Maria Andrieş

Într-o lume macistă este nevoie cîteodată de bisturiul observațiilor unei femei. Sexul slab? O glumă misogină

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Maria Andrieş
Cifre, nume, chipuri

La meciul Islanda – Argentina, din faza grupelor, scor 1-1, s-au uitat 201.000 de islandezi, adică 60 la sută din populaţia ţării, de 307.000 de locuitori. Mai mult, scrie Hollywood Reporter, citând televiziunea naţională de la Reykjavik, cei care au […]

...

Cupa celor umili

Zlatko Dalici nu va antrena Barcelona sau Real Madrid, deşi susţine că ar câştiga un sac de trofee în Champions League. Selecţionerul Croaţiei nu este un brand, iar asta nu e tocmai o fericire pentru marketingul marilor cluburi.

După cum […]

...

A cui este această Franţă?

„Cu capul în stele”, aşa a titrat L’Equipe, pe prima pagină, după calificarea Franţei în finala Mondialului. „La porţile Paradisului”, a scris Le Parisien. „Tot nu suntem campioni”, a venit contrapunctul dinspre Didier Deschamps, după victoria muncită, 1-0, din semifinala […]

...

Ireversibil

„Am cerut contractele fotbaliştilor de la LPF şi de la FRF. Nu au vrut să răspundă la solicitare şi atunci m-am dus cu Garda peste ei şi le-am luat”. Se întâmpla în 2005. Cel care povesteşte este Sebastian Bodu, pe […]

...

Franţa – Belgia, balşoi spectacol

Între noi, europenii, acum. În prima semifinală mondială, Franţa întâlneşte Belgia: două ţări vecine, prietene, care fac bancuri una despre alta. „Le Parisien” o numeşte relaţie de dragoste-ură: se iubesc, dar se tachinează.

De ce nu mănâncă belgienii covrigi? Nu […]

...

Arbitrul care a fost Dumnezeu

Nu e grav că Tudor joacă teatru, doar că n-a nimerit rolul

Vasile Avram a aflat cu stupefacţie ceea ce bănuia toată lumea: Alexandru Tudor joacă teatru pe teren. „I-am spus că are momente cînd se schimbă, parcă se dedublează!”, […]

sâmbătă, 27 noiembrie 2010, 6:10

Nu e grav că Tudor joacă teatru, doar că n-a nimerit rolul

Vasile Avram a aflat cu stupefacţie ceea ce bănuia toată lumea: Alexandru Tudor joacă teatru pe teren. „I-am spus că are momente cînd se schimbă, parcă se dedublează!”, a dezvăluit şeful arbitrilor într-o emisiune TV. Tudor nu e singurul arbitru care se joacă de-a actorul. Problema e că se distribuie într-un rol nepotrivit. La capătul celălalt al scării, Bogaciu se mulţumeşte, realist, cu rolul de arbitru. A ratat prima încercare, o ia de la capăt, de data asta, poate mai inspirat, mai cu trăire.

Există şi arbitri care au izbutit mai multe decît Tudor în rolul de Dumnezeu. De fapt, au interpretat rolul ăsta toată viaţa. Enrique Irazoqui a arbitrat, în 2002, marele meci de şah om-maşină Vladimir Kramnik versus Deep Fritz. Cu mulţi, mulţi ani înainte de asta, Irazoqui studia economia în Spania franchistă. Imediat după absolvire, a fost angajat într-o firmă, ca şef la Resurse umane. „O slujbă care m-a îngrozit!”, îşi aminteşte, într-un interviu acordat unui site de şah.

Tînărul Enrique activa în mişcarea de rezistenţă contra regimului Franco. Ca singur vorbitor de italiană, a fost trimis în misiune la Roma, să ceară ajutor de la comuniştii de acolo. În ultima seară, în sufrageria unui poet, Irazoqui şi-a spus discursul despre fraternitate. L-a spus atît de convingător, încît Pasolini, regizorul, l-a rugat să joace rolul lui Iisus în „Evanghelia după Matei”. „I-am răspuns că e nebun şi că am lucruri mai importante de făcut: să aduc fraternitate între oameni!”.

A acceptat, pînă la urmă. Avea 19 ani. „Nu m-am simţit deloc ca Dumnezeu la filmări. Vorbeam cu prietenii, jucam fotbal şi, deodată, mi se cerea să fiu gata, se trăgea două minute şi asta era”. Însă ţăranii din Calabria, unde s-a turnat filmul, o ţineau morţiş că Irazoqui e Iisus. „Aşteptau să fac minuni şi se mirau peste măsură că fumez”.

