Radu Naum

Evadat din Turul Franței, s-a oprit o perioadă pe semicerc. Acum e în suprafața de pedeapsă. Are opinie, și ca editorialist, și ca moderator

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Radu Naum
Handbaliatorii

Vocea lui Ştefan Birtalan e întretăiată, şi nu din cauza legăturii telefonice, nici urmare a micului şi simpaticului defect de vorbire, un bâlbâit care i-a adus porecla „Bibi”. Emoţie. Nu dintr-aceea de soap care să-ţi mulgă lacrimi, o emoţie adâncă, […]

...

Cei de pe urmă

Britanicii s-au culcat cu City-Utd 0-2 şi s-au trezit cu The Queen-Meghan 0-1. De Ziua Femeii. Care e, de fapt, o zi a drepturilor femeii, ceea ce ne reaminteşte paradoxurile unei umanităţi dornice să ajungă pe Marte, dar având probleme […]

...

Gura bate gândul

„E fenomenal ce face LeBron. Dar nu-mi place când persoane care au acest statut în sport se implică în același timp și în politică. Adică, fă ce faci tu bine. Ține-te de ceea ce faci. Eu, de exemplu, joc fotbal […]

...

Cu sportul la psihiatru

„Închisoare pentru lesbianism, wow!”. Comentariu la articolul despre golgota Marianei Cetiner, fosta handbalistă care vorbeşte, în interviu cu Costin Ştucan, despre abuzurile îngrozitoare suferite pe când era copil şi apoi adult. Da, da, închisoare pentru lesbianism! Şi nu se întâmpla […]

...

Masonaras

E probabil ca preşedintele FRF, exasperat de castanele pe care le încasează în numele grecului, să-l fi forţat pe Vassaras să iasă şi să spună ceva, orice. Şi s-a întâmplat ceea ce era de aşteptat. În interviul de la Telekom, […]

...

Au dat cu piciorul handbalului

Democraţia e minunată, dar nu nesfârşită. Ea se opreşte acolo unde începe adevărul

Permalink to Au dat cu piciorul handbalului
miercuri, 20 mai 2020, 11:07

Dacă majoritatea unui grup de cetăţeni e de părere că bananele sunt din facere albastre şi că marea are în general culoarea galbenă asta nu-i plasează în zona adevărului, ci în aceea a unei probleme oftalmologice. În cel mai bun caz.

Încăpățânarea faptelor

Adevărul strict, fizic, palpabil, nu se votează şi nu e dezbătut. El este, pur şi simplu. „Faptele sunt încăpăţânate”, spunea cineva, pentru că, oricum te-ai învîrti şi te-ai suci nu le poţi convinge să nu mai fie odată ce au fost. Această axiomă funcţionează în acelaşi mod în cazul Federaţiei celor care cred că Pământul e plat ca şi în cel al Federaţiei Române de Handbal, care a tranşat prin plebiscit decizii capitale împotriva cărora bunul simţ ar putea depune un recurs furibund.

Ia de-aici!

Decizie: în urma blocării definitive a campionatului, Vâlcea termină înaintea lui CSM Bucureşti, conform clasamentului actual, şi merge automat în Liga Campionilor. CSM, la egalitate cu rivala, avea însă un meci restant atât de la îndemână încât casele de pariuri probabil că nici nu ar fi pus cotă. Mai mult, o variantă adaptată a sistemului norgevian, care ar fi stabilit o ierarhie mai aproape de adevăr (raportul de puncte/meciuri jucate) nu a fost luat în considerare. Rezultă că nu a fost un vot, ci un „Ia de-aci!”, un picior în gura acestei echipe văzute de mulţi ca preţioasă şi arogantă. Ceea ce probabil că şi e, dar pedepsind-o luxezi adevărul, şi asta ne priveşte pe toţi. La băieţi, lui Dinamo nu i-a fost acordat titlul pe care l-ar fi luat cel mai probabil. Ce contează că Dinamo a scos din letargie handbalul, că l-a dus acolo unde nu credeam că vom mai ajunge? Important e votul. Bine că n-au votat să o retrogradeze.

