Maria Andrieş

Într-o lume macistă este nevoie cîteodată de bisturiul observațiilor unei femei. Sexul slab? O glumă misogină

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Maria Andrieş
Cifre, nume, chipuri

La meciul Islanda – Argentina, din faza grupelor, scor 1-1, s-au uitat 201.000 de islandezi, adică 60 la sută din populaţia ţării, de 307.000 de locuitori. Mai mult, scrie Hollywood Reporter, citând televiziunea naţională de la Reykjavik, cei care au […]

...

Cupa celor umili

Zlatko Dalici nu va antrena Barcelona sau Real Madrid, deşi susţine că ar câştiga un sac de trofee în Champions League. Selecţionerul Croaţiei nu este un brand, iar asta nu e tocmai o fericire pentru marketingul marilor cluburi.

După cum […]

...

A cui este această Franţă?

„Cu capul în stele”, aşa a titrat L’Equipe, pe prima pagină, după calificarea Franţei în finala Mondialului. „La porţile Paradisului”, a scris Le Parisien. „Tot nu suntem campioni”, a venit contrapunctul dinspre Didier Deschamps, după victoria muncită, 1-0, din semifinala […]

...

Ireversibil

„Am cerut contractele fotbaliştilor de la LPF şi de la FRF. Nu au vrut să răspundă la solicitare şi atunci m-am dus cu Garda peste ei şi le-am luat”. Se întâmpla în 2005. Cel care povesteşte este Sebastian Bodu, pe […]

...

Franţa – Belgia, balşoi spectacol

Între noi, europenii, acum. În prima semifinală mondială, Franţa întâlneşte Belgia: două ţări vecine, prietene, care fac bancuri una despre alta. „Le Parisien” o numeşte relaţie de dragoste-ură: se iubesc, dar se tachinează.

De ce nu mănâncă belgienii covrigi? Nu […]

...

Omul din spatele banilor

Arpad Paszkany îşi povesteşte legăturile sentimentale cu fotbalulUn Ferrari Fiorano plantat în parcare e singurul semn că Paszkany se află în sediu. Clădirea e mai degrabă de modă veche, cinci etaje, împărţite cu alte firme. Paznici şi videofon la intrare, […]

joi, 16 iulie 2009, 11:37

Arpad Paszkany îşi povesteşte legăturile sentimentale cu fotbalulUn Ferrari Fiorano plantat în parcare e singurul semn că Paszkany se află în sediu. Clădirea e mai degrabă de modă veche, cinci etaje, împărţite cu alte firme. Paznici şi videofon la intrare, apoi linişte ca pe holurile unei clinici. Patronul CFR-ului îşi dirijează imperiul imobiliar dintr-un birou ceva mai mare decît o sufragerie obişnuită. Scrumează atent, într-o scrumieră pitită după un teanc de mape.–    Vreţi imagine din fotbal?
–    Nu, niciodată. Mie îmi place fotbalul pur şi simplu, atît. Am jucat şi în curtea şcolii, am jucat şi mai tirziu…
–    Pe ce post?
–    Mijlocas central.

–    Dar aţi făcut şi polo, şi judo…
–    Arte marţiale, nu judo. Shotokan, am şi centuri…

–    Diriginta din liceu vă descrie drept un copil conştiincios, pasionat de ştiinţele exacte, nu de sport…
–    (se afundă în fotoliu) Acum să fiu sincer, n-am fost eu un elev model. Dar ştiam să învăţ din toate materiile ceea ce aveam nevoie.

–    Spuneaţi că nu v-aţi înnebunit după şcoală…
–    Asta recunosc şi am să spun şi de ce nu mi-a placut şcoala, totdeauna am învăţat ceea ce simteam eu că am nevoie şi îmi place, nu neapărat să fie uşor, în schimb întotdeauna am avut aşa, o reticenţă, fata de lucrurile impuse fără logică şi fără substanţă… Uniforma a fost una dintre acestea. Am avut probleme că refuzam s-o port.

–    Ati intrat apoi la Construcţii, la Politehnică…
–    Da, dar după aceea am abandonat facultatea, pentru că am plecat din ţară. Apoi m-am transferat la matematică-informatică, fără frecvenţă. Aşa, ca şi diploma, sînt domn’ profesor (rîde)

„Ştiu să pun cărămidă peste cărămidă”

–    Aţi stat o vreme în Germania
–    Şase ani şi jumătate. Eu am început de jos, ştiu cum se pune cărămidă peste cărămidă, cum se izolează, cum se trag instalaţiile.

–    Aţi lucrat la firma tatălui…
–    Da, am avut o firma comuna cu tata, la Munchen. Noi sîntem saşi, tata sută la sută, mama – pe jumătate. Am plecat în ’90 cu ideea să rămînem acolo. M-am decis să mă întorc, pentru că, să fiu sincer, nu m-am putut adapta social. La început, ai toate motoarele alea, să ai o casă frumoasă, după aceea să ai în casa aceea tot ce-ţi doresti, să ai maşini noi, să ai cele mai bune maşini. Şi într-o zi cînd intri în casa aceea şi-i goală, atunci porneşte aşa, ca un domino din ăla. După şase luni,  am zis că vînd tot şi vin acasă, că practic ce să fac eu în Germania?