A jucat într-unul dintre cele mai frumoase filme din toate timpurile, conform cronicilor din toate timpurile. Dar n-a rămas la actorie. A mai apărut doar sporadic, în cîteva producţii, regizate de catalani. Nu s-a întors nici la Resurse umane, a ales alte meserii echivalente cu rolul de Dumnezeu. S-a ocupat de cuvinte, de poveşti, ca profesor de literatură. Şi organizează, din ’79, un turneu de şah pe computer în Cadaques, pe insula lui Salvador Dali. E mai probabil ca Dumnezeu să joace şah decît zaruri.

Marele meci om-maşină Kramnik- Deep Fritz s-a terminat remiză. Dar Irazoqui crede că maşinile n-au, de fapt, nici o şansă, pentru că „inteligenţa umană e haos”. Faptul că sîntem haotici şi mai lenţi în gîndire ne face imbatabili şi inimitabili. Asta e povestea arbitrului de şah care l-a jucat pe Dumnezeu. „N-am mai citit Biblia de mulţi ani. Timpul a trecut, au început să-mi cadă dinţii, mi-a albit părul, şi oamenii vin şi mă întreabă tot despre rolul lui Iisus. Tot nu s-au convins că sînt om”.

Asta înseamnă să fii convingător într-un rol. Spre deosebire de Tudor şi „centralii” din producţia internă, care-şi dau silinţa să ne convingă că doar greşelile lor sînt omeneşti.

0.jpg

Comentarii (32)Adaugă comentariu

Bunicu (6 comentarii)  •  27 noiembrie 2010, 18:35

Domnule Avram Tudor joaca teatru ca nu plateste bani daca ar plati bani ar juca cinstit.Iar Avram se crede mai mare decit e AROGANT.

Mihai (1 comentarii)  •  27 noiembrie 2010, 18:37

Draga Maria, citesc de mult timp articolele tale care uneri au o calitate deosebita, dar astazi, a-l compara pe Tudor cu Irazoqui este o blasfemie, intr-adevar, Tudor joaca un rol, rolul sau, acela de psiho-schizo..cum i-or spune doctorii de specialitate…cred, pentru binele tuturor, ca ar trebui sa-i acordati mult mai putina atentie acestui cetatean…sau, daca a fost numai numai un pamflet…oricum, sa auzim numai de bine!

gabriel (2 comentarii)  •  27 noiembrie 2010, 19:21

problema cu arbitraju cred ca este mult mai grava, majoritatea cred ca doar la noi se intampla astfel de greseli dar daca va uitati mai atent prin alte campionate se intampla aceleasi lucruri, sa nu mai zic de campionate europene si mondiale…fotbalu nu mai este demult un sport este doar o afacere pragmatica in care fiecare factor extern asa cum este arbitraju iti poate aduce sau nu bani…in sport oricui i se accepta a doua sansa, in afaceri nu

mitica (19 comentarii)  •  27 noiembrie 2010, 19:25

comparaţia e forţată, dar povestea „arbitrului care a fost dumnezeu” e prea frumoasă ca să mai critic!

maria andries (1349 comentarii)  •  27 noiembrie 2010, 19:55

Pt. mitica, prea frumoasa, ai dreptate, nici pe mine nu ma incinta comparatia cu Tudor

motanul incaltat (137 comentarii)  •  28 noiembrie 2010, 5:03

Cu asemenea federatie si asemenea nulitati la conducere de unde vreti sa iasa arbitrii competenti—-sunt arbitrii rezultati din aceasta putreziciune…A fost cineva gasit vinovat vreodata…O sa continue la nesfirsit sa joace teatrul lor prost si ieftin.

