Maria Andrieş

Într-o lume macistă este nevoie cîteodată de bisturiul observațiilor unei femei. Sexul slab? O glumă misogină

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Maria Andrieş
Cifre, nume, chipuri

La meciul Islanda – Argentina, din faza grupelor, scor 1-1, s-au uitat 201.000 de islandezi, adică 60 la sută din populaţia ţării, de 307.000 de locuitori. Mai mult, scrie Hollywood Reporter, citând televiziunea naţională de la Reykjavik, cei care au […]

...

Cupa celor umili

Zlatko Dalici nu va antrena Barcelona sau Real Madrid, deşi susţine că ar câştiga un sac de trofee în Champions League. Selecţionerul Croaţiei nu este un brand, iar asta nu e tocmai o fericire pentru marketingul marilor cluburi.

După cum […]

...

A cui este această Franţă?

„Cu capul în stele”, aşa a titrat L’Equipe, pe prima pagină, după calificarea Franţei în finala Mondialului. „La porţile Paradisului”, a scris Le Parisien. „Tot nu suntem campioni”, a venit contrapunctul dinspre Didier Deschamps, după victoria muncită, 1-0, din semifinala […]

...

Ireversibil

„Am cerut contractele fotbaliştilor de la LPF şi de la FRF. Nu au vrut să răspundă la solicitare şi atunci m-am dus cu Garda peste ei şi le-am luat”. Se întâmpla în 2005. Cel care povesteşte este Sebastian Bodu, pe […]

...

Franţa – Belgia, balşoi spectacol

Între noi, europenii, acum. În prima semifinală mondială, Franţa întâlneşte Belgia: două ţări vecine, prietene, care fac bancuri una despre alta. „Le Parisien” o numeşte relaţie de dragoste-ură: se iubesc, dar se tachinează.

De ce nu mănâncă belgienii covrigi? Nu […]

...

Datoria de scuipat

Dintre cei care l-au atacat pe Hagi nu putea să lipsească Marian Iancu. Era chiar obligatoriu să apară. Are omul ăsta o atracţie spre bălăcăreală, ceva nemaipomenit! Unde-i rost de scandal, hop şi el, ca magnetul pe frigider. Un simţ […]

joi, 23 august 2007, 5:10

Dintre cei care l-au atacat pe Hagi nu putea să lipsească Marian Iancu. Era chiar obligatoriu să apară. Are omul ăsta o atracţie spre bălăcăreală, ceva nemaipomenit! Unde-i rost de scandal, hop şi el, ca magnetul pe frigider. Un simţ înnăscut îl plasează mereu de partea corespunzătoare a baricadei. Partea care dă în mahala.

Hagi nu l-a făcut „oligofren” pe finanţator! Ei, asta-i culmea! Destul ca să dea de bănuit unuia ca Marian Iancu. Dacă Hagi nu organiza nici conferinţa de presă, era clar, pledează vinovat. „Hagi nu se apără pentru că Becali îl are cu ceva la mînă”, zice şeful lui Poli. Da, exact de asta! Cum o fi ghicit? S-a gîndit mult sau i-a venit pe loc, dintr-o inspiraţie premeditată? Numai Iancu putea trage concluzia că mintea lui Hagi funcţionează ca mintea unui infractor de rînd. O concluzie cu atît mai preţioasă cu cît n-a fost extrasă din studii de psihologie, ci prelucrată la răcoare, din experienţa de muncă, de viaţă şi de scandaluri a lui Iancu.

Cu ce-l are Becali la mînă pe Hagi? Ne spune etalonul moral de la Poli: i-a cerut jocuri strategice şi arbitraje părtinitoare patronului. Trebuia să se întîmple şi asta. Numele lui Hagi a rămas prea curat ca să fie adevărat, iar Iancu s-a simţit dator să repare situaţia cu scuipat. Aşa e el, mereu i se năzare că a rămas dator cu un scuipat. De data asta, i-a ieşit unul ţintit şi arogant, cum numai el se pricepe să facă.

Dovezi, ceva? Nu, nici nu-i nevoie. Dovezile se cer numai la tribunal. În afara lui, poţi să acuzi în dreapta şi-n stînga, nu trebuie să dovedeşti nimic, asta-i toată frumuseţea să fii liber. Hagi a vorbit, dar Iancu nu aude decît vorbele murdare. La el, dreptatea se împarte în funcţie de jeg. Hagi n-a jignit, n-a aruncat acuzaţii doar de dragul de-a face spume la gură. Numai în închipuirile defecte ale patronului lui Poli, la noroi eşti obligaţi să răspunzi cu noroi. Altfel, eşti suspect. După el, toţi oamenii civilizaţi trebuie arătaţi cu degetul şi bălăcăriţi în gura mare. Şi dacă nu răspund, vai de ei! Să fie arestaţi! Dacă tac, e clar că se tem, că au ceva de ascuns.

