Maria Andrieş

Într-o lume macistă este nevoie cîteodată de bisturiul observațiilor unei femei. Sexul slab? O glumă misogină

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Maria Andrieş
Cifre, nume, chipuri

La meciul Islanda – Argentina, din faza grupelor, scor 1-1, s-au uitat 201.000 de islandezi, adică 60 la sută din populaţia ţării, de 307.000 de locuitori. Mai mult, scrie Hollywood Reporter, citând televiziunea naţională de la Reykjavik, cei care au […]

...

Cupa celor umili

Zlatko Dalici nu va antrena Barcelona sau Real Madrid, deşi susţine că ar câştiga un sac de trofee în Champions League. Selecţionerul Croaţiei nu este un brand, iar asta nu e tocmai o fericire pentru marketingul marilor cluburi.

După cum […]

...

A cui este această Franţă?

„Cu capul în stele”, aşa a titrat L’Equipe, pe prima pagină, după calificarea Franţei în finala Mondialului. „La porţile Paradisului”, a scris Le Parisien. „Tot nu suntem campioni”, a venit contrapunctul dinspre Didier Deschamps, după victoria muncită, 1-0, din semifinala […]

...

Ireversibil

„Am cerut contractele fotbaliştilor de la LPF şi de la FRF. Nu au vrut să răspundă la solicitare şi atunci m-am dus cu Garda peste ei şi le-am luat”. Se întâmpla în 2005. Cel care povesteşte este Sebastian Bodu, pe […]

...

Franţa – Belgia, balşoi spectacol

Între noi, europenii, acum. În prima semifinală mondială, Franţa întâlneşte Belgia: două ţări vecine, prietene, care fac bancuri una despre alta. „Le Parisien” o numeşte relaţie de dragoste-ură: se iubesc, dar se tachinează.

De ce nu mănâncă belgienii covrigi? Nu […]

...

Profesionişti

Goian joacă pentru bani. Pentru culori ia salariu

„Şi în marile campionate se practică premierile. Iar la noi tot se face atîta caz”. Aşa explică Goian faptul că ar accepta imediat primă de la CFR, „care e problema?”. Da, chiar […]

joi, 5 februarie 2009, 7:23

Goian joacă pentru bani. Pentru culori ia salariu

„Şi în marile campionate se practică premierile. Iar la noi tot se face atîta caz”. Aşa explică Goian faptul că ar accepta imediat primă de la CFR, „care e problema?”. Da, chiar aşa? Nu e absolut nici o problemă. E un gest normal să accepţi şpagă de la alţii, ca să-ţi faci treaba pentru care îţi iei salariul. E un gest normal într-o lume în care profesionismul n-a fost încă inventat. De fapt, cuvîntul ăsta nici n-ar trebui să apară în DEX. Cine-l înţelege nu mai are nevoie să-l caute în dicţionar. Cine nu degeaba primeşte explicaţii peste explicaţii. Dacă nu primeşte şi o măslină, o atenţie, ceva, tot nu pricepe.

Goian nu vorbeşte doar în numele patronului sau al colegilor de breaslă. Exprimă, în două fraze bine legate la nervi, principiile după care funcţionează societatea noastră din margine de lume. Banul e valoarea supremă. Singura valoare. Nu există alte valori în afara lui, nici lege, nici Dumnezeu.

Fiecare are un preţ, se spune. Fotbaliştii au mai multe. Se vînd en-detail. Salariul de la club nu acoperă şi costul sufletului, pentru care se negociază separat, cu terţii. Pentru 150.000 de euro pe sezon, Goian intră pe teren în echipament roş-albastru. Dar nu-şi dă sufletul decît pentru un extrapumn de euro de la CFR. Conştiinţa o dă gratis, la pachet. Iată un om care-şi cunoaşte valoarea. La fel şi Deac, internaţional de tineret, care s-a grăbit să-i anunţe pe cei interesaţi că acceptă prime.

Tinerii învaţă repede că „nu-i nici o problemă”. Şi, în loc de valori, cinste, loialitate, demnitate, îşi dezvoltă un simţ comercial ieşit din comun. De ce să te omori cu firea pentru un salariu? Nu se precizează nicăieri în contract: „A se pune osul!”. Poate clubul nici nu i-a angajat să joace, i-a angajat ca purtători de tricouri sau purtători de cuvînt. Ceea ce ar explica multe.