– Afaceri, bani…
–    Eu am crescut întotdeauna cu foarte mulţi oameni în jurul meu. Fac sport de la cinci ani, polo, fotbal, am fost înconjurat de oameni de aceeaşi vîrstă sau pe o scară de vîrstă apropiată şi m-am obişnuit cu efervescenţa asta socială. Să ai tot timpul cu cine să ieşi la o cafea sau la un fotbal sau să te duci într-o excursie, să-ţi sune telefonul, după masă, după ce-ţi termini treaba şi să te duci la film, să stai de vorbă. N-am simţit de la început lipsa asta, în primii doi ani şi jumătate cînd munceam din greu.

–    Ce aţi învăţat în Germania şi aţi aplicat aici?
–    Punctualitate şi corectitudine. Şi faptul că o reputaţie bună se construieşte greu şi se pierde uşor.

„Îmi plătesc biletul la meci”

–    Aţi organizat clubul după model nemţesc?
–    Clubu e o firmă destul de mare, în afară de antrenori şi jucători, mai avem vreo 150 de angajaţi. Avem si 350 de copii şi juniori, şi ei au campionatele lor. Practic, perfecţiunea e destul de relativă, nu se poate spune că totul la club funcţionează perfect. Marketingul, de exemplu, nu merge.

– Dar aveţi mulţi suporteri…
–    La noi, suporterii iubesc clubul, dar ar dori să primeasca totul, tricouri sau orice alt articol al clubului, dacă se poate, gratis. Afară este un alt concept, începind de la sponsori şi de la acţionari. Fiecare îşi cumpără locul pe stadion, şi eu îmi cumpăr locul pe stadion si tatal meu, eu sînt constiincios şi platesc dinainte pe tot anul

–    Ce ati găsit aici, la Cluj si n-ati gasit la Munchen, de exemplu?
–    Chiar dacă stai in mai multe locuri, in mai multe orase, trebuie sa ai un loc despre care sa spui ca e acasa. Pentru mine, acasa e la Cluj.

–    Spuneţi că afacerile n-au sentimente
–    În afaceri contează foarte mult relatiile personale, încrederea. Dacă încrderea este un sentiment, atunci în afaceri există sentimente.

–    Şi în fotbal?
–    În fotbal există foarte multe trăiri, de aceea-i frumos. De aceea merită să investeşti, între ghilimele. Sînt conştient că sînt bani pierduţi, nu bani investiţi. Dar în viaţă, pe lîngă a-ţi asigura anumite venituri, trebuie să-ţi satisfaci şi partea sentimentală, adică plăcerile. Ăsta e fotbalul.

„Eu ţineam cu Steaua”

–    Aţi preluat echipa în joacă… 
–    Situaţia era un pic diferită, clubul era în pragul desfiinţării, legile sponsorizării erau altele atuncii. De regulă mă feresc să mă ocup de lucrurile mici pentru că îţi iau multă energie, iar la final rămîn tot mici. Şi atunci am zis să mă implic să facem un club mare, să ajungă în Divizia A, să fie un club fanion, în primul rînd pentru Transilvania, pentru că se ştie ani de-a rîndul titlul a fost cîştigat numai de echipele din Bucureşti…

– A fost un proiect anti-Bucureşti
–    Eu niciodată n-am facut ceva împotriva altora. Eu am făcut ceva pentru o anumită categorie.

–    Aţi fost fan al vreunei echipe?
–    Spun foarte sincer, eu ţineam cu Steaua. Şi era normal, era echipa de succes, ne-a adus multă bucurie în meciurile cu echipele străine. În rest, să fiu sincer, nu prea mă uitam la campionatul intern.

–    Un fotbalist preferat?
–    Mi-au plăcut adevăraţii număr zece.

– Nu sînteţi şi antrenor.
– Nu sînt antrenor, asta nu înseamnă că nu povestesc cu antrenorii. Povestesc cu antrenorii pentru că, cum să spun, cred că mă pricep la fotbal, am şi jucat şi mă uit la fotbal de multă vreme… N-aş putea să antrenez o echipa, pentru că nu asta e meseria şi nu asta e menirea mea. Niciodată nu impun jucatori în teren, nici pe banca de rezerve

– Procedaţi la fel ca in afaceri
– Aşa fac, să ştiţi, şi în firmă, fiecare firmă are un management independent şi eu mă intilnesc cu managerii firmelor cu care povestesc rezultatele societatii respective. Consider că pentru a avea rezultate trebuie sa ti se dea libertatea de a-ti alege echipa. Din cîte ştiu eu, sînt cel mai tînăr patron de fotbal care a cîştigat un titlu într-o ţară cu fotbal bun, cu fotbal cotat. Anul trecut, cînd am cîştigat, aveam 36 de ani, Abramovici cîţi are? Vreo patruzeci şi ceva…

–    Aţi redus cheltuielile din cauza crizei?
–    Bugetul clubului e acelaşi ca şi in sezonul trecut. Am scăzut cheltuielile pentru investiţia de la stadion. Fiind proces, nu poţi sa continui investiţia. Din anumite puncte de vedere, Clujul este un oraş interesant. 

