Stadionul, această autostradă
În mai anul trecut, primarul Bucureştiului spunea că Stadionul Naţional n-are cum să coste mai mult de 70 de milioane de euro. Timpul a trecut, preţul a urcat la 127 de milioane de euro în februarie, apoi la 138 de […]
În mai anul trecut, primarul Bucureştiului spunea că Stadionul Naţional n-are cum să coste mai mult de 70 de milioane de euro. Timpul a trecut, preţul a urcat la 127 de milioane de euro în februarie, apoi la 138 de milioane de euro „la cheie”, în martie. Nu numai că proiectul devine mai scump. Devine şi mai greu de terminat. Ziua de predare e ca o iluzie optică: se îndepărtează pe măsură ce te apropii de ea. „M-au încurcat timpii morţi şi nesiguranţa constructorului. A fost nevoie să-i ameninţ de cîteva ori pe cei de la Max Bogl!”, a explicat Sorin Oprescu.
N-a precizat cum anume i-a ameninţat, dacă a ridicat doar tonul la ei sau le-a zis şi cîteva de la obraz. Dar iată cum se construieşte un stadion în România: luîndu-i tare pe constructori şi săpînd şanţuri în jurul Guvernului, „ca să iau chirie trecutul cu barca!”, altă soluţie într-un stil deja consacrat. Tot la uneltele primitive am rămas: pumnul în masă şi cuţitul în piatră!
Constructorul pe care dă vina primarul Oprescu este un constructor foarte ocupat. Are mai multe comenzi de zeci de milioane de euro pentru reabilitarea unor drumuri din Capitală. Va construi, tot pe bani publici (168 de milioane de euro), ultimul tronson din Autostrada Bucureşti- Constanţa. Pînă la Stadionul Naţional, n-a avut decît proiecte de infrastructură în România: autostrăzi şi pasaje.
Cum a cîştigat licitaţia pentru arena sportivă, în 2007, este o altă poveste, anchetată de DNA. Se pare că Primăria a optat pentru constructorul care cerea mai mulţi bani, peste plafonul prevăzut, şi promitea să termine lucrarea într-un timp mai lung. Foarte curioasă alegere! Probabil constructorii au ameninţat că sapă şanţuri prin toată Capitala dacă nu cîştigă.
Fostul primar a fost obligat de Curtea de Conturi să dea nişte bani înapoi, dar contractul pentru Naţional a rămas în vigoare. O lună de construcţie la Stadionul Naţional costă 4,3 milioane de euro. Dacă mai întîrzie lucrările, s-ar putea să ajungă mai scumpă decît un kilometru de autostradă, construit de acelaşi consorţiu: 5,25 milioane de euro. Şi să ne aflăm în faţa dilemei strămoşeşti: cine-a pus finala-n drum?
Andrei Crăciun
Maria Andrieş
Alin Buzărin
Radu Cosașu
Costin Ștucan
Oana Dușmănescu
Cristian Geambaşu
Gusti Roman
Ovidiu Ioaniţoaia
Theodor Jumătate
Radu Naum
Tudor Octavian
Cătălin Oprişan
Radu Paraschivescu
Răzvan Prepeliță
Traian Ungureanu
Andrei Vochin
Arhivă
Biografie completă
Toate articolele