Vehiculul de imagine „off-road”
„Se prefigurează, după părerea mea, o situaţie în care judeţul Botoşani poate apărea pe harta Europei, prin posibilitatea ca echipa de fotbal să acceadă într-o cupă europeană în acest an”. Aşa a argumentat un consilier judeţean decizia de a finanţa […]
„Se prefigurează, după părerea mea, o situaţie în care judeţul Botoşani poate apărea pe harta Europei, prin posibilitatea ca echipa de fotbal să acceadă într-o cupă europeană în acest an”. Aşa a argumentat un consilier judeţean decizia de a finanţa cu bani publici clubul lui Valeriu Iftime.
Bravo lor! Oameni gospodari! Era mai simplu să sape un crater mare, pentru ca judeţul să apară pe hartă. 19 consilieri din 32 au votat „pentru” tăierea cu 1,3 milioane de lei a bugetului pentru drumurile judeţene, la capitolul întreţinere. Banii tăiaţi au fost împărţiţi asttfel: 1,1 milioane de lei pentru sport, în principal pentru fotbal, 200.000 de lei pentru cultură şi 62.000 de lei pentru activităţi de tineret.
Discuţiile din şedinţa CJ, redate de presa botoşăneană, au stîrnit valuri de emoţii contradictorii. Cineva a amintit de cazul primarului Boşcodeală, de la Buzău, care „a primit 5 ani cu executare pentru că a dat bani la fotbal”: „Ne asumăm că după aia vin instituţiile statului şi pun cătuşele la oamenii care semnează!”. La care s-a replicat: „Să avem totuşi încredere că organele statului nu leagă pe nimeni nevinovat”. Iată ceva nou, o frămîntare necunoscută autorităţilor locale, cînd e vorba să sponsorizeze fotbalul prin intermediul ONG-urilor. Pînă la urmă, încrederea în „organe” a biruit. Încrederea sau dependenţa de adrenalină.
Consilierii botoşăneni au convenit să păstreze faţada legală: „Noi nu spunem acum că dăm bani la fotbal, noi dăm bani pentru acţiuni, conform legii”. Curtea de Conturi n-are decît să-i controleze dacă au organizat concurs de proiecte pentru finanţări. Apoi aleşii locali au revenit la sentimente mai sincere: „Cîtă imagine a adus fotbalul în acest judeţ! Că nu se vorbeşte de Botoşani decît doar de fotbal, în rest nu mai avem nimic!”. Păi, ce să aibă? Cultură, activităţi pentru tineret? De unde atîtea fonduri?
„Ar fi păcat ca noi, de la judeţ, să nu fim părtaşi, într-o formă sau alta, la această realizare!”, a oftat unul dintre consilieri. „Părtaşi” nu e un termen foarte fericit ales, dar se înţelege ideea. Primăria Botoşani a cotizat la bugetul echipei cu 1 milion de euro, după promovare. A plătit încă un milion de euro pentru nocturnă şi sistemul de încălzire a gazonului. Şi, precizează „Adevărul”, proiectează să achite şi modernizarea stadionului, după accesul în Europa League. Cum ar veni, Primăria a pus presiune pe Consiliul Judeţean să fie „părtaş” la fotbal.
La rîndul lui, clubul lui Iftime pune presiune pe botoşăneni să vină la meciuri, să nu dea prost pe hartă tribunele goale. Inspiraţi probabil de autocarele electorale, şefii echipei au decis să trimită prin sate zece autocare, pentru transportul gratuit la stadion. „Am stabilit noi nişte comune, dar pot suferi schimbări. Ideea este unde putem găsi suporteri care să umple un autocar de 50 de locuri şi care să plătească biletul la meci!”, a explicat patronul echipei.
Ironic, fotbalul din Botoşani are susţinători suficienţi, încît să se calce pe picioare între ei. Parcă şi vezi autocarele cu turişti microbişti făcînd pană pe drumurile lăsate la mila ploii de CJ! Poate că şefii clubului ar fi trebuit să apeleze la soluţia lui Ţiriac, pentru evenimentul FedCup de la Galaţi. Îngrozit de drumurile desfundate, magnatul i-a pus la dispoziţie lui Ilie Năstase elicopterul personal, pentru a-l scuti de chinul deplasării. Într-adevăr, elicopterul e singurul mijloc de transport care circulă optim pe autostrăzile româneşti.
Chitiţi pe anvergura continentală, consilierilor din Botoşani nu le-a trecut prin cap că şi fotbalul, vehicul de imagine, are nevoie de drumuri. Au uitat că judeţul lor nu se vede pe hartă din cauza asfaltului invizibil. Asfaltul ăsta special din Botoşani e ca o armură de supererou, care face ca drumurile să nu se vadă, în caz de atac inamic, dar şi în restul cazurilor. Prin acest judeţ nu trece, cum s-a tot spus, din raţiuni de securitate, singurul drum naţional de pămînt din Europa. Nu, este vorba despre singurul drum naţional din Europa acoperit cu asfalt invizibil. Sînt 40 de kilometri experimentali, de-a lungul cărora timpul şi spaţiul se dilată pînă la infinit şi înapoi.
Dacă un autocar cu suporteri nimereşte, recrutînd în disperare, pe DN24C, riscă să ajungă la stadion, ca-n Zona Crepusculară, fie în urmă cu un secol, fie peste un secol. Partea relativ bună e că fanii Botoşaniului nu vor avea motive să-şi dea seama că au călătorit în timp.