Maria Andrieş

Într-o lume macistă este nevoie cîteodată de bisturiul observațiilor unei femei. Sexul slab? O glumă misogină

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Maria Andrieş
Cifre, nume, chipuri

La meciul Islanda – Argentina, din faza grupelor, scor 1-1, s-au uitat 201.000 de islandezi, adică 60 la sută din populaţia ţării, de 307.000 de locuitori. Mai mult, scrie Hollywood Reporter, citând televiziunea naţională de la Reykjavik, cei care au […]

...

Cupa celor umili

Zlatko Dalici nu va antrena Barcelona sau Real Madrid, deşi susţine că ar câştiga un sac de trofee în Champions League. Selecţionerul Croaţiei nu este un brand, iar asta nu e tocmai o fericire pentru marketingul marilor cluburi.

După cum […]

...

A cui este această Franţă?

„Cu capul în stele”, aşa a titrat L’Equipe, pe prima pagină, după calificarea Franţei în finala Mondialului. „La porţile Paradisului”, a scris Le Parisien. „Tot nu suntem campioni”, a venit contrapunctul dinspre Didier Deschamps, după victoria muncită, 1-0, din semifinala […]

...

Ireversibil

„Am cerut contractele fotbaliştilor de la LPF şi de la FRF. Nu au vrut să răspundă la solicitare şi atunci m-am dus cu Garda peste ei şi le-am luat”. Se întâmpla în 2005. Cel care povesteşte este Sebastian Bodu, pe […]

...

Franţa – Belgia, balşoi spectacol

Între noi, europenii, acum. În prima semifinală mondială, Franţa întâlneşte Belgia: două ţări vecine, prietene, care fac bancuri una despre alta. „Le Parisien” o numeşte relaţie de dragoste-ură: se iubesc, dar se tachinează.

De ce nu mănâncă belgienii covrigi? Nu […]

...

Au împuşcat şi Ursul ăsta!

După ce l-a declarat „pornografic”, CNC a descoperit că filmul „Nu mă atinge-mă” are o mare legătură cu Marea Unire

Permalink to Au împuşcat şi Ursul ăsta!
duminică, 4 martie 2018, 2:54

Argumentul a fost că CNC nu sprijină pornografia”, explica Adina Pintilie de ce i-a fost respins proiectul de la finanţare în România. Celălalt motiv: „Filmul nu respectă regulile clasice ale naraţiunii cinematografice”. Sare din tipare, cu alte cuvinte.

Am stat doi ani după CNC”, preciza regizoarea, pentru Hotnews.ro. „Fără CNC nu poţi primi finanţare de la coproducători”. Aşa lipsit de reguli şi perdeluţe, proiectul „Nu mă atinge-mă” trecuse testul laboratoarelor prestigioase de film din Europa: premiul ARTE la Rotterdam, Premiul TorinoFilmLab, Atelier-ul de la Cannes. „Numai din România nimic”.

L-am respins doar o dată

La două zile după ce filmul a primit Ursul de Aur la Berlin, Centrul Naţional al Cinematografiei a emis un comunicat care seamănă leit cu un drept la replică. Textul cu aromă de usturoi al CNC începe cu felicitări adresate Adinei Pintilie. Aminteşte că „în faza de dezvoltare” proiectul a câştigat numeroase premii. Dar trece cu graţie sub tăcere că „numai din România nimic”.

Observând informaţiile din spaţiul public”, CNC menţionează „proiectul a fost respins doar o singură dată de către Comisia de Selecţie din cadrul concursului de selecţie proiecte cinematografice sesiunea 2011”. O dată nu se pune. Abia de la trei-patru respingeri în sus puteam vorbi despre opacitate sau rea-voinţă.

În 2011, Centrul a notat „Nu mă atinge-mă” cu 44,43 de puncte, locul opt pe listă. În schimb, un proiect semnat de un consilier al ministrului Culturii de la acea dată, Kelemen Hunor, s-a clasat pe locul doi, cu 64,29 puncte. Just. Numai dacă te uiţi unde lucrează autorul şi-ţi dai seama că e un film clasic, pe care sigur l-ai mai văzut, deci e şi tipic românesc.

