Maria Andrieş

Într-o lume macistă este nevoie cîteodată de bisturiul observațiilor unei femei. Sexul slab? O glumă misogină

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Maria Andrieş
Cifre, nume, chipuri

La meciul Islanda – Argentina, din faza grupelor, scor 1-1, s-au uitat 201.000 de islandezi, adică 60 la sută din populaţia ţării, de 307.000 de locuitori. Mai mult, scrie Hollywood Reporter, citând televiziunea naţională de la Reykjavik, cei care au […]

...

Cupa celor umili

Zlatko Dalici nu va antrena Barcelona sau Real Madrid, deşi susţine că ar câştiga un sac de trofee în Champions League. Selecţionerul Croaţiei nu este un brand, iar asta nu e tocmai o fericire pentru marketingul marilor cluburi.

După cum […]

...

A cui este această Franţă?

„Cu capul în stele”, aşa a titrat L’Equipe, pe prima pagină, după calificarea Franţei în finala Mondialului. „La porţile Paradisului”, a scris Le Parisien. „Tot nu suntem campioni”, a venit contrapunctul dinspre Didier Deschamps, după victoria muncită, 1-0, din semifinala […]

...

Ireversibil

„Am cerut contractele fotbaliştilor de la LPF şi de la FRF. Nu au vrut să răspundă la solicitare şi atunci m-am dus cu Garda peste ei şi le-am luat”. Se întâmpla în 2005. Cel care povesteşte este Sebastian Bodu, pe […]

...

Franţa – Belgia, balşoi spectacol

Între noi, europenii, acum. În prima semifinală mondială, Franţa întâlneşte Belgia: două ţări vecine, prietene, care fac bancuri una despre alta. „Le Parisien” o numeşte relaţie de dragoste-ură: se iubesc, dar se tachinează.

De ce nu mănâncă belgienii covrigi? Nu […]

...

Fără jumătăţi de măsură!

Cazul Valiza e un prilej istoric de curăţenie generală în fotbalul nostru

„Mi-au ucis sufletul!”, declama Moggi acum doi ani. Dar uita să adauge că el ucisese sufletul fotbalului. Trebuie să luăm aminte cum procedează alţii cu această specie de […]

duminică, 21 decembrie 2008, 4:06

Cazul Valiza e un prilej istoric de curăţenie generală în fotbalul nostru

„Mi-au ucis sufletul!”, declama Moggi acum doi ani. Dar uita să adauge că el ucisese sufletul fotbalului. Trebuie să luăm aminte cum procedează alţii cu această specie de prădători. Instanţele sportive îi scot automat şi fără nuanţe în afara fotbalului, iar instanţele juridice îi scot în afara societăţii. Sau îi pun în locul cuvenit. 
Aşa s-au petrecut lucrurile în Italia, în Germania, în Franţa, în Polonia, în Serbia, în Austria, în Grecia. Nu sîntem nici primii, nici ultimii care trec prin astfel de scandaluri. Şi nu e cazul să rămînem singurii care n-au aplicat nici o sancţiune.

Reacţiile în lanţ, din toate colţurile campionatului, scot în evidenţă, o dată în plus, caracterul de reţea al fotbalului de la noi. Practic, structurile oficiale sînt dublate de structuri subterane, cu ramificaţii maligne, de la vîrf pînă în ultimul cotlon al ligilor inferioare.

Un fotbal murdar are şefi pe măsură. De aceea, polonezii au ţinut cont de „solidaritatea” dintre federaţie şi cluburi. După ce au retrogradat echipele implicate în blaturi şi i-au excomunicat pe şefii lor, au trecut la nivelul următor. Şi, cu riscul de a ucide sufletul UEFA, au demis în bloc conducerea federaţiei. Nu în acelaşi scandal, desigur, dar tot pentru corupţie, dovedită după un control financiar ordonat de Guvern. A fost suficient un scurt impuls iniţial din zona politicului. Restul e rutină fiscală. Oare ce-ar descoperi un banal audit la FRF şi la Ligă?
Reţelele din fotbal au, obligatoriu, extensii politice şi/sau interlope. După semifinala UEFA Zenit – Bayern, justitiţia iberică a arestat doi mafioţi ruşi din Spania, bănuiţi că au contribuit la trucarea meciului. Şefii de clan şi şefii de cluburi se confundă deseori. Ori se subordonează unii altora.