Ura și la gară!

Şi mai tare e speţa legată de ultimul loc care duce în Europa la băieţi. Între CSM şi Dobrogea Sud era egalitate de puncte. La meciuri directe conducea CSM. Votul? Admisă în cupele continentare: Dobrogea Sud, cu golaveraj mai bun, deşi criteriul final de departajare e rezultatul în întâlnirile directe.

Campionatul declarat terminat, verdictul trebuia să meargă către formaţia din Bucureşti. Ei bine, şi de dacă? Oamenii au votat, la revedere şi la gară! Faptul că din nou o echipă a aceluiaşi club a pierdut „la masa verde” bate tare la ochi. Unul dintre conducătorii constănţeni l-a mai şi luat la mişto pe reprezentantul CSM. Pe bună dreptate. Când vezi că orice e posibil, în ciuda evidenţei flagrante, e rost de tumbe. Păcat că n-au pus-o şi de o horă, că e distanţare socială…

Frumusețea falsei democrații

Atunci când majoritatea înfrânge realitatea se naşte o problemă cu ecou. E probabil că aceste echipe vor merge la TAS, una deja a anunţat că o va face. Iar dacă li se va da dreptate, totul va sări în aer. Responsabilitatea în aceste decizii va fi a nimănui, căci asta e frumuseţea democraţiei, votul acoperă totul. Se zice că Dedu a manevrat ca să dea la cap cluburilor obraznice, sub mantia „plebei”. Deşi el a votat pentru modelul norvegian, cel corect, mulţi îl văd responsabil pentru toată reprezentaţia tristă, mai ales că nu a vrut, scrie Marian Ursescu, să fie judecată diferit situaţia titlului la băieţi şi fete, deşi cazurile erau aparte. Clar că handbalului nu-i va fi bine. Şi mai e ceva. Când îi faci cuiva o nedreptate, pregăteşti terenul pentru a păţi la fel. Uşile astea rămân blocate pe deschis. Între timp noi ne vom tot lamenta că suntem departe de lumea bună. Către care ne îndreptăm mergând în direcţia opusă.

Comentarii (19)Adaugă comentariu

Emi (1 comentarii)  •  20 mai 2020, 11:33

Dar de ce nu il schimb nimeni pe umflatul ala de dedu? Si cum naiba a ajunst un *** ingamfat si arogant in aceasta pozitie ? Oricum daca asta au votat de asta au parte . Un fost jucator mediocru a ajuns sa se creada D-zeul handbalului romanesc> Karma e acolo

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

Cosmin (1 comentarii)  •  20 mai 2020, 11:44

Incredibil ce poate face acest derbedeu la conducerea unei federatii sportive. Ireal.

