Maria Andrieş

Într-o lume macistă este nevoie cîteodată de bisturiul observațiilor unei femei. Sexul slab? O glumă misogină

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Maria Andrieş
Cifre, nume, chipuri

La meciul Islanda – Argentina, din faza grupelor, scor 1-1, s-au uitat 201.000 de islandezi, adică 60 la sută din populaţia ţării, de 307.000 de locuitori. Mai mult, scrie Hollywood Reporter, citând televiziunea naţională de la Reykjavik, cei care au […]

...

Cupa celor umili

Zlatko Dalici nu va antrena Barcelona sau Real Madrid, deşi susţine că ar câştiga un sac de trofee în Champions League. Selecţionerul Croaţiei nu este un brand, iar asta nu e tocmai o fericire pentru marketingul marilor cluburi.

După cum […]

...

A cui este această Franţă?

„Cu capul în stele”, aşa a titrat L’Equipe, pe prima pagină, după calificarea Franţei în finala Mondialului. „La porţile Paradisului”, a scris Le Parisien. „Tot nu suntem campioni”, a venit contrapunctul dinspre Didier Deschamps, după victoria muncită, 1-0, din semifinala […]

...

Ireversibil

„Am cerut contractele fotbaliştilor de la LPF şi de la FRF. Nu au vrut să răspundă la solicitare şi atunci m-am dus cu Garda peste ei şi le-am luat”. Se întâmpla în 2005. Cel care povesteşte este Sebastian Bodu, pe […]

...

Franţa – Belgia, balşoi spectacol

Între noi, europenii, acum. În prima semifinală mondială, Franţa întâlneşte Belgia: două ţări vecine, prietene, care fac bancuri una despre alta. „Le Parisien” o numeşte relaţie de dragoste-ură: se iubesc, dar se tachinează.

De ce nu mănâncă belgienii covrigi? Nu […]

...

Spectacolul terorizat

Putem aduce arbitri din străinate, nu şi suporteri

Arsene Wenger cu ochii în lacrimi, cu bărbia în pumni, iată una dintre enigmele fotbalului, îţi vine să spui. De ce plîngea un antrenor care ştia, sau cel puţin aşa susţine, din […]

miercuri, 6 mai 2009, 8:32

Putem aduce arbitri din străinate, nu şi suporteri

Arsene Wenger cu ochii în lacrimi, cu bărbia în pumni, iată una dintre enigmele fotbalului, îţi vine să spui. De ce plîngea un antrenor care ştia, sau cel puţin aşa susţine, din minutul zece că meciul e pierdut.

Cîţiva metri mai încolo, se afla un scoţian îndeobşte zgîrcit cu emoţiile. Ferguson îşi veghea echipa ca de o mie de ori pînă atunci, în o mie de alte meciuri. Deşi în aceeaşi zi, cei doi nepoţi, despre care spune în glumă că-i conduc viaţa, ajunseseră la spital, după un accident de maşină. Ferguson nu e un om lipsit de inimă, nici Wenger nu e un sentimental.
Dar amîndoi sînt cumva fideli unei ideologii care spune că fotbalul şi viaţa sînt prinse în acelaşi tip de ţesut. Lacrimile unuia şi sîngele rece al celuilalt sînt două lucruri nespus de frumoase. La fel ca vuietul inimitabil al tribunelor la un meci de Champions League. Lucruri pe care noi nu le avem şi spre care, în mod normal, ar trebuie să tindem. Numai că galeriile tind spre altceva.

Conducătorii Stelei au anunţat că nu vor permite accesul dinamoviştilor în Ghencea. E o măsură extremă, dar înţeleaptă. Un act de onestitate: mai bine recunoşti că nu faci faţă situaţiei, decît să arunci vina pe alţii, după. Prea multe bătălii s-au dus în numele fotbalului, prea mult a fost amestecat sportul ăsta cu orice cauză, în afară de cauza lui. Spiritul terorii a înlocuit aproape pe deplin spiritul sărbătorii. Derby? Eternul derby? Nu. E doar o amintire care se degradează, ca oricare altele. Spectacolul a fost paralizat de furie. Nu vom ajunge prea curînd să avem lucrurile nespus de frumoase pe care la au englezii. Lacrimile umane ale lui Wenger, calmul inuman al lui Sir Alex, felul inexplicabil în care Ronaldo loveşte balonul. Tribune la doi paşi de gazon.