De aceea, e nevoie de măsuri extreme, pe mai multe planuri. Jumătăţile de măsură nu sînt recomandate! Anchetele şi sancţiunile nu stîrpesc definitiv blaturile şi corupţia, dar acţionează ca un vaccin. Forţează sistemul să emită anticorpi şi să apere, măcar o vreme, sănătatea fotbalului. Nemţii au trecut prin asta şi în anii ’70 (au sancţionat 52 de jucători, 2 antrenori, 6 oficiali şi 2 cluburi), şi în anul 2005 (14 arbitri şi 4 jucători acuzaţi de blaturi). Şi, pentru că sînt nemţi, nu numai că „i-au ucis sufletul” arbitrului blatist Robert Hoyzer, dar i-au cerut şi banii din barem înapoi. Plus alte cheltuieli, în total 1,8 milioane de euro despăgubiri!

Nu există fotbal fără corupţi, veţi spune! Poate, dar la noi corupţia tinde să devină regula nescrisă. Avem doar două variante: ori o exportăm în Bulgaria, să trucăm şi capra vecinului, ori o scoatem din joc la noi acasă. Şi, în ciuda tonelor de aberaţii la cald, să judecăm la rece: merită salvat spiritul farsei sau spiritul jocului?

Comentarii (32)Adaugă comentariu

polonezu (100 comentarii)  •  21 decembrie 2008, 16:48

-ne e prea clar cine a facut ordine in fotbalul polonez si care ar fi „organele” care tre sa ia masuri in fotbalul romanesc; la noi se cam …amesteca borcanele, desi sunt doua probleme distincte: structurile oficiale ale statului trebuie sa ia masuri cf legilor DNA (amenzi, puscarie, etc.) iar structurile sportive masuri pe plan sportiv (depunctari, retrogradari, etc), independent una de cealalta; atunci, dece lpf si frf mai asteapta finalizarea anchetei DNA si nu se implica pe plan sportiv?

PIF (14 comentarii)  •  21 decembrie 2008, 17:53

Maria,

Nu (mai) cred in anchetele romanesti. Pentru „revolutie” a platit doar o mana de oameni, pentru Mineriade si Targu Mures nimeni. Politicieni corupti? Nici unul!
Cred ca la fel va fi si in cazut asta.
Stai flex…life is self regulating.

gabi (96 comentarii)  •  21 decembrie 2008, 18:03

Foarte adevarat. Noi ne-am facut un obicei (prost) din a arata cu degetul coruptia si scandalul altora – si a ne mandri ca la noi nu e coruptie pentru ca nu sunt prinsi….meteahna e veche si nu e de la fotbal inceputa, in anii 1990 s-a inceput cu politica – ziarele mentionau ca x si y erau politicieni imorali si corupti, iar nenea Iliescu a introdus ideea „nu cedam la presiunea strazii sau a presei”, si de atunci lucrurile merg prost… Vom reusi sa ne scuturam de Becali, Dragomir, M. Sandu – si apoi sa trecem si la politicieni? Tine mult de atitudinea populatiei, mai mult decat credem, de pilda suporterii Stelei ar trebui in mod clar sa dezaprobe titluri si meciuri castigate prin manevre gen brichete si valize, si sa nu se mai prezinte la meci, iar antrenorii sa refuza sa mai se lase prostiti de Becali. Dar mirajul banilor ii prosteste pe toti.

chupac (58 comentarii)  •  21 decembrie 2008, 19:03

pe mine unu,daca nu se iau masuri drastice in cazul asta,nu ma mai intereseaza fotbalul din romania.sper sa nu ne mai calificam vreodata la un turneu final cu nationala,sa nu mai ajungem in CL,sa nu mai trecem de primu tur in uefa,etc.fotbalul romanesc nu mai merita nici un fel de performanta,pur si simplu imi e sila de toti oamenii astia din fotbal si asta o spune un suporter al stelei care de cativa ani nu a pierdut un meci al stelei pe stadion sau la tv.sunt sigur ca,ca mine sunt multi.prefer sa urmaresc meciurile din anglia,spania,italia.