–    Sandor Demjan, unul dintre partenerii dumnevoastră de afaceri, a condus liga de fotbal din Ungaria.
– A fost preşedinte onorific…

– De ce n-aţi investit în fotbalul maghiar? De ce în România?
–    În primul rînd, pentru ca eu sînt clujean. În al doilea rind, în fotbal nu sînt investiţii, ci bani pierduţi. Ăsta-i adevărul gol-goluţ. Fotbalul din România are un anumit nivel, chiar un nivel destul de înalt. Campionatul din Ungaria e, din păcate pentru ei, destul de slab. Compania unde sînt acţionar are sediul în Ungaria, dar în afară de asta, eu altă treabă cu Ungaria n-am.

„Fotbalul e despre fotbalişti”

–    Aveţi afaceri de zeci de milioane de euro, ati sponsorizat un partid politic…
–    Da, aşa este…

–    Şi totuşi nu vă consideraţi un om influent.
–    În primul rînd, n-am afaceri cu statul, ca atare nu prea am ce să le cer politicienilor, sînt un om foarte degajat, oricare ar fi partidele aflate la guvernare, pentru că, cum să spun, n-am facturi de la ei, n-am contracte de semnat, ca atare, n-am ce să le cer. Un singur lucru: să ne lase în pace, să ne facem treaba, să ne putem plăti impozitele, ca ei să aiba ce să cheltuiască.

– Nu vă exprimaţi prea des în public despre fotbal.
–    Un patron devine vizibil prin ceea ce face, nu prin ceea ce spune. Fotbalul este despre fotbalişti, în al doilea rînd este despre tehnicieni, mai puţin despre preşedinţi de club şi aproape deloc despre proprietari.

–    Aţi afirmat despre Cupa Stelei din ’86 „ăla nu e trofeu”.
–    Vedeţi, a fost scos absolut din context. Am spus atunci că din păcate Cupa Campionilor luată de Steaua o să fie singurul trofeu luat de o echipă românească la acel nivel în următorii 30 de ani. Şi am adăugat că pe atunci era mai uşor să cîştigi acel trofeu pentru că formatul competiţiei era altul. Ăsta e adevărul gol-goluţ. Asta am spus. M-am bucurat foarte mult cînd a cîştigat Steaua, era ceva extraordinar şi jos pălăria, indiferent cum a fost formatul atunci.

„Îmi place să umblu în pantaloni scurţi”

–    Patronii mai demit antrenorii după meciuri…
–    Pai, cum să spun, toate deciziile importante e bine să fie luate de proprietari. Nu se aduc, nu se vînd jucători, nu se demit antrenori fără acordul meu. Nu înseamnă că toate deciziile pleacă de la mine, de sus în jos, dar ultima analiză ajunge la mine, şi dacă sînt în ţară, şi dacă nu sînt în ţară. Dar să ştiţi că şi dacă nu sînt în ţară văd toate meciurile live.

–    Real Madrid a dat 94 de milioane de euro pe Ronaldo. Vi se pare un preţ sănătos?
–    E un calcul economic aici. Cînd l-au luat pe Zidane în trei luni şi-au scos banii.

–    Nu vă tentează sistemul asta?
–    În România, n-ai cum. Vedeţi există nişte parametri, ca în matematică, într-o ecuaţie. Ştiţi că majoritatea cluburilor din Anglia îşi asigură nevoile din banii pe drepturile TV. Cînd iau 2 milioane din drepturi TV, la ce mă raportez?

–    Aţi afirmat că aţi vinde afacerile, la un preţ bun. Aţi renunţa şi la club?
–    La fotbal, n-aş renunţa.

–    Cu toţi parametrii aştia?
–    Ştiţi cum vine treaba: afacerile îţi pot asigura un anumit confort, un anumit nivel de trai. Dar dacă banii nu pot fi convertiţi în trăiri, atunci nu înseamnă nimic. Din banii daţi în fotbal aş putea să mai construiesc ce? Încă o clădire de birouri, încă două şi tot aşa. Dar o clădire rămîne tot o clădire.

–    Vă tentează puterea?
–    Acuma depinde şi ce vrei de la viaţă. Există oameni pentru care puterea reprezintă scopul suprem în viaţă indiferent dacă reprezintă putere economică sau politică sau aşa ceva. Eu nu-mi doresc acest lucru, eu imi doresc să trăiesc liniştit, intelegeţi? Din cauza asta, nu-mi trebuie nici publicitate. Toata ziua sînt prins cu diverse treburi la birou, trebuie să port o anumită ţinută. Dar mie îmi place să umblu în pantaloni scurţi, întelegeţi? Cu maieu de baschet, dacă se poate. Nu-mi plac formalismele.

–    N-o să vă pun întrebarea cu scrisoare aceea care a ajuns la preşedintele Băsescu.
–    (pivotează pixul) Aia… a fost o chestie din aceea cînd alţi oameni vor să-ţi dea în cap, de aceea am trimis scrisoarea. Dar nu-mi place să discut despre politica,. Şi cînd se întîmplă să mă întîlnesc cu politicieni vorbim despre altceva.