E prea tîrziu pentru Iancu să fie condamnat la cei şapte ani de-acasă. Dovezi sînt cu duiumul, dar ar fi pierdere de timp. Pînă una, alta, ar putea fi învăţat măcar atîta lucru, să tacă şi să-şi înghită veninul, nu să împroaşte cu el ca să-şi dea importanţă. Spre deosebire de Hagi, el are o groază de motive să tacă. Şi numai o lipsă crasă la nivelul obrazului îl împiedică s-o facă.

Comentarii (362)Adaugă comentariu

Red dog (77 comentarii)  •  24 august 2007, 7:39

Hagi= cel mai mare jucator roman, renume mondial.
Gigi= patronul unei echipe din Romania, afacerist dubios, oier de meserie, tipic pentru Romania.
Marian Iancu= patron de club ce a facut bani prin frauda, urmarit penal.

xdan (16 comentarii)  •  24 august 2007, 7:42

la noroi eşti obligaţi să răspunzi cu noroi…… invata sa scrii corect , jurnalista de 2 bani, cauta si tu niste subiecte mai interesante , gen pe ce parte a patului s-a sculat beeeecali,etc. Daca tot vrei sa te bagi in seama cu articole din astea, mai bine dute la oale sau uita-te la o telenovela, chiar nu ai nici o treaba cu fotbalul, numa sa scrii asa ca sa ai pe ce lua leafa …… NU pot sa cred ca prostii aia te platesc pt tampeniile pe care le scrii ….. Nu ai nici o noima , tot balecareala se numeste asta ce ai scris tu . Iancu stie el ce zice, nu degeaba a zis asa, o sa mai aflam mai multe pe viitor despre „rege” (nu stiu cine l-a numit asa, dar tare cretin o fost) . Cei ce il ataca pe Iancu o fac pt ca e la TIMISOARA, daca era la buCUResti la vreo echipa de acolo, suporteri acelei echipe ii dadeau limbi , adica cei care acum il jignesc

leaveyou (5 comentarii)  •  24 august 2007, 7:45

Pentru a avea cu adevarat curatenie pe strazi ar trebui sa strangem mizeriile dintre noi care ne sufoca si care ne murdaresc. Daca nu, vom ajunge si noi tot mizerii intr-un ansamblu numit Romania.

AlbAlbastru (120 comentarii)  •  24 august 2007, 7:46

Am un mare respect pentru Hagi ca jucator si ca om, dar Hagi nu este antrenor.
Trecind peste mirlanismul lui Iancu,
el, cadeobicei le spune lucrurilor pe nume. DIRECT si FATIS, fara ascunzisuri, nu ii este frica de nimeni si de nimic.
Au mai spus-o si altii inaintea mea, o voi spune si eu: Olaraoiu a ajuns “mare antrenor” datorita “strategiilor”
lui Becali. Hagi, daca i-l va ascul ta pe Becali si nu va iesi din cuvintul lui,
va avea si el “performante” la Steaua, tot datorita “strategiilor” lui Becali.
Simplu si cuprinzator.
Cine nu intelege sau mai bine zis NU VREA sau se PREFACE ca nu intelege… este problema lui/ei…

Fane Rapidistul (19 comentarii)  •  24 august 2007, 7:48

Ca de obicei , un articol, profund care scoate in evidenta limitele mentale , limitele inteligentei presedintilor si patronilor din fotbalul romanesc.Lume trebuie sa-i cunoasca si ce pot , nu numai ca sunt bogati , plini de averi , ceea ce nu e totuna cu a fi un OM, cu educatie , bun simt,si civilizat. Ba din contra , am sezatia ca in Romania , banii au incaput pe mina prostilor , si daca suntem unde suntem , in orice domeniu , inclusiv , fotbalul, explicatia este cit se poate de clara. Ce a facut acest anonim-Iancu , in cazul Hagi , conforma o trditie stramoseasca , aceea de a ne denigra , huli si izgoni valorile , care ne pun in pericolrattingul nostru. Sa dau exemple nu are rost , caci , nu cred ca stie d-alde Iancu , cine a fost:Titulescu, Brincusi, si altii, i-ar provoca transpiratii abundente , care duc la deshitratare , cu consecinte grave.Insi , ca el , becali , si altii , alunga valorile din tara asta

Lupu’ Galben (120 comentarii)  •  24 august 2007, 7:54

@Fane Rapidistul.
Esti tu rapidist, la fel cum sunt si eu: adica NU.
Tu cred ca esti vreo oaie care IAR a facut subtilizare de persoana, ca la asta va pricepeti cel mai mult, doar l-ati avut profesor pe Stalin (minciuni, diversiuni, rahat mincat).
Esti ridicol si penibil, stiai asta???

