Oana Dușmănescu

Descoperă subiecte de viață în sporturi extreme și povești extreme în sporturi la care toată lumea crede că se pricepe

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Oana Dușmănescu
American Bully

Mai țineți minte istorioara aceea ușor tulbure din timpul Jocurilor Olimpice de la Rio, în care Lochte și alți câțiva înotători americani au inventat că au fost victimele unui jaf armat? De fapt, vandalizaseră, beți, o stație de benzină și […]

...

”It’s coming home, lads”

De ce iubește lumea o echipă pe care, în paralel, o ceartă? Că a avut traseu ușor, că nu a jucat tocmai fotbal, că pe alocuri s-a chinuit pe teren și ne-a chinuit și pe noi, în fața televizoarelor?

Vraja […]

...

Era în care râsul se îneacă

Glumele politice. Glumele întortocheate din fake news, cele care-ți trimit un nod în gât. Știrile gen pamflet, dar nu genul subtil și distractiv, ci cele care par mai amare și mai triste decât cele reale. Toate astea scufundă simțul umorului […]

...

Cele mai complicate lucruri din lume

Primele biciclete au fost inventate la începutul secolului al nouăsprezecelea. De-abia la începutul acelui secol, adică acum vreo 200 de ani. La cât de repede am învățat că trece vremea, descoperirea asta atât de simplă pare că a venit foarte, […]

...

Regi de tot felul

Vineri seara, puteai să ții cu Spania sau cu Portugalia sau cu vreo echipă de pe vreo planetă încă necartografiată. Cristiano e ca un dragon acaparator, devastator, încrezut și imposibil de imitat. Unii spun că dragonii fac prăpăd și nimic […]

...

Pista civilizației

Protestul pașnic al cicliștilor bucureșteni a conținut și un dement care i-a spulberat pe cîțiva cu mașina. Asta pentru că junglele cresc și acolo unde nu e cazul.

La mitingul cicliștilor amatori, care își vor dreptul la piste pe carosabil, […]

luni, 23 septembrie 2013, 9:30

Protestul pașnic al cicliștilor bucureșteni a conținut și un dement care i-a spulberat pe cîțiva cu mașina. Asta pentru că junglele cresc și acolo unde nu e cazul.

La mitingul cicliștilor amatori, care își vor dreptul la piste pe carosabil, un tip cu un BMW, cu numere străine, e drept, a intrat cu bună știință peste cîțiva cetățeni protestatari pe două roți. Trecînd peste tragismul situației și peste revolta pe care aceasta o provoacă în orice minte normală, semnalul este, de fapt, cît se poate de cinstit. Acesta e gradul de civilizație și toleranță, aceasta este și va mai fi și de aici încolo mentalitatea față de cei care aleg deplasarea eco și mișcarea fizică. Disprețul, lipsa de răbdare, absența acceptării sînt stăpînii unor șosele pe care optimiștii visează la dungi care să le dea siguranță, încredere, relaxare.

Mesajul este: „Voi, bicicliști, temeți-vă, pentru că aveți de ce! Locul vostru nu este aici, în țara săracă a mașinilor scumpe și a oamenilor care nu văd alți oameni, nici în fața lor, nici în oglinzile retrovizoare. Vreți să mergeți cu bicicletele voastre ridicole și vulnerabile? Marș în Olanda, cu toate cele 18 viteze ale voastre înainte!”.

Oamenii și-au lăsat apoi deoparte bicicletele accidentate și l-au urmărit pe șoferul-vînător, răzbunîndu-se pe BMW. Un miting pentru normalitate și coabitare transformat în jocuri video gen Maximum Carnage urmat de cîteva cadre din pelicula Zombieland. Cîte exagerări, cîte anomalii mai pot încăpea oare pe niște străzi deloc prietenoase cu cei care le populează? Unde sînt garanțiile că pistele ce se vor pe carosabil reprezintă cea mai bună idee, în contextul haosului general și al lipsei maladive de respect și de bun-simț?

Parcă ne dorim, cu orice preț, să rămînem pe loc. Nimic nu ne mai sensibilizează, cu atît mai puțin ieșirile în stradă pentru cauzele altora. Ne supără chiar, ne enervează. Nu știm să gîndim mai departe, nu încercăm să vedem cum protestul, cererile lor și eventuala obținere a lucrurilor solicitate ne-ar putea ajuta și pe noi, pe viitor. Reacționăm îmbrățișînd momentul, nu consecințele. Nu ne implicăm deloc sau, cînd o facem, ne implicăm violent. Poate pretențiile sînt prea mari, în orașul acesta pierdut în jungla-i proprie, cu specii de tot felul. Imprevizibile și ocrotite prin legi netrasate, precum pistele imaginare ale bicicliștilor.

