Radu Naum

Evadat din Turul Franței, s-a oprit o perioadă pe semicerc. Acum e în suprafața de pedeapsă. Are opinie, și ca editorialist, și ca moderator

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Radu Naum
Handbaliatorii

Vocea lui Ştefan Birtalan e întretăiată, şi nu din cauza legăturii telefonice, nici urmare a micului şi simpaticului defect de vorbire, un bâlbâit care i-a adus porecla „Bibi”. Emoţie. Nu dintr-aceea de soap care să-ţi mulgă lacrimi, o emoţie adâncă, […]

...

Cei de pe urmă

Britanicii s-au culcat cu City-Utd 0-2 şi s-au trezit cu The Queen-Meghan 0-1. De Ziua Femeii. Care e, de fapt, o zi a drepturilor femeii, ceea ce ne reaminteşte paradoxurile unei umanităţi dornice să ajungă pe Marte, dar având probleme […]

...

Gura bate gândul

„E fenomenal ce face LeBron. Dar nu-mi place când persoane care au acest statut în sport se implică în același timp și în politică. Adică, fă ce faci tu bine. Ține-te de ceea ce faci. Eu, de exemplu, joc fotbal […]

...

Cu sportul la psihiatru

„Închisoare pentru lesbianism, wow!”. Comentariu la articolul despre golgota Marianei Cetiner, fosta handbalistă care vorbeşte, în interviu cu Costin Ştucan, despre abuzurile îngrozitoare suferite pe când era copil şi apoi adult. Da, da, închisoare pentru lesbianism! Şi nu se întâmpla […]

...

Masonaras

E probabil ca preşedintele FRF, exasperat de castanele pe care le încasează în numele grecului, să-l fi forţat pe Vassaras să iasă şi să spună ceva, orice. Şi s-a întâmplat ceea ce era de aşteptat. În interviul de la Telekom, […]

...

Primul minut după Apocalipsă

„Dacă excesele se plătesc întotdeauna, pasiunea nu va putea fi niciodată cumpărată” (F. Jouhaud, în L’Equipe, după titlul jucat în Franţa).

Nu le recunoaşteţi? Aceeaşi forţă instituţională, aceeaşi aroganţă acoperită de fapte, aceleaşi frustrări, aceleaşi acuzaţii. Aceeaşi nebunie şi acelaşi […]

marți, 22 mai 2012, 9:59

„Dacă excesele se plătesc întotdeauna, pasiunea nu va putea fi niciodată cumpărată” (F. Jouhaud, în L’Equipe, după titlul jucat în Franţa).

Nu le recunoaşteţi? Aceeaşi forţă instituţională, aceeaşi aroganţă acoperită de fapte, aceleaşi frustrări, aceleaşi acuzaţii. Aceeaşi nebunie şi acelaşi discurs politicianist care tinde să calce pe gîtul duşmanului chiar şi după ce lupta s-a terminat. Nu aceleaşi rezultate, evident. Niciodată n-au fost. Dar forţa măruntaielor e acolo. Sîngele. Sabia. Nu le recunoaşteţi? Pe Steaua şi Dinamo? Nu? Poate pentru că s-au deghizat. Poate pentru că se numesc altfel. Li se zice CFR şi Vaslui. Noii căpcăuni ai campionatului, adversari clasici ai unui timp care s-a întins deja îndeajuns pentru a fi numit istoric.

Pînă şi meciul Steaua-Dinamo a părut un modest atac la baionetă cînd pe deasupra se încrucişau rachete nucleare. Degeaba stoarcem de ultimii stropi portocala acră a tradiţiei. Sînt 5 ani de cînd cele care împărţeau ţara în două nu-şi mai împart decît cumetrii şi vorbe imposibil de afişat în vitrine. Două cetăţi vraişte, părăsite de jucători sau antrenori care au plecat acolo unde au simţit mirosul aurului şi care acum le execută ritualic prin faţa nasului dansul punerii la moarte. Steaua şi Dinamo au devenit două trăitoare de rînd, doi cetăţeni în mulţime. Niciodată nu şi-au imaginat aşa ceva. Poate de aceea li se şi întîmplă.

Poţi să le înjuri originea, să le conteşti parcursul. Dar nu le poţi nega apăsarea asupra vieţii, cu vieţile tuturor celor care au jucat şi au visat acolo. Acum Steaua şi Dinamo au ajuns pe un palier istoric atît de jos încît nu au altă şansă decît aceea de a se reinventa. Într-un anume fel, de a se reînfiinţa. Nu trebuie să caute trecutul, ci adevărul nou al acestor vremuri şi al oamenilor care încă le mai susţin sincer. Căci e o crasă neînţelegere între iarbă şi tribună chiar şi atunci cînd stadioanele sînt pline. Se joacă un teatru de umbre. Oamenii nu mai acceptă înfrîngerile, şi nici chiar victoriile, care nu pot veni decît prin trădări. Asta se întîmplă cînd iubeşti doar ca să ai ce să urăşti. Nu. Oamenii aceştia trebuie să stea din nou la poveşti împreună. Nu va fi nici un sfîrşit de lume dacă Steaua şi Dinamo vor dispărea de pe radarul pasiunii. Dar ar fi păcat. Ar fi cotropitor să nu înţeleagă că azi, cînd nu mai au nimic de pierdut, cînd, ca la poker, noii gambleri ai fotbalului le-au luat pînă şi chiloţii de pe ele, de care s-au dezbrăcat bucuroase, sînt altcumva decît ca în prima zi de după naştere. Doi regi goi, rătăcind cu popoarele după ei în căutarea unei ţări ipotetice. Care nu e nicăieri dacă nu e înăuntru.