Nu ne permitem nici măcar luxul de a merge cu copilul de mînă la meci. Interdicţia suporterilor reprezintă o măsură drastică, dar nu mai drastică decît realitatea însăşi. La violenţe radicale, se răspunde cu măsuri radicale. Putem aduce arbitri străini, mai buni şi mai curaţi. Dar suporterii străini, nu.

Dar dintre toate, mai trist decît interdicţia suporterilor, mai revoltător decît bolovanii, e faptul că la noi, aţi observat? Nu se mai plînge la înfrîngere, nici nu se mestecă gumă la victorie.

Comentarii (21)Adaugă comentariu

www.ziareviste.ro (16 comentarii)  •  6 mai 2009, 20:47

imi pare rau de wenger, dupa 13 ani saracu’….

[D][S][N] (33 comentarii)  •  6 mai 2009, 20:56

Suporterii sint cei pe care ti’i cresti !
Apropo de mersul la meci impreuna cu copilul : despre un Steaua – Dinamo, intr’o maniera inedita !

Sibelius (41 comentarii)  •  6 mai 2009, 20:57

Ultimele dueluri anglo-engleze(daca le putem numi asa) din Champions League au fost intr-adevar lectii….nu numai de fotbal. Vom putea spera la un fotbal de calitate doar atunci cand vom importa si suporterii. In Premiere League se fac destule greseli de arbitraj si sunt rivalitati mult mai mari decat pe aici dar pe stadion e doar fotbal.

gil (19 comentarii)  •  6 mai 2009, 21:39

ar trebui sanctionati presedintii de club, care apar la tv mai mult decat toti jucatorii echipei sale

yoooo (2 comentarii)  •  6 mai 2009, 21:41

Foarte bun articolul..felicitari…sper sa inteleaga si asa zisi „huligani” de mucava,sau de buchet de la noi…am murit de ras cand am vazut pustii aia,care au aruncat cu pietre, vai mama lor de distrusi…..rusine….asta e romania in care traim…

bogdan (4 comentarii)  •  6 mai 2009, 22:46

din pacate ai dreptate, la noi fotbalul nu e o distractie, e un motiv de refulare a tuturor: de la patroni de cluburi la disperatii din galerii

Bogdan

Cosmin (1 comentarii)  •  6 mai 2009, 22:51

„Putem aduce arbitri din străinate, nu şi suporteri”…
Ai uitat sa spui ca nici ziaristi sa scrie la asa zisele ziare de sport, nu putem aduce. Sau nu vrem. Maria, violenta verbala, manipularea pe care o practicati voi, nu e cu nimic mai periculoasa decat piatra aruncata de tembelul ala.

Jazz (4 comentarii)  •  7 mai 2009, 0:22

Stimata doamna Andries,
Am citit cu emotie articolul dvs. si mi se pare ca el raspunde acelei dorinte pe care v-o impartaseam in celelalte comentarii ale mele, anume de a „incita” la moderatie si responsabilitate, cu un simt critic si lucid pe care il posedati din plin. Ramineti un jurnalist de exceptie, cred ca nici un meci, nici o legenda, nici o miza nu pot egala pierderea unei vieti. Fie ea si intimplatoare sau nedorita. Si nu doar a vietii, ci mai ales a demnitatii ei. Stiti ca dreptul international aseaza mai nou demnitatea vietii inaintea dreptului la viata?…

hoinar (5 comentarii)  •  7 mai 2009, 0:39

Bravo Maria, asa-i, la noi suporterii sunt prea patimasi pentru a putea fi in stare sa respecte echipa si suporterii de cealalta parte a baricadei. Imi doresc sa vad la noi un meci dintr-o tribuna in care sa nu existe nici un fel de violenta fizica sau verbala. Doar suporteri care isi incurajeaza echipa intr-un mod fierbinte, dar civilizat.