ps.urmarile ar trebui sa fie drastice pt steaua,u cluj si mioveni cred eu.toate 3 retrogradate in liga inf.becali,dobos si netoiu la puscarie.dosar penal piturca,radoi si petre marin.si ar trebui sa inceapa curatenia si la celelate cluburi,federatie si liga,sunt sigur ca am ramane uimiti de ce ar descoperi procurorii,dar cred ca nu se va intampla nimic.

maria andries (1349 comentarii)  •  21 decembrie 2008, 19:18

Pt. dupac, dimpotriva, ar trebui sa ne intereseze si mai mult. E nevoie ca si suporterii, si toata societatea sa ia atitudine impotriva penalilor din fotbal!

Ple.shit.za 55 (48 comentarii)  •  21 decembrie 2008, 19:30

astept retorgradarea stelei si excluderea lui Becali si toti cei implicati (Piturca, Dobos, etc…) din fotbal. Mai astept anchete serioase la celelalte cluburi (mai ales Dinamo); astept sa se ia act fata de idea blatului CFR-Craiova.
Si mai ales astept o ancheta pt incercarea amatoreasca de motivare a echipei Finlandei acum citiva ani de o juna ziarista de la Gazeta Sporturilor

rushdie (16 comentarii)  •  21 decembrie 2008, 19:37

Visezi?

kiruse (6 comentarii)  •  21 decembrie 2008, 20:05

nu se va intampla nimic!! e vorba de steaua cea tinuta in brate inca de la infiintare si careia i s-au permit toate magariile posibile!!! parca nu se stie cum lucreaza steaua indiferent de regim!! si cine vreti sa aplice regulamentele mitica si sandu?!!! daca ar fi fost alt club (poate si dinamo, Rapidul sigur) ar fi fost retrogradat de mult…

CA (6 comentarii)  •  21 decembrie 2008, 21:47

dupa citi guzgani au iesit la suprafata sa-l apere pe becali e clar ca abunda aranjamentele paralele cu disputele din teren; cit despre pedepse si masuri, sunt foarte sceptic; pt. ca DNA din ce ne-a aratat pina acum nu are in opinia mea dovezi de mituire in sensul prevederilor articolelor de lege, iar federatia si liga se dau dupa piersic, invocind faptul ca nu vor sa influenteze justitia?! dimpotriva, intii ar fi trebuit ca ele sa fi luat o decizie pe plan sportiv, conform regulamentelor si statutelor in vigoare la data comiterii faptei, daca domniile lor insa nu s-ar teme sa se ia la trinta cu multimea de contravenienti si de aparatori ai acestora si nu s-ar gindi la scaun;
nivelul fotbalului e slab pt. ca coloana sa vertebrala e putreda; si pina nu o sa apara „justitiari” care sa-si riste mandatul din dorinta de a indrepta ceva, putreda va ramine!

Milici (55 comentarii)  •  22 decembrie 2008, 0:28

Cand lupii mai batrani latra se baga si cateii in haita si schelalaie ca sa para si ei lupi…
Bravo Maria te-ai inscris pe linie.
Cazurile alea de care vorbesti matale sunt meciuri trantite , mituiri de arbitrii dar se pot asimila cu al nostru daca suntem mai subtiri la logica sau palavragim aiurea.
Pentru toti care-ti apreciaza gandirea impecabila te rog sa dai un singur caz de acest tip adica stimulare pozitiva.
Pe intelesul matale-descrie un singur caz pe plan international cand cineva a suferit sanctiuni (fie si mai putin extreme) pentru ca a platit o alta echipa sa joace corect.
Iti cer prea mult sa intelegi urmatoarele:
_A stimula pe U sa joace serios cu CFR e ca si cum stimulezi Interul sa traga tare cu Milan;
_banii nu s-au dat si nu stiu daca s-ar fi dat (intrebati-l pe Piti junior cum da Gigi banii)
_clasamentul nu a fost influentat (decat de alte meciuri uitate definitiv)
_miza-intrarea in UCL s-a realizat asa cum era de presupus
_DNA e un organ politic cu radacini la Cluj cu rezultate caltabosi si termopane;
_stenogramele sunt dubioase si obtinerea lor e coruptie adevarata.

