Radu Naum

Evadat din Turul Franței, s-a oprit o perioadă pe semicerc. Acum e în suprafața de pedeapsă. Are opinie, și ca editorialist, și ca moderator

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Radu Naum
Handbaliatorii

Vocea lui Ştefan Birtalan e întretăiată, şi nu din cauza legăturii telefonice, nici urmare a micului şi simpaticului defect de vorbire, un bâlbâit care i-a adus porecla „Bibi”. Emoţie. Nu dintr-aceea de soap care să-ţi mulgă lacrimi, o emoţie adâncă, […]

...

Cei de pe urmă

Britanicii s-au culcat cu City-Utd 0-2 şi s-au trezit cu The Queen-Meghan 0-1. De Ziua Femeii. Care e, de fapt, o zi a drepturilor femeii, ceea ce ne reaminteşte paradoxurile unei umanităţi dornice să ajungă pe Marte, dar având probleme […]

...

Gura bate gândul

„E fenomenal ce face LeBron. Dar nu-mi place când persoane care au acest statut în sport se implică în același timp și în politică. Adică, fă ce faci tu bine. Ține-te de ceea ce faci. Eu, de exemplu, joc fotbal […]

...

Cu sportul la psihiatru

„Închisoare pentru lesbianism, wow!”. Comentariu la articolul despre golgota Marianei Cetiner, fosta handbalistă care vorbeşte, în interviu cu Costin Ştucan, despre abuzurile îngrozitoare suferite pe când era copil şi apoi adult. Da, da, închisoare pentru lesbianism! Şi nu se întâmpla […]

...

Masonaras

E probabil ca preşedintele FRF, exasperat de castanele pe care le încasează în numele grecului, să-l fi forţat pe Vassaras să iasă şi să spună ceva, orice. Şi s-a întâmplat ceea ce era de aşteptat. În interviul de la Telekom, […]

...

Afară de la Olimpiadă!

Există o prezenţă aberantă, un intrus dăunător Jocurilor.

Există tot felul de sporturi ciudate la Jocuri. Taekwondo, spre exemplu, disciplina cu cei mai mulţi purtători de drapele, nu se ştie de ce. Poate pentru că lobby-ul sud-coreean e mai tare […]

marți, 31 iulie 2012, 10:01

Există o prezenţă aberantă, un intrus dăunător Jocurilor.

Există tot felul de sporturi ciudate la Jocuri. Taekwondo, spre exemplu, disciplina cu cei mai mulţi purtători de drapele, nu se ştie de ce. Poate pentru că lobby-ul sud-coreean e mai tare decît cel britanic, care n-a reuşit să înghesuie rugby-ul între cele cinci cercuri. Mister. Mai e şi hocheiul pe iarbă, disciplina aceea de tapiri sau de scufiţe roşii mereu aplecate după ciupercuţe. Ca să privim din sens opus, la fel de bizar e, probabil, handbalul pentru tot ce e mai la vest de Canalul Mînecii. Jocurile sînt un mozaic de civilizaţii. Le putem accepta fără să le pricepem. Vă propun însă, cu tot subiectivismul, să cădem cu toţii de accord pentru a evacua definitiv şi fără recurs una dintre ele, cea mai comună şi mai federatoare dintre toate: fotbalul. Judecînd simplist, pare straniu să îi arăţi uşa celui mai popular dintre sporturi. Dar staţi un pic! Să privim capetele de acuzare şi apoi să dăm un verdict.

1. Fotbalul nu mai e un sport. E altceva. E un domeniu, un spaţiu în sine, ca agricultura sau industria, cu cifre de afaceri enorme şi mafii globale. Fotbalul, prin dimensiuni şi popularitate, s-a autoexclus din rîndurile disciplinelor normale.

2. Fotbalul nu are decît de pierdut la Jocuri. El îşi ţine petrecerile globale an de an, dacă nu chiar săptămînă de săptămînă. Celelalte sporturi se înalţă cu adevărat la nivel planetar doar o dată la 4 ani. O ritmicitate fără sens pentru fotbal.