ruben (1 comentarii)  •  7 mai 2009, 1:00

Cosmin, impartasesc aceiasi opinie.. Urmaresc pe gsptv reportajul televizat, apoi citesc pe gsp.ro acelasi reportaj, cu fraze scoase din context, doar cu scopul de a incita… Inteleg, circul atrage cititori, dar exagerati prea mult, voi, oamenii scoliti, in opinia carora avem incredere noi romanii de rand, cand dati foc padurii cu un pai ud. Violentele suporerilor si a oamenilor de fotbal sunt nimic altceva decat o consecinta a lipsei totale de fair-play regasita in jurnalismul romanesc.
Un fost cititor de gsp si cancan

motanul incaltat (137 comentarii)  •  7 mai 2009, 1:25

Avem un fotbal slab si trucat,arbitri corupti,cea mai proasta federatie nu din Europa ci din lume,echipe care se stabilesc inca inainte de primul meci al unui campionat ca TREBUIE sa ocupe locul 1 si echipe care retrogradeaza,iar daca cumva se intimpla altceva decit e prevazut(Bistrita) se apeleaza la regulamente ciudate
pt.a retrograda echipe care deranjeaza(Craiova) iar tu vrei ca suporterii sa fie civilizatii.Mai gindeste-te la cauzele care te fac sa fii necivilizat pe un stadion din Romania….

fatso (1 comentarii)  •  7 mai 2009, 1:39

Sunt total de acord cu Cosmin si cu Ruben. Cand or sa apara ziaristii profesionisti care or sa verifice zvonurile inainte sa intoxice toate formele de media cu ele? A aparut , pe un post tv, un reprezentant al jandarmeriei care a scus ca suporterii LEGITIMATI ai lui Dinamo erau pe un cu totul alt traseu insotiti de forte de ordine in momentul incidentului. Cand or sa apara ziaristii obiectivi? Dupa decizia comisiei de disciplina vizavi de cartonasele rosii aratate in Dinamo – CFR , s a discutat doar de Tamas si de Dinamo, cum ca Dinamo face si desface, nu a fost si Kone implicat? El nu tot o etapa de suspendare a primit?
Sunteti de o moralitate indoielnica domnilor reporteri.

The Silence Of The Lambs (3 comentarii)  •  7 mai 2009, 2:03

steaua face ceea ce stie ea cel mai bine inca de pe vremea lui Ceausescu: fitile, provocari ( oare de ce a fost sechestrat autocarul cu suporteri dinamovisti daca nu sunt probe clare!!!??). strimbe de presa aservita, inscenari, acuze nefondate, schizofrenii de suporteri patimasi in rindul conducatorilor echipei ( oare de ce Comisiile FRF nu-si fac datoria si sa-l rada o data definitiv pe Gigi Becali aceasta trompeta cre tina a fotbalului romanesc!!?)!

E TIMPUL CA DINAMO SA MEARGA IN LIGA!!

rothund (3 comentarii)  •  7 mai 2009, 10:33

Deci din momentul asta dispare notiunea de „deplasare”… ca doar aia de la Dinamo nu or sa mai accepte oile pe stadion la anul, iar prazarii normal ca nu vor fi mai prosti si timisoara si tot asa… aveti grija ca nu o sa mai aveti cu ce umple ziarele si site-urile…

ilarionciobanu (2 comentarii)  •  7 mai 2009, 10:46

maria, ce sustii in articol este din aceeasi categorie cu suspendarea terenului pentru ca un cretin a aruncat o petarda sau a scandat ceva nepermis. nu asta este solutia.
solutia este ce s-a intamplat la cluj dupa incidentul de anul trecut. cei vinovati au fost identificati, judecati si condamnati. era mai bine daca se juca tot campionatul fara suporteri in deplasare pentru ca cei de acolo au lovit grav un jandarm?
voi de ce mai mergeti la conferinte de presa daca unii dintre voi sunt injurati sau chiar agresati fizic?

george72 (5 comentarii)  •  7 mai 2009, 11:14

M-ati facut sa rad cu lacrimi domnisoara**. Saracul Arsene, o Romanie intreaga e langa tine! Please Keep Walking!
Eu merg foarte linistit cu copilul la meci si aici va contrazic( mai sunt sute ca mine la acelasi meci pe acelasi stadion).
Vreau sa vad la dvs o cronica pertinenta a unui meci,
in care sa comentati asezarea in teren, schemele de joc, strategia echipelor…mai putin sentimentalisme
telenovelistice pline de epitete, metafore si hiperbole
despre trairile unor antrenori(geniali e drept).
Faceti apoi o grava eroare…confundati suporterii cu huliganii…marile tragedii nu s-au petrecut pe stadioanele din romania…daca va veti documenta, veti vedea ca in Anglia e frumos doar pe stadion…in afara lui
se petrec lucruri sinistre, batai de strada groaznice intre membrii galeriilor rivale…importatii dvs pe astia!
Apropos, trustul dvs de ce nu importa jurnalisti sportivi
adevarati?