Nişte oameni, nişte păreri, nişte bani publici

La concursul din 2012, arată comunicatul Centrului, filmul Adinei Pintilie a fost admis pentru finanţare pe primul loc. A primit în jur de 150.000 de euro. Bugetul total al filmului s-a ridicat la 900.000 de euro. CNC adaugă că „a acoperit costul”, în jur de 22.000 de euro, pentru prezenţa echipei „Nu mă atinge-mă” la Berlinală. Adică, după ce filmul a intrat în competiţia oficială, s-a arătat şi vitejia financiară a CNC.

În comunicatul post-Berlin, CNC pasează Comisiei de Selecţie răspunderea pentru ierarhizarea proiectelor. Despre cum sunt judecate dosarele din concurs, a scris pe larg „Observatorul Cultural”.

CNC insistă că s-au făcut progrese: începând din 2017, membrii Comisiei sunt obligaţi „să-şi justifice deciziile în scris”. Nu prin telefonul fără fir. „Până la urmă, e vorba despre reacţia unor oameni”, comenta Adina Pintilie pentru Hotnews.ro. Cu o excepţie, aceiaşi oameni care i-au respins proiectul în 2011 i l-au pus pe primul loc în 2012. Probabil s-au mai documentat, vizionând filme interzise minorilor.

Poanta însă vine abia în finalul comunicatului CNC: „Considerăm că orice premiu de asemenea calibru pentru un film românesc, poate fi doar motiv de mândrie naţională mai ales într-un an în care sărbătorim împreună 100 de ani de existenţă”. Virgula între subiect şi predicat, iată o regulă care s-a clasicizat în focarele bugetare de cultură şi educaţie.

D-aia n-are Ursul etichetă!

„Nu mă atinge-mă” e o coproducţie româno-germano-bulgaro-ceho-franceză. Nu prea corespunde etichetării de „film românesc”. Apoi, pentru deliciul publicului plătitor de taxe, care aşteaptă de la instituţiile statului o minimă coerenţă, o brumă de consecvenţă, CNC ar trebui să justifice în scris ce legătură există între „pornografie” şi „mândrie naţională”.

Vorba lui Tudor Giurgiu, cu excepţia câtorva persoane, nimeni din România n-a văzut filmul Adinei Pintilie, dar mulţi l-au şi judecat. Iar CNC e cap de pluton, a şi detectat o înrudire spirituală între peliculă şi Rezoluţiunea Adunării Generale de la Alba-Iulia.

Pentru 172.000 de euro net, CNC a făcut o afacere. A punctat la capitolul „Centenar”. Şi ăsta e doar începutul impresiei artistice.

Anul trecut, Centrul a alocat 10,6 milioane de euro pentru „filme inspirate de Marea Unire”. Iar Ministerul Culturii a înfiinţat Departamentul Centenar, cu buget de 32 de milioane de euro, bani gestionaţi de însuşi Cotîrleţ jr., fost fotbalist amator.

40,6 milioane de euro reprezintă cât a alocat CNC în ultimii zece ani pentru finanţarea filmelor. E clar, ne paşte un val de premii „de calibru” la festivalurile internaţionale, or să ne invadeze ursuleţii. Pe unii va trebui să-i împuşcăm, asta e, pentru că nu respectă regulile şlagărului când scormonesc după criterii estetice în pubela CNC. Statuile lui Oscar, nu, pe alea le lăsăm în viaţă, dar le obligăm să poarte căciulă dacică, „pileus” (din românescul „pilă”), şi să umble prin Bucureşti, să înfrumuseţeze traficul.

 

Comentarii (25)Adaugă comentariu

stelu blues an (8 comentarii)  •  4 martie 2018, 15:49

eroare...mariuca draga vezi ca or sa sara tembelii peste tine.ai cu carte si cei fara de.ca na,acum e la moda sa scrii pe internet.n au nimic de spus dar zic asa,numai d al naibii.or sa spuna fara nici un pic de minte ,ce cauta scriitura ta intr un ziar de sport?asa ca doamne fere de ***.am sa urmaresc cu atentiile comentariile si o sa vad,cine,ce si cum.sa ai zile bune.