Rusitoru Lucian (3 comentarii)  •  20 mai 2020, 12:00

Domnule Naum, imi e dor de momentele cand comentati handbal. Si aici ma refer la meciurile pe care le comentati in direct la tv. Dar permiteti-mi sa nu fiu de acord cu dvs. O sa va expun parerea mea argumentata de ce CSM Bucuresti - feminin nu avea cum sa fie clasata pe locul 1 intr-un clasament stabilit pe criteriile FRH. Dupa absolut toate criteriile echipa din Valcea este si a fost aproape tot sezonul pe locul 1. La finalul turului cand toate echipele aveau acelasi numar de jocuri Valcea era pe locul 1. CSM Bucuresti are o restanta pentru ca a avut nenumarate momente si date libere in calendarul competitional cand putea sa joace acel meci, dar nu a facut-o, alegand sa-si protejeze jucatoarele si interesele. Uite ca s-a intors cumva situatia.. si acel meci lipsa le costa. In regulamentul FRH nu exista criteriu bazat pe numarul de meciuri sau "modelul norvegian". Parerea mea.. "modelul norvegian" nu este neaparat cel mai corect, pentru ca poate avantaja echipele cu mai putine meciuri. Riscuri mai mici de accidentari, consum mai mic de energie, alegerea datelor de disputare convenabil etc. Cum ar fi ca o echipa sa-si amane vreo 10 meciuri.. sa joace 7.. sa le castige.. si sa castige titlul pe procentaj 100%? Vi se mai pare corect? Ca sa inchei... Valcea a condus acest campionat aproape in permanenta.. si nu era corect ca o echipa aflata pe locul 2 dupa absolut toate criteriile FRH sa fie "trecuta" pe locul 1 pentru ca la un moment dat tot acea echipa si-a creat un avantaj amanandu-si de mai multe ori un meci. Nu cred ca va merge nimeni la TAS pentru ca juridic nu au acoperire. Si nici moral! Iar tinand cont de faptul ca situatia era echilibrata.. e corect sa nu se acorde titlul, ci sa se pastreze clasamentul actual. De ce nu amintiti de exemplu "modelul Ungaria" - primul campionat din Europa ca valoare, unde s-a luat ierarhia de anul trecut? Sa raspund eu? Ca singura varianta.. fortata.. in care CSm Bucuresti ar fi putut fi pe locul 1 era aceasta inventie - "modelul norvegian". Adica sa alegem ce ne convine. Si nu regulamentele si criteriile in vigoare. Situatia e diferita intradevar la baieti, Dinamo merita titlul, si da, e interpretabil ce criterii sa iei in considerare pentru stabilirea ierarhiei la intreruperea campionatului (intermediare sau finale). Din punctul meu de vedere cred ca cel mai corect ar fi sa fie cele intermediare deoarece competitia a fost intrerupta.. nu terminata. Echipele nu au jucat toate meciurile. Concluzie: Au fost respectate regulamentele si criteriile aflate in vigoare. Dimano merita sa i se decerneze titlul.. asa cum de altfel recunoscusera aproape toti conducatorii cluburilor masculine. Va doresc o zi buna si poate o sa mai comentati intr.o zi handbal din Liga Campionilor din sala sporturilor de la Valcea. Atmosfera e unica si sunt sigur ca va lipseste.

Cormiz (1 comentarii)  •  20 mai 2020, 13:59

De ve nu spune nimeni ca rezultatele directe o avantajeaza pe CSM?Domnule Lucian,pentru rezultatele din campionatul trecut valcncele au profitat destul.Are drptate Naum este o foarte mare porcarie un puci. Desre bubele lui dar acum nu are nici o vina. Capul rautatilor este Tadici.

Tom (7 comentarii)  •  20 mai 2020, 14:58

Domnule Rusitoru Lucia, ce fumati?

Madalin (1 comentarii)  •  20 mai 2020, 15:07

De ce sa merite titlul Dinamo?Daca era campionat normal ca la fete da dar cu play-off in care castigatoarea campionatului se cunoaste doar dupa jucarea finalei in niciun caz.V-ar fi placut ca in ultimii doi ani sa se fi desemnat campioana dupa sezonul regular si sa iasa campioane Constanta si Steaua?Nu cred.Si spuneti-i lui Ursescu sa o lase mai moale ca e patetic cu astfel de tanguiri.

