Cine a evaluat marca Steaua?
Deşi e o informaţie de interes public, nici MApN, nici CSA n-au anunţat ce firmă a stabilit preţul psihologic al Stelei

Lipşeşte ceva din comunicatul MApN privind evaluarea mărcii Steaua! Acelaşi lucru care lipseşte şi din explicaţiile juristului CSA, Florin Talpan, pe acelaşi subiect, după publicarea comunicatului! Lipseşte numele evaluatorului. Cel care a fost selectat „printr-o procedură competitivă şi transparentă”, cum susţine Ministerul. Nu ne spune şi cum îl cheamă. Că nu s-a ajuns până aici cu transparenţa. Încă nu se poartă în armată indispensabili Victoria’s Secret şi camuflaj din pene de egretă.
Iluzionism de supermarket
Misteriosul evaluator este recunoscut de ANEVAR, Asociaţia Naţională a Evaluatorilor Autorizaţi din România. Asta şi faptul că a primit contractul „printr-o procedură de achiziţie publică, la care au participat trei ofertanţi” reprezintă singurele informaţii oficiale legate de el. Marca Steaua aparţine statului român. Avem dreptul să ştim măcar numele entităţii care i-a fixat preţul exact la 57.306.150 de euro. Să recunoaştem, e un preţ psihologic, psihedelic chiar, cu multe cifre. Îţi ia ochii. Dar cine l-a calculat?
Şeherezada jurist de la CSA vorbeşte în locul evaluatorului pudibond. Ne povesteşte etapele evaluării. Să ne povestească şi care a fost valoarea totală a acordului-cadru. Aşa, se pare că doar achiziţia e publică, nu şi restul: sumele şi numele.
Trecând sprinten peste faza de evaluare, juristul CSA anunţă o licitaţie pentru „împrumutarea” mărcii Steaua şi „o procedură de omologare” a stadionului din Ghencea. Fireşte, păstrează discreţia asupra costurilor acestor operaţiuni.
Procedura pentru stabilirea evaluatorului mărcii a durat opt luni. Evaluarea în sine a durat şase luni. Dacă Ministerul menţine ritmul vijelios, ne prinde Anul Nou cu Ghencea ferecată şi cu marca de 57 de milioane de euro făcând ouă de aur în sertarul cu tipizate.
Bilete de papagal de la MApN
Toate comunicările despre acest proces care vizează cea mai populară marcă din sportul românesc sunt îmbrăcate într-un neglijeu verbal încheiat până la ultimul nasture. Talpan îi înştiinţează pe milioanele de proprietari ai Stelei că evaluarea brandului „s-a făcut la standardele internaţionale 4S pentru activele necorporale”. Încă un bilet de papagal care nu spune nimic. Trebuie decodat apelând la un evaluator, nu?, care să ne explice pe înţelesul nostru, al tuturor, ce înseamnă „standarde 4 S” şi „active necorporale”.
Şefilor CSA le e mai uşor să recite astfel de informaţii tehnice decât să spună nume. Cine a evaluat marca Steaua? Cine? Juriul de la Oscar? Culegătorii de batate din paradisul fiscal? Eroul evaluator necunoscut? MApN le e dator românilor cu această informaţie. În comunicat, Ministerul precizează că acelaşi evaluator va stabili „valoarea prejudiciului creat prin folosirea mărcii” în perioada 2004-2014, „taxa de licenţă pentru clasa fotbal” şi „pentru toate celelalte produse din certificatul de marcă”. Firma anonimă are o misiune serioasă, aşadar. Aproape ca Fiscul! Măsoară paguba din bugetul statului. MApN ne asigură că „şi pe mai departe” procedurile se vor derula „în maniera cea mai transparentă şi corectă”. Transparentă, da, dar nu prea decoltată, încât să se vadă dintre dantele numele evaluatorului!