Oana Dușmănescu

Descoperă subiecte de viață în sporturi extreme și povești extreme în sporturi la care toată lumea crede că se pricepe

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Oana Dușmănescu
American Bully

Mai țineți minte istorioara aceea ușor tulbure din timpul Jocurilor Olimpice de la Rio, în care Lochte și alți câțiva înotători americani au inventat că au fost victimele unui jaf armat? De fapt, vandalizaseră, beți, o stație de benzină și […]

...

”It’s coming home, lads”

De ce iubește lumea o echipă pe care, în paralel, o ceartă? Că a avut traseu ușor, că nu a jucat tocmai fotbal, că pe alocuri s-a chinuit pe teren și ne-a chinuit și pe noi, în fața televizoarelor?

Vraja […]

...

Era în care râsul se îneacă

Glumele politice. Glumele întortocheate din fake news, cele care-ți trimit un nod în gât. Știrile gen pamflet, dar nu genul subtil și distractiv, ci cele care par mai amare și mai triste decât cele reale. Toate astea scufundă simțul umorului […]

...

Cele mai complicate lucruri din lume

Primele biciclete au fost inventate la începutul secolului al nouăsprezecelea. De-abia la începutul acelui secol, adică acum vreo 200 de ani. La cât de repede am învățat că trece vremea, descoperirea asta atât de simplă pare că a venit foarte, […]

...

Regi de tot felul

Vineri seara, puteai să ții cu Spania sau cu Portugalia sau cu vreo echipă de pe vreo planetă încă necartografiată. Cristiano e ca un dragon acaparator, devastator, încrezut și imposibil de imitat. Unii spun că dragonii fac prăpăd și nimic […]

...

Dungi, stele și gloanțe

O campioană olimpică la tir apără dreptul americanilor de a avea arme la liber. Sportivii trebuie să aibă mare grijă cum își folosesc vocile

Permalink to Dungi, stele și gloanțe
duminică, 13 decembrie 2015, 9:17

Dacă se califică și la Rio, Kim Rhode, tripla medaliată cu aur la talere, va merge la cea de-a șasea sa Olimpiadă. Un personaj remarcabil, constant, o sportivă valoroasă, respectată. O femeie care apare, în majoritatea pozelor sale de prezentare sau de concurs, evident, cu pușca în mînă. Prin prisma meseriei. Zîmbește și țintește. Acesta e succesul ei, bazat pe precizie, pe concentrare. Este modul benign în care poți utiliza o armă de foc, mai ales într-o Americă unde numai cine nu vrea nu are pistol în noptieră.

După ce 14 persoane și-au pierdut viața în San Bernardino, California, împușcate de un cuplu de dezaxați, discuția despre legea controlului armelor de foc s-a întețit. Rhode a ținut în continuare partea celui de-al Doilea Amendament al Constituției Unchiului Sam, care susține dreptul de a deține și de a purta armă. „Nu dau vina pe armă, dau vina pe oameni”. De parcă a dat cineva vreodată vina pe pușcă! Știm și noi că, fără deget, trăgaciul nu se mișcă. Dar în State, deja, pistolul a devenit genul acela de obiect pe care, dacă tot îl ai în casă, de ce să nu-l pui și în funcțiune?

Dreptul la apărare se transformă, de fapt s-a transformat de multă vreme, în dreptul tacit confirmat și acceptat la atac. Filosofal vorbind, din păcate, cei care sprijină acest privilegiu de-abia de acum înainte încep să aibă dreptate, la modul cel mai cinic cu putință. Pentru că acum există milioane de motive să te temi pentru viața ta și să crezi că ai împotriva cui să te aperi. Împotriva vecinilor tăi înarmați. Să te bazezi pe discernămînt e un lucru atît de corect din punct de vedere politic, încît putem să-l considerăm de-a dreptul greșit. Dar lumea e un loc din ce în ce mai violent și din ce în mai paranoic. Nimeni nu mai știe cum să ne întoarcem într-o stare liniștită.

Totuși, doamna care practică tirul și care susține dreptul de a dormi cu Glock-ul la cap mi-a dat senzația unui Terminator aflat între două producții. Un personaj care nu s-a hotărît să fie nici rău, dar nici foarte bun și care vorbește cu lejeritate despre un lucru despre care ea știe totul unor oameni care doar cred că știu totul, pentru că așa rostește Constituția amendată.

Libertatea uneori vine în forme dureroase. Și, tragic pentru ea, omenirea pare mai mult decît pregătită să primească acest gen de apocalipsă.