Cîtă vreme se taie chitanţă şi se plăteşte impozit pentru ele, premierile sînt legale. Dar nu sînt normale. Ar trebui să le crape obrazul de ruşine jucătorilor care strigă în gura mare că acceptă să fie şpăguiţi ca să joace mai bine pentru echipa lor. Sau, dacă nu simt jenă, să-şi pună pe tricouri, în loc de nume şi număr, suma exactă. Preţul corect pentru serviciile lor. Există, nu-i aşa?, profesionişti şi profesionişti.

De ce atîta caz?, întreabă Goian. De ce nu? Ăsta e singurul semn de sănătate, că se face caz. Dacă nu s-ar face, ar însemna că şpaga a ajuns lege, iar vertebrele de fotbalist – elastic de legat bancnote.

„Şi în marile campionate se practică premierile”. Dar, dacă Goian s-ar uita mai atent, ar observa că se practică şi fotbalul. Toată lumea face aşa, deci e bine, raţionează fundaşul stelist. Toţi iau şi dau şpagă, toţi fură, toţi mint. Iar dacă toţi se aşază în şir indian şi sar în prăpastie, Goian ar sări şi el. „Care e problema?”.             

Comentarii (42)Adaugă comentariu

[D][S][N] (40 comentarii)  •  5 februarie 2009, 19:44

…pentru ca e infinit mai usor sa’ti iei ca alibi lucrurile negative care se intampla in campionatele mari, decat sa urmezi exemplele de performanta, fair-play si competitivitate din acele campionate!

Codru (16 comentarii)  •  5 februarie 2009, 19:48

Bun !

finjan (86 comentarii)  •  5 februarie 2009, 20:01

cred ca dramatizezi putin. in teorie ce spui tu este perfect adevarat,dureros de adevarat (sau cum ar spune D S N:bravo maria,felicitari !) dar,gandeste-te :
-ultima etapa. echipa x ,retrogradata,fara obiectiv,intalneste echipa y,care este in lupta cu echipa z pt un trofeu. de bun simt,pe teren,se vorbeste . jucatorii de la y mai spun celor de la x,”las-o frate mai moale,ce te agiti. noi avem obiectiv,voi sunteti in b,hai ca dau o bere…” ce le faci ăstora ca sa-i motivezi,cand n-au obiectiv si poate au si amici la adversari ? BANI !

sigur ca tu ai dreptate in principiu,dar pana la a doua venire a lui Iisus, viata,cum ar spune zenga, e asa !

kyfi (13 comentarii)  •  5 februarie 2009, 20:04

Maria,te rog sa-mi spui ,dar sincer,daca eu iti ofer acum pentru articolul asta 5000 de euro,ii primesti?

sportsaga.ro (66 comentarii)  •  5 februarie 2009, 20:15

Tu dacă nu ai stat pe la un club să vezi ce şi cum nu ai de unde să înţelegi.

sportsaga.ro (66 comentarii)  •  5 februarie 2009, 20:17

Să presupunem că o echipă şi-a atins obiectivul. E mai bine să joace în dorul lelii cu un adversar care mai are un obiectiv. Şi dacă sunt alte echipe care luptă pentru acelaşi obiectiv, ele ce ar trebui să facă?
Era mai bine înainte când echipele mici se dădeau la o parte? Acum măcar joacă pe bune pentru că are cine să le stimuleze.

lu2 (1 comentarii)  •  5 februarie 2009, 20:25

Aceasta revelatie am avut-o si eu.
Mi-e rusine sa ridic bani indiferent ca sunt salarii , prime, sponsorizari. Imi pun capul in pamant, si intind o mana in care sper sa cada niste banuti … ce daca m-am rupt si am tras mai mult ca sa-i obtin ?
Ce daca i-am primit ca am fost mai bun decat altul ? , ca am realizat profituri sau puncte de audiente?,
Patroane, rezultatul final nu conteaza , de maine renunt la prime, la bonusuri, la orice surplus si nu mai vreau nici banuti de concediu, de pasti sau de craciun.
Ce daca sunt deja retrogradat, si o sa castig doar jumatate din salariul din liga A , pentru urmatorii n ani ?