Comentarii (50)Adaugă comentariu

tache bacanu (5 comentarii)  •  22 mai 2012, 10:52

Este cat se poate de adevarat,dar nu se pot reinventa,ptr.ca n-au „noroc”.Steaua e mai aproape,ciobanul are BANII,dar e machidon si astia-s fuduli nevoie mare.Daca o lua ,in sfarsit,modelul Abramovici atunci poate ca …….!.La Dinamo e mai greu,pe langa prostia si escrocheria celor din conducere,nici n-au banii.

Cip (12 comentarii)  •  22 mai 2012, 11:15

Sunt rapidist, detest orice tine de istoria mistificata a echipelor Steaua si Dinamo. Nu recunosc zeci de trofee castigate de acestea sub presiunea preamaririi comunismului stiintific si a omului nou ce va sa vina. Am cateva dorinte simple si precise:
1. sa demascati trecutul fotbalului de pe timpul comunismului, sa investigati tot ce nu s-a sters inca din analele acestui fotbal urat mirositor si sa spuneti copiilor nostri adevarata istorie impletita intre sport si societate cu toate ororile facute in acele vremuri.
2. sa vorbiti si de alte sporturi, nu va numiti gazeta fotbalului, ci gazeta sporturilor, dar 90% dintre stiri sunt despre sportul rege.
3. sa fiti obiectivi si profesionisti, unii dintre colegii dumneavoastra de redactie, jurnalisti sportivi, uita ca sunt acolo sa scrie si despre celelalte echipe, nu numai despre Steaua.
4. sa deslusiti sub ochii nostri implicatiile sociale, economice, politice, de marketing in sport, oricare ar fi acela.
5. sa taxati lipsa programelor nationale de incurajare a sportului sau orice alta metoda prin care populatia este indreptata spre sport si o viata plina de sanatate – un „mesaj de interes public” o data la 6 ore nu e deajuns.
6. sa construiti emisiuni in care balacareala, tigania, becalia sa lipseasca si sa vorbiti despre lucruri serioase din toate sporturile, despre strategiile trecute ale UEFA (cum au facut din UCL un brand de miliarde de dolari), cele prezente sau viitoare – sunt enorm de multe subiecte, trebuie doar sa le cautati.
7. sa pastrati emisiunile care ironizeaza lipsa de cultura sau bun-simt a finantatorilor, doar prin ras ne putem vindeca de „manele” in sport si de manele in viata reala.
8. sa realizati o emisiune pe saptamana in care sa va amintiti de jocurile olimpice, mondiale, europene de la fotbal la atletism, de la snowboard la tenis de masa si sa conturati si cadrul in care performantele acelea au fost realizate – vorbesc aici de titani ai sportului din toata lumea, nu doar de cei romani.
9. sa aveti o emisiune in care sa promovati jocuri ca: go, sah, curling, baschet, canotaj, dans, arte martiale, scrima si asa mai departe, intr-o maniera netabloidizata, care sa pastreze esenta fiecarui sport si drumul pe care l-a facut pentru a ajunge o arta de sine statatoare.
10. imprimati ideea ca se poate, ca exista speranta intr-un viitor in care copiii nostri sa se apropie de sport, aratati-le ca au de ce sa se indrepte spre miscare. Sincer, cel mai jurnalist dintre voi in aceasta privinta mi se pare Mircea Badea.
Nu vorbim neaparat de copii care sa devina campioni, ci sa se dezvolte prin inot, calarie, alergare s.a.m.d. Promovati miscarea, nu platitudinile de doi lei: cine cu cine s-a mai certat, cine a fost vazut facand cutare lucru in cutare club etc.

In concluzie avem nevoie de o presa sportiva fara „maimutoi”, fara murdarii de mahala. Avem nevoie de o presa fara subiecte pentru intarziati mintal, fara barfe sau minciuni. Aratati-ne ca merita sa iubim sportul si sa facem din sport, fiecare dintre noi, un mod de viata.

Cu bine

doru (1 comentarii)  •  22 mai 2012, 12:36

Foarte corect spus „iubesti doar ca sa ai ce sa urasti”. Cam asta se intampla in fotbal acum, e mai important sa moara capra vecinului, chair daca a ta risca sa moara la fel. Se vorbeste de orgolii, de traditie, dar sunt cuvinte goale, vindem primii 3 jucatori in fiecare an, cumparam jucatori doar sa nu ajunga la celalti si in rest ne imbogatim personal. Dupa ce faci avere din fotbal, iti legi fularul de cap si zbieri cat poti ca iubesti culorile clubului. Pe care tocmai l-ai distrus. Apari la TV, injuri dusmanii existenti si inchipuiti, negi tot ce au realizat ceilalti, jignesti, inseli, distrugi. Apoi te uiti nedumerit la cei ce erau meci de meci in tribune. Te privesc ciudat, mergand in directia opusa. Cum, au uitat istoria, serile magice, raguseala de doua zile dupa? Nu, nu au uitat-o dar vad ca in locul idolilor pentru care veneau, rabdau, tipau si sufereau nu e nimic. Doar unii care alearga dupa o minge.

baghera (2 comentarii)  •  22 mai 2012, 12:41

Frumos eu insa nu sunt de acord cu afirmatia ca „noii gambleri ai fotbalului le-au luat pînă şi chiloţii de pe ele”. Cred ca s-au lasat singure cu izmenele in vine. Plus ca dealerul in liga 1 da prea multi asi celor de la cluj. CFR= ANDONE= STRICT PT. UZ INTERN. DIN PACATE.

laurentiu 1972 (5 comentarii)  •  22 mai 2012, 12:50

Oricum nu o sa iasa prea mult din pesisajul fotbalistic , pentru asta aveti grija voi , mass -media , televiziunile , ziarele , etc , de exemplu , campioana este CFR , vice campioana Vaslui , deschide orice site de sport din Romania si ai sa vezi ca ca 3 sferturi se scrie despre Steaua , un pic de Dinamo , prea putin de Rapid , un rand de Cfr , si un cuvant de Vaslui .
Personal si mie imi este dor de emisiunile FOTBAL CLUB dupa Digi cu George Dobre , cu Bogdan Socol , cu Dan Stefanescu , pentru ca probabil toti sunt stelisti , dar nu uitau esenta emisiuni , aceea de a discuta despre fotbalul romanesc , nu can canuri , nu scandaluri , nu cu telefoane la diferiti patroni , singurele telefoane erau date unui fotbalist , vedeta etapei .

