Minciuna stă cu holdingul la masă
Pentru numai 2 milioane de euro anual, Compania „Sportul pentru Toţi” se laudă copios cu acţiunile altora
După îndelungi analize, şefii de la companiile municipale înfiinţate de Primăria Bucureşti au descoperit beneficiile subtile ale comunicării publice. Dacă ai un site sau un cont de Facebook, e ca şi cum ai întreprinde ceva. Aproape că munceşti. Aşadar, la un an şi două luni de la înfiinţare, Compania Municipală Sportul pentru Toţi a devenit activă pe Internet. Ce-i drept, e obligată prin lege la transparenţă.
Ceaţă pe site. Cetăţeanul izolat
Un contribuabil care intră pe site-ul acestei companii, intitulat sugestiv www.csmptb.ro, se expune unei experienţe frustrante. Buget, achiziţii publice, strategii, toate sunt „în curs de actualizare”. La declaraţii de avere, apare „error”.
La rubrica „evenimente sportive şi recreative”, există unele semne de hărnicie. Sunt poze şi videoclipuri de la Final Four-ul de volei feminin, de la începutul lunii mai. Dar evenimentul, la care a participat echipa Alba Blaj, n-a fost nici finanţat, nici organizat, nici creat, nici inspirat de Compania „Sportul pentru Toţi”.
Ministerul Sportului a pus la dispoziţie Sala Polivalentă, Primăria Blaj a achitat taxa de organizare, de 150.000 de euro, Primăria Bucureşti a dat 150.000 de euro pentru cheltuielile de organizare: cazare, masă, festivităţi, arbitraj, transport. Încă 20.000 de euro au venit de la un sponsor, un producător de vin. Compania „Sportul pentru Toţi” n-a făcut decât poze şi filmări. Dar este atât de mândră de acest Final Four încât îl trece şi la rubrica dedicată presei. Să pară un site doldora de informaţii.
Încurajări pe banii părinţilor
Pe pagina de Facebook, compania condusă de Cezar Stancu se laudă cu organizarea unui turneu de fotbal pentru copii. Turneul, Kinder Cup, se află la a doua ediţie, cum ar veni, exista pe când holdingul municipal nu se vedea. Iar organizatorii lui sunt Ana Maria Pasat şi Marius Zamfir, de la clubul Dinamo Noua Generaţie. Compania Municipală „Sportul pentru Toţi” a devenit partener anul ăsta, când competiţia era în toi.
„Noua acţiune a companiei începe să prezinte un interes tot mai mare”, anunţă „Sportul pentru Toţi” SA. Niciun cuvânt despre adevăraţii organizatori şi despre ceilalţi parteneri. Premiile sunt oferite, în cea mai mare parte, de sponsorii turneului. „Compania” susţine că va acorda şi ea unele atenţii câştigătorilor. Şi că, de 1 Iunie, le oferă copiilor fotbalişti „un cadou deosebit”: „Arena Naţională îşi deschide porţile pentru o competiţie pentru copii”. Dar marele stadion nu se află în administrarea „Companiei”, ci în administrarea Primăriei Bucureşti. Primăria a deschis porţile, nu extensia ei corporatistă.
În postarea cu „acţiunea Companiei” este inclusă o trimitere la un articol din „Libertatea”. Echipele participante sunt „susţinute financiar de părinţi”, menţionează articolul. Păi da, câte echipe de juniori finanţate de primării aţi văzut? Primăriile nu fac decât să împartă nişte fanioane şi să-i lase pe copii, o dată pe an, să bată mingea pe un teren mai de Doamne-ajută.
Ruşinea unui director de şcoală
Iar Compania „Sportul pentru Toţi” nu face nici atât. Doar difuzează nouăţi despre echipele CSM Bucureşti. În Consiliul de Administraţie al „Companiei” se află Robertino Penciu, director de liceu sportiv, care a apărut recent într-un reportaj Digi 24. „Nu vă las să filmaţi sala. Mă faceţi de râs”, le spunea el jurnaliştilor. Explica, jenat, că sala e „mică, improprie”, însă trage speranţe că, „în maxim doi ani, după cum am discutat cu autorităţile locale, vom avea o sală de sport nouă”. În „maxim doi ani”, da, care-i urgenţa?
Liceul, preciza sursa citată, este specializat pe înot, dar nu are bazin. Sportivii se antrenează în bazinul de la „Lia Manoliu”, al cărui tavan e acoperit cu plasă, să nu cadă tencuiala. Ca membru în structura care se ocupă de întreg sportul bucureştean, Robertino Penciu nu simte că se face de râs stând degeaba şi încasând nişte bani lunar.
În câteva zile, începe Cupa Mondială la fotbal din Rusia. „Compania” caută desigur o metodă prin care să organizeze şi această competiţie. Nişte fotografii de la festivitatea de deschidere, un filmuleţ cu Putin bătând Cuba de unul singur, apoi altul, cu Gabriela Firea făcându-l Cetăţean de onoare. Sau, şi mai bine, nişte poze cu angajaţii „Companiei” privind meciurile la televizor. Să nu se mai îndoiască nimeni cu privire la cine s-a ocupat de tot.