Nu cumva acest lucru este o optiune personala ?
Nu cumva acest lucru este o optiune ?
Hai sa sarim dupa Maria … stiti chiar este draguta .

Ce a facut Goian se cheama solidaritate, nu apare decat in grupuri si doar cand dau de greu. Acest lucru sudeaza , creaza relatii si caractere , grupul incepe sa gandeasca unitar , si da nastere la energi nebanuite.

Steaua o sa castige campionatul.

csongi (17 comentarii)  •  5 februarie 2009, 20:58

Bravo, Maria!
De altfel, daca s-ar adopta un mod de desfasurare al campionatului asemanator cu cel de la hochei sau baschet – adica sistemul play-off – s-ar reduce si numarul meciurilor valizelor. Si am ramane atunci cu eterna problema a arbitrajului, de care am cam uitat in ultima vreme.

sorinb (6 comentarii)  •  5 februarie 2009, 21:00

goian, asemenea celoralti mimi ai fotbalului din groapa de gunoi numita si fotbalul romanesc, este un mare fan al banilor nemunciti. fotbalistii romani ai echipelor de „top” din Liga I sunt ca niste nepoti carora le-a murit matusa nesuferita, dar care le-a lasat o mostenire babana. nepotii continua sa se lafaie in mostenire cat o tine, cand n-o mai tine…***

csongi (17 comentarii)  •  5 februarie 2009, 21:11

Si inca ceva, ca multi nu pricep: sportul nu se face de dragul banilor. Idea este sa sari mai inalt sau mai departe, sa fugi mai repede, sa dai mai multe goluri, sa fii mai destept sau pur si simplu mai puternic. Adica sa-ti INTRECI ADVERSARUL.
Chestia asta cu banii, adica sa aiba la urma urmei castig de cauza cel care DA MAI MULTI BANI la ALTCINEVA care sa faca treaba cu saritul, alergatul, marcatul si ganditul, NU se cheama sport.
Daca acceptam idea de „premiere” inseamna ca transformam fotbalul intr-un joc care se joaca nu in iarba gazonului, ci la masa de casino, intre cativa potentati, cu camerele ascunse in pachete de tigari, valize, stenograme si alte minuni.
Iar microbistul se uita crucit la un show bolnav, un fel de pancratie numit campionat de fotbal, si se minuneaza ca nu mai apar jucatori de geniu, si castigam vrun meci international la nivel de club sau nationala numai printr-un accident fericit sau un arbitraj partinitor.
Dezgustator.

dex (1 comentarii)  •  5 februarie 2009, 21:24

un cuvant explica ce ai scris : ROMAN , iar familia lui de cuvinte explica totul … roman , romania , romaneste …

Shtefy (2 comentarii)  •  5 februarie 2009, 21:44

Goian nu a zis ca joaca mai bine sau ca isi da viata pe teren numai daca primeste prime de la cfr cluj. A zis mai intai ca va da totul pentru a impiedica pe dinamo, iar dupa ce a fost intrebat de un reporter daca ar accepta bani de la cfr a spus ca da, nu ca ar juca mai bine sau ceva de genul asta…

san lorenzo (3 comentarii)  •  5 februarie 2009, 22:16

traind in romania, sunt convins ca nici premierea nu reprezinta garantia unui meci jucat numai pe teren. doar premiera poate combate tradarea fotbalistilor. as vrea doar ca banii sa fie donati.

Grig (1 comentarii)  •  6 februarie 2009, 0:08

Ca voi nu ati fi luat spaga nici unul in viata voastra va pomenest .. 😀
Nu nu ar accepta nimeni un ban in plus , sub orice pretext , chiar si ala de a juca mai bine sau mai rau .. ca in plus sunt tot 11 oameni pe teren …

Solq (16 comentarii)  •  6 februarie 2009, 5:09

Frumoaso, articol excelent…***

apostolii (1 comentarii)  •  6 februarie 2009, 9:32

cea mai usoara meserie din lume este cea de moralist.daca esti si platit(a)pentru asta e minunat.

alex (345 comentarii)  •  6 februarie 2009, 10:52

Daca pana acum au fost permise astfel de procedee, de data asta trebuie sa ne oprim aici cu aceste practici, riscand sa stergem definitiv orice urma de demnitate si moralitate profesionala, dar nu in ultimul rand ar trebui sa facem apel la educatie, pentru a stopa acest declin moral.