Zamfir92 (2 comentarii)  •  22 mai 2012, 12:51

@Cip:
In mare sunt de acord, dar ma enerveaza treaba asta cu manelele. Eu nu sunt manelist, dar nu am nimic impotriva lor. E muzica de petrecere, ii respect pe cei care au bani sa-l cheme pe Salam sa le cante.

vasim (10 comentarii)  •  22 mai 2012, 12:59

Prea mult scandal la ambele cluburi!
Ei nu joaca pe stadion, Dinamo si Steaua se joaca in culise cu declaratii belicoase!
Asta e marea lor problema!
Borcea ar face bine sa renuntze complet la dinamo si daca vrea sa mearga langa nasul Gigi la Steaua s-ar intelege de minune impreuna!
Sa lase Dinamo in pace.
Daca la Dinamo ar veni un actionar gen Ion Tiriac sa ia echipa sa aduca un manager si antrenor sa zicem din Olanda si sa le puna un buget de 20-30 milioane Euro pe an la dispozitie ar face in 3-4 ani performantza serioasa!

Alex (2 comentarii)  •  22 mai 2012, 13:10

Sau sa se desfiinteze, Radule!

vlad (11 comentarii)  •  22 mai 2012, 13:19

CFR si Vaslui, 2 echipe de paie, echipe fara suporteri, deci echipe fara baza serioasa, si fara viitor, daca Paszkany si Porumboiu se decid sa se retraga in Tahiti. Asta e problema noastra, ca echipele care sunt acum in varf, nu aduc o contributie serioasa fotbalului romanesc…. polii astia de putere sunt asa de relativi, de trecatori. Exemplele Urziceni, FC National, chiar si Otelul (care a fost la un pas sa nu isi ia licenta anul asta) … echipe cu rezultate, puternice, care dispar extrem de usor. Daca tot vorbim de Franta, Lyonul a fost o nou venita pe harta fotbalului francez, dar in momentul in care au inceput sa ia titluri, au lucrat si la viitor…. si-au facut stadion, au crescut bugetul treptat (si nu din buzunarul patronului/presedintelui) ci din chestiile capitaliste: TV, reclame, tricorui, bilete, chestii trainice. Si asa Lyonul a ajuns cel mai bogat club din Franta (poate batut acum de PSG – prin aceeasi metoda romaneasca, a creditorului).

De-asta zic ca Steaua, Dinamo, cu o baza uriasa de suporteri, nu pot sa dispara, chiar daca momentan pasiunea legata de cele 2 echipe nu este suficient de mare pt gustul dv dl Naum (desi intreb si eu, oare 50.000 de oameni meci de meci pe National nu sunt suficienti?? ), ea poate oricand sa renasca. Romanii sunt dinamovisti sau stelisti, oamenii sunt fiinte pasionale si e suficient un mic imbold ca sa indrepte aceasta pasiune spre fotbal, spre echipele cu care tin (chiar daca momentan de la distanta)

adevar (30 comentarii)  •  22 mai 2012, 13:19

Dinamo se va curata,spun asta cu durere ,dar asa se va intampla.Conducatorii actuali sant penibili,lipsiti de replica,cand in iarna aveau nevoie de 3 jucatori ca sa faca echipa,ei au pierdut 5 (Paun,Ganea,Bakaj,Diabate,Torje).Acum au nevoie de 5-6 fotbalisti ca sa mai prinda cupele europene.

stiatzik (1 comentarii)  •  22 mai 2012, 13:28

@Cip, ia spune-mi tu repede (test de istorie a fotbalului romanesc ca tot vrei sa se invete asa ceva), care a fost si este pana in ziua de azi singura echipa romaneasca de fotbal care a jucat cu emblema partidului comunist pe piept ?
referitor la articol, foarte adevarat.. pana cand nu dispare numele „becali” si cumetriile formate intre cluburi, nu mai au sanse de performanta sportiva de vreun fel.. pana si meciul direct a ajuns un simplu aranjament in familie.. fac pariu pe oricat ca daca dinamo se afla in situatia stelei din clasament s-ar fi intamplat acelasi lucru (victorie „cu emotii” a lui dinamo)..

cosmin (5 comentarii)  •  22 mai 2012, 13:29

Radu ai scris un articol foarte frumos. Felicitari.
Iti inteleg opinia dar nu sunt deacord cu regretele tale legate de cele doua cluburi.
Sa nu uitam ce reprezinta aceste cluburi si sa nu uitam cat de mult am avut de suferit toti si mai ales celelalte cluburi pt gloria celor doua.
E mai mult decat normal ce se intampla. Daca o sa te uiti prin Europa, o sa vezi ca in foarte multe tari cluburile de fotbal din capitala nu domina copetitia interna. Uita-te in Franta, Italia, Anglia doar in Spania e Real care a castigat si ia dupa 3 ani trofeul.
E normal ca toti suporterii sa tina cu echipele locale, deci nu cu cei de la centru, iar istoria se scrie in fiecare zi, palmaresul se modifica in fiecare an si chiar si suporterii sunt liberi sa alege. Acum exista mult mai multe optiuni viabile nu doar doua impuse.