Lupu’ Galben (120 comentarii)  •  24 august 2007, 7:54

In alta ordine de idei, stati linistiti ca Iancu nu este mai prostcrescut si mai rau de gura ca altii, numai ca este mai curajos si ti le spune in fata, pe sleau. I se rupe lui si de Liga si de federatie si de Lupescu si de toti Mafiotii din fotbalul nostru mioritic.
Pina una-alta, cele spuse de el chiar sunt adevarate si chiar au acoperire in viata reala. Ca ne convine sau nu, asta este cu totul altceva.

lushu din tm (1 comentarii)  •  24 august 2007, 8:19

Trebuia sa scri un material si ai gasit ceva de comentat. Sigur ca „iesirile” lui Iancu lasa mult de dorit, dar daca te-ai fi documentat putin ( era de lucru) ai fi vazut realizarile lui Hagi la Tm. Primele doua deplasari le-a castigat la Galati si Iasi. Intamplator de acolo s-au cumparat doi fotbalisti pe niste sume ridicol de mari, Izvoranu si Adrian Ilie. Alea au fost si ultimele lui victorii. Abia astept primele tale articole cand Hagi va fi la pamant. Sigur ne vei scrie ca stiai de mult ca Hagi n-are cum sa fie antrenor cand n-a citit o carte in viata lui, dar astept cu nerabdare…

raijin (5 comentarii)  •  24 august 2007, 8:25

” Numai Iancu putea trage concluzia că mintea lui Hagi funcţionează ca mintea unui infractor de rînd. O concluzie cu atît mai preţioasă cu cît n-a fost extrasă din studii de psihologie, ci prelucrată la răcoare, din experienţa de muncă, de viaţă şi de scandaluri a lui Iancu.”

foarte misto, sintem pe aceeasi lungime de unda! infractoru’ iancu ar trebui sa-si vada de treaba, nu sa se apuce sa vorbeasca despre un reprezentant important al unui fenomen cu care el nu are nimic in comun! si acelasi infractor iancu are impresia ca este detinatorul adevarului absolut, poate ca rezultat al orelor indelungi de meditatie din timpuri stravechi si racoroase! are obraznicia si nonsalanta infractorului care nu se teme de nimeni si nimic!

mujotutun (200 comentarii)  •  24 august 2007, 8:29

Iata ce graieste marea Nadia (Comaneci): „Hagi este o legenda, stie despre ce e vorba si trebuie sa-si arate autoritatea, pentru ca a muncit multi ani pentru a ajunge la acest statut….Valorile sunt respectate, dar sunt unii oameni care nu respecta anumite valori”. Ca sa nu mai spun ca acest text insoteste o fotografie a gimnastei deloc magulitoare. Si astfel legendele sportului romanesc devin fostele mari legende.

primo (1 comentarii)  •  24 august 2007, 8:35

Hagi ca jucator nota 7+ ca antrenor 0+0+0.

pink pig (57 comentarii)  •  24 august 2007, 8:39

Pentru cei care fac trimiteri la stelele Romaniei care fac imagine tarii si il apara toti pe Hagi. Problema e ca una e sa fii glorie, sa faci imagine, caritate, sa freci menta pe la receptii si sa pozezi cu fratii Kliciko, si cu totul alta e sa cobori in rahat. Hagi a vrut mai mult decit sa traiasca din imagine si amintiri, care, sa recunoastem, le-a adus gloriilor si beneficii materiale. Mai tine minte cineva ce scandal a facut Gica Popescu atunci cind nu putea privatiza un hotel in conditii facilitare?
Ce s-ar intimpla cu Nadia daca ar incepe sa antreneze iar pepiniera fetelor minune seaca sau nu e in stare sa le explice cum e sa iei primul 10 in istorie? Cam asta i se intimpla lui Hagi.
Din alta carte, mi-o amintesc pe Leonida Lari ca simbol al renasterii nationale in Basarabia (cu beneficii materiale substantiale din asta) si senila senatoare data afara de Vadim si batjocorita de toti… Asemanari, ceva?