yoooo (16 comentarii)  •  6 februarie 2009, 10:56

Recunosc ca acelasi lucru l as fii spus si eu..ca si Goe,sa fim seriosi si asa societatea noastra e atat de putreda,ca legile sunt doar ptr unii..chestia asta cu cinste,loialitate,demnitate,o auzi in campaniile electorale….as aca…la naiba cu tot,sa vina banul …numai de bine

Sf Petru (1 comentarii)  •  6 februarie 2009, 11:08

Nu se pune problema in felul acesta! Poate ca Goian a gandit altfel: „Sunt jucatorul Stelei, am un contract si un salariu. Daca imi fac datoria e bine, daca nu conducatorii clubului vad acest lucru si ma pot sanctiona sau concedia. Faptul ca altcineva din afara n-are ce face cu banii si imi da mie crezand ca ma motiveaza este numai treaba lui. De ce sa fiu prost si sa nu-i iau! Mai ales daca mi-i da ca premiu! Si apoi ce interes am eu sa nu joc bine?”
Dumneavoastra sunteti platita de institutia unde lucrati. Daca un ONG va premiaza pentru activitatea dumneavoastra nu primiti premiul? Sau dumneavoastra munciti ca sa castigati premiul sau munciti ptr ca asta stiti si va place sa faceti?

aspida (1 comentarii)  •  6 februarie 2009, 11:13

„iar vertebrele de fotbalist – elastic de legat bancnote”
daca e a ta expresia e tare …

miki (6 comentarii)  •  6 februarie 2009, 11:29

CAre premieri afara!pai ce se fac cum face Becali!Dai banii clubului,aia iti dau factura ,statul isi ia darile si apoi se impart banii tot insotite de dari.Aici sa cam sarit si drept urmare statul ar trebui sa se autosesizeze de evaziune fiscala si sa dea cu ciobi in temnita.Vorbiti fara sa sesizati consecintele.Din 90 incoace,i-l lasam pe Iliescu sa faca ce vrea,sa vinda cui vrea,l-am iertat pe luceafarul huilei cu minieri cu tot;l-am iertat pe Nastase pentru privatizarea Petrom;l-am iertat pe Patriciu de 600000 $ datorii la stat;va trebui sa-l iertam si pe Tariceanu pentru insla serpilor si bineinteles pe Becali pentru valiza!De ani buni ,noi tot iertam in loc sa punem piciorul in prag,sa dam cu **** de pamint sa-i trimitem unde le e locul:PUSCARIE.

dan (1 comentarii)  •  6 februarie 2009, 11:30

e incredibil articolul. bun pentru scanteia tineretului.

cum ar veni, doamna ziarist daca ar primi un premiu pentru cel mai bun ziarist sportiv l-ar refuza, pentru ca ea nu scrie pentru premii, ci pentru culorile gsp.

singurii care ar trebui sa spuna daca jucatorii au voie sa primeasca sa nu premii din partea altor echipe sunt patronii. punct

DAVID (1 comentarii)  •  6 februarie 2009, 12:16

foarte bun articolul…

JuVe (7 comentarii)  •  6 februarie 2009, 12:44

Ia explicati voi, ziaristii, cum de in alte tari, mai civilizate, e corect, moral si legal sa premiezi adversarii adversarilor tai??? Bineinteles in ultimele etape cand pentru unele echipe nu mai exista nici o miza. Acest lucru stimuleaza competitia. Si probabil ca si acei jucatori premiati au un contract care i-ar obliga sa dea totul pe teren in orice meci, nu? Dar este o metoda de crestere a nivelului de spectacol.

Sa nu ma intelegeti gresit, nu sunt de acord cu metodele lui Becali. Dar probabil doar pentru ca e la moda acum sa il injuri pe Becali se face atata caz si doar pentru a va vinde voi. Ati copiat fidel modelul patentat de Diaconescu la OTV.