3. Toate sporturile au ajuns să-şi trimită elitele la Olimpiadă. Nu şi fotbalul. Acolo persistă un bizar amalgam, jucători sub 23 de ani la care pot fi adăugaţi 3 peste această vîrstă. E clar că FIFA vede turneul olimpic ca pe o obligaţie.

4. Jocurile au o densitate a controalelor antidoping care dăunează fotbalului. Nemaifiind sport, n-are rost să fie controlat la fel ca atletismul sau ciclismul. Care nu pot închiria secţiuni de spital interzise doctorilor.

5. Atenţia acordată fotbalului la JO este de ruşine. E ca şi cum ai pune Regina să mănînce la „împinge tava”. Fotbalul e obstrucţionat ca imagine de celelalte sporturi, pe care le încurcă printr-o prezenţă intimidantă şi nedefinită.

Iată faptele. Priviţi eliminarea Spaniei: două înfrîngeri cu Japonia şi Honduras. Iraţional. De fapt, o sumă a celor de mai sus. Prin urmare, sînt lucruri care pur şi simplu nu merg împreună, ca laptele cu strugurii. Pentru savoarea fiecăruia şi sănătatea tuturor, să le consumăm separat!

Comentarii (26)Adaugă comentariu

Cosmin (1 comentarii)  •  31 iulie 2012, 11:35

Just, subscriu la cele de mai sus, dar poate ar fi interesant daca s-ar putea face o diferentiere gen box amator/box profesionist si la fotbal.

circotel (164 comentarii)  •  31 iulie 2012, 12:40

Perfect de acord!

Hoinar (1 comentarii)  •  31 iulie 2012, 13:47

Corect, fotbalul nu merita cinstea de a sta alaturi de sporturile cu adevarat olimpice. Nu mai e de mult un sport, ci o masinarie.

Prefer sporturile care sunt acum, inot, polo, tir, scrima, judo. Ele respecta mai mult spiritul olimpic: „citius, altius, fortius”.

mihai (2 comentarii)  •  31 iulie 2012, 14:02

argumentatia ta e solida..asa e,sint multe mistere in lumea sporturilor participante sau nu la olimpiada,rugby-ul ar fi trebuit de mult introdus, la fel poate cricket-ul sau baseballul ,nu cred ca ar trebui insa exclus vreun sport, insa a nu asigura maximum de competitivitate asta poate fi modificat

mihai (2 comentarii)  •  31 iulie 2012, 14:06

ah inca ceva,cum naiba ai putut sa supravietuiesti ani de-a rindul cu dl banciu in aceeasi camera de comentator ? am vrut sa te intreb mai demult

Paul (2 comentarii)  •  31 iulie 2012, 14:17

Sa nu uitam de echipa de aur a Ungariei care s-a nascut la Helsinki, de jucatori precum Blockhin, Platini, Romario sau Crespo care s-au afirmat pentru prima oara la nivel international la jocurile olimpice.
Fotbalul are rolul sau la jocuri, nu e la fel de important nici ca un Campionat Mondial, Euro, Copa America dar la fel ca boxul, merita sa fie reprezentat la Olimpiada macar pentru a da o sansa tinerilor sa se arate lumii, plus ca mai nou jucatori mari chiar tin sa-si adauge la colectia lor o medalie olimpica.

m&m (5 comentarii)  •  31 iulie 2012, 14:35

De acord! Varianta pe plaja sau de sala ar fi mai nimerita si ar umple tribunele. Cam ce a propus rugby-ul, cu varianta Sevens care va aparea de la editia urmatoare.