Comentarii (20)Adaugă comentariu

Ciortan (1 comentarii)  •  23 septembrie 2013, 13:26

biciclistii lu’ peste trebuie sa inteleaga ca nu toata lumea e interesata de ce au ei de zis… sa faca LOC pt cei carora nu ne pasa de biciclisti!

gica (2 comentarii)  •  23 septembrie 2013, 13:27

nu mai dati in jos si in sus cu BMW , pt ca autoturismul implicat in conflict, este mai ieftin decat multe din bicicletele unora ( poate chiar jumate ) din protestatari.

gica (2 comentarii)  •  23 septembrie 2013, 13:30

iar atata timp cat raspunzi cu violenta la violenta , esti la fel de idiot ca soferul, sper sa fie acuzati si vandalii pt distrugerea autoturismului de lux ( in valoare de 1000 euro, cam la aceeasi valoare cu o dacie).

Alexandru Mantoiu (1 comentarii)  •  23 septembrie 2013, 13:48

Felicitari, Oana! Sunt sofer si in acelasi timp printre putinii biciclisti ce pedaleaza catre locul de munca si inapoi inca din 2006, in functie de vreme cu unul dintre cele doua vehicule. Dupa 7 ani inca imi pare aproape utopic un Bucuresti cu trafic civilizat. Sunt semne insa, ca jungla a devenit mai putin salbatica. Visez ca bunul simt sa devina un virus contagios in aceasta jungla, iar boala sa se numeasca normalitate.

MTB (1 comentarii)  •  23 septembrie 2013, 14:19

Draga Oana, felicitari pt articol! Este incredibil cum la asa un subiect, singurul comentariu este cel de mai sus…

ovidiu_3003 (166 comentarii)  •  23 septembrie 2013, 14:36

Impresionant articol …neaparat trebuie sa existe piste pentru biciclisti pe sosele …daca vrem sa fim o tara europeana …

adi (2 comentarii)  •  23 septembrie 2013, 15:14

Am si eu o intrebare: Intr-o capitala in care nu ai o centura .. a facut cineva un calcul daca se merita sa avem piste de biciclisti pentru doar 4 luni (in rest sunt 4 luni de iarna cu ger… si 4 luni de canicula) in care poti merge cu bicicleta si pentru doar un procent mic de omeni care ar putea in conditiile acestea sa foloseasca bicicleta?

Calu (1 comentarii)  •  23 septembrie 2013, 15:51

Problema pistelor pentru biciclete se pune prea devreme. In Bucuresti e haos, s-a construit in nestire, fara sa se tina cont de circulatia auto. Nu exista locuri de parcare, pistele de biciclete vor fi obstructionate. Primaru vostru vrea autostrada suspendata. Sa faca piste pentru biciclisti si rolleri suspendate, la a zecea parte din cost.

cornel (1 comentarii)  •  23 septembrie 2013, 15:56

Adi nu ai deloc dreptate … eu merg din martie pana la inceputul lui noiembrie pe bicicleta la locul de munca… deci nu sunt doar 4 luni 🙂 si pot sa itzi spun ca in fiecare an mai vad si alti biciclisti care imbratiseaza aceasta idee ESTE CHIAR MAI RAPID DECAT RATB-ul 😀 si scoti si investitia in 2 ani (2ani x 8luni x 50RON)…
Cat despre piste pe carosabil este cea mai buna idee si asta pentru ca un sofer este obligat sa cunoasca legislatia un copil pe trotuar nu este atent la marcajele pentru biciclisti, uneori inexistente :P.
Va doresc o zi frumoasa si sa ne vedem cu bine in trafic 🙂

Alex (1 comentarii)  •  23 septembrie 2013, 15:58

@adi sunt oameni care merg si vara si iarna pe bicicleta. Oameni normali, cu familie si copii, printre care ma numar si eu. Eu unul nu vreau nimic pentru mine, ca ma descurc si printre masini acum, dar vreau sa pot merge cu sotia si cu copilul la plimbare, spre parc, in siguranta. Vreau sa poate si altii sa mearga linistiti la servici fara sa le fie frica, vreau un oras mai curat. Vreau sa stiu ca peste cativa ani imi pot lasa copiii sa mearga la scoala pe bicicleta, decat sa stea inghesuiti in metrou sau RATB. Chiar daca ar fi doar 4 luni cum spui tu, ar fi 4 luni mai curate. Gandeste-te ca multi cei care biciclesc spre servici, ar putea fi cu masina in trafic, si ar incurca mai tare.

@Ciortan te referi la cei cateva mii de biciclisti care ar fi trebuit sa ii faca loc unui dezinteresat care a ignorat pana si semnalele politistului rutier? Probabil ca daca ar fi putut, s-ar fi dat din calea lui, dar la viteza cu care a incercat el sa se strecoare, femeile, copiii si cei varstnici nu aveau cum sa se dea din calea lui. Mai ales ca nimeni nu se astepta sa vina o masina din spate.

david (1 comentarii)  •  23 septembrie 2013, 17:04

Trebuia bagat in spital ( eventual in COMA PROFUNDA ) si cu asta basta. Vreo 3 luni sa manance cu PAIUL, sa se astampere pe viata , sa invete a RESPECTA o adunare civilizata de biciclisti si …cam atat.
Spitale ptr astfel de COCALARI si sa vedeti ce liniste si pace va fi !

alex (1 comentarii)  •  23 septembrie 2013, 18:05

@ciortan presupun ca ai fost ironic, altfel…

@adi si eu merg cu bicicleta minim 8 luni pe an. Sincer vara e mai bine sa transpir putin pe bicla decat sa ma coc in RATB sau sa fac schimbu’ termic intre metrou si suprafata – care imi provoaca mai multe sudori decat o bicicleta. Plus odorurile… Mi-e si groaza cand ma gandesc la lunile Decembrie, Ianurie, Februarie cand va trebui sa iau metroul ….