Comentarii (18)Adaugă comentariu

ovidiu_3003 (166 comentarii)  •  13 decembrie 2015, 10:38

…acest articol ne spune cat de bine este sa fi american …mult mai bine decat sa fi roman …

ottonelu (11 comentarii)  •  13 decembrie 2015, 14:01

Doamnă Dușmănescu, scrieți în dodii! Nu chiar toți pot deține arme de foc în SUA. Când cumperi în mod legal o armă acolo, trebuie să prezinți cartea de identitate sau permisul de conducere (plus că trebuie să fii cetățean american, sâc!). De-aici pornește un „background check” in mod automat, în zece secunde se află dacă: ai cazier sau boli psihice, înregistrate pe CNP (pe românește), sau „insurance number”, adio arme! Ietete, ați devenit dumneavoastră promotorul unei legi a administrației Clinton din 1994, tocmai în Românica noastră dragă și scumpă! De ce, Doamne iartă-mă, vorbiți de o apocalipsă generată de „Second Amendament”??? N-aveți ce scrie despre sport? …. Apăi, avem și noi campioni olimpici la TRAGERI CU ARME DE FOC, doamnă dragă, și în comunism, dar și acum, în capitalism!!! Poate nu sunteți mandră de ei… %%$$#@@#%$#@!#$#$^&***)__(^%^%*&$#%$@%@# !!! românește spus. Nu trebuie semnătura și aprobarea lui Oprea Gabi pe fiecare autorizație de port-armă, în interes național! GET IT, MISS DUȘMĂNESCU?

ottonelu (11 comentarii)  •  13 decembrie 2015, 14:01

Doamnă Dușmănescu, scrieți în dodii! Nu chiar toți pot deține arme de foc în SUA. Când cumperi în mod legal o armă acolo,
trebuie să prezinți cartea de identitate sau permisul de conducere (plus că trebuie sa fii cetățean american, sâc!).
De-aici pornește un „background check” in mod automat, în zece secunde se află dacă: ai cazier sau boli psihice,
înregistrate pe CNP (pe românește), sau „insurance number”, adio arme! Ietete, ați devenit dumneavoastră promotorul
unei legi a administrației Clinton din 1994, tocmai în Românica noastră dragă și scumpă! De ce, Doamne iartă-mă,
vorbiți de o apocalipsă generată de „Second Amendament”??? N-aveți ce scrie despre sport? ….
Apăi, avem și noi campioni olimpici la TRAGERI CU ARME DE FOC, doamnă dragă, și în comunism, dar și acum, în capitalism!!!
Poate nu sunteți mandră de ei… %%$$#@@#%$#@!#$#$^&***)__(^%^%*&$#%$@%@# !!! românește spus.
Nu trebuie semnătura și aprobarea lui Oprea Gabi pe fiecare autorizație de port-armă, în interes național! GET IT, MISS DUȘMĂNESCU?

ottonelu (11 comentarii)  •  13 decembrie 2015, 14:02

Alo?

ottonelu (11 comentarii)  •  13 decembrie 2015, 14:06

Doamnă Dușmănescu, scrieți în dodii! Nu chiar toți pot deține arme de foc în SUA. Când cumperi în mod legal o armă acolo,
trebuie să prezinți cartea de identitate sau permisul de conducere (plus că trebuie sa fii cetățean american, sâc!).
De-aici pornește un „background check” in mod automat, în zece secunde se află dacă: ai cazier sau boli psihice,
înregistrate pe CNP (pe românește), sau „insurance number”, adio arme! Ietete, ați devenit dumneavoastră promotorul
unei legi a administrației Clinton din 1994, tocmai în Românica noastră dragă și scumpă! De ce, Doamne iartă-mă,
vorbiți de o apocalipsă generată de „Second Amendament”??? N-aveți ce scrie despre sport? ….
Apăi, avem și noi campioni olimpici la TRAGERI CU ARME DE FOC, doamnă dragă, și în comunism, dar și acum, în capitalism!!!
Poate nu sunteți mandră de ei, românește spus.
Nu trebuie semnătura și aprobarea lui Oprea Gabi pe fiecare autorizație de port-armă, în interes național! GET IT, MISS DUȘMĂNESCU?

adi_stelistul (5 comentarii)  •  13 decembrie 2015, 14:34

E problema americanilor, desigur, dar asocierea intre drepturile omului si dreptul oricarui dezaxat de a purta arma mi se pare imbecila. In fond nicaieri in lumea civilizata nu este negat dreptul cuiva de a avea arma. In anumite conditii, desigur. Asa cum si dreptul la protest este inalienabil, dar poate fi exercitat doar in anumite conditii, sau dreptul la greva sau… putem continua usor enumerarea. Toate aceste drepturi nu sunt negate daca exercitarea lor e reglementata. Pana la urma in Constitutia SUA este stipulat un drept care poate naste oricand infinite discutii: dreptul la fericire. Dar acela nu provoaca nicio discutie. In schimb al doilea amendament trebuie luat ad-litteram, respectat fara cracnire si orice incercare de reglementare provoaca discutii despre incalcarea drepturilor omului. Oare producatorii americani de arme stiu de chestia asta? Cred ca sunt foarte surprinsi. Sau nu?