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

ovidiu_3003 (214 comentarii)  •  4 martie 2018, 15:53

aveti mare dreptate...asa este ...odata nu se pune ...

Dan (4 comentarii)  •  4 martie 2018, 17:53

Intotdeauna au existat productii care au socat prin ineditul temei propuse, chiar daca in esenta ea nu intereseaza mai pe nimeni. Marile filme in opinia publicului rareori s-a intamplat sa fie si cele alese de jurii pe criterii politico-sociale sofisticate si numai de ele stiute. De ani buni Eurovision, spre exemplu, este o competitie in care nici macar o melodie premiata nu a ajuns slager. Totul se decide politic si nici macar asa-zisul vot popular nu mai este ce a fost candva. Un Urs, fie si de aur, nu va insemna nimic la scara timpului daca nimeni nu va mai dori sa revada vreodata acest film. Prin urmare timpul va cerne valoarea autentica si nu criteriile circumstantiale efemere.

de pe ‘ici ‘sa (8 comentarii)  •  4 martie 2018, 20:01

in curand CNC va aproba doar filme despre maretele realizari ale tov. dragnea.

marcel apostolescu (1 comentarii)  •  4 martie 2018, 20:51

bravo, maria!

pla (14 comentarii)  •  4 martie 2018, 21:44

pai atunci de ce sa nu apreciem si "a serbian film".

CCC (24 comentarii)  •  4 martie 2018, 21:54

Mi-as permite sa comentez abia dupa ce am sa vad filmul. Sa nu uitam ca si un juriu sau o comisie este format/a tot din oameni, cu gusturi si mentalitati proprii.

ManX (29 comentarii)  •  4 martie 2018, 22:22

...Utilitatea si misterul acestei "critici" al doamnei Andries...? Orientarea sexuala, politica si culturala a dânsei nu contreaza nici macar datorita subiectelor articolelor aparute în ultimul timp în Operele Alese. Si nu este o ironie...Nu conteaza! Nu am vazut filmul, dar am citit "putin" critica din curiozitate, suite a cette article...Madame Marie, este occidentala declarata. Democrata. Libertina? Echangista? Swingista? Nu conteaza! In pas cu moda. Cum Romania este în urma fata de Olanda si alte tari cu depravarea, dezmatul, homosexualitatea, casatoria între persoane de acelasi sex, casatoria între persoane de acelasi sex, adoptarea copiiilor de catre acestia, ***. Ca sa te detasezi Marike si sa le-o iei înainte ai putea sa initiezi o campanie pentru ***. ***. Oare când o sa mai vedem un articol care sa puna în prim plan familia si echilibrul pe care o da aceasta. Se doreste ca Romania sa intre si ea în istoria omenirii precum Atena si Roma, civilizatii care s-au auto-distrus datorita dezmatului. Nu mai am chef si timp de acest " fenomen" tratat de tine. Nu prea ai utilizat strainisme în articolul asta. Warum? Ha??? Misto! Mal poli sa niet publish the mesage pe care le pun the cititorii când au o opinion unterschiedlich und differend de a dumitale. Poti sa le traduci în alta limba. Esperando, sa înteleaga tot cititoru'. Nici o problema, filmul poate sa fie distribuit în Romania chiar si în loc la desene animate, dar nu faceti apologia dezmatului în Romania. Si-mi permit sa-ti spun înca odata. Nu te prinde stilul MM-mistocareasa.

Adrian (5 comentarii)  •  5 martie 2018, 0:09

Nu reiese clar cine detine acele criterii estetice pe care le regreti in final: Fiscul, Administratia Lacurilor sau Fabrica de chibrituri? Eu raman la parerea ca Ilie Nastase (si Jay Z, btw) pentru ca ei pronunta cuvantul '***' in public. Acum vad ca pornografia nu mai e mitocaneasca nici in optica ta (cum era in cazul Nastase), I'm glad it all worked out pana la urma.