Danyboy (1583 comentarii)  •  24 august 2007, 9:47

O sa se linisteask Iancu dupa ce o sa ia o bataie duminik, de la RAPID.

CVUCS (120 comentarii)  •  24 august 2007, 8:49

@MujoTutun
Si ce legatura are imaginea de glorie a Patriei, imagine cistigata PE BUNA DREPTATE si pe care Hagi o merita si cu faptul ca el nu este, nu a fost si nu va fi niciodata antrenor???

@Raijin
Vezi-ti de traba ca infractori sunt toti, iar Iancu in nici un caz nu este un infractor mai mare decit Gigi Becali sau varu-su Giovanni, sau decit Dragomir, etc, etc.

Si eu sunt deacord ca si altii inaintea mea ca datorita „strategiilor” lui Becali Olaroiu a avut „performante” si tot datorita lui „strategiilor” lui Becali o sa aibe si Hagi, cu conditia sa asculte de Becali ca un catelus, lucru pe care nu-l cred posibil pentru ca Hagi are o mare personalitate spre deosebire de cirpa de Olaroiu.

Gerula (109 comentarii)  •  24 august 2007, 8:50

Despre lumea aceasta a finantatorilor, formata din Simota (cel care isi bate jucatorii) Gigi Becali (cel care isi jigneste angajatii) Marian Iancu (probleme cu legea) etc. nu ar trebuie sa se scrie nimic. Pe vremuri in Gazeta Sporturilor (in esenta ziar comunist) se publicau performatele sportive. Chiar daca nu aparea in fiecare zi, macar ce scria in ea , era ok. Acum apare in fiecare zi, dar si-a pierdut continutul. Ii poti spune Cancan sau alt ziar de scandal. Poate ca asta se vinde, cine stie. Insa suntem inca departe de marele fotbal.

fly (17 comentarii)  •  24 august 2007, 8:56

M-am cam saturat de sintagma asta cu „Banatu-i fruncea”. Poate ca e adevarata, doar daca se refera strict la Arad, Resita, orice altceva decat Timisoara. Din experienta mea, Timisoara e un oras de mafioti, tigani, tepari si tot felul de ratati cu pretentii de revolutionari, martiri si in fine, posesori de coloana vertebrala.

visiniu (825 comentarii)  •  24 august 2007, 8:59

MU.IE steOAIA
MU.IE dinamOAIA
MU.IE ungurOAIA
MU.IE jijiOAIA
MU.IE mariOAIA

NEATAAAAAAA MARIA

Fane Rapidistul (19 comentarii)  •  24 august 2007, 9:01

Domnule Lup- Galben. Sa inteleg ca esti petrolist sau ma insel?Remarc faptul ca esti tare patimas, lucru care te determina sa-ti iesi relpede din fire, sa jignesti , sa acuzi fara motiv , crezind ca tu le stii pe toate. E regretabil. Cum poti sa tu stii daca , eu , sunt sau nu rapidist este o enigma. Sau , poate faci parte dintre fostii sau actualii securisti , care asa au crezut si cred si acum , ca ei stiu ce este in minte , in sufletul unui om.Eu , domnule LUP-GALBEN, m-am referit la o traditie paguboasa, care ne-a alungat si ponegrit valorile si vreau sa scot din mintea tinerei generatii , asemenea obiceiuri, toxice , caci , oameni orecum acest anonim -Iancu , mai mult strica scuipind valorile , decit ajuta , fotbalul romanesc.Tot omul are calitati si defecte , chiar si tu , dar , corect este sa apreciem valoare , nu s-o denigram . Este chiar asa de greu de inteles?

termopile (208 comentarii)  •  24 august 2007, 9:07

Neata visiniule !

Tu ai dormit azi-noapte ?

visiniu (825 comentarii)  •  24 august 2007, 9:12

MU.IE steOAIA
MU.IE dinamOAIA
MU.IE ungurOAIA
MU.IE jijiOAIA
MU.IE mariOAIA

FOARTE BINE…CU MARIA

Ortega (64 comentarii)  •  24 august 2007, 9:12

MU.IE rapidOAIA
MU.IE visinOAIA
Hehehe!