papagigli (1 comentarii)  •  13 decembrie 2015, 15:00

Evident ca are dreptate si asta pentru ca o lege nu-i va impiedica niciodata pe teroristi sa o incalce, asa cum le incalca pe toate celelalte. Orice restrictii vei pune, ei tot isi vor procura arme. Pe de alta parte, vorbind de criminalitate si terorism, am observat ca astia decapiteaza si nu cu pistolul, ba mai si explodeaza, dar nu cu AKM-ul. Asa ca restrictia referitoare la arme va preveni exact nothing si nu cred ca s-ar dori includerea cutitelor de bucatarie si a altor obiecte contondente in lege. Oosp, uitasem avioanele, deturnate cu cutite de taiat cartoane.
Pe de alta parte, noi suntem tentati sa analizam subiectul prin prizma noastra, a celor care n-au avut acces la arme, asa cum au avut si au americanii. La ei e o uzanta, la noi o exceptie. La noi, poate, daca s-ar da liber la arme, n-am avea suficiente puscarii. La ei, dupa cum se vede, cine are arme stie ca si ceilalti au, asa ca rare ori auzi de cite un atentat armat, considerind numarul de locuitori si de arme.

victor L (12 comentarii)  •  13 decembrie 2015, 15:02

Stai blinda, dna Oana Dusmanescu.
E problema americanilor, nu a dvoastra.
Doamna care doarme „cu Glock-ul la cap”, o recunoasteti, este „Un personaj remarcabil, constant, o sportivă valoroasă, respectată”, nu doarme la cap cu tastatura sa faca mişto de oricine.
Prostii de americani, zise o romanca vajnica 😛

Ungurul_Vesel (5 comentarii)  •  13 decembrie 2015, 15:55

Mai bine un glont in cap decat un cuptor gen colectiv. Prefer glontul la orice ore din zi sau noapte.

Ungurul_Vesel (5 comentarii)  •  13 decembrie 2015, 15:57

Mai bine un glont in cap decat chinurile din Colectiv sau chinurile de dupa dinspitalele romanesti. Cu glontul macar mori repede!

Userul_banat (4 comentarii)  •  13 decembrie 2015, 16:09

Oricum mai bine un glont in cap decat un Colectiv sau chinurile din spitalele romanesti de dupa!
Un american cu un pistol in mane este de zece ori mai putin periculos si portal decat un politician roman fara pistol!

Cătălin (1 comentarii)  •  13 decembrie 2015, 16:19

Întrebare
Dacă în bataclan sau cafenea aveau francezii glock ul pe masă mai mureau 130+ sau 15? 🙂

nypd (7 comentarii)  •  13 decembrie 2015, 18:21

„De parcă a dat cineva vreodată vina pe pușcă!”
Da, toti cei care cer interzicerea dreptului la a avea o arma exact asta fac, unealta e vinovata nu cel care o foloseste.
Copntrolul medical si accesul la informatia medicala ar fi o solutie, sa pot stii cine e vecinul , sa nu ma trezesc atacat cu toporul, bata sau cutitul, caci armele de foc vor fi interzise, nu?
Profiling-ul e o alta chestie chiar daca nu e corect politic.

nypd (7 comentarii)  •  13 decembrie 2015, 23:18

Vad ca trebuie sa ma repet:
„De parcă a dat cineva vreodată vina pe pușcă!”
Da, toti cei care cer interzicerea armelor de foc exact asta cred. Solutia ar putea fi certificatul mediacal si accesul la informatia medicala , sa pot stii daca vecinul ar putea sa ma atace cu toporul, bata, cutitul, caci armele de foc vor fi fost interzise, nu-i asa?
O alta solutie ar fi profiling-ul, daca n-ar exista corectitudinea politica sa limiteze aceasta.
Dar asta e problema interna a americanilor caci ,nu-i asa, nu-i treaba magarului unde beau oile apa.

nypd (7 comentarii)  •  14 decembrie 2015, 0:55

Vad ca trebuie sa ma repet, iar si iar:
„De parcă a dat cineva vreodată vina pe pușcă!”
Da, toti cei care cer interzicerea armelor de foc exact asta cred. Solutia ar putea fi certificatul mediacal si accesul la informatia medicala , sa poti stii daca vecinul ar putea sa atace cu toporul, bata, cutitul, caci armele de foc vor fi fost interzise, nu?
O alta solutie ar fi profiling-ul, daca n-ar exista corectitudinea politica sa limiteze.
Dar asta e problema interna a americanilor caci ,nu-i asa, nu-i treaba magarului unde beau oile apa.

jac si rac (1 comentarii)  •  14 decembrie 2015, 7:19

asa si ?

NRA (1 comentarii)  •  14 decembrie 2015, 19:03

Nu ai nici o idee despre ce vorbesti. Asteapta ca guvernul sa te apere si sa iti rezolve toate problemele.

MB (1 comentarii)  •  15 decembrie 2015, 5:43

Remarc din ce in ce mai des cum oameni din toate colturile Romaniei nu mai pot de grija Americii. Isi dau cu parerea despre politica, probleme sociale, stiu cu exactitate ce trebuie si ce nu trebuie sa faca americanul fara sa fi trait macar o secunda in „State”. Ce mai, americanii habar n-au cit de bine le-ar fi daca ar fi macar pe jumatate de destepti fata de cit sint romanii.
Un sfat: nu va bagati daca nu stiti.

Comentează