denethor (5 comentarii)  •  22 mai 2012, 13:30

este asa…si nu prea.nu cred ca steaua si dinamo au ajuns „pe un palier istoric atat de jos…” ,ci,pur si simplu au devenit niste echipe „normale”. adica au si ele problemele curente ale fotbalului contemporan : cu stadioane,spectatori,bani,jucatori,patroni,etc.
unii le inteleg,altii nu. de exemplu, este unu’ mai jos, Cip .deci:
1.el vrea „demascarea ” fotbalului comunist. care-i scopul? toate echipele din romania,de la judet pana la divizia A,cum era atunci,erau sub protectia primarilor si a secretarilor de partid.TOATE.doar ca nivelul „protectiei” era mai puternic la varf,logic de altfel.ce am mai putea spune? ca prima echipa protejata de un lider comunist a fost Rapid,sau ca primul stadion pe care s-au tinut sedinte de patid cu tovarasii rusi, a fost Giulesti? mai are vreo relevanta asta?
2.Gazeta Sporturilor este un ziar care se adapteaza cerintelor pietei. daca fotbalul este sportul cel mai popular si produce cel mai bine bani,atunci scriem 90% despre fotbal.
3.cel mai bine, acum ,se „vinde” Steaua.nu poti nega evidenta. deci,vezi pct.2.:))))
7.lipsa de cultura si bun simt ar trebui scoasa de tot de la tv. indiferent de cine e vorba,nu trebuie sa devenim ca ei.adica sa ne batem joc de altii.daca vrei sa te distrezi,du-te la un film.sau la meciurile Rapidului :))))))))
in rest,frustrari cat mai putine!!!

Bogdan (1 comentarii)  •  22 mai 2012, 13:34

Tache , daca ai zis asa ceva , nu ai inteles nimic din tot articolul .

Tocmai ca nu e vorba de bani , bani sunt , nu mai sunt moravuri si nici profesionalism nu mai este la steaua ( da intentionat „S” e mic ) si dinamo (asemenea) , e doar circ , circ care a atras toti cocalari , tigani , bisnitarii sa fie suporteri a unor echipe iubite cu atata pasiune de unii .
Toti cei care sunt adevarati fani ai stelei , sunt calcati in picioare si le este dat in cap de fiecare data cand Berbecali apare cu ceva nou la televizor .

viorescu (2 comentarii)  •  22 mai 2012, 13:58

Reinventarea este necesara pentru toate echipele ce au fost infiintate de un sistem ce nu mai este. Majoritatea echipelor din fotbalul nostru sint in aceasta situatie. Daca cei ce le-au creat nu mai sint, daca relatiile cu forurile tutelare si regulile cu care erau obisnuite nu mai pot exista, daca nu mai au identitate pina la urma ce pot face aceste cluburi, decit sa se stinga usor?

geronimo72 (1 comentarii)  •  22 mai 2012, 14:00

ce reinventare? e simplu: cei ce conduc aceste 2 echipe sunt singurii vinovati! exemplele sunt destule(si prezente luna de luna, saptamana de saptamana chiar), insasi „managementul”(asa cred ca’l numesc cei ce il fac) acestor 2 echipe este unul de cartea recordurilor! vorbim…vorbe! desi par situatii oarecum total diferite(in timp ce la o echipa s’au cuibarit „baieti destepti” care fac si desfac totul sub obladuirea mai mult sau mai putin la vedere a ministerului si tot ce tine de minister, la cealalta echipa avem de’a face cu o lume paralela in care un razboinic cum nu s’a mai vazut se joaca de’a cuceritorul si atotstiutorul, folosindu’se de brandul echipei pt a deveni el insusi „faimos”), rezultatul este acelasi: au devenit echipe de pluton, care au rezultate intamplatoare!

simplu_suporter (7 comentarii)  •  22 mai 2012, 14:03

peste 10 ani nimeni nu isi va mai aminti de culio, deac, kapetanos sau de zerbi. cu atat mai putin de cadu sau de costa, poate chiar si de ando antrenorul. lumea insa isi va aminti mereu de lacatus, mateut, balint, raducioiu, hagi, lupu, bumbescu, andone (jucatorul), lucescu, iordanescu, ienei. si pot continua asa pana maine dimineata. nu se vor reinventa acesti jucatori, dar acele doua echipe nu vor disparea niciodata. ele sunt de fapt fotbalul romanesc. restul sunt epigoni. iar daca se vor reinventa, ambitiile lor cunosc culmi pe care altii nu le cunosc, culmile pe care le-au atins cu mana.

IO (18 comentarii)  •  22 mai 2012, 14:09

Dragi ( pe naiba dragi) rapidisti, nu ma intereseaza cate trofee ale Stelei recunoasteti voi. Pur si simplu nu conteaza ce recunoasteti voi. De fat nu este singurul lucru pe care nu-l recunoasteti. Iata cateva exemple:
Locomotiva, numele original al echipei a fost infiintzata odata cu celebrele Lokomotiv de prin tot spatiul est european. toate instrumente de propaganda comunisto-sovietica si-au jucat rolul dictat de la moscova. Ajunsa rapid, echipa, tot instrument de propaganda sovietica, a jucat cu insemne comuniste in anul de gratie 1946. Tot Rapidul a fost, in virtutea faptului ca era de factura comunisto-sovietica, echipa preferata a lui Gheorghiu Dej, primul conducator comunist al Romaniei.
Invatati-va istoria „nepatatilor”!