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

anti Ciurli Burli…. (7 comentarii)  •  5 martie 2018, 1:10

se putea sa nu sara Maria cu elogii? tu ai vazut filmul Maria ?daca da,inseamna ca dai de gandit,daca nu,abtine-te.Vrei nu vrei,romanii mai au un pic de moralitate.Toate filmele romanesti premiate in strainatate sunt de tot ***("Eu daca vreau sa fluier" sau "4 luni,3 sapt,2 zile",etc...). Singururele filme romanesti premiate pt valoarea lor au fost "Padurea Spanzuratilor " si "Duios Anastasia trecea".Cu mari actori,Victor Rebengiuc sau Anda Onesa. Daca nu le-ai vazut,le gasesti pe youtube...

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

its1134 (1 comentarii)  •  5 martie 2018, 1:12

O mizerie de film și o mizerie de premiu într-o mizerie de gală în care mizeriile de premii erau mai multe decât mizeriile de filme înscrise. Mi-e scârbă de 50 shades of Grey dar mi-e și mai scârbă de mizeria asta autohtonă inspirată de acolo. Dacă a prins softporn-ul la fraieri, de ce să nu sară și frustrații noștri sexuali cu o mizerie de film. A și o mizerie de articol. Despre autor, nu spun.. că pumnul comunist de fier veghează pururi.

Costin (22 comentarii)  •  5 martie 2018, 7:25

Cum sa investim in asemenea filme cand trebuie sa cumparam drujbe , abia s-a dat liber la taiat paduri virgine, trebuie sa mai respiram si noi....

Mircea (40 comentarii)  •  5 martie 2018, 8:37

@ManX: ai cumva un atac de psihoza ?

Stefan Patriche (7 comentarii)  •  5 martie 2018, 8:52

Decât odată, ca niciodată, cum a observat şi ovidiu_2003, nu se pune. Eu aş observa desincronizarea autorităţilor de tot felul cu "colegii lor academicieni" de la Apus. 1. "Nu mă atinge-mă" nu doar că "nu repectă regulile clasice ale naraţiunii cinematografice", dar e de-a dreptul pornografic. Ia Ursul de Aur şi devine capodoperă a cinematografiei din Al doilea val după Noul val, să o vezi pe Tanti Viorica la poze. 2. Tanti Viorica se duce la Brăsăl vreo 6-7 ani. Se îmbracă româneşte, cum cred nişte retrograzi ca ManX -care se crede pe vremea filmelor cu Mannix. Dar tace p'acolo ca o lebădă, că deh anglizeşte, franţuzeşte ştie decât Olguţa, şi fiindcă tăcerea e de aur ia premiul de premier. De ce mută, păi Ana Gomes, o voce a socialiştilor în PE, aşa i-a declarat lui Dan Alexe. "Fosta colegă asta a mea, vorbeşte? Eu 6 ani nu am auzit-o şi credeam că-i mută". Tam-tam Când ne fac unii înapoiaţi să reflectăm, căci da Atena şi Roma au căzut în ruine (unele încă se mai văd, hahaha), dar noi nu frăţioare. Vive the Dacs who come from the Tracs!

Unu oarecare (15 comentarii)  •  5 martie 2018, 9:56

@ManX: am ras bine... foarte bine ai parodiat-o pe duduia andries, care mai bine isi vedea de treaba, sau se uita la film. Daca a facut-o, nu m-a mai mira nimic. Imi dau seama de ce scrie asa cum scrie. Unii nici nu au inteles mesajul tau...Nu m-a mira deloc ca asemenea "filme" primesc premii la Berlin. Occidentul este in plina decadenta si degradare spirituala, traiesc aici de peste 20 de ani, nu mai exista nici un fel de valori... dar nah, vine domnita maria sa urechieze pe cei care poate mai cred in anumite valori. Articol scris sa treaca timpul... sau sa se afle andries in treaba. Rusine.

adyos (1 comentarii)  •  5 martie 2018, 10:24

@ Unu oarecare Inapoi cu tine in Romania.