– Totuşi, trebuie să aveţi nişte opţiuni. Mai degrabă de stînga sau de dreapta.
–    De dreapta, hotărît. Detest stînga, cred că se potriveşte numai în ţările cu un anumit nivel de dezvoltare şi e vorba despre altfel de stînga decît cea de la noi.

„N-o spun din răutate, afară fobalul e afacere. Acolo nu vedeţi acţionarii principali maimuţărindu-se pe posturile de televiziune după meci. Îi vedeţi o dată pe an, la o gală”

„Cele 90 de minute cît joacă echipa mă descarc şi mă încarc pentru toată săptămîna”

„Cred că lucrurile bune care există afară trebuiesc copiate, şi lucrurile originale sînt frumoase, dar nu trebuie forţată nota”

Comentarii (110)Adaugă comentariu

bogdan (1 comentarii)  •  17 iulie 2009, 10:43

O conceptie foarte interesanta are acest Arpad Paszkany, o conceptie pe care ar trebuie sa o copieze si alte personaje de pe la noi. E genul de patron de care o echipa are nevoie, asa cum e si Bucsaru. Un patron caruia ii place fotbalul; investete in el din pasiune nu pt a scoate bani. Bravo lui. Cu astfel de oameni putem schimba mentalitati.

ciccio (10 comentarii)  •  17 iulie 2009, 10:51

Uns cu toate alifiile!

Cladirea IEIA, unde erau diverse insttute de cercetare, si pe careacum o patroneaza, este cea mai mare cladire de birouri din Cluj. A preluat-o dupa ce a imbracat-o in termopan, iar beneficiarul nu a avut cu ce sa plateasca.

estefan (1 comentarii)  •  17 iulie 2009, 10:51

Bravo! Mare caracter!! Se aude la bucuresti?????

armand (15 comentarii)  •  17 iulie 2009, 11:00

Saru`mana Maria!
Ai uitat un singur aspect: politica manageriala pentru viitorul clubului! Te-ar fi incantat raspunsul!

Cheers!

adidas (30 comentarii)  •  17 iulie 2009, 11:08

dar legaturile cu lumea politica de ce nu le zice…?

77woodyCFR (1 comentarii)  •  17 iulie 2009, 11:16

…mah astia care tot o dati inainte cu”ungur”..sa stiti ca in primul rand Paszkany este evreu…si il cam doare in cot de neamul lui attila…

calin (24 comentarii)  •  17 iulie 2009, 11:25

Cand iei Cupa Romaniei incepand sa furi cu arbitrii din sferturi cu Pandurii, continuand in semifinale cu Vaslui si culminand cu jaful din finala nu am cum sa te respect.

dan (19 comentarii)  •  17 iulie 2009, 11:54

ce naiba, asta e interviu??? aici e doar PR. nimic altceva. Maria, tu nu ai facut asa ceva pana acum !

zetetete (1 comentarii)  •  17 iulie 2009, 11:58

Minden tiszteletem Arpi. Bar nem vagyok CFR drukker, elismerem, h jo munkat vegzel.

Tot respectul Arpi. Nu sunt fan CFR dar recunisc ca faci o munca buna.

IonutD. (40 comentarii)  •  17 iulie 2009, 12:10

Pt. Coroian

Nu, nu! Ai inteles gresit. Am zis „Cetateanul din Cluj” pentru ca vorbele ii apartin lui EBA`s father. Am vrut sa scot in evidenta faptul ca Arpad Paszkany este protejat de Base. 🙂 Si stiu bine de ce zic asta. Tu stii povestea Polus Mall?
In principiu, dureros nu este cine si ce reprezinta acest Arpad Paszkany. Dureros este ca atunci cand vrei sa citesti un articol sportiv, descoperi de fapt ca in loc sa citesti despre sport, ti se bombardeaza creierul cu niste idei politice ascunse. Este inadmisibil sa elogiezi un om care, din umbra, sponsorizeaza un presedinte. Nu atac apartenenta politica, ci faptul ca in sport este introdusa, discret si malefic, politica.

P.S. Comm-ul meu nu a avut nici o legatura cu „bozgorii”. Nu accept rasismul. Inteleg acest lucru foarte bine pentru ca am stat si eu ceva timp prin Ardealul tau, si-ti impartasesc ideile despre multiculturalitatea populatiei.