Magot (1 comentarii)  •  22 mai 2012, 14:26

CFR Cluj si Rapid = DESFIINTAREA!

[email protected] (1 comentarii)  •  22 mai 2012, 14:52

CATI FRUSTRATI SCRIU AICI LOOL :))) FORZA CFR!!!

GRadu (3 comentarii)  •  22 mai 2012, 14:56

Radule, ai scris frumos, dar in zadar: cele doua cluburi se macina singure, din interior, nu au nevoie de „dujmani” sa le dea in cap. Iar cei care ar trebui sa aiba urechi sa auda si ochi sa vada, nu vad, nu aud, nu gindesc deoarece sint orbiti de propria inteligenta si asurziti de propriul latrat.

adri (1 comentarii)  •  22 mai 2012, 15:06

Cio, ai facut un comentariu pertinent si la obiect ..dar mie teama ca nu-l i-a nimeni in considerare.

aham (10 comentarii)  •  22 mai 2012, 15:16

steaua nu are nici o sansa pana nu dispare jiji . dinamo nu are nici o sansa pur si simplu, n-are suporteri, conducere, jucatori, stadion… as adauga si rapidul care sufera de sindromul tiganului la mal

Agamitza (6 comentarii)  •  22 mai 2012, 15:24

Daca pui Dinamo langa Steaua inseamna ca n-ai inteles nimic. Radu Naum e comentatorul Turului Frantei care, neintelegand nimic, aproape ca ne-a indepartat din a mai privi intrecerea iar acum incearca sa ne dovedeasca nepriceperea sa in de-ale fotbalului. Badie Naum, si-n materie de film esti nul. In concluzie, din tot ce spui nu-i nimic de retinut.

kely (1 comentarii)  •  22 mai 2012, 15:24

Dl.Radu ,un articol cat se poate de bun,adevarul scris pe fata….problema este ca degeaba scrii in tara asta despre adevar sau incerci sa deschizi ochii oamenilor,aroganta si nepasarea este atat de tare formata in oameni ca nu mai fac nimic ..le citesc si devin niste subiecte de barfa si se uita in trei zile…
Magot lasa pe echipele astea,marea majoritate se va desfiinta dupa vom juca cate 2-3 precalificari pentru a ajunge in EL sau Champions League si in 2-3 ani nici o echipa nu va mai califica si va fi din ce in ce mai greu de am mai califica o sa vedeti cate echipe mai raman in Liga 1

cristian (1 comentarii)  •  22 mai 2012, 15:24

@IO
Si tu chiar crezi ce scrii acolo?acum pe bune.Inteleg sa inventezi tampenii sa ii poti enerva pe rapizi dar realitatea istorica te contrazice.

manu (4 comentarii)  •  22 mai 2012, 15:25

Felicitari Radu pentru articol.Este un articol care rascoleste profund sentimentele celor care simpatizeaza cu cele doua echipe.Prin personificarile si metaforele utilizate ai reusit sa redai exact situatia de fond a celor 2 echipe:Citez”Două cetăţi vraişte, părăsite de jucători sau antrenori care au plecat acolo unde au simţit mirosul aurului şi care acum le execută ritualic prin faţa nasului dansul punerii la moarte. Steaua şi Dinamo au devenit două trăitoare de rînd”sau”Doi regi goi, rătăcind cu popoarele după ei în căutarea unei ţări ipotetice. Care nu e nicăieri dacă nu e înăuntru.”Superb articolul!Dar as dori sa scrii si despre handbal,prima ta iubire.Felicitari inca odata pentru cel mai bun jurnalist sportiv din Romania!

lukas (1 comentarii)  •  22 mai 2012, 15:46

Iata ca Grecia recunoaste doar o singura echipa din Romania STEAUA BUCURESTI si 15 % vb de dinamo

speedy (12 comentarii)  •  22 mai 2012, 15:53

Cred ca fotbalul romanesc in totalitatea lui a ajuns pe un palier „atat de jos incat ar trebui sa se reinventeze”. Uitati-va numai la rezultatele nationalei. Se pot inchega pe moment echipe cu jucatori straini, dar atunci nu mai putem vorbi nici despre fotbal romanesc…nici macar despre echipe romanesti. Cam asta cred ca le lipseste majoritatii echipelor romanesti. Cati jucatori romani intra pe teren in mod regulat la CFR? Si nu numai…dragi rapidisti…amintiti-va de Nae Stanciu…probabil ca individual, Rui Duarte e mai bun si mai complet decat el…dar Stanciu traia si murea pe teren pt Rapid…dragi stelisti…cred ca Steaua n-a avut fundas ca Geraldo de la Belodedici incoace…si nici inainte de asta nu prea au fost…dar mai multa lume isi aminteste inca de Bumbescu decat cei care isi vor aminti peste 5 ani de Geraldo…strict ca valoare, Lacatus era probabil 2 clase sub Wesley…dar Lacatus a fost idolul unei generatii si dadea aripi suporterilor…cred ca asta lipseste acum fotbalului romanesc…si implicit stelei si lui dinamo…jucatori romani care sa puna suflet…si suflet nu inseamna sa scuipi steagul adversarilor sau sa strigi cu galeria „caine pana la moarte”…nu tin minte sa fi facut vreodata asta Hildan sau Danciulescu, dar poate ma insel. Sufletul se vede pe teren. Nu sunt nici nationalist si nici impotriva jucatorilor straini…pur si simplu, oricat ar vrea, nu te poti astepta ca Geraldo si Bakaj sa traiasca un Steaua – Dinamo cum il traiau Lacatus si Andone ca jucatori. CFR si Vaslui inca nu au ajuns acolo…e nevoie de timp, de traditie, de rivalitate…iar Steaua si Dinamo sunt expresia societatii romanesti in ansamblu…se vorbeste mult…si se face extrem de putin.