RESPECT (2 comentarii)  •  31 iulie 2012, 14:36

Eliminarea Spaniei din turneul olimpic e cel mai frumos lucru petrecut in ultimii ani in fotbal. Jocurile Olimpice parca i-au redat fotbalului sufletul pierdut.

caty (17 comentarii)  •  31 iulie 2012, 14:56

Cred ca aveti dreptate, domnule Naum. Probabil ca la mijloc sunt fie niste interese care ne scapa, fie o anumita anchilozare a factorilor de decizie. Probabil ca in ideea de a extinde olimpismul s-a ajuns la o inglobare fortata a unor discipline sportive. Asa este, daca fotbal da, de ce nu si rugby? In privinta hokeyului pe iarba mi-e greu sa ma pronunt, nu sunt specialist in domeniu, dar cred ca pur si simplu a fost inclus datorita faptului ca este practicat in anumite tari asiatice cu populatie foarte mare. Insa nu aceasta cred ca e marea problema ci faptul ca a inceput sa se dilueze acel spirit olimpic de la care a inceput ideea de Olimpiada, acum totul pare a fi supus comercialului. Ciudat e ca pe masura ce tehnologia evolueaza greselile devin parca tot mai batatoare la ochi. Ati vazut aseara ce s-a intamplat la gimnastica si scrima?

Antipaste (1 comentarii)  •  31 iulie 2012, 15:07

Pentru spania este un singur raspuns: antidopingul la olimpiada este muuuult mai eficient ca la EURO sau FIFA World Cup.

E f simplu. Bagati antidoping la sange si Spania nu cred ca s–ar califica la nici-un turneu.

gradinescu de la ciclism (1 comentarii)  •  31 iulie 2012, 15:11

ce zici?

Alex (2 comentarii)  •  31 iulie 2012, 16:10

Sper ca ai glumit la punctul 4, nu?… in alta ordine de idei, Taekwondo este una dintre cele mai vechi forme de arte martiale din lume, cu sute de mii de practicanti in toata lumea…

dan (4 comentarii)  •  31 iulie 2012, 19:44

si stai sa vezi ca vine golful??? sport olimpic…eu nici tenisul nu l-as baga la Olimpiada..si ei sunt de pe alta planeta..un titlu olimpic la tenismeni nu inseamna mai mult de 2-3 contracte publicitare adica cateva milioane de $..dar ai dreptate fotbalul este penibil la Olimpiada

Alex (1 comentarii)  •  31 iulie 2012, 21:00

O data cu fotbalul dat afara de la Olimpiada (perfect de acord) n-ar putea fi dati afara, macar putin, si Mircea Sandu si Mitica Dragomir?

Oana Negrea (2 comentarii)  •  31 iulie 2012, 21:46

Chiar interesanta pledoaria dumneavoastra, insa nu stiu in ce masura aduce bile albe fotbalului. Faptul ca JO inseamna, cel putin la nivel de ideal, mai mult decat motivatie financiara sau competitie dusa pana dincolo de limita fair-play-ului vine in contradictie cu modul de raportare si construire a fotbalului la ora actuala.

Da, recunosc ca e frumos de urmarit o finala CL, insa daca dupa meci ar fi controlati anti-doping toti jucatorii, ce s-ar intampla?

Da, fotbalul este „sportul rege”, ocupa un loc aparte, e un fel de Phelps printre sporturile lumii. Dar asta nu inseamna ca e un gen aparte, ci doar o specie sau as spune chiar o subspecie. Pana la urma, oficial, fotbalul e un sport si ar trebui sa respecte cel putin regulile minime la care se supun toti atletii, handbalistii, tenismenii, inotatorii si toti ceilalti sportivi.

Chiar si Marele Phelps a pierdut astazi in fata unui Le Clos care a stiut ce potential are, a intrat in bazin si a inotat cum a putut el mai bine.

Daca scuza Spaniei este ca fotbalul nu mai este un sport, atunci de ce ne mai „mint” echipele ca merg in cantonamente si au competitii de pregatire, dar mai ales antrenamente?

pool online (2 comentarii)  •  31 iulie 2012, 21:50

Sa iti indrepti atentia catre fotbal la Olimpiada este o pierdere de timp si o lipsa de respect la adresa celorlalte discipline !

Rictus (8 comentarii)  •  31 iulie 2012, 22:51

Asta-i buna acum! Ce-ti veni bai nene sa scrii o gogomanie ca asta?!