visiniu (825 comentarii)  •  24 august 2007, 9:13

MU.IE steOAIA
MU.IE dinamOAIA
MU.IE ungurOAIA
MU.IE jijiOAIA
MU.IE mariOAIA

MARS MA OAIE

dinTM (1 comentarii)  •  24 august 2007, 9:22

@fly
faptul ca nici nu sti ca Aradul nu face parte din Banat (fiind in Ardeal) spune multe despre valoarea comentariului tau. Pe de alta parte sunt convins ca nu ai fost niciodata in Timisoara, sau daca ai fost nu ai stat mai mult de o zi. Asa ca ce ti-ai zis tu, te-ai uitat in jurul tau (probabil in Bucuresti) si ai generalizat sperand ca e la fel si in Timisoara si o sa pari grozav. Imi pare rau pentru tine dar nu ai dreptate. In schimb ai frustrari, dar asta e problema ta. SI apropo, probabil ca despre revolutie ai auzit si tu pe la TV, de aceea iti acord circumstante atenuante pentru ca probabil esti foarte tanar. Insa nu uita, datorita acelor „ratati cu pretentii de revolutionar” care si-au riscat viatza si unii chiar si-au pierdut-o in 1989, tu ai acuma internet si posibilitatea de a iti etala prostia in vazul lumii. Si aici nu ma refer doar la „ratatii cu pretentii de revolutionar” din Timisoara, ci si la cei din Bucuresti si din toata tara. Te pot asigura ca in acele zile nu a contat deloc cu ce echipa tine fiecare. Dar probabil ca esti foarte tanar si nu ai ajuns inca la acel capitol din istorie unde sa citesti si tu cum a fost atunci, sau ai trecut in mare viteza prin scoala si ai ajuns acum marele inteligent al natiunii care s-a saturat de zona Banatului. Pentru consiolarea ta sa sti ca multi banateni sunt satui de mult de cei ca tine. Si din pacate unii ca tine dau impresia ca tot Bucurestiul e la fel cu toate ca sunt convins ca si in Bucuresti sunt multi oameni de calitate. (Stai linistit tu nu faci parte dintre ei ).

raijin (5 comentarii)  •  24 august 2007, 9:23

cvucs si ceilalti care vorbesc despre „strategiile lui becali”

n-am inteles, va referiti la performantele stelei din campionat sau aveti in vedere si cele gen semifinala cupa uefa, grupe cl? a nu se intelege ca as aprecia cumva „calitatile” de antrenor ale lui olaroiu!

gerrusu (29 comentarii)  •  24 august 2007, 9:26

netaza visiniule

termopile (208 comentarii)  •  24 august 2007, 9:26

Visiniule !

Unde-ai dormit ma cu Maria ? Dupa usa de la baie ca sa nu te vada nevasata-ta ?

visiniu (825 comentarii)  •  24 august 2007, 9:29

MU.IE steOAIA
MU.IE dinamOAIA
MU.IE ungurOAIA
MU.IE jijiOAIA
MU.IE mariOAIA

…IN PAT

avandante (2 comentarii)  •  24 august 2007, 9:31

Sincer nu cred ca Hagi e neprihanit sau ca ar fi vre-un antrenor de soi!
Baiatu’ in mod cert n-are scoala, de altfel unul din putinele lucruri comune cu Gigi.
Nu a confirmat cu nimic clasa sa (sic!).Iar Iancu nu e chiar pe dinafara fiindca l-a avut in curte si-l stie bine ca antrenor; sa nu uitam ca machidonul a fost unul din cei care l-au lucrat pe Piti, asa ca…
Sa se duca la hotelul sau si sa aplice in practica ” cunostintele” atestate de diploma de la ASE, cred c-ar fi cel mai bine; nu cred ca sint rautati dar s-a uitat asa repede episodul cu Slovacia !?
E pur si simplu impotent intelectual si asta se vede la toate iesirile pe sticla, iar relatia cu jucatorii e pur si simplu blocata!

visiniu (825 comentarii)  •  24 august 2007, 9:42

MU.IE steOAIA
MU.IE dinamOAIA
MU.IE ungurOAIA
MU.IE jijiOAIA
MU.IE mariOAIA

MARIE TRAGEATE-AS PE PU.LA

termopile (208 comentarii)  •  24 august 2007, 9:47

Leonidas says :

Incurca-i drace !!!
Viitorul antrenor al Stelei va fi tata Puiu,in maximum 2 saptamani …!!!