Baricola (1 comentarii)  •  28 noiembrie 2010, 8:30

Arbitrul Tudor are o atitudine inflexibila, de o aparenta verticalitate, care contrasteaza cu bigotismul sau religios mult apreciat de cetateanul Gigi Becali, care din cate spune el nu mai are nici o functie la Steaua, nici de actionar, nici de presedinte. Imi place tinuta lui Tudor, care impune taranilor si needucatilor care stiu doar sa dea cu piciorul in mingie si sa incaseze zeci de mii de euro pe luna sume ce nu se justifica,respect pe terenul de sport. Jucatorii pe teren sunt ca niste haite, needucate fara cei sapte ani de acasa. Pe Tudor il vad ca pe un dresor de animale. Nu poti tine la respect haitele decat cu biciul. Tudor prin atitudinea lui „aroganta” tine la respect niste golani, care ne talharesc increderea in fotbal. Fotbalul de la noi e ca scarpinarea porcului pe burta. Priviti fotbalul occidental si o sa vedeti ce stima si respect au jucatorii unii fata de altii. La noi e o cotonogeala generala. Presingul a stricat fotbalul.Acolo in vest fotbalul este mai apropiat de biliard decat de fotbalul de la noi. La cotonogari merge un arbitru ca Tudor. Ardei Tudore ! Mama si coatele care se dau in gura. P-astia i-as scoate din fotbal. Tudore fi aspru dar …sever.

brod (87 comentarii)  •  28 noiembrie 2010, 9:15

povestea e frumoasa. pacat de amestecul unui individ mic si care se da -fireste- mare. dar, atentie, maria! prin blasfemia ta, il intariti pe varful de atac al lui dumnezeu – don cioban de pipera! risti sa-ti traga oierul o curatenie a la pampon… si o rivulutie, pe deasupra:)

EO (1 comentarii)  •  28 noiembrie 2010, 9:25

multa larghete in asa o comparatie.
pana de idei?

unu (17 comentarii)  •  28 noiembrie 2010, 11:02

Omul de vocaţie caută performanţa, nu succesul, iar performanţa este rodul unei teribile asceze, în lume fiind, a unei extraordinare răbdări:)

Dandu (16 comentarii)  •  28 noiembrie 2010, 12:27

Eu cred ca Tudor este unul dintre cei mai slabi arbitri din Romania din doua motive : Unu- este grandoman ,egocentrist, deci vede desfasurarea unui meci de fotbal prin prisma sentimentelor personale de glorie si marire , dublate de aspectul teatral al unui tip dur cu el si cu toata lumea, de partea caruia se afla inevitabil si implacabil ,in ciuda numeroaselor si fatalelor erori , adevarul (la erorile pe care le-a facut in turul asta de campionat , trebuia dus la lotul C).
Doi : Spun unii(care din pacate pentru fotbalul din Romania il iubesc vesnic) ca are evolutii foarte bune in Europa. Asta se leaga de punctul unu. Adica acolo, in Europa,cred ca incearca din rasputeri sa fie arbitru de fotbal.Pentru ca indemnizatiile sunt mari si cu cei din UEFA nu prea poti sa faci pe nebunul. Cred ca ar trebui sa treaca mai des pe la un psiholog.

unu (17 comentarii)  •  28 noiembrie 2010, 12:45

Am intuit corect ca capitala nu bate in etapa asta:)…..manchester city si milan si real idem:)

unu (17 comentarii)  •  28 noiembrie 2010, 12:48

:)…..:)

nelu (9 comentarii)  •  28 noiembrie 2010, 13:26

problema cu arbitrajul e ca fiecare fost arbitru trebuie sa isi aduca copilul pe merit sau nu in loturile superioare, nici un arbitru care nu are o pila puternica nu ajunge arbitru in liga 1, ideea e ca nepotismele astea le vedem peste tot in federatie si nu doar in fotbal ci in tot … asta de tara

ciupi (400 comentarii)  •  28 noiembrie 2010, 16:19

corectitudinea, pe care tudor o demonstreaza in arbitraj, este un element lipsit de toleranta. nu poti fi 98 la suta corect, asa cum nu poti fi sincer in procente. necazul pleaca de la faptul ca fotbalul este o activitate in care comportarea participantilor – jucatori, antrenori, arbitri sau mai ales conducatori – relativizeaza corectitudinea si de aici incepe totul.

adonis (1 comentarii)  •  28 noiembrie 2010, 17:13

HAI SA FIM SERIOSI CU …CORECTITUDINEA LUI TUDOR. Nu este 98%, ci RESTUL, cat a ramas…pana la 100%. Chiar trebuie sa ne amintim de penalty-ul de la Urziceni, cand in jurul jucatorului ,pe o raza de 1 m, nu era ….NIMENI… Si scumpul de …artist- tudorash a dat penalty…Ha, ha , ha …MAI VRETI EXEMPLE, LAS-O JOS, TUDORASH ! DE AIA TE-AU DAT DEOPARTE SI CEI DE LA UEFA…!