Rusitoru Lucian (3 comentarii)  •  20 mai 2020, 16:12

Domnule Cormiz.. rezultatele directe o avantajeaja pe SCM Rm. Valcea ( victorie pentru fiecare dintre echipe acasa la un gol diferenta, Valcea mai multe goluri inscrise in deplasare). Orice criteriu intermediar sau final ati lua in calcul (meciuri directe, goluri inscrise, golaveraj), Valcea era pe locul 1. Repet.. numarul de jocuri disputate nu este un criteriu in regulamentul FRH. Poate va fi de acum inainte. Asta e inca o dovada ca multa lume vorbeste fara sa stie macar faptele sau care sunt criteriile pentru stabilirea unui clasament. Eu chiar nu inteleg cu poate cineva sa se simta "furat" de un clasament in timp real, facut dupa criteriile existente, si sa considere ca era "mai bine" sa aplicam niste artificii. Cum ar fi daca echipa din Bistrita s-ar simti nedreptatita si ar solicita sa mearga la TAS pentru ca nu s.a aplicat "modelul Ungaria" in care ar fi fost folosita ierarhia de anul trecut si ar fi mers in cupele europene? E fix acelasi principiu pe care il "striga" si CSM Bucuresti... si atunci? De ce CSM Bucuresti e mai indreptatita? De ce are mai multa "dreptate" decat Bistrita sa solicite aplicarea unui "criteriu" care nu e in regulament si care o avantajeaza? Cat despre rezultatele de anul trecut .. sunt meritul echipei din Valcea. In ce sens au profitat destul? E un rezultat muncit si felicitari pentru asta. Si au profitat bine... sfert de finala in Champions League.. aceeasi performata ca si CSM Bucuresti. Articolul domnului Naum e destul de "puternic" prin cuvintele folosite.. si chiar stau sa ma intreb pe ce se bazeaza.. lasand impresia ca CSM Bucuresti a fost cumva "furata".. cand de fapt se aplica regulamentul si criteriile FRH. Expresia"modelul norvegian - cel corect"... spune multe. Corect.. din ce puncte de vedere? Stipulat.. unde? Folosit de care alte federatii sau ligi profesioniste din Europa? Am incercat sa argumentez tot ce am scris. Imi place dialogul civilizat bazat pe argumente. Daca sustineti ca echipa din Bucuresti este "furata"... care sunt argumentele? Clasamentul "la zi" folosit este cel real.. si atunci? P.S.: N.am fumat nimic domnul meu... cred ca altii sunt orbiti mai mult sau mai putin de pasiune.. sau poate de interese.

Rusitoru Lucian (3 comentarii)  •  20 mai 2020, 16:25

Completare: Daca va refereati la faptul ca rezultatele directe o avantajau pe CSM Bucuresti - masculin, da, aveti dreptate. Criteriul meciurilor directe se aplica atunci cand campionatul e terminat. Acest campionat a fost intrerupt. Ce ne faceam daca nu apucau sa joace si returul? De asta spun ca mi se pare corect ca la masculin s-au aplicat criteriile de departajare intermediare, unde nu se ia in calcul meciul direct. Si atunci Dobrogea Sud e un loc mai sus. E normal ca unii sa se simta nedreptatiti. E o situatie speciala. Poate ca e mai bine ca fiecare sa vada unde a gresit.. unde putea mai mult, si poate anul viitor sa fie pe locul pe care isi doresc. Zi buna!

Fane (61 comentarii)  •  20 mai 2020, 18:22

Nu ma mira nimic si in niciun domeniu.E in gena noastra "capra vecinului". Ce e acela adevar,ce e aceia corectitudine?Sa fim seriosi,prea putini tin cont.Profit, daca se poate fara pic de efort ,chiar cu multa smecherie. Cine poate oase roade,ceilalti sunt fraierii corecti.

EMY (2 comentarii)  •  20 mai 2020, 18:58

Acum 2500 de ani CONFUCIUS scria : "LIBERTATEA POATE DUCE LA LIPSA DE RESPONSABILITATE" Acum vedem cum interesele unora primeaza si adevarul este terfelit si aruncat la cos, cu ajutorul votului democratic. jALNIC DOMNILOR.

Florin (2 comentarii)  •  20 mai 2020, 22:43

Bravo Radu, "n-am cum" sa nu iti scriu cateva randuri : cei de la FRF fac mult mai multe parandaraturi, favoruri catre cluburile " loiale" . Vad ca de ei ai scris nimic, dimpotriva, l-ai invitat pe Burleanu doar dupa ce i-ai trimis intrebarile, sa nu-l deranjezi cumva. Se vede de la distanta impartialitatea ta, asa ca las-o mai moale cand vb de altii...esti la fel.