Ortega (64 comentarii)  •  24 august 2007, 9:49

MU.IE rapidOAIA
MU.IE visinOAIA

Mars ma cioara!

visiniu (825 comentarii)  •  24 august 2007, 9:54

MU.IE steOAIA
MU.IE dinamOAIA
MU.IE ungurOAIA
MU.IE jijiOAIA
MU.IE mariOAIA

SCUIPATE-AS IN OCHI

visiniu (825 comentarii)  •  24 august 2007, 9:54

MU.IE steOAIA
MU.IE dinamOAIA
MU.IE ungurOAIA
MU.IE jijiOAIA
MU.IE mariOAIA

ASA CA SA FIU IN TON CU ARTICOLU LU` NAROADA

andrei (11 comentarii)  •  24 august 2007, 9:55

Bine scris si adevarat .

andrei (11 comentarii)  •  24 august 2007, 9:56

bine scris si adevarat. Cu Iancu niciodata Timisoara nu va realiza nimic semnificativ in liga 1.

andrei (11 comentarii)  •  24 august 2007, 10:02

Unii nu mai stiu ce achizitii sa mai faca pt a face performantza adevarata si el ,marele imbogatzit il vinde pe plesan ….si cui??? lui dinamo rivala de moarte a provinciei. Asta e Iancu un gangster al fotbalului , un intrigant care intr-adevar nu e sanatos daca nu face diversiune si scandal. Timisoara nu are sigla..i s-a confiscat trecutul iar cu Iancu i se confisca si viitorul.

Ortega (64 comentarii)  •  24 august 2007, 10:05

MU.IE rapidOAIA
MU.IE visinOAIA
MU.IE ciorOAIA

Poti sa ma scuipi cel mult in cur,de la 0,01 mm distanta. Oricum,probabil ca ai vrut sa scrii „scuipa-te-as”,nu? Stiam eu…

andrei (11 comentarii)  •  24 august 2007, 10:05

acest visiniu ..nu poate fii scos din acest blog.? e patologie ce face oligofrenul.

antyngzone (96 comentarii)  •  24 august 2007, 10:06

…Ne spune etalonul moral de la Poli: i-a cerut jocuri strategice şi arbitraje părtinitoare patronului…

iancu dupa fiecare etapa spune ca „x” a facut blat, ca „y” a cumparat arbitrii, dar se pare ca hotu’ striga… hotii

mia (825 comentarii)  •  24 august 2007, 10:08

MU.IE steOAIA
MU.IE dinamOAIA
MU.IE ungurOAIA
MU.IE jijiOAIA
MU.IE mariOAIA

ARDEI VECI CA PLESAN A FOST VANDUT LA OI NU LA MAIDANEZI

Ortega (64 comentarii)  •  24 august 2007, 10:08

Nuuuu,nu-l scoateti tocmai acum pe fraier,ca a inceput sa ma distreze!

visiniu (825 comentarii)  •  24 august 2007, 10:09

MU.IE steOAIA
MU.IE dinamOAIA
MU.IE ungurOAIA
MU.IE jijiOAIA
MU.IE mariOAIA

ARDEI VECI CA PLESAN A FOST VANDUT LA OI NU LA MAIDANEZI

ASA CA SA FIE CU NIKU MEU CA RAMASESE CEL AL ANGAJATEI

visiniu (825 comentarii)  •  24 august 2007, 10:10

MU.IE steOAIA
MU.IE dinamOAIA
MU.IE ungurOAIA
MU.IE jijiOAIA
MU.IE mariOAIA

CINE PI.ZDA MATII AI VREA SA MA SCOATA MA ORTEGA?

Ortega (64 comentarii)  •  24 august 2007, 10:10

MU.IE rapidOAIA
MU.IE visinOAIA
MU.IE ciorOAIA
MU.IE coposOAIA

Hehe,ce inventiv sunt,ma mir si eu…

andrei (11 comentarii)  •  24 august 2007, 10:12

da..scuze ..am gresit, eram obisnuit ca iancu cu dinamo conlucreaza . mersi de rectificare. acum ca un blestem…sta accidentat. jucatorii sunt gladiatorii si sclavii parvenitilor din si prin fotbal . dar de ce concurezi cu visiniul in trivialitati..? chiar nu ai opinii ci numai invective?

Ortega (64 comentarii)  •  24 august 2007, 10:12

Nu,sarmane prost! Cum sa te scot tocmai eu? Acum,cand ai devenit fraierul meu preferat? Peste poate!