Lila (39 comentarii)  •  28 noiembrie 2010, 18:08

cand lipseste micutul Rapa intri in Rapa mare, doamne de unde le mai scoti?! scrie fato normal, fara gemete si icneli, si vei fi apreciata pentru ca asta-ti doresti; nu mai face filozofie de 2 bani, asta nu se apreciaza si este prea ieftina! poate ma lasi sa apar, ce zici?

Claudiu (13 comentarii)  •  28 noiembrie 2010, 19:53

Din pacate eu recunosc ca nu-mi amintesc de unde a primit Tudor reputatia de arbitru „corect”, dar imi amintesc vreo 3-4 meciuri pe care le-a nenorocit. El mereu a avut 2 unitati de masura in functie de ce echipe a arbitrat. Stelei da rosu pentru crima pe teren si tg muresului, Rapidului, Timisoarei si altora da rosu pentru o tragere de tricou.
Gata cu tudor, pe farash. Singura lui sansa pentru a mai avea vreun pic de credibilitate ar fi sa iasa la TV si sa recunoasca public ca e nenorocit meciul tg mures – steaua, si de ce nu sa recunoasca o viciere de rezultat, pentru ca totusi in 7 oameni de camp tg mures a fost la fel de buna ca steaua in 10, golul a venit doar pentru ca uzura meciului si-a spus cuvantul. Altfel…PE FARASH CU TUDOR

MM (3 comentarii)  •  28 noiembrie 2010, 22:37

L-a intrebat totusi cineva pe domnul Avram pe cine a pus pe lista FIFA anul asta in toamna.Anul trecut lista a fost publica din septembrie.Pun pariu ca Augustus Constantin a ramas pe lista FIFA dupa toate jafurile care le-a facut anul asta.Si apropo fac pariu ca la anul in toamna baiatul mai mic al lui Avram care este asistent in ligaI va fi pus pe lista FIFA de taticu.Mai vorbim la anul.

ManoNegra (7 comentarii)  •  28 noiembrie 2010, 22:57

de data aceasta draga maria…nu sunt de acord cand spui ca tudor joaca teatru…cred ca ii jignesti pe actori cand spui asa ceva !

unu (17 comentarii)  •  29 noiembrie 2010, 2:38

:)….:)

unu (17 comentarii)  •  29 noiembrie 2010, 2:41

fotbalu e sportul rege:)?…..nu il pot onora:)…pot profita de sistem….pe cand la restu sporturilor nu auzi atata tiganie…si trebuie respectate ca atare!….chiar daca:)…:)

marius (7 comentarii)  •  29 noiembrie 2010, 9:55

problema e ca prea multa putere i se da unui singur om!si-atunci ,citeodata,mai e cite unul care chiar se crede cel-de -sus.mai ales pt, ca nu prea pot fi pedepsiti(as vrea si eu sa fiu pedepsit citeva etape dar sa iau o ”prima” de citeva zeci de mii sau cit zicea ciobanul). daca un arbitru nu vrea ca o echipa sa cistige atunci acea echipa nu cistiga.exemple sint cu duiumul insa cel mai frapant mi se pare dinamo-OM in care acel arbitru nu a vazut sau nu a vrut sa vada un gol valabil.sau hentul lui henry sau ,sau ,sau…o solutie se impune si cit mai curind.poate schimbarea lui blatter…

marius (7 comentarii)  •  29 noiembrie 2010, 9:59

cit despre tudor ,daca scuipi spre el pe strada cade jos insa acolo e cel mai puternic om din lume….

Arny (1 comentarii)  •  29 noiembrie 2010, 11:50

titlu vb-este de Tudor…dar in cele din urma citesti doar despre Sah..ratatilor!!!

Mircea (3 comentarii)  •  29 noiembrie 2010, 12:18

@claudiu si sa nu uit, Steaua fost in 10 oameni de camp in timp de Targu Mures in 8. Dar mai mult ca sigur nu ai vazut meciul deci comentezi dupa ureche.

cineva (4 comentarii)  •  29 noiembrie 2010, 17:44

@Mircea Targu Mures a fost in 7 jucatori de camp. Din cate tin mine au fost 4 eliminari la targu mures. 1 stelist si 1 de la tg mures in repriza I si 2 de la tg mures in repriza a 2 a . si acum sa trecem la matematica : 1+2 = 3. Fotbalul se joaca in 10 jucatori de camp + 1 portar (care nu e considerat jucator de camp). Deci 10 – 3 = 7.. deci tg mures a jucat in 7 jucatori de camp +1 portar (=8) iar steaua in 9 (si nu in 10) + 1 portar (=10)