IonutD. (40 comentarii)  •  17 iulie 2009, 12:17

Totusi, titlul mi se pare genial: „Omul din spatele banilor”!
Nu pentru CFR, nu acei bani…cei pentru campania electorala.

uist de cluj (2 comentarii)  •  17 iulie 2009, 12:22

alooo , domnul arpy , tot respectul pt. ce ati facut la cfr , dar sa ne mintiti asa pe fata ca nu faceti afaceri cu statul , cand aproape toate afacerile dumneavoastra au fost facute cu statul , terenul de la polus , 35 ha , pasunea someseni , 203 ha , terenul din abator , baza cug , cladirea ieia , nu de la stat le-ati ” cumparat ” , pe bani marunti ?????? , si astea sunt numai ce stim noi , deci , sunteti toti o apa si un pamant , niste infractori , impreuna cu becali , iancu , borcea e.t.c. si nu in ultimul rand cu busca al nostru , HAI U , BAFTA cfr

ha , ha , ha (2 comentarii)  •  17 iulie 2009, 12:28

„- Dar aveţi mulţi suporteri…
– La noi, suporterii iubesc clubul, dar ar dori să primeasca totul, tricouri sau orice alt articol al clubului, dacă se poate, gratis”
no franareilor , patronul vostru a zis-o , ha , ha , ha , de azi te iubesc arpy , jur

borys (1 comentarii)  •  17 iulie 2009, 12:30

sant din craiova, nu tin cu cfr. nici macar nu imi place. dar un lucru trebuie spus: acest om este un om de mare calitate. nu se compara cu gibonii din bucuresti pe care ii vedem toata ziua la tv si care polueaza mediul nostru vizual. respect Paszcany , respect mult din Craiova. Forza Stiinta.

gabi (1 comentarii)  •  17 iulie 2009, 12:40

Salutare ,

Ungur,bozgor, neamnt,german,sas,tigan,roman, evreu,jidan….etc si multe altele, ce dracu e nu conteaza.SA VA INTRE MINTEA-N CAP( ADICA SA NU PLECE DIN EL ) .Cred ca a facut o treaba excelenta acolo la Cluj. Il felicit din toata inima .Sunt PETROLIST si – mi parte rau ca aici , in orasul AUrului Negru nu poate nimeni sa faca acest lucru.La mai mare.
HAI PETROLUL

john (1 comentarii)  •  17 iulie 2009, 12:42

foarte bn interviul. am aflat multe lucruri despre patronul cfr ului pe care nu l e stiam. vad ca este un om de bun simt, fara fite, care si traieste viata asa cum doreste. felicitari pt interviu, sa mai faci din astea.

soarta (11 comentarii)  •  17 iulie 2009, 13:06

Mai bine ar prezenta politiei legaturile sentimentale pe care le are cu minore.

hahah (3 comentarii)  •  17 iulie 2009, 13:25

asta spune tot despre suporterii cfr:
„La noi, suporterii iubesc clubul, dar ar dori să primeasca totul, tricouri sau orice alt articol al clubului, dacă se poate, gratis”

anton (3 comentarii)  •  17 iulie 2009, 14:13

@hahah: paskany se refera doar la suporterii CFR-ului, dar din politete, ca majoritatea suporterilor romani sunt asa… pe langa faptul ca-i vezi doar daca castiga echipa lor si vor rezultate instantanee, in 2 zile sa fie clubul real madrid…

Tovi (11 comentarii)  •  17 iulie 2009, 14:30

Felicitari domnule Paszkany!!!!!
Am fost acum 3 ani la un meci CFR-Steaua (1-2_ si am vazut un stadion jalnic. doar o tribuna si o peluza alungita aiurea. In toamna am fost la meciul CFR – Steaua si am ramas uimit. De atunci va apreciez , am vazut ca ati facut ceva extraordinar , cu care nici un conducator de club nu se poate mandri !!! Stadionul arata super , sistemul de ticketing , totul era organizat super!! Sunt stelist de cand ma stiu , nu as putea tine cu o alta echipa , dar apreciez tot ce s-a facut la Cluj!!! Si m-am bucurat enorm la victoria voastra de la Roma , si la egalul cu Chelsea , si mi-a parut rau ca nua ti reusit sa mai obtineti si alte rezultate bune. oricum e extraordinar ce ati facut! Inca odata felicitari!

Chi-x (30 comentarii)  •  17 iulie 2009, 15:30

N-ar fi mai bine sa „povesteasca” legaturile sale sentimentale cu Basescu si Boc?

AETIUS (1 comentarii)  •  17 iulie 2009, 15:35

AU INCEPUT UNGURII SA LE FIE RUSINE SA ZICA CA SUNT UNGURI ,EI ZIC CA SUNT SASI,SLOVACI,SARBI,ROMANI NUMAI UNGURI NU ! BRAVO LOR !

Steaua1986forever (13 comentarii)  •  17 iulie 2009, 16:02

Hmmm..si eu sunt jumatate sas….dar pe la rudele mele nu am auzit niciodata ca pe un sas sa il cheme „Paskany”, nu este nume sasesc iar el se presupune ca are numele tatalui lui…care este 100% sas, dupa cum afirma….Rusinica mare „domnule sas Paskany”. Cat despre relatia cu Basescu….stiu foarte clar ca in partidul basescului….boc (asa-zisul presedinte) iti stie foarte tare de frica. De fapt, cand era la primarie stiu ca te suna de foarte multe ori sa iti ceara voie ca sa faca anumite chestii… Asta e clanul mafiot care conduce Romania si unii dintre noi (din pacate ….) stim foarte bine pe cine reprezinta.

greg (1 comentarii)  •  17 iulie 2009, 16:55

Ah, ah si ioi-ioi …cu totii stim ca parca, nu sasii au sosit in Europa condusi de Arpad. De ce a fi avand rusine din ce natie se trage?