Speedy (98 comentarii)  •  7 mai 2009, 11:36

dragilor, ma aflu in fata unei dileme existentiale…aparent, nu are nici o legatura cu contextul si articolul, dar eu zic ca are.
I-am promis fiului meu in varsta de 6 ani ca saptamana asta il duc pe stadion – prima data in viata lui. Din pacate, atunci cand i-am facut promisiunea eram ferm convins ca in aceasta etapa se joaca Steaua-Otelul, un meci „linistit”.
Ca sa fie clar, va spun de la inceput ca sunt suporter al stelei, dar in nici un caz fanatic, ci unul relativ echilibrat si obiectiv…cel putin, incerc sa fiu asa. in plus, locuiesc in Drumul Taberei, deci mi s-a parut o alegere inteleapta.
Acum, pe de o parte el numara cu nerabdare zilele si orele pana cand va merge la stadion cu „tati”, pe de alta parte imi este pur si simplu frica sa-l duc la Steaua-Dinamo. Nu numai de ceea ce ar putea pati, cat mai ales de ce ar putea vedea si mai ales de ce ar insemna asta pt. educatia lui. si nu ma refer la injuraturi si bannere, astea sunt sarea si piperul fotbalului, pana la urma.
Dilema consta in a alege intre a-mi dezamagi copilul neducandu-l la meci, sau a-i marca intreaga viata in cazul in care va asista la scene violente…si ma tem ca vor fi.
Asa ca am ales o solutie de compromis: o sa bat duminica drumul pana la Ploiesti si o sa-l duc la CS Otopeni-U Craiova. Sau la FC Arges – CFR.
Cei care se pricep sa citeasca printre randuri, au vazut si legatura cu articolul…sper. Va multumesc

Observatorul (12 comentarii)  •  7 mai 2009, 11:40

Sugestie: Becali+Borcea arbitrii; pe teren cele 2 hoarde de suporteri; in tribune jucatorii celor 2 echipe; la masa presei jandarmii; la camerele de luat vederi Mitica Dragomir, Seful Jandarmeriei, Traian Basescu +Ministrul de Interne. De jur imprejurul Ghencei, popi, gropari, medici si fiţe… Noi, spectatorii adevarati, intr-un lant uman care sa cuprinda intreaga tara, rugandu-ne la Zei. Nu-s pesimista, dar paralizez in fata violentei. Mi-e frica de figurile dezumanizate de furie! Mi-e groaza de slabiciunea Statului. Urasc incompetenta si trufia !

durden (209 comentarii)  •  7 mai 2009, 11:47

ca de obicei,maria,exagerezi!nu te poti duce cu copilul de mana la meci?!?!?!?da tu unde vrei,fix in peluza cu brigada?!?n-ai decat sa te duci la tribune ca e biletul cu 10 lei in plus,nu e o avere.si sa nu-mi dai vreo replica despre strainatate,ca asa e si acolo.in peluze stai daca vrei sa auzi injuraturi si sa canti.nu va mai plangeti aiurea **!!!

amk (2 comentarii)  •  8 mai 2009, 18:17

Hai sa devenim radicali. La un meci de genul celui care urmeaza: steaua – dinamo sa punem doar un rand de jandarmi intre cele doua galerii, fara bastoane, fara casca, fara scut. daca una din cele doua tabere arunca cel mult un scuipat catre cealalta tabara atunci sa se interzica accesul suporterilor pe teren pentru urmatorii 5 ani, in prima divizie.
90% nu vor intelege acest comentariu, dar e ok

Ziare si reviste (16 comentarii)  •  11 mai 2009, 20:10

pacat de wenger, un mare antrenor!!!

Comentează