a câștigat un monument. Mai țineți minte etapa din Compiègne din 2007, câștigată de același Cancellara, la momentul respectiv în tricoul galben al liderului, printr-un sprint prelungit pe final de etapă? Mai țineți minte Campionatele Mondiale din Elveția, din 2009, unde Cancellara a câștigat contratimpul cu un minut în fața locului doi, sau locul 5 de la cursa de șosea? Paris-Roubaix-ul din 2006 sau Milan-Sanremo din 2008? Titlurile mondiale de contratimp sau medalia olimpică de la aceeași probă? Cele zece podiumuri în clasicele de primăvară luate din 2010 încoace, când a fost suspectat că a folosit o bicicletă cu motor? Acele rezultate cum le puteți justifica? Motorașe din nou? Și cum v-ați aștepta dumneavoastră să pedaleze mai bine Cancellara, în șa, ca la o probă de contratimp, sau ridicat din șa ca un cățărător veritabil ce nu este?

Cât despre Ryder Hesjedal, am văzut și acea secvență video. Vă invit să luați o bicicletă, orice nu e un „fixie”, să o ridicați de șa astfel încât roata din spate să nu atingă solul, și să învârtiți viguros pedalele. Apoi lăsați bicicleta jos și o să observați cum se învârte ca un titrez și, cine știe, dacă n-aveți o motocicletă la îndemână, să se ducă până la Madrid!

eugeniustin (6 comentarii)  •  11 mai 2015, 15:34

Va rog sa insistati ca Negoita sa spuna tot ce stie sau nu despre Barboianu! Eu voi insista cu acest mesaj pana cand se va lamuri acest caz.Va multumesc!!

Comentează