Remusinho (2 comentarii)  •  29 noiembrie 2010, 19:07

@Mircea dar tu ai vazut meciul? steaua a fost in 9 oameni de camp, iar tg. mures in 7…stii, portarul nu este considerat jucator de camp…

Adi (95 comentarii)  •  29 noiembrie 2010, 20:39

de ce nu se mai duce la lumea la stadion in Romania? foarte probabil, din cauza ca afacerismul LPF si FRF a mutat meciurile de vineri pana luni, in loc sa le lase pe toate duminica dupa-amiaza cand au timp toti, si cu familia. Si din cauza ca afacerismul LPF si FRF a transformat fotbalul intr-un show pentru barbati singuri, care nu au familie si se pot duce la meci oricand, chiar si noaptea tarziu, si chiar si beti turta… si pot si sa se ia la bataie ca prostii!!!

Follenvie (1 comentarii)  •  29 noiembrie 2010, 21:15

draga jurnalisto ,

n-ar fi mai simplu sa instigi direct la violenta ? poate urmatorul arbitru intrat in colimatorul tau va avea parte de o corectie mai aspra nu ca arbitrul de la liga secunda de un pumn .. ( Claudiu cauta fazele sa vezi pentru ce a dat Tudor rosu celor de la Tg Mures 😉 )

banks (41 comentarii)  •  30 noiembrie 2010, 9:34

@Lila, ai aparut !!!! Ce bine de noi !
Cu Lumina ta ai strapuns bezna.

Mircea (3 comentarii)  •  30 noiembrie 2010, 16:02

@Remusinho si pentru restul. In postul meu am strecurat o greseala si anume faptul ca am spus 10 jucatori de camp si 8 la tg mures. Nu trebuia sa folosesc expresia de jucator de camp. Ideea este ca eu am vrut sa corectez pe claudiu care spunea ca targu mures a jucat la fel de bine in 7 oameni impotriva stelei in 10 oameni. Daca ai fi citit postul lui ai fi inteles. iar meciul pentru toti dintre voi l-am vazut. daca vreunul dintre voi considera (mai ales acest preudoreporter care o sa stearga postul asa cum a facut si cu alt post al meu care a fost inaintea celui despre care discutam acum) ca un cot in gura, o intrare criminala cu crampoanele si alte restul faulturilor grosolane nu trebuie penalizate cu cartonas rosu atunci faceti parte dintre aceia care dorti ca fotbalul sa fie un sport violent, care sa nu aiba nici o legatura cu spectacolul si inseamna ca asta ne meritam in tara asta. dar este vorba aia a romanului: cum sa dea un al doilea penalty in doar 4-5 minute? (chiar daca penalty a fost de fiecare data). la fel spunem: cum sa dai 3 cartonase rosi la o singura echipa? (chiar daca toate cele 3 sunt justificate regulamentar). In romania consideram ca regulamentul trebuie aplicat cat mai blajin ca si legile tari asteia. De ce? pentru ca ne dorim sa scapam de fiecare data mai ieftin pentru orice lucru rau si necalculat il facem. De aceea ne meritam soarta, conducatorii si viata pe care o ducem. Singurul cartonas rosu care a fost acordat cu usurinta a fost mai degraba acordat Stelei. In final vreau sa intelegeti un singur lucru. Nu este vb ca sunt stelist sau nu, dar pentru faulturile din meciul ala as fi dat mai multe cartonase rosi. Nu este normal sa joci la rupere intrucat nu ai tehnica si te enerveaza faptul ca cel care este in fata ta este mult peste tine, iar scuza ca au fost multe greseli si asta a incitat spiritele si de aia s-a ajuns la atatea eliminari, nu este decat un motiv pueril care nu face altceva sa demonstreze inca o data faptul ca jucatorii nostri nu sunt profesionisti. Stiu ca m-am chinuit de pomana sa scriu acest comentariu intrucat o sa fie cenzurat si sters. Dar poate macar reporterita care nu face altceva decat sa caute nod in papura unui arbitru, o sa il citeasca. Toate cele bune si poate o sa intelegeti care este situatia de drept atunci cand o sa revedeti fazele incriminate de toti de aici.

Comentează