Meciuri sau publicitate mascată?
Cu toate datoriile, TVR plăteşte cu bani publici fotbal finanţat tot cu bani publici
Televiziunea publică trece prin restructurări. Schimbările s-au precipitat după ce, la sfîrşitul anului trecut, conform raportului de activitate, SRTv acumulase datorii de peste 222 milioane de […]
Cu toate datoriile, TVR plăteşte cu bani publici fotbal finanţat tot cu bani publici
Televiziunea publică trece prin restructurări. Schimbările s-au precipitat după ce, la sfîrşitul anului trecut, conform raportului de activitate, SRTv acumulase datorii de peste 222 milioane de euro. Din această sumă, în jur de 500.000 de euro reprezentau datorii către UEFA şi în jur de 1 milion de euro – datorii către Federaţia Română de Fotbal.
Acum cîteva zile, conducerea televiziunii publice a decis să rotunjească datoriile legate de fotbal, cumpărînd drepturile TV pentru Liga a 2-a. Meciurile respective vor fi transmise sîmbătă seara, în prime-time, pe TVR 1, vom vedea dacă în direct sau înregistrat. Se vor face şi transmisii pe TVR 3, „live”. Postul public a semnat deja contracte cu Rapid, CS Universitatea Craiova, SC Bacău şi negociază cu alte echipe. Potrivit site-ului ofsaid.ro, echipa primăriei din Bănie va încasa de la TVR suma de 70.000 de euro, pentru toate meciurile de acasă. O instituţie finanţată cu bani publici plăteşte o echipă finanţată cu bani publici. Adrian Mititelu n-a primit nimic, pentru că „a cerut prea mult”, spun negociatorii TVR.
Toate contractele care trec de 100.000 de euro trebuie aprobate de Consiliul de Administraţie al TVR. Pentru Liga a 2-a, vor fi multe achiziţii directe, aşadar, sub 100.000 de euro. Achiziţii directe, mai relaxate, mai puţin transparente. Directorul interimar al Departamentului Sport din TVR, Emil Hossu-Longin, a comentat că „sînt sume civilizate”. „Despre toate celelalte aspecte colaterale, chiar nu mă pot pronunţa!”, s-a exprimat el, citat de Reportervirtual.ro.
Taxa radio-tv este în prezent de 0,9 euro/lună de abonat. Pe lîngă ea, TVR primeşte bani şi de la bugetul de stat. Ce primeşte contribuabilul român ca serviciu public, sîmbătă seara? Derby-urile între primării. În noiembrie, în pline restructurări, televiziunea publică a izbutit imposibilul: să obţină la un preţ de 10 ori mai mic dreptul de a retransmite meciuri din Liga Campionilor. A dat 4 milioane de euro, pe perioada 2012-2015, în loc de 40 de milioane de euro, în contractul precedent. Conducerea SRTv a motivat tranzacţia, într-un comunicat, susţinînd că „e vorba de un produs premium” şi că transmiterea Champions League „este în consens cu strategia TVR de a oferi românilor programe de calitate”.
Liga a 2-a este un program de calitate discutabilă. Interesul publicului se restrînge, cu puţine excepţii, la comunităţile locale de microbişti. Meciurile de la „matineu” apăreau, prin tradiţie, în grila TVR 2. Acum, schimbarea asta deranjează: prime-time-ul de sîmbătă, pe TVR 1. Asta şi aruncarea în derizoriu a esenţei: „sumele civilizate”. Sînt bani publici. Felul în care sînt cheltuiţi nu are nici un „aspect colateral”. Direcţia acestui tip de cheltuieli reprezintă un subiect chiar foarte interesant: dacă se duc la primăria din Clinceni, din Mioveni sau din Tîrgu-Mureş, la senatorul Dan Niţu, care a cumpărat CSM Rîmnicu-Vîlcea, sau la Marius Vizer, finanţatorul „expat” al FC Bihor.
Sumele, da, sînt „civilizate”, dacă le compari cu drepturile TV pentru Liga a II-a franceză: peste 100 de milioane de euro, pe sezon, la Eurosport. Necivilizate sînt vizibilitatea cadou şi notorietatea gratuită. TVR, care ar trebui să fie în serviciul public (informare, educare, divertisment), popularizează evenimente de interes strict local. Nici divertisment, nici informare, nici educare. De umplutură. Azi, o paradă a modei organizată de un paşă regional, mîine, un meci de fotbal cu aleşi locali la oficială, poimîine, un festival al pomenilor electorale de Ziua Naţională. Pentru a păstra, cît de cît, impresia de echidistanţă, ar trebui împărţiţi, de pe acum, timpii de antenă şi la meciurile de fotbal, în funcţie de culorile politice ale primăriilor şi consiliilor locale.
O echipă a primăriei X este o mare echipă, aproape un brand, nu-i aşa?, dacă evoluează la postul naţional. Şi pentru publicitatea asta nemeritată nu plăteşte. Dimpotrivă, încasează bani! Asta-i tot. Pachetul fotbalistic e premium pentru finanţatorii echipelor din Liga a 2-a, nu pentru public. Iar strategia e de-a dreptul mitocană: de ce ar băga telespectatorii plătitori de taxe bani în buzunarul unui senator? De plictiseală? Ca să se distreze? Nu-i plătesc deja salariu şi pensie? Trebuie să-i încurajeze şi hobby-urile??