vasile covaciu (2 comentarii)  •  22 mai 2012, 15:55

Cip a zis cel mai bine.Stiu ca sunt un pic off topic dar sincer sunt satul peste cap de modul cum „se forteaza” , „se caznesc” , „se strofoaca” unii oameni sa umfle ceva ce e spart demult,ceva cu o gaura atat de mare incat e imposibil de dus la vulcanizare. E balonul performantei sportive,al adevarului intr-o competitie,al dragostei pentru sportul in sine.Nu mai exista nimic.Nici respect,nici sentiment,nici lacrima pentru echipa.
Exista mercenari cu suflete din piatra.

l0gan (1 comentarii)  •  22 mai 2012, 16:04

cu cine frate atata timp cat la conducerea clubului e un badea si un borcea dinamo nu are nici o sansa re revenire

milici (7 comentarii)  •  22 mai 2012, 16:13

A scrie despre Steaua şi Dinamo la pachet e , ca să intru pe specificul autorului , ca şi cum ai trata cazul unei biciclete concurînd cu o căruţă la un tur al Franţei.
A compara valoric echipe din fotbalul românesc făcînd abstracţie de rezultatele şi clasarea lor pe plan internaţional , materializate şi prin punctele europene e ca şi cum te-ai transforma peste noapte din comentator de ciclism într-unul de fotbal.
Oricine vede că Steaua şi Cluj joacă în alt envrironment , chiar citind în GSP raportul greşelilor de arbitraj sau urmărind la Digi sport orice meci Galaţi-KFR sau invers.Dar e greu să citeşti ziarul/urmăreşti postul TV de unde-ţi mănînci păinea.
În rest mă bucur să văd dezbateri des pre blaturile şi aranjamentele din Liga 1 prin dezbateri la Digisportvii cu alde Crăciunescu , Arpi şi Muri, Dorinel şi alţi actori/regizori ai teatrului care e soccerul autohton.

unu (6 comentarii)  •  22 mai 2012, 16:40

sa renasca fara actuali oameni care isi bat joc de ele si le folosesc imaginea !!!! atat si nimic mai mult…bafta radule…hai in giro o etapa macar ce zici sa comentezi etapa de pe zoncolan:))

emg (13 comentarii)  •  22 mai 2012, 17:03

bine scris, dar o sa mai dureze situatia asta cativa ani. nu e niciun semn deocamdata ca situatia se va remedia

te doare capul (1 comentarii)  •  22 mai 2012, 17:15

vad pe unii care ataca rapidul, ca vezi doamne au jucat primii cu emblema comunista pe piept. ca a fost primul club care a ajutat intrarea comunismului in Romania. ca pe giulesti sa tinut nu stiu ce conferinte cu rusii. DA, asa este…aveti dreptate. sa ramanem la dreptate: CATE CAMPIONATE si CUPE A CASTIGAT RAPIDUL cu ajutorul COMUNISMULUI ??? voi astia care dati in Rapid santeti ca femeile alea care au citeva kg in plus si daca le intrebi de slabire, iti raspund ca NU VOR. ASA SE SIMT MAI BINE !!! cu alte cuvinte, VOI nu vreti sa recunoasteti ADEVARUL si cautati scuze si alte lucruri sa le puneti in fata. din Romani sant (surse mass-media:cine stie daca e asa) 44% stelisti, 30% dinamovisti si restul se inpart in celelalte echipe…nu vedeti nici o paralela cu societatea din Romania? unde FURT-ul, CORUPTIA si NEPOTISMUL este la putere de ca. 80 de ani ???

TUDORICA (3 comentarii)  •  22 mai 2012, 17:47

Se pot reinventa intrun singur mod:sa se autodesfinteze si sa apara sub alte nume.Nu mai tine in EU cu denumiri de trista amintire securisto-militieneasca-pifaneasca.Gata, ajunge ,a murit comunismul si nici aceste doua echipe nu se simt prea bine-boala lunga moarte sigura!

TUDORICA (3 comentarii)  •  22 mai 2012, 17:58

Cred ca le-a venit si lor randul sa fie desfiintate, asa cum si ele au desfiintat alte echipe pentru a le lua jucatorii.Dinamo a desfintat echipa Macabi,devenita Ciocanul apoi Dinamo,iar Steaua a luat nastere prin desfiintarea AS Campulung Moldovenesc devenind CCA.Aceste doua adunaturi Steaua si Dinamo au mai desfiintat in doua randuri Universitatea Craiova(Netoiu si Becali).Asa ca trebuie sa plateasca si ele lua-le-ar dracu’ sa le ia!

ciobanasul ungurean muresan (1 comentarii)  •  22 mai 2012, 21:04

bine scris domnule naum,la fel si cip si domnul covaciu pentru completarile pertinente…sportul inseamna spirit, caracter,mentalitate, din pacate in presa si pe canalele de sport de la noi din tara sunt prezente personaje care nu au practicat niciodata sportul, personaje care nu stiu ce inseamna sportul..ba avem chiar si ziaristi in aceeasi oala…ne dam seama prin prisma faptului ca aceste personaje nu stiu sa piarda…a sti sa pierzi e unul din pilonii pe care se sprijina mentalitatea unui sportiv…nu-mi place dar ma obliga un prieten care si practica sa vizionam meciuri de MMA..m-a impresionat declaratia unui favorit dupa un esec..desi de vreo 2m si vreo 120kg de muschi omul spunea ca l-au durut rau loviturile primite si isi felicita in cel mai sportiv mod posibil oponentul…m-a impresiont spiritul acestor sportivi pe care pana atunci ii consideram niste brute…brute sunt cei ce nu-si respecta adversarul, adica personajele promovate demassmedia din romania…va rog nu-i mai aratai si nu mai scrieti despre ei…
..ca despre reinventare, intreg poporul roman trebuie reinvetat,iar asta e datoria dumneavoastra a massmediei..pana acum ati fost platiti degeaba…mai tot poporul roman e inca o constructie comunistala fel ca blocurile in care am fost inghesuiti de ceasca…suntem niste oi care ne ghidam dupa cum ne fluiera ciobanul, inchisi la minte, speriati, neincrezatori in ce este nou…cfr cluj castiga al3lea titlu,paranoia tuturor desconzidera aceasa echipa pt ca nu a castigat CL…trist, sper sa poata tina bucuria doar pt ei in momentul in care va veni si performanta europeana
multumesc