visiniu (825 comentarii)  •  24 august 2007, 10:13

MU.IE steOAIA
MU.IE dinamOAIA
MU.IE ungurOAIA
MU.IE jijiOAIA
MU.IE mariOAIA

BEHEHESII MA DE AICI

Ortega (64 comentarii)  •  24 august 2007, 10:15

Stai linistit,nu-l concureaza nimeni pe vacar.Dealtfel ar fi si greu,doar e regele…incoronat al prostiei.Asadar:MU.IE rapidOAIA
MU.IE visinOAIA
MU.IE ciorOAIA
MU.IE coposOAIA

visiniu (825 comentarii)  •  24 august 2007, 10:17

MU.IE steOAIA
MU.IE dinamOAIA
MU.IE ungurOAIA
MU.IE jijiOAIA
MU.IE mariOAIA

DAR-AR HIV-UL IN TINE

visiniu (825 comentarii)  •  24 august 2007, 10:26

MU.IE steOAIA
MU.IE dinamOAIA
MU.IE ungurOAIA
MU.IE jijiOAIA
MU.IE mariOAIA

Povestea transhumantei
Traditia transhumantei este veche de mii de ani, fiind o practica importanta in timpul Imperiului Roman si in Evul Mediu. La noi, in Romania, s-au pastrat pina astazi documente de pe timpul lui Leaota Basarab (1474) care hotaraste „ca nu da drept de pasunat in tara decit acelora care isi vor inscrie dobitoacele la vatafii de la marginea tarii pentru care acei oieri vor plati «gorstina» pentru pasunat”.
Transhumanta este miscarea sezoniera a turmelor de oi intre munti si pajisti de cimpie. De obicei, are loc in partea de sud a Europei (Franta, Italia, Romania, Balcani). Se bazeaza pe diferenta de clima intre munti si cimpii. Oierii romani erau cunoscuti in toata aceasta zona si nu putine sint localitatile infiintate de ei in partea de sud a continentului.
Fie ca era vorba de birsani – din tinutul Birsei, de tutuieni – din Marginime sau Fagaras, mocani – din tinutul Branului, pacurari – din alte zone muntoase din Ardeal. Doctorul Virgil Prodan, medic veterinar, ne-a povestit totul despre transhumanta.
Transhumanta este un sistem de productie extensiv, eficient economic, practicat de catre ciobanii care detin efective de 500 – 2.000 de oi. In trecut au fost cazuri cind ciobanii detineau peste 20.000 de oi. A aparut si s-a dezvoltat ca o necesitate economica, pentru crescatorii de oi care nu dispun, in zonele de origine, de suficiente resurse furajere necesare cresterii efectivelor de ovine. In judetul Sibiu, cei mai predispusi la transhumanta au fost ciobanii din Poiana Sibiului, Rasinari, Tilisca, Sadu si Jina, fara a exclude din aceasta miscare si ciobanii din alte localitati din Marginime. Pe de o parte pentru ca nu aveau teren destul pentru a produce nutret indestulator pe timp de iarna, iar pe de alta parte pentru ca s-a creat un mecanism economic capabil sa sustina financiar, cu maxim de profit, o indeletnicire practicata de mii de oieri din aceasta zona. Daca, de exemplu, jinarii aveau la dispozitie circa 49.000 de hectare de teren, poienarii nu ajungeau la 2.000 de hectare.

Unii crescatori de oi din Rasinari, Jina, Sadu faceau doar „transhumanta mica” – pina la Craciun -, dupa care se retrageau la colibe, unde aveau furajele adunate de peste an si unde fatau oile. Cea mai mare transhumanta se facea inainte de reforma agrara, pina nu s-a impartit pamint taranilor. Primii care au plecat au fost poienarii. In trei directii: Banat, Baragan – Dobrogea sau catre cimpia vestica -Maramures. In unele locuri au cumparat sau concesionat hectare de teren, iar unii si-au stabilit acolo resedinta de iarna sau au ramas definitiv acolo, creind localitati noi ciobanesti. Au fost unii ca Sufana, Manitiu, Lal, Moga, Badea sau Oprea, care au ajuns pina in Rusia sau care au cumparat pamint si nu s-au mai intors cu turmele inapoi, raminind definitiv pe locul de iernat.
Plecarea la vale incepea pe la Sfinta Marie mare si continua pina la cea mica. Poienarii nu mai mulgeau oile, pentru ca monta sa fie mai uniforma si fatarile mai restrinse in timp. Atunci se intorceau ciobanii de la munte, la casele lor. Cind ajungeau in sat, unde ramineau maxim 10 zile, incepea „dreapta impartala” intre proprietari, plata ciobanilor de peste vara, tocmirea ciobanilor care plecau cu oile in transhumanta, taiatul oilor de reforma („botoasele”, care nu mai mergeau la cimpie), bagatul berbecilor la oi pentru „mirlire”, insemnatul oilor la ureche si la lina, cu oxid de zinc, pentru a le recunoaste de departe.