dedeman (1 comentarii)  •  17 iulie 2009, 17:15

@greg
ala care a venit in fruntea ungurilor in europa era attila.

alexcj (2 comentarii)  •  17 iulie 2009, 17:25

luati o carte si cititi despre sasi .Au fost maghiarizati de catre unguri….deaia are asa nume

robert50 (1 comentarii)  •  17 iulie 2009, 18:09

Atila nu a adus ungurii in Europa.El a fost conducatorul hunilor.Singurul lucru comun cu ungurii este ca sau stabilit in cimpia Panoniei.Ungurii au venit mai tirziu,aproape de anul 900.Intre huni si unguri sunt aprox.400 de ani.Nu au nici o legatura.
Apropo poti sa ai si nationalitate germana si sa ai nume maghiar.In Ardeal sa produs o maghiarizare fortata si toate nationalitatile au fost silite sa isi maghiarizeze numele.Romanii din Cimpeanu au devenit Mezei,Croitoru a devenit Szabo,etc.
Familia mea de origine germana neputind sa isi maghiarizeze numele a luat numele localitatii de bastina in care traia.Localitate in prezent situata in Ucraina.
Si romanii au avut o politica asemanatoare in Ardeal.In certificatele de nastere copiiilor maghiari li se traducea numele de botez in limba romana daca avea corespondent.Asa sa ajuns ca parintii isi botezau copii cu nume imposibil de tradus in limba romana.
Bine ar fi sa ne vedem de treaba si sa nu ne uitam in gura vecinului.Este loc de trait pt. toata lumea.

pepe (1 comentarii)  •  17 iulie 2009, 18:09

Sasii au fost adusi in Ardeal de Voievozii unguri.
Da intradevar mai cititi

AndreiCatalin (16 comentarii)  •  17 iulie 2009, 18:27

Imi place cum gandeste.Se vede ca Romania e cea mai frumoasa tara din lume.Are viata in ea,degaja sentimente frumoase(din pacate si urate uneori,pt ca altfel e inuman).Asta se vede prin oamenii pe care o locuiesc.E adevarat ca nu suntem foarte civilizati,civilizatia trebuie totusi sa dea si liber trairilor unui om.Ne bucuram sa va avem alaturi de noi,Domnule Paszkany.

X-TRAIL (238 comentarii)  •  17 iulie 2009, 19:37

Impacare cu toata lumea, dupa asta il simt mai aproape pe baiatul cu malaiul:))). Sunt f. ingener equivalent, puiu e naspa, sa scrii despre dusmani:)))

giuseppe (1 comentarii)  •  17 iulie 2009, 19:54

asta-i tare,a jucat fotbal in tinerete!!
maria,cauta in arhiva de reportaje video cind juca omul tenis cu piciorul cu andone intr-un cantonament,era precum la paralympics!borcea cu celebra secventa cind isi da singur cu mingea in trompa e pistol cu apa in comparatie cu arpi ce ciung este!!ce o fi in capul lui,mai si insista de vreo 3 ori ca a jucat mijlocas central.
oare la fel joaca si polo,sta pe burta pe minge,cu miinile inclestate si da din picioare panicat pina la scara bazinului?sau cu carata…cu carata cum loveste?

ATTILA (2 comentarii)  •  17 iulie 2009, 22:13

Ptr Robert 50
Se vede ca stii ceva istorie dar din pacate numai ce ai invatat pe la scoala, iar aia e cum e .Ca sa nu te mai obosesti sa cauti in carti i-ti spun eu ca :ungurii se trag din neamul lui Magyor iar hunii din neamul lui Hunor ,iar astia doi adica Magyor si Hunor n-au fost decat …FRATI DE SANGE.Asa ca puiule ungurii si hunii sunt acelasi neam. Ai dreptate ca ungurii au venit mai tarziu condusi de ARPAD dupa fratii lor condusi de ATTILA.

yozzz (1 comentarii)  •  17 iulie 2009, 22:53

il cunosc ii un super domn si nu mai deviati de la subiect mai bine invatati ceva de aici

catalin (1 comentarii)  •  17 iulie 2009, 23:29

ARPAD , suna-ma cand intram in razboi cu ungaria, ca vin acasa repede, intelasui tu domne ARPAD, bunicul meu a luptat pentru ARDEAL, ca tu sa faci bulanul mare.