Cis-Nistreanu (1 comentarii)  •  22 mai 2012, 23:45

”Poți să le înjuri originea…” Eu aș zice că e obligatoriu. Mai ales că propaganda (pro-5telistă, mai ales, dar uneori și pro-dinamovistă) e prezentă pe toate canalele mass-media.

@ Zamfir92:
Zamfire, habar n-ai ce-i aia muzică de petrecere! Manelele sunt cântece țigănești, dar dacă nu-ți dai seama, probabil te-ai țiganizat.

@ vlad on 05.22.12 at 1:19 pm
Dacă dispare zombieficarea de la televizor și din ziare, să vezi cum în scurt timp apare baza serioasă de suporteri la cluburile românești ne-comuniste!

@ denethor on 05.22.12 at 1:30 pm
Observ că cel mai frustrat de pe aici ești tocmai tu, 5telistule. Iar cea mai pregnant exprimată frustrare pe net în ultimile zile este ftrustrarea steliștilor că CFR a luat titlul. Ei uită însă că dacă CFR n-ar fi câștigat cu ”U”, titlul n-ar fi venit la ei, ci ar fi mers la Vaslui.
Cât despre ”emblema partidului comunist pe piept” ai dat drumul la o inepție și ai făcut-o tocmai din cauza frustrării.

@ stiatzik on 05.22.12 at 1:28 pm
Pe atunci comuniștii dictau, nu glumeau! Rapid ori se conforma cu soarele pe piept, ori vorbeam acum despre Rapid ca despre echipa lui Mociorniță.

@ IO on 05.22.12 at 2:09 pm
Exemplu de stelist zombieficat. Rapid înființat în 1923, Lokomotiv Moscova – în 1936. Iar CFR-ul nu era egalul unui minister de forță, de fapt, n-avea nici o forță.

În rest, dupa ce am citit toate comentariile, reiterez, cel mai tare sare în ochi FRUSTRAREA suporterilor echipei 5teOAIA pentru faptul că le-au suflat ceferiștii titlul. Și ”cărțile erau făcute” pentru ei! CFR-ului i s-au luat 3 puncte și 2 zile de pregătire dinaintea meciului cu clona comunistă. Rapidului i s-au luat suporterii, stadionul, antrenorul…
Acum, după cum văd că a fost suspendat și interzis în finală Rui Duarte, înțeleg că ”se fac cărțile” pentru Dinamo în Cupă.
5teOAIA-DinaMIAU în Supercupă și era … Hop! Reinventarea! Numai că, pe semne, Cineva, Sus, nu vrea o Supercupă jucată de comuniști. Capisce?

one.love (10 comentarii)  •  23 mai 2012, 0:55

bun articolul!
iti prieste prietenia cu a vochin

milici+corecţie (7 comentarii)  •  23 mai 2012, 6:33

A scrie despre Steaua şi Dinamo la pachet e , ca să intru pe specificul autorului , ca şi cum ai trata cazul unei biciclete concurînd cu o căruţă la un tur al Franţei.
A compara valoric echipe din fotbalul românesc făcînd abstracţie de rezultatele şi clasarea lor pe plan internaţional , materializate şi prin punctele europene e ca şi cum te-ai transforma peste noapte din comentator de ciclism într-unul de fotbal.
Oricine vede că Steaua şi Cluj joacă în alt envrironment , chiar citind în GSP raportul greşelilor de arbitraj sau urmărind la Digi sport orice meci Galaţi-KFR sau invers.Dar e greu să citeşti ziarul/urmăreşti postul TV de unde-ţi mănînci păinea.
În rest mă bucur să văd dezbateri vii despre blaturile şi aranjamentele din Liga 1 la Digisport cu alde Crăciunescu , Arpi şi Muri, Dorinel şi alţi actori/regizori ai teatrului care e soccerul autohton.

.

Stefan (1 comentarii)  •  23 mai 2012, 6:55

Vlad, Romanii nu sunt dinamovisti si stelisti. Eu sunt rapidist, mai sunt si suporteri ai Craiovei, Timisoarei, CFR-ului, U Cluj, Iasi, Constanta, Galati, Arad, Fc. Arges si Vaslui. Sa nu mai spui astfel de ineptii cum ca Romanii sunt stelisti sau dinamovisti, ca jignesti 70% din populatia romaniei.

milici (7 comentarii)  •  23 mai 2012, 8:21

@agamitza
Uiţi de filmul ‘Vin cicliştii’ poate iese de vreun eseu mai de Doamne ajută?