vasco (317 comentarii)  •  22 decembrie 2008, 0:37

Sa nu uitam ca traim in tara in care becali ,un om cu grave probleme de comportament,fara cultura si nici educatie,a ajuns mare proprietar de terenuri si,mai grav pentru noi,stelistii,de club de fotbal.Acest om nu a facut averea singur ci ajutat de complicitatea organelor statului si la adapostul inaltelor lui relatii.De aceea cred ca nu se va intimpla nimic,se va uita totul si noi ne vom adinci in criza morala in care ne aflam.Hotii se apara unul pe altul,nu mai sunt adversari ci complici,partasi cu totii la marele jaf.

felix (2 comentarii)  •  22 decembrie 2008, 0:58

ai ma, sintem crestini ce pana mea. cine e fara pata sa arunce primul piatra. doar nu vreti sa il suparam pe Hristos cu retrogradari inainte de 25 Decembrie, ziua impuscarii.

cata (2 comentarii)  •  22 decembrie 2008, 1:26

*****

La noi mereu se face curatenie numai ca nu se termina niciodata

paul (6 comentarii)  •  22 decembrie 2008, 2:20

Maria Andries, daca tot esti asa pornita pe curatenie, te rog sa imi spui de ce ar trebui pedepsita Steaua pt premierea unei echipe, pt ca aceasta sa joace corect? Mi se pare gretos si ipocrit, mai ales daca ma gandesc ca tocmai tu!!! umblai cu punga cu bani dupa jucatorii finlandezi, acum cativa ani. Sau ma insel cumva? Atunci era ok????

judo (3 comentarii)  •  22 decembrie 2008, 3:29

@kiruse- da-ti doua plami si te culca…de celebrul meci ceahlaul-dinamo ai uitat betivanule? de ala de ce nu mai scrie presa acum? dati in steaua atat…dinamo face blaturi din 48 incoace…suspect este si meciul dinamo-craiova 4-4 sau cum zicea copos „ca la teatru’ „

Cosmin (2 comentarii)  •  22 decembrie 2008, 7:20

Hai sa nu o mai dam in telenovele si sa consultam regulamentele si legile civile. Ce zici de asta?

Coss (2 comentarii)  •  22 decembrie 2008, 7:22

@kiruse stai prost cu memoria. Dinamo a fost doar depunctata pentru „non-combat”-ul adversarului, desi toata lumea a vazut ca a fost un blat ordinar (unul din cele multe). Atunci trebuiau retrogradate echipe, nu acum!

android (5 comentarii)  •  22 decembrie 2008, 10:05

Maria, daca este o retea, inseamna ca sunt si alte cluburi implicate! Doar cand o sa vad si alte stenograme, care implica alte cluburi, o sa fiu de acord cu aceasta asa-zisa curatenie!

Altfel, nu-mi voi schimba parerea ca totul e o razbunare politica la adresa lui Jijel.

Voi sunteti teoretic jurnalisti, produceti probe care sa incrimineze si restul asa-zisei retele! Daca nu, pixul jos!

calin (59 comentarii)  •  22 decembrie 2008, 10:31

cum puteti compara cazurile din poloni si italia cu cazul stelei
pai moggi punea arbitri la meciurile de liga pentru juventus si ceda puncte cind trebuia echipelor in nevoie
iar judecata a fost facuta dupa niste actiuni de filare de ani de zile

in cazul stelei toti cer retrogradarea conform unui regulament care se incearca de aplicat retroactiv pentru o mita (in cazul nostru stimulare adversarei contracandidatei la titlu care nu are de ce sa se streseze ca sa joace corect) care nici nu a existat in baza unor stenograme despre care nici nu se stie daca au fost obtinute legal fiindca numai SRI are dreptul sa faca acest lucru si in care apar de multe ori rinduri punctate in locul unor pasaje scoase

Alex (345 comentarii)  •  22 decembrie 2008, 10:43

Gata, ajunge, cat vrem sa ne mai scaldam in cloaca asta zilnica a coruptiei din Romania? Poate ca a sosit timpul, macar acum, in ceasul al doisprezecelea, unei curatenii morale si la nivelul structurilor oficiale ale fotbalului nostru, incercand cu totii sa salvam adevaratul spirit de fair-play al jocului cu balonul rotund.

karsberg_vs_ursus (8 comentarii)  •  22 decembrie 2008, 11:12

Maria,

„O fi bine,o fi rau,este uneori foarte placut sa spargi ceva”,afirma Ivan Turgheniev.