Mircea (2 comentarii)  •  17 iulie 2009, 23:47

Incurajati-l pe Paszkany sa preia Steaua !

pt Steaua1986forever (2 comentarii)  •  18 iulie 2009, 0:18

Omule, dar ungur pe care sa-l cheme Stanculescu Radu ai auzit? Iti spun eu ca exista si a fost sef de escadrila in aviatia de vanatoare in anii ’80 pe cele mai noi siperformante avioane dein Ro, adica mig 23, pe atunci, si din din Guti Francisc a devenit Stanculescu Radu si era ilar fiindca toti il strigau Feri… Oare de ce devenise Stanculescu…? Mai apoi bunicul meu din Varady Imre a devenit Vaida Emeric dupa anul 1920 ca …de, traia in Romania. Istoria Romaniei e complicata si daca ramanem cu ceea ce am invatzat la scoala despre daci, romani, maghiari si huni, ramanem cu foarte putin. Daca vom face istoria in Ungaria vom vedea ca lucrurile nu erau chiar asa cum sespune in istoria Romaniei si …tot asa. Eu spun sa pastram o linie de mijloc fiindca nu suntem unii mai buni ca ceilalti si sa nu ascultam de nationalistii romani si maghiari fiindca nu e bine. Felicitari dlui Paskany pt ceea ce a facut la Cj. Totusi, lucrurile frumoase de la Cj nu maimpiedicasa tin cu …Timisoara! Forzza Timisoara!

aureltg (8 comentarii)  •  18 iulie 2009, 0:24

nu e rea ideea ca paszkany sa cumpere steaua, dar n-avem noi, stelistii, norocul asta!

CLAUS (1 comentarii)  •  18 iulie 2009, 0:45

Foarte bine spus d-le Paszkany! Continuati in aceeasi nota si veti ajunge si dvs si clubul CFR departe! Din pacate in Bucuresti patronii sau actionarii cluburilor de fotbal le lipseste ceea ce aveti voi acolo la Cluj: Creierul. Da, le cam lipseste creierul, fac totul pentru notorietatea personala, insa concret, pentru fotbal, mai nimic. Ati facut o echipa frumoasa la Cluj, felicitari pentru trofee! Cred ca prindeti si anul acesta ceva, Cupa, Campionatul sau poate pe amandoua!

Eugen DELCEA (14 comentarii)  •  18 iulie 2009, 1:19

I.ISTORIE. 1. Nu au existat …voievozi unguri.Iancu sau Matei erau voievozi dar romani…Matei Corvin a devenit Mateias si cel mai mare rege din istoria Ungariei…2.Attila a venit cu hunii in sec.V,a fost invins in Franta de gen. roman (din Dobrogea)Atius iar geto-dacii i-au desfiintat apoi imperiul.Attila s-a asezat in Panonia pt. ca Ardealul era ocupat…Primele sale razboaie au fost in Germania.La sf. an. `90,Parlamentul de la Budapesta a refuzat sa-i recunoasca pe huni ca …nationalitate conlocuitoare ! 2. Maghiarii au venit tot din Mongolia,dar in sec.IX,ca subordonati ai chazarilor,neam turcic trecut la iudaism in sec.VIII,alungat de slavi.
II. 1.Arpad era conducatorul ungurilor,deci Paskany nu poate fi sas ! In mandria lor,un sas nu ar fi acceptat un nume unguresc,mai ales ca au fost sustinuti mereu de Germania si…Anglia.2.Nu s-a implicat aiurea in CFR Cluj,care a luat campionatul cand CFR implinea..100 ani (ca si club maghiar!)…3.Funar a reactionat impotriva Polus, P. l-a sprijinit pe Boc si a devenit favorit si la Cotroceni.Ca primar,Funar era apreciat si de maghiari,in ciuda exceselor (pt.media!).4.D-ra e mai mult decat respectabila dar acum si-a pierdut acidul pe drum…Nu e vina ei,ci a sefilor.

bank (16 comentarii)  •  18 iulie 2009, 2:34

Se pare ca in Romania unii oameni nici cum nu pot sa incapa unii de altii. Paszkany, ca o fi ungur, roman or sas, nu ma intereseaza ce nationalitate e. Ma intereseaza ce om e. Voi ca sunteti unguri, sau romani sau sasi, sunteti oameni adevarati? Va comportati balcanic, numai atacand si vorbind contra a tot ce se incearca sa se faca in tara asta. Voi, oameni romani, maghiari sau sasi, ce ati facut pentru tara voastra? A…v-ati dat in cap unii la altii pentru ca erati romani, sau unguri, sau sasi si nu aveati loc unii de altii. Vedeti de ce va merge rau?

goe (1 comentarii)  •  18 iulie 2009, 7:13

Pt. Aetius,

Scrii in latina sau in alta limba moarta?

Cum adica „au inceput ungurii sa le fie rusine”. Fa bine si verifica ce si cum scrii inainte sa postezi. In rest, numai de bine.

Dl. Goe

ATTILA (2 comentarii)  •  18 iulie 2009, 7:25

Pentru Delcea.
No, fratele meu atatea aberatii pe centimetru patrat n-am vazut demult.Cum poti sa zici ca n-au fost voievozi unguri,de familiile mari nobiliare Rakoczy,Bathory,Bethlen,Banffy etc .ai auzit ?daca nu i-ti spun eu aceste familii au dat voievozii Ardealului dupa ruperea Regatului Ungariei in doua.
Iancu de hunedoara era pe jumatate roman si jumatate ungur fiind fiul din flori al regelui Sigismond si al unei nobile maghiare de origine vlaha ,sotia lui a fost Szilagy Erzsebet asa ca fiul lor Matei corvin nu stiu cum a putut fi roman.
Regatul hunilor s-a destramat din cauza mortii neasteptate al lui Atilla pentru ca nu a avut un urmas demn care sa fie ascultat de toata lumea, cum s-a intamplat de fapt si cu multe alte regate in decursul timpurilor,iar geto-dacii de care scrii tu nu mai existau demult asa ca nu stiu cum puteau sa-i scoata pe huni din ardeal.
Totusi e interesanta istoria asta pe care o stiu unii lipsita total de obiectivitate neavand nici o baza stintifica imbibata doar cu elemente din diferite legende cultivate cu mare drag mai ales de unii nationalisti pe cre-i mai vedem si la televizor.