gica10 (2 comentarii)  •  23 mai 2012, 10:32

Dl. Radu Naom este adevarat s-au schimbat poli de putere in campionatul romanesc.In ultimii 5 ani titlurile au mers in provincie,iar 3 dintre ele la Cluj…..
Cei care nu invata nimic din greseli sunt sortiti esecurilor in continuare.Propaganda media care ataca CFR incearca sa scoata in evidenta ca vezi doamne aceste titluri au fost nemeritate si obtinute pe diverse cai oculte….argumentul preferat rezultatele din Europa.Se poate face si o astfel de comparatie:CFR prezenta de 2 ori in grupele CHL a facut de fiecare data cate 4 pct.
Steaua in ultimele 2 prezente in CHL a facut de fiecare data 1 pct mare si lat.
Statistica punctelor aduse de echipele romanesti din competitiile europene ne arata ca CFR a fost echipa cu al 2 punctaj.
Cat despre isteria arbitrajelor ma faceti sa rad!Pai voi cu arbitri de casa ascunsi in shifonier ne acuzati pe noi?Mi-e mila de voi ,sunteti jalnici.
Se plangea Porumboiu……pai la meciul de la Vaslui l-a cerut pe Tudor iar dusmanul lui de moarte(Craciunescu) i l-a dat…..si in min 85 n-a dat un 11m clar pt. CFR.Cu victoria din acel meci campionatul era cam gata.
Vorbim de investitii?Pai CFR este singura echipa care si-a construit stadion…..
Astea trebuie sa fie argumentele dvs. dl. Naom cand cei pe care-i invitati la nesfarsit in emisiuni(pentru rating) incep behaielile si tanguirile.Si atunci dovediti ca va pasa de acest sport si nu de manele!

senateo (1 comentarii)  •  23 mai 2012, 12:14

Radu Naum e bucurestean si vede prin ochelarii de suporter bucurestean. Bucuresti are 10 % din populatia tarii, si cam 15 % din totalul microbistilor romani. Iar romanii provinciali tin cu echipele lor de suflet : Petrolul, Timisoara,Craiova, CFR Cluj, si celelalte echipe iubite in orasele lor. Provincia are nevoie de steaua si Dinamo doar pentru a savura gloria victoriilor asupra unor foste echipe ce dominau fotbalul romanesc datorita directivelor de partid. Acum e randul provinciei sa se bucure de fotbal de titluri si cupe, steaua si Dinamo sunt trecutul si pot ramane linistite in pluton.

Pentru Cip (1 comentarii)  •  23 mai 2012, 16:33

Pai si tu cum iti accepti trecutul si modelul de inspiratie leninist al Rapidului??? Sau ai uitat care a fost conjunctura infiintarii Rapidului? Ce va mai place sa manacati lapte cu cacao cand habar n-aveti de adevarata istorie.

comisar (3 comentarii)  •  25 mai 2012, 22:37

Cat timp duelurile zise cavaleresti se poarta cu valize in culise, degeaba poetii se straduiesc sa le povesteasca drept lupte in arena…

Cosmin (1 comentarii)  •  26 mai 2012, 15:26

Sint un alt Cosmin,decat cel anterior,dar am parere similara.Mister Radu,l-am regasit,parca, pe uitatul (de mine) domn Hristache Naum-tatal dumitale.Si dansul le cam zicea, pe nume.Mai zic ca Ripensia,Venus,Carmen,AMEFA,,au disparut,nu le-am uitat,ca amintirile nu dor.Tinerii de azi nici nu au auzit de ele.Si ce echipe erau!!.Daca Dinamo ,Steaua ar disparea,vom pastra amintiri dureroase.Hibrizii de azi,care folosesc acelasi curti ale ministerelor originare(ca stadion,desigur),nu pot accepta decaderea,uitarea,nici atata.Adica altii- UTA, Corvinul, Baia Mare ,Resita,Bacau,Constanta etc,daca nu au bani si sprijin tip minister, „au dreptul” sa bantuie prin ligi inferioare,ani la rand. Echipele „de minister”,cu precadere cele facute la ordin comunist,dar si alte ministere (transporturi,invatamant,energie) Rapid,echipe”studentesti”,sau cele facute prin „energie” locala -Petrolul,Gazul,Minerul- au „istorie”.Nu pot accepta decadenta. Si atunci „n-au mama,n-au tata” ,daca te atingi de ele,asta cind e vorba –
de cei mari si tari,din capitala,ca la minerit bate vantul.Acum este moda echipelor de Primarie bogata si iubitoare de sport(Sibiu,Ploiesti,Chijna,Voluntari,Branesti,Piatra Neamt,Iasi etc),mai ales daca primarul e cu puterea.Asa ca fotbalul s-a stricat,din acreste cauze si din cauza unor tipi ca Sandu @ Mitica,altii „cu gura bogata”-adica:Gigi,Porumboul,Borcica,MM,iar multi,care ar vrea un joc pentru spectatorii prezenti sau viitori, cu suspans,spectacol si o bere dupa meci,au multe de patimit,arbitraje ,dezafilieri,penalizari,”persona non grata”,nu in ultimul rand pariurile sportive (pariaza conducatori si jucatori,nu spectatori,cum ar fi cazul).Si atunci-eu unul- pentru ca pot,ma uit la nemti,la italieni,la englezi,la spanioli.Vezi acolo o lupta si un suspans ,de necrezut posibil in Romania.Asa ca ati avea ce scrie si vorbi,nu ca dnii tolontal si T. Octavian ,care iau fotbalul la valoarea de 2 bani.Fotbalul e ceva mai scump,daca esti credibil.

vladutz (1 comentarii)  •  27 mai 2012, 2:05

Aveti dreptate.

comisar (3 comentarii)  •  28 mai 2012, 0:14

eu admit ca Vaslui si CFR au depasit la pasiune pe Steaua si Dinamo. Asta fiindca Steaua si Dinamo se sufoca in mirajul propriilor afaceri cu fotbal, fara sa mai faca fotbal cu pasiune.

Comentează