Ei bine,a sosit,in sfarsit,si „vremea placerilor”.Hai la „spart”! Sa spargem raul,care ne-a adus atata fericire amagitoare si sa incercam sa ramanem doar cu binele.O fi el,binele,in unele cazuri chiar si crunt (sac),dar macar e adevarat.

Raul se vede,binele trebuie cautat.Spiritul jocului trebuie salvat!
………………………………………………………………….

MARIA,SARBATORI FERICITE DE IARNA si LA MULTI ANI!

polonezu (100 comentarii)  •  22 decembrie 2008, 12:17

-revenind la structurile sportive, trebuie precizat ce este de fapt frf: pe cine reprezinta, ce statut are, ce competitii organizeaza, carui for este subordonata, etc.; daca e o structura privata (gen: liga lu mitica, o afacere a nashului, un moft al unor patroni, o actiune de binefacere, de petrecere a timpului liber, etc.) e treaba lor ce fac .
Daca insa este o federatie care organizeaza si conduce activitatea fotbalului romanesc (din titulatura asa reiese!) atunci se schimba povestea: trebuie sa se supuna legilor in vigoare si propriilor regulamente de functionare! Si atunci trebuie raspuns la cel putin doua intrebari: unu, are voie un membru al unui consiliu de administratie al unei societati (sa zicem, clubul steaua) sa umble cu banii …in buzunar fara sa fie inregistrati in acte? si doi, are voie un CA al unui club de fotbal sa intervina in desfasurarea meciului dintre alte doua cluburi pt a influenta rezultatul?

senateo (18 comentarii)  •  22 decembrie 2008, 12:20

Nici un om serios nu crede ca in Romania va fi pedepsit vreodata un corupt, mai ales daca este din fotbal. Cei drept exista celebrii Trifina si Cananau mari corupti suspendati, dar acela este un „succes” unicat. Asa ca dragi ziaristi si microbisti mai bine ati discuta despre Mos Craciun, despre criza globala, dar in nici un caz nu mai pomeniti de faptul ca in Romania ar putea fi pedepsit cineva pentru coruptie.

Dan (2 comentarii)  •  22 decembrie 2008, 12:55

Bai, mai lasati-o moarta cu premierea. Chiar daca ati spune ca nu merita retrogradata pentru „premiere”, in schimb merita retrogradata pentru blat. Practic, din stenograma discutiei cu Mititelu rezulta clar ca a incercat sa blatuiasca meciul cu Craiova. Si daca citeati mai bine, observati ca stenogramele aparute in presa reprezinta doar cateva pagini din sutele existente la dosar. Cine stie ce alte dovezi mai sunt iar noi nu avem habar de ele! Voi chiar credeti ca Becali s-a multumit doar cu „premierea” adversarilor contracacndidatelor, si nu a premiat si arbitrii sau adversarii sai??!! Mai ganditi-va putin inainte sa luati partea acestui mafiot!!

durden (209 comentarii)  •  22 decembrie 2008, 13:09

maria sunt de acord 100% cu tine.dar sincer acum,tu chiar crezi ca se va intampla ceva?steaua va primi maxim o amenda si o depunctare,iar ceilalti patroni nimic!pot sa dau eu verdictul de pe acum!sau ai uitat in ce tara eterna si fascinanta traim?

polonezu (100 comentarii)  •  22 decembrie 2008, 13:33

re
-citind mai sus aflam, din ziar, ca …federatia italiana a luat acele masuri severe conf. Codului de Justitie Sportiva; iar polonezii prin Comisia de Disciplina a Federatiei (care, a urmarit timp de 4-patru ani trucarea meciurilor si, atentie, s-a pronuntat inaintea instantelor civile!); intrebarea este daca avem si noi asemenea instante si vointa de a lamuri lucrurile? Pe de alta parte, se crede ca tre facuta o …curatenie mare; pe cand, normal ar fi ca orice neregula, cat de mica, sa fie eradicata la timpul potrivit.

