E scump biletul la coşmar!
Reţeta de succes a conducerii Stelei – încasări maxime, investiţii minime – funcţionează. Încă. Într-un fel
„Nu este un rezultat real” apărea pe „burtiera” DigiSport, în miez de noapte, după înfrîngerea Stelei pe Gelsenkirchen. „Nu este un rezultat real” spusese […]
Reţeta de succes a conducerii Stelei – încasări maxime, investiţii minime – funcţionează. Încă. Într-un fel
„Nu este un rezultat real” apărea pe „burtiera” DigiSport, în miez de noapte, după înfrîngerea Stelei pe Gelsenkirchen. „Nu este un rezultat real” spusese Emeric Ienei. E o formulare atît de paternă, atît de protectoare, atît de Ienei, ca să zicem aşa. Intenţia era să aline şocul, nu să dezvăluie sensuri.
Cu toate că după fostul antrenor al Stelei au mai vorbit şi alţii despre meci, „Nu este un rezultat real”, iute valorizat ca slogan, a rămas proptit în josul ecranului. Cu toate că Ienei mai declarase şi alte lucruri, televiziunea, în dulcele ei stil trunchiat şi manipulativ, a decis să-şi gratifice publicul stelist cu asigurarea fermă „Nu este un rezultat real” şi să-l menajeze de contondentul adevăr. Ienei lansase o seamă de observaţii neliniştitoare, că Steaua n-a avut acţiuni la poartă, că n-a produs pericol în careul adversarilor. „Nu e un rezultat real” suna mult prea reconfortant ca să nu fie scos din context.
Bula de fabulos nu s-a spart, surpriză!, după 0-4 cu Chelsea. Ajuns în România, în misiune oficială, alături de trofeul UCL, Fabio Capello s-a exprimat diplomatic despre situaţia roş-albaştrilor. „Steaua ar avea şanse să meargă mai departe în Ligă, dar nu poate să ajungă în finală”, a spus italianul, conform „Evenimentului zilei”. Venind de la Capello, vorbele astea riscă să dea speranţe false suporterilor stelişti. „N-are şanse să ajungă în finală” înaintează mai zglobiu în planul fantastic decît „Nu e un rezultat real”.
Dacă le iei oamenilor speranţa, le-ai luat totul. Dar aici vorbim de iluzii, nu de speranţe. Antrenorul italian a hrănit politicos impresia că Steaua se află la un pas de finală, nu tot mai departe de Europa League. Pe Capello, ca oaspete, nu-l costă nimic.
Antrenorul Stelei se autoiluzionează şi el, într-o postare de pe site-ul personal. Reghecampf se adresează suporterilor şi le descrie Steaua – Chelsea drept „un moment neplăcut”. Dar, precizează el, „deocamdată dăm ora exactă în fotbalul românesc, ştiu, e greu de digerat”. Cu alte cuvinte, fanii să se concentreze hipnotic pe faptul că duşmanii „n-au valoarea mea”.
Vorbe, sfaturi, urări de bine, laude de sine – plină lumea fotbalului de ele. Din toate direcţiile, fanii campioanei primesc îndemnuri să ignore la nesfîrşit realitatea. Cei care se ocupă de produsul Steaua vor să vîndă mirajul în continuare. Cel mai ieftin bilet la meciul cu Chelsea costa cît aproape 6 la sută din salariul mediu pe economie. Asta e real: 6 la sută din salariu pentru o seară neagră. Roş-albaştrii au fixat cele mai mari preţuri la bilete din Liga Campionilor, în raport cu venitul mediu din ţara respectivă. Conform unei analize a Gazetei Sporturilor, Steaua – Chelsea a fost cel mai scump meci pentru spectatorul român.
Din încasări, roş-albaştrii meritau doar onorariul modest cuvenit figuranţilor. Banii trebuiau să ajungă la Chelsea, care s-a întrebuinţat cît într-un meci demonstrativ, sau înapoi la spectatori. Spectatorii au plătit degeaba, au îngheţat degeaba, au avut parte nu de momente, ci de ore cu adevărat neplăcute. Conducerea Stelei şi-a făcut calculul să ia 4,5 milioane de euro, sumă practică, din trei meciuri acasă în UCL, după ce a investit 2,2 milioane de euro, sumă teoretică, în transferuri. „Scuze că nu ne-am bătut joc de echipă!”, le replica fanilor nemulţumiţi un oficial al Stelei, după mercato. Dar scuzele pentru că şi-au bătut joc de spectatori, cam cînd se anunţă? După ce ratează finala?
A fost plăcut pentru stelişti să le ia banii suporterilor. Acum vor să-i ţină aproape, motivaţi să cheltuie în continuare şi să îndure frigul, ploaia, bodyguarzii. Ar fi chiar atît de neplăcut să-şi ceară iertare de la ei? Nu-i costă mare lucru.