Suntem satui de voi si de ce ne bagati pe gat zi de zi.
Voi aveti meritul curatirii fotbalului romanesc de blaturi, dar trebuie sa va recunoasteti vina pentru inventarea lui Becali si a altor mizerii asemena lui. Voi trebuie sa puneti accentul pe eliminarea mizeriilor din acest sport si pe metodele prin care se promoveaza (tot de catre voi) personajele care produc aceste mizerii.

redandblue (7 comentarii)  •  6 februarie 2009, 13:09

nu va luati de jucatori , oricine ar accepta o prima de la o alta echipa , luati’va de conducatori ca dau acele prime…si tu ai accepta o prima de la mine pentru ca ai scris mai bine decat o faceai altadata , ca exemplu

maskin (1 comentarii)  •  6 februarie 2009, 13:22

felicitari! un articol bun 😉

Cariga (9 comentarii)  •  6 februarie 2009, 13:37

D-lor bate-ti apa-n piua. Maria are dreptate.
Fiind sub contract cu o firma (pozitia nu conteaza) ai deasemenea un contract de confidentialitate cu aceasta prin care nu ai voie sa faci acelasi gen de business cu o firma oponenenta (care are acelasi obiect al muncii ca si firma de care apartii). Intrand in business (combinatii cu firma sau angajatii firmei oponenente) se numeste „conflict de interese” si constitue o incalcare a contractului tau. Acest conflict de interese este ILEGAL intr-o afacere transparenta si legala.
Concluzie: A accepta sau a face „premieri” din partea sau spre partea care are acelasi obiect de munca ca si tine, este complet ilegala si trebuie sanctionata de lege. Nu exista o asemenea lege in Romania, elaborati-o cat ma repede. In interesul curateniei generale.
Din Sydney, numai de bine!!

cristian (4 comentarii)  •  6 februarie 2009, 15:12

Maria, daca pe langa salariu ai primi si tu o prima pentru fiecare articol in parte, poate asa ai intelege ce-a spus de fapt Goian si, mai important decat atat, poate ai reusi sa-ti depasesti mediocritatea si patetismul acesta cvasi-intelectual. Te rog sa nu te superi, este o critica constructiva, daca tot e sa apara si acest comment :D, in ciuda cenzurii practicate la voi pe bloguri.

danutz (1 comentarii)  •  6 februarie 2009, 15:33

Cariga tu stii ce inseamna confidentialitate? citeste te rog ce inseamna in dex, nu spune tu de contractul de confidentialitate ca aia inseamna..

cristi (1 comentarii)  •  6 februarie 2009, 16:04

iar sunteti penibili!domnisoara maria,daca pe dumneavoastra v-ar premia cineva pt realizarile dumneavoastra la gsp nu ati accepta banii niciodata,nu?dumneavoastra nu vreti bani traiti doar din iubirea pentru culori!sunteti niste prefacuti,niste lupi moralisti,niste neprofesionisti!!!asa ca mai lasati-ne cu falsa voastra corectitudine!!!!!!!!!!!!

Calin (4 comentarii)  •  6 februarie 2009, 16:48

ceea ce nu intelege lumea e ca nu exista explicatii de genul „si altii fac asa”. daca e gresit e gresit pentru toti si nu exista scuze. E gresit sa iei bani de la adversari. Nu stiu daca acest cuvant „gresit” acopera in totalitate statutul actiunilor intreprinse de jucatori ce iau spaga. cred ca e un cumul de termeni, printre care si „imoral”, „neprofesionist” si chiar „injositor”. practic goian(daca a spus ce a spus nu isi mai merita majuscula) spune ca el ar juca si fotbal serios, daca i s-ar oferi o prima buna, dar sa fie buna de tot. Acesta e fotbalul patronat de Mitica Dragomir.

passaris (4 comentarii)  •  6 februarie 2009, 16:59

mai cristi ce e asa greu de inteles din tot ce a scris MARIA…dar asa se intampla, inainte de a fi oameni rationali, integri, alegem -unii dintre noi, ca tine cristi si multi altii- sa fim niste suporteri fanatici cu mintea intunecata…