roberto (1 comentarii)  •  18 iulie 2009, 14:48

Da. Il felicit pe domnul Pászkány pentru realizările sale!! Totuşi rămîn cu un gust amar: işi reneagă originile. Oare ce va spune tatăl lui, cînd va citi acest articol? Prima dată a fost nevoit să vadă cum fiul lui crescut în credinţă, respect pentru familie, işi părăseşte nevasta şi copiii pentru o dansatoare la bară. Iar acum tot acest fiu îşi reneagă originile tot pentru această fată. Mi se pare că domnul Pászkány a luat-o pe alt drum, care din păcate e un declin. Îmi pare rău pentru el. Pentru mulţi clujeni el a fost un model, un exemplu de urmat! Da: el este un om bun, deştept! Sper să-şi revină!!!

Dani (37 comentarii)  •  18 iulie 2009, 15:40

Cit despre originile unora sau altora ,incercati sa va abtineti de la comentarii…riscati sa jigniti chiar propriile rude ,fara sa va dati seama . In Ardeal , o mare parte a populatiei provine din familii mixte . Asa se intimpla in toata lumea ,asa ne-am format si noi ,romanii ,ca popor.

vasile_00 (12 comentarii)  •  18 iulie 2009, 19:22

@delcea

tata un copil din mama si tata rromi din Harghita dar pe care il cheama Fernando sau Raul e spaniol?

daniaania (5 comentarii)  •  18 iulie 2009, 19:51

Arpii ne face sa fim mandrii de Cluj, a adus-o pe Chelsea, nu..? este un tip modern, calculat, placut..cum nu si-ar dorii si alte cluburi, patroni care nu te fac de ras, la tv..!!FORTZA CFR

Rajka (1 comentarii)  •  18 iulie 2009, 20:31

Omul din spatele banilor..interesant ,,titlu”.Daca nu ar fi fost vorba de football as fi fost inclinat sa cred ca este vorba de un articol despre un film mai vechi cu Lino Ventura,Alain Delon si Jean Gabin.,,Titlul”acelui film nu are nici o legatura cu personajul central al acestui articol… 🙂

lucian lerghievici (111 comentarii)  •  19 iulie 2009, 9:21

Da Maria, de acord cu tine dar ca interviu e reusit, punerea in pagina lasa de dorit. Bravo.

Eugen DELCEA (14 comentarii)  •  19 iulie 2009, 9:36

@vasile:Ce legatura are ce am scris eu(istorie) cu faptul ca pe tatal tau il cheama Fernando/Raul,desi e rom/tigan?! 2. Attila: Intai invata sa scrii corect romaneste.Voi aveti tupeul sa pretindeti ca sunteti urmasii…sumerienilor (4000 ien),cei plecati din Ardeal,asa ca nu ma mira ca i-ati „infiat”pe Iancu si Matei Corvin…Iancu a fost fiul cneazului Voicu de Hd.Ban al Severinului(din 1438),voievod al Ardealului(din 1441) iar din 1446-regent al Ungariei.Ca la Radio Erevan:nu a fost ungur,ci roman care v-a guvernat…Voievod e o denumire strict romaneasca.Cei din fam. Bathory au fost principi ai Transilvaniei inainte de…Dualismul austro-ungar(nu de ruperea Ungariei in doua!)-1479-1601.Regele Stefan al vostru (1000en) a fost fiul lui Voicu ,deci daci existau si pe vremea lui Attila (confirmare in Comoara Nibelungilor) .Aetius(general roman din Dobrogea) l-a invins pe Attila pe Campiile Catalaunice/Troyes/Franta,in 20.06.In 453,dupa moartea lui Attila,451.Sotia sa a fost burgunda, Kriemhild.

Eugen DELCEA (14 comentarii)  •  19 iulie 2009, 9:56

(cont.)In 453 (dupa moartea lui Attila),la Nedao,geto-dacii i-au infrant pe huni si au scapat Europa de un cosmar.In 410,vizigotii lui Alaric au ocupat Roma.Numai ca goti=geti (Iordanes,Isidor din Sevilla etc).Paulin din Nola scria atunci:”Getii ameninta portile cetatii din Roma” iar Sf. Isidor:”Roma insasi a trebuit sa primeasca supusa jugul getic”. Nu existau geti atunci?!
Attila,pui de dac,mai invata istorie !…N-ai raspuns,insa:de ce hunii n-au fost acceptati ca …populatie conlocuitoare de Parlamentul de la Buda-pesta(peste Buda,localitatea initiala)….

Comentează