Ionel Vancea (1 comentarii)  •  21 mai 2020, 1:33

Singura variantă corectă și incontestabilă era să joace un meci direct între ele! Altfel, FRH + EHF m-au scârbit de handbal, adică de modul prin care fură pe față la handbal. Am zis și EHF, deși sunt anti dinamo pentru eternitate.

Andrei (1 comentarii)  •  21 mai 2020, 9:13

Dl. Rusitoru Lucian , subscriu celor scrise de d-stra in totalitate. CSM Bucuresti e de ani de zile avantajata nu doar de arbitraje ci si de amanari si programari. In timp ce toate celelalte echipe joaca in orice conditii , CSM gaseste mereu motive. Chiar si ideea disputarii unui singur meci , cel cu Slobozia , e o dovada clara ca toata FRH , in frunte cu d-na Varzaru , au incercat sa scoata echipa CSM-ului campioana , n-ar fi pt prima data . Sa amani un meci cu Slobozia ca sa pregatesti un meci in Liga Campionilor , pe care sa-l pierzi la 10 goluri ? Cate echipe si-au amanat meciurile , de cate ori si care sunt ele ? Articolul pe care il comentam mi se pare pueril , scris prost , tendentios , de foarte proasta calitate. Veninul nu face bine nimanui !

dan i (6 comentarii)  •  21 mai 2020, 9:20

Foarte greoi stilul cronicarului, noroc cu comentariile!

acidutz (1 comentarii)  •  21 mai 2020, 9:40

dl.Rusitoru aveti dreptate la fiecare cuvant. Ma mira ca R.N. se afunda in mizerii care nu-i fac bine. Nici CSM nu are argumente sa fie pe primul loc, nici Dinamo nu ar fi trebuit sa primeasca titlul. Sau uita Dinamo ca recent a castigat titluri, la play-off, a fost cand a terminat campionatul regulat pe locul 8!!!

Nicu (1 comentarii)  •  21 mai 2020, 9:43

In situatii de criza mereu vor aparea dezamagiti in urma unor decizii. Cred ca totusi decizia cu Valcea pe primul loc avantajeaza Romania pt ca pt CSM se va obtine aproape sigur un wildcard si astfel vom avea doua echipe in liga Campionilor.

Durden (28 comentarii)  •  21 mai 2020, 12:01

decizii mai aberante nu am auzit in viata mea. pacat ca oamenii (inclusiv marele sef ionitoaia) stau si vorbesc numai despre fotbal, acolo unde, desi nu perfecte, deciziile nu sunt nici pe departe atat de exagerate/fara sens...dar sunt curios, echipele afectate nu merg la TAS? imi e greu de crezut ca nu ar avea castig de cauza...

Eu (1 comentarii)  •  21 mai 2020, 12:19

Pentru acidutz, Dinamo a câștigat titluri terminând pe locul 7 în sezonul regulat de ce ? Pentru ca existau meciuri în Champions League iar cele de campionat in perioada octombrie-februarie nu contau mai deloc, iar bugetul echipei nu permitea un lot de 25 jucători sa poti ataca toate competițiile cu aceiasi putere astfel s a neglijat campionatul si s au concentrat pe el când a fost nevoie si astfel au câștigat finala cu Constanța in dubla mansa la o diferență de? Mai stiti cat? 25 30 goluri? Prezenta lui Dinamo in UCL a rost singurul motiv ptr care Constanța a putut juca finala altfel probabil se intersectau pe parcurs cu Dinamo si poate nu ajungeau nici acolo, plus ca aceste echipe care le ati menționat că ar fi putut castiga campionatul in sezonul regulat din anii trecuți au fost de acord cu decernarea titlului către Dinamo sezonul acesta pentru ca si ei aveau de câștigat. În concluzie, Dinamo a câștigat titluri terminând sezonul regulat pe locul 7 pentru ca asta au vrut si le a permis sistemul sa atace titlul cu o astfel de strategie !!!

Comentează