Fotbalul pana la urma e un sport, un sport care isi are locul lui la Olimpiada. Si e chiar sanatos sa avem o competitie fotbalistica internationala fara Sepp Blatter si ai lui…

Tavy (1 comentarii)  •  1 august 2012, 0:16

Are dreptate Antipaste. Controlul antidoping si-a spus cuvantul. Avand aceeasi conditie fizica naturala si ne artificial crescuta, i-au alergat Japonezii pe Spanioli de zici ca erau la coride stradale. Sa fim seriosi. Cei de la nationala mare a Spaniei in frunte cu cei de la Barca sau Madrid au sangele verde de la cate chimicale au in ei. Saracul Abidal a fost primul care a cedat…

xxxitaly (1 comentarii)  •  1 august 2012, 1:36

Propun sa se introduca duelul „jurnalistic” la olimpiada cu click, can-can, sport.ro vom putea castiga multe medalii. YES WE CAN(CAN)

arh.Gheorghe Petrescu (17 comentarii)  •  1 august 2012, 2:44

Toate sporturile in ziua de azi au un management pe bani grei. Asa ca, putem spune ca in sfera fotbalului se invart mai multi bani ca in alte sporturi. Asta e lumea noastra de astazi. Santem in secolul supervitezei unde totul se vinde si se cumpara electronic. Astazi ce-am vazut la,…………… gimnastica, la Londra, a fost un spectacol sportiv total de inalta performanta, unde si ROMANIA, cu mica ei echipa, a triumfat. Mai mult nu se putea dupa parerea mea. Dar sant sigur ca in Brazilia, cei doi antrenori, daca vor fi ajutati si de investitii masive in gimnastica, e posibil sa mai urcam o treapta pe podium. Toate gimnastele noastre au fost la mare inaltime. Sa nu confundam fotbalul cu celelalte sporturi, deoarece fotbalul se joaca pe toata planeta si aproape in fiecare zi. Asa ca, totul in sport este AFACERE PE BANI, INCLUSIV LA OLIMPIADA.

emil b (2 comentarii)  •  1 august 2012, 5:09

‎1. Just. Fotbalul nu-i un sport, e un joc. Olimpiada e despre sport si emotie. Care e jocul/sportul care ofera cele mai multe emotii? Fotbalul.
2. N-are decat monser Naum sa nu se uite.
3. Elitele fotbalului veneau la Olimpiade prin anii ’20, ’30 si pana-n ’50, dupa care s-a oprit? Messi, in 2008, Tevez in 2004, aur amandoi. Reamintesc printre castigatoarele Olimpiadei la fotbal: Uruguay, Ungaria, Suedia – toate echipe care au ajuns in finale mondiale, in anii in care castigau aurul olimpic.
4. Obsesia maladiva a lui Raducu.
5. O prostie.
In incheire, poate mai sunt persoane si printre fotbalisti care considera ca o medalie olimpica e un lucru unic. Ceea ce, trebuie sa recunosc, nu-i rau pentru fotbal. Poate pentru latraii la luna sa fie rau.

PS. „Latrau la luna” – far’ pic de simpatie spus.

Ovidiu (2 comentarii)  •  1 august 2012, 8:32

Interesanta perspectiva.

yoz7777 (3 comentarii)  •  1 august 2012, 12:32

True, True!

Alex (7 comentarii)  •  1 august 2012, 14:20

La Olimpiada se mai afirma si alte tari. Vezi Nigeria si Camerun, fara care Africa n-ar avea nici o competitie intercontinentala in palmares…Poate fi sio ramp de lansare pentru unii sportivi(vezi Tevez). Daca nu-ti place nu te uita.

cara chiara (1 comentarii)  •  1 august 2012, 15:47

Imi plac Jocurile Olimpice, ma mandresc cu rezultatele romanilor nostrii, totusi, de tresarit inima la un gol al Stelei… sigur tresare, fie el dat chiar de Chiajna.

Petru (1 comentarii)  •  1 august 2012, 16:15

Poate nu esti familiarizat cu taekwondo dar e unul dintre cele mai populare sporturi din lume; știu ca nu e așa popular in România dar in koreea e sport național si in SUA se găsesc scoli de TKD la orice colț de strada.

Comentează