Cornel (110 comentarii)  •  6 februarie 2009, 18:11

Am impresia ca discutia despre premieri – ilegale sau nu – este menita sa acopere lipsa totala de discutie despre VINZARI de meciuri sau, chiar, campionate. Lipsesc si stenograme despre meciuri trintite – oare de ce ? Lipsesc inregistrari cu discutiile lui Borcea, Iancu, Porumboiu & comp – oare sint nepublicabile ? Doar Becali si anturajul sau stiu sa injure si sa „butoneze” in Romania ?! In campionatul trecut un grup de cluburi s-au coalizat pentru a stabili cine sa nu cistige campionatul si cine da. S-au facut declaratii publice cu luni de zile inaintea meciurilor directe iar rezultatele au fost cele anuntate; apoi, totul a fost uitat brusc. De ce ? Domnisoara Maria iti amintesc ca daca justitia nu este intreaga,, ea nu este de loc. Chiar si o minciuna prin omisiune e tot minciuna. Nu degeaba prima afirmatie despre justitie este ca „Legea este egala pentru toti”. In lipsa acestei conditii elementare orice inflamare pseudo-moralista este o frauda.

cld2005 (1 comentarii)  •  6 februarie 2009, 18:18

In sfarsit ,cineva pune degetul pe rana si scrie ceea ce trebuia spus de la bun inceput:”SPAGA”. Ai la club salariul de profesionist pe care ti l-ai negociat tu si impresarul tau pentru ca sa dai maxim in teren .
M-as smti umilit si eu si colegii sa vina cineva din afara sa-mi dea mita !

Goian Blegovici (3 comentarii)  •  6 februarie 2009, 18:46

Maria, ai scris un superarticol. Felicitari! Goian ne explica de ce ultimile generatii de fotbalisti romani nu sunt in stare de nimic atunci cind joaca in afara Romaniei. Probabil ca geniile noastre autohtone, superfotbalistii recunoscuti doar de familiile lor si de proprii suporteri, asteapta (atunci cand prin vreun loc de titular) sa ii sune cineva si sa le dea o sacosa cu bani. Cum asta nu se intampla, nu pot sa joace (la adevarata lor valoare:-))1! Si uite asa se intorc acasa victoriosi si complet anonimi. Si nici un club din Vest nu mai cumpara romani!
Cristi, tu ai fost obisnuit sa te duci la doctor, la functionarul de la ghiseu, la cel care trebuie sa-ti dea o semnatura cu un plic (o atentie, ceva). Asa ca nu ai nici o vina, este doar o boala pe care ai preluat-o ca sa poti sa „te descurci”!
Cariga, esti ok. Se vede ca scrii de la 12000 de km de cuibul de viespi!

Radman (1 comentarii)  •  6 februarie 2009, 18:59

Fratilor,
Valorile si rezultatele exceptionale se premiaza, nu e nimic rau in asta, insa premierea vine DUPA rezultatul de pomina. Bani, un curcan, o maslina, ce-l face pe erou mai fericit, nu-i nici o problema. Daca-i dai maslina INAINTE, atunci nu e nici o diferenta intre premierea lu’ Goian sau mita ce o dai la dentist ca sa te „lucreze” mai profesionist 🙂 Aia se chiama mita.

Poppy (23 comentarii)  •  6 februarie 2009, 19:08

„…iar vertebrele de fotbalist – elastic de legat bancnote.”

Delicios scris despre caracterul murdar al plebei inculte, nemanierate si arogante: fotbalistul roman, diriguitorii acestuia si multi altii dintre conationalii nostri care fac umbra pamantului.

nickos (1 comentarii)  •  6 februarie 2009, 19:25

foarte bun articolul…
vrem sa vedem fotbal la tv nu premieri sau jucatori care mimeaza fotbalul

bogdan (87 comentarii)  •  7 februarie 2009, 19:46

si daca sarbilor le vine ideea sa-l premieze pe neica goian, in martie, la constanta ?!…

Dreamer (20 comentarii)  •  8 februarie 2009, 0:16

Subscriu si eu, superarticol! Parca in completarea lui a venit si mirarea lui nea Sandoi ca Alesanco a bagat acum vreo 10 ani echipa de baza in campionat cu Rapid. Traiasca profesionismul. Cred ca de aia o sa se pensioneze Goe in Ghencea sau prin tarile calde, ca e „profi” pana in maduva buzunarului.

romania inedit (36 comentarii)  •  9 februarie 2009, 15:27

Eu cred ca aceste premieri sunt o sursa de coruptie si constituie premisele trucarii unui meci !

io (1 comentarii)  •  13 februarie 2009, 12:00

tanti, nu ai inteles nimic, nici din ce a spus Goe, nici din fenomen…

Comentează