RADA MAREAN (9 comentarii)  •  22 decembrie 2008, 13:52

1.Investigatiile din Italia si Polonia au fost facute pentru a eradica un fenomen(coruptia) si nu pentru a stabili campioana ca la noi.
2.Acolo au fost urmarite toate echipele,au primit sanctiuni multe cluburi,la noi s-a urmarit doar o persoana,asta cu singuri impotriva tuturor sa o creada Trica,valizele Cfr-ului de la Craiova si Galati cine le-a urmarit,nu uitati ca aia de la Galati au cerut control antidoping pentru toata echipa Stelei,de ce oare?Unde sunt stenogramele!
***
4.E tipic romanesc,intr-un campionat plin de blaturi toti se scarpina pentru o tentativa de premiere!Au fost meciuri halucinante pe final anul trecut,vezi vasluiul,DNA ce facea,era la Cluj.Trebuia sa investigheze toata competitia,iar dupa aia sa dea verdicte,in polonia de ce au stat 4 ani cand aveau prima dovada,de ce nu au scos-o,pentru ca sunt profesionisti si nu au vrut sa influenteze competitia sportiva!A ajuns borcea sa-i planga de mila lui becali.

Dragos (7 comentarii)  •  22 decembrie 2008, 15:04

Maria,ai dreptate,dar ramai cu comentariile,iar opinantii ,cu cliseele..

cezi (13 comentarii)  •  22 decembrie 2008, 16:18

char daca din punct de vedere legal,sa spunem ca nu exista nici o lege incalcata,exista o lege umana incalcata!mai ales pt asta toti merita pedepsiti!toti cei implicati!oricum n o sa se intample nimic!atat de multi si mari prosti traiesc in tara asta,dar si atat de putini dar hoti si descurcareti care sa i prosteasca ***!toti judeca in functie de simpatie!vreau sa spun stelistului de comenta prima,ca in italia nu e ceea ce spunea el!!!si in italia au luat doua titluri lui juve,nu unu,doua,le au dat la inter!apoi toate echipele ai caroror sefi au fost urmariti,asculatati si care vorbeau exact ca astia ai nostri,au fost pedepsiti!toti!milan,acoli,peruggia,fiorentina!
ca sa inchei,pun o intrebare:daca de la anu’,da bani si la arbitru sa arbitreze corect,tot nu e nici o problema,in gandirea romaneasca,asa e?ca nici ala nu functionar public,nu!!!papa si vai de voi!!!

polska (2 comentarii)  •  22 decembrie 2008, 17:52

esti fata , dar ai mai mult tupeu decat majoritatea colegilor tai [ mari barbati ! ] . imi place stilul tau si poti sa ma consideri un mic fan [ la figurat ] . Este f rar ,fiindca mie nu prea -mi plac ziaristii [ nu stiu sa-si ascunda simpatia fata de echipa preferata , pupa prea mult , n-au coloana vertebrala . etc ] . Ramai cum esti si ai tot respectul meu . Sarbatori fericite alaturi de cei dragi !

Nae (1 comentarii)  •  22 decembrie 2008, 18:34

Din articol:
Reacţiile în lanţ, din toate colţurile campionatului, scot în evidenţă, o dată în plus, caracterul de reţea al fotbalului de la noi. Practic, structurile oficiale sînt dublate de structuri subterane, cu ramificaţii maligne, de la vîrf pînă în ultimul cotlon al ligilor inferioare.

Abia acum ati realizat asta ? De ce pana acum nu ati scris nimic pe acest subiect ? Motivele ar fi interesante.

florentin (1 comentarii)  •  22 decembrie 2008, 19:05

hola,parerea mea e ca tv si presa nu-si fac bine treaba sau nu vor nu-i intereseaza ca acesti oameni sa dispara din fotbal si din orice sport sau orice domeniu,etc………………………..asa ca voi ziaristii ar trebui sa va incarcati bine bateriile cum spun spanioli si sa va puneti pe ei…………………………………sarbatori fericite la toata lumea

Comentează