lord belial (182 comentarii)  •  5 martie 2018, 10:30

andries, va ca ti-ai pus mainile in sold. tu ai vazut filmul asta pe care il aperi cu atat cerbicie? sunt proiecte MULT MAI TARI decat asta respinse anual la CNC, care e o bursa de mafioti, dar care vrea filme puternic colorate local/ national: adica, tematica romaneasca, personaje si subiecte rrrromanesti. nu aberatii despre sexualitatea reprimata a unor trupuri obosite. diverse clici primesc finantari - prin clici, intelege case de productie - si, in functie de cine e director la cnc, in anul respectiv auzi de cutare si cutare. sunt case de productie abonate la cnc, cearta-le si pe alea, nu doar hotii din cnc. sunt proiecte cu scenarii neterminate care primesc finantare (vezi dinu tanase). urmareste mai bine lista premiatilor, an de an, ani in care acelasi regizor primeste 3 finantari ptr proiecte, sau ani in care o aceeasi casa de productie (din astea care fac filme de premii, dar care aduc fix 100 de spectatori in sala) e premiata NERAMBURSABIL. ps: *** care comenteaza aici cu romanism, cu degradarea spirituala a romaniei, discurs din asta maroniu, xenofob, cu iz de psd, trebuie ignorati: mananca ***

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

onix (12 comentarii)  •  5 martie 2018, 10:49

marii iubitori ai acestui film sunt de doua categorii. in prima intra cei carora le plac astfel de filme. adica cred ca unul ca judacatorul cristi danilet sa fie pasionat de astfel de filme. apoi sunt cei carora le place acest film pt ca a fost premiat in germania, deci daca vine din occident nu ar cum sa nu ti placa. ceilalti cica nu pot intelege o astfel de arta.

Tudor (27 comentarii)  •  5 martie 2018, 11:22

Undeva-n State, la o vorbă cu niște colegi, cineva, poate chiar eu, amintește de Pina Bauch, la care colegul neamț zice: „a lot of crap is coming from my country”. Ce-am aflat mai tîrziu, și mi s-a părut curios după ani de școală, este că pederastria și alte avangarde culturale erau în floare sub naziști cel puțin la-nceputuri.

ion (1 comentarii)  •  5 martie 2018, 12:24

Cel mai bine sumarizeaza in The Guardian jurnalistul și criticul de film Peter Bradshaw: "Brexit. Trump. Și acum anunțul făcut de juriul Festivalului de la Berlin,Ursul de Aur. Cu adevărat, trăim într-o epocă a dezastrului. Pentru uimirea nepoliticoasă a multora, trofeul Ursul de Aur din acest an a fost câștigat de filmul Touch Me Not ( Nu mă atinge ), regizat de românca Adina Pintilie. Pelicula este un eseu documentar cvasi-fictiv despre sexualitate, care m-a scufundat într-un val imens de depresie, deoarece este îngrozitor de stânjenitor, de mediocru, de lipsit de umor. Are o abordare stupidă și superficială față de tema intimității și totul este învăluit stângaci de clișee referitoare la orientări sexuale alternative, fetișism și exhibiționism. Mai mult decât atât, la vremea mea, oameni au urlat literalmente la mine , pentru că am lăudat filme dificile sau provocatoare ca L'Humanité al lui Bruno Dumont sau Only God Forgives a lui Nicolas Winding Refn sau Mother a lui Darren Aronofsky. O parte din mine îi urează succes Adinei Pintilie cu filmul său dar caracterul jenant de stupid și egocentrismul acestui film au fost extrem de deprimante” QED

ManX (29 comentarii)  •  5 martie 2018, 13:29

@ unu oarecare. Eu locuiesc de 27 de ani si stiu bine tari ca Belgia, campioana pedofiliei, Olanda, Germania, Franta si Italia. Când calatoresc si spun ca locuiec în Belgia, am parte de comentarii si aluzii neplacute. Ma scot când spun ca sunt de origine român. Multi vorbesc doar din ceea cea au citit în ziare, reviste si au vazut la televizor. Când afli ca ai vecini pedofili, într-o cafenea doi barbati îsi iau limba-n gura la masa alaturata, la dus la sala de sport simti o mâna de barbat care-ti aluneca de pe umar pe spate, nu ai cum sa ramâi indiferent la anumite articole de aceste gen, nu doar cele scrise de Maria Andries. Scrise doar asa, sa fim în rând cu " normalitatea ". Tot ce vine din occident este bun. Daca ai o alta parere, esti incult si înapoiat. Nu avansezi cu societatea...

Comentează