Oile „botoase” – sterpe, bolnave din cele care fatau atemporal, schioape, bolnave de diferite boli care nu se transmiteau la om – oile „reforma”, cum se numesc astazi, erau taiate. Din carnea acestora se facea pastrama, carne pentru vinzare si daca, erau grase, se facea «sloi». Sloiul era o mincare in care carnea de oaie grasa se fierbea in grasimea ei, pina se desprindea de pe os. Cind se racea, compozitia avea aspectul de tort sleit si forma cratitei in care a fiert. Era o bucata compacta, solida, pe care puteai sa o tai cu cutitul si s-o maninci ca atare sau sa o incalzesti si sa o maninci cu mamaliga, cu sau fara muraturi. Carnea si pastrama aveau desfacere asigurata in Sud, in zonele Craiova, Breaza, Buzau, Galati, Cimpina. La o turma de 1.000 de oi, se taiau atunci cam 40-50 de oi.
Atunci se pregateau si magarii pentru drum. Li se dadea mincare si erau cercetati, sa fie sanatosi si cuminti. Sa nu dea cu copita, sa nu fie speriosi ori indaratnici. Erau vreo 5-7 magari, la 600-700 de oi. Ei carau „bagajul”, care nu era deloc usor. Si magarii erau insemnati si erau verificati sa nu aiba vreo boala, vreo rosatura care sa-i impiedice sa poarte povara. Ciinii cei rai, care „se dau la oameni” erau lasati acasa, iar cei valizi erau cercetati de jujeu – un bat care se lega de zgarda, ca sa il impiedice sa fuga tare dupa animalele salbatice.
In transhumanta nu plecau doar ciobanii. La inceputul inceputurilor, plecau doar proprietarii de oi, dar, mai apoi, fiind multe animale, s-a impamintenit obiceiul cu ciobani. Erau doi-trei proprietari de oi si cite 7-8 ciobani. Cam unul la 150 de oi. Fiecare avea sarcinile lui in echipa, in afara de minatul oilor. Un baci mergea inainte, sa deschida drumul. Era „cel mai negustor” dintre ei. El trata cu autoritatile locale, el platea ciubucul cui trebuia, el trata cu nemultumitii de pagubele inregistrate, cu militienii din zona. Pentru autoritati, ciubucul era o oaie, un miel, un noatin. Rareori bani, doar taxele se plateau. Echipele mergeau cu 500-600 de oi, la vreun ceas distanta unele de altele. Daca, Doamne fereste, se intimpla vreun necaz, in maxim o ora alta echipa de la acelasi proprietarO data ajunsi la locul de destinatie, de multe ori acelasi, ciobanii puteau rasufla usurati. Aici, oile stationau mai multa vreme. Daca “lasai loc de buna ziua” sau “ti-ai purtat ominia” cind ai plecat ultima oara, ai putut lasa in „custodie” niste „palanuri”, niste schelete de coliba, niste „coperise”. Acum iti erau de foarte mare folos. In doua zile, daca iti dadeai silinta, puteai ridica o coliba pentru ciobani, niste tarcuri pentru oi, specializate pe fatatoare sau pe sterpe, si puteai sa aduci niste furaj mai aproape de locul de salas. Daca aveai “pretini”, bani sau te-ai tocmit din primavara trecuta, mai puteai face rost de niste fin, de niste coceni, de gozuri sau sparturi de cereale. Cu cocenii puteai inveli si tarcul de fatat in iernile mai grele si frigul nu era asa de puternic peste noapte. In zilele urmatoare baciul sau stapinul de oi facea un fel de inventar al terenurilor arvunite. Se mai intelegea cu cite un taran sa mai lase niste coceni pe cimp. de oi era acolo, gata de ajutor.
Cind incepea fatatul oilor, se facea de caraula toata noaptea. Prin rotatie. Unele oi trebuiau ajutate sa fete, mai ales cele care erau la prima fatare. Altele fatau mai devreme, iar mieii erau anemici. Daca era frig tare, mieii proaspat fatati erau bagati sub cojoc, ca altfel mureau de frig pina dimineata. La oile fatate se facea un fel de tarc, unde se incalzeau intre ele, cu mieii dedesubt. Erau oile „crudace”, adica cele proaspat fatate. Dupa o vreme, cam doua saptamini, crudacele erau trecute in alt tarc, fara acoperis. Erau, de acum, zburatele, adica cele „scoase din necaz” si altele le luau locul. Caraula avea grija ca oile sa fete normal. Daca era pericol ca mielul sa vina cum nu trebuia, il trezea pe ciobanul priceput si o ajutau. Oile care nu fatau la timp erau insemnate, ca stapinul sa se scape de ele. Cele care avortau erau scoase si bagate la sterpe.

Comentează