@gigi cand o sa te loveasca o piti cu telefonul la ureche deoarece nu are maini sa dea si un semnal dreapta, si vei zbura pe desupra capotei, sa te vedem pe tine cat de calm esti, pana atunci doar vorbesti degeaba. Si cand mai adaugi ca tot ea e aia cu gura mare, iti cam vine sa-i bagi telefonul in gura…

adi (2 comentarii)  •  23 septembrie 2013, 18:17

@alex sunt perfect de acord cu idea de a putea merge la munca cu bicicleta la munca. Eu as vrea evidentiez doua aspecte: 1. ca nu mi se pare deloc corecta comparatia cu olanda unde temperaturile sunt in general constante si ne-excesive si unde vezi oameni si la 70 de ani care merg pe bicicleta. In romania cu climatul nostru nu cred ca ar putea cei de peste 50 de ani sa mearga pe canicula; 2.Mai degraba mi s-ar parea corect sa se discute pe baza de solutii: de exemplu spuneti pe care drum/bulevard credeti cei care sustineti mersul pe bicicleta, ca se preteaza o pista pt ca altfel se intampla ceea ce am vazut si anume piste puse in locuri unde mai degraba se atenteaza la viata celor care le folosesc.

unul (1 comentarii)  •  23 septembrie 2013, 19:07

Eram la Atena si conduceam pe o strada principala la ora 2 noaptea ,cand deodata vad in fata mea o adunatura de biciclete si pe ele erau oameni. Eu care stiu ca locul lor nu este printre oamenii de la oras, mi-a venit deodata o idee criminala. Ce ar fi sa intru din spate in ei cam cu 180 la ora, sa prapadesc cat mai multi dintre ei. Dar m-am abtinut.

Vlad (1 comentarii)  •  23 septembrie 2013, 20:06

Felicitari pentru articol. Cred ca adevarul e undeva la mijloc…nu e ok sa raspunzi cu aceeasi moneda cu care a facut-o nenea cu masina. Merg cu bicicleta in fiecare zi la serviciu (13km dus – 13km intors) si pot spune ca soferii din Bucuresti sunt in proportie de 90% foarte OK. Prefer sa merg pe carosabil decat pe trotuar pentru ca mi-e mai usor sa ma feresc de o masina (care are oglinzi retrovizoare si semnalizatoare) decat de pietoni (care niciodata nu stii ce intentii au). Cred ca Bucurestiul s-ar mai decongestiona cu piste pentru biciclete, sunt sigur ca multi dintre soferi ar renunta la masina daca si-ar da seama ca injumatatesc timpul pe care il pierd in trafic in fiecare zi. Exact cum spunea cineva mai sus eu nu vreau piste pentru mine ca eu de bine de rau ma descurc si nu mi-e frica de masini dar sotia nu merge nici pana in parc pe bicicleta de frica traficului. Din pacate noi mai avem foarte mult pana sa ajungem la nivelul Amsterdamului unde fie soare, fie vant, fie ploaie lumea merge pe bicicleta. Ce-ar fi daca s-ar face si in Bucuresti ca si in Londra…taxa pentru masina daca vrei sa intri spre centru, ar lasa mai multi masina acasa? Ar merge mai multi cu metroul/ autobuzul/ bicicleta? Suntem si vom mai fi mult timp de acum incolo o tara afectata de mentalitati maneliste…e comod sa pleci cu masina la serviciu…dar stai cel putin doua ore pe zi in trafic…

mircea (1 comentarii)  •  23 septembrie 2013, 20:58

nu este nimic normal si pasnic in a bloca circulatia! vrei civilizarie si normalitate, ofera si tu acelasi lucru! blocand un pod intreg devii numai infractor…

bemveistu (1 comentarii)  •  24 septembrie 2013, 3:31

hai ma nene ma lasati cu orfanii astia lesinati de foame?
pai astia nu au bani de benzina sau de bilet ratb/metrou si d’aia merg cu bicicleta. Le dau eu tuturor participantilor la mitting cate 1 milion de $ sa vadem cati dintre ei se vor abtine sa isi cumpere masina sau sa meraga cu masina in caz ca au una. Sa vedem atunci daca ma mai ia cu nepoluare, sanatate, miscare bla bla. Sa meraga dreacu pe jos sau cu troleu, ca eu nu vreau sa ma incurce pe strada cand voi merge cu X6-le. Lipsa banilor pentru a-si cumpara o masina, asta e motivul principal, n-au o chifla in burta. Cand voi trece pe langa ei voi da muzica la maxim sa n-aud cum le ghiortaie matele fiindca ma irita mult

Joe_GiGi (1 comentarii)  •  24 septembrie 2013, 3:47

Montreal,in 2008 pe 27 decembrie al -28 (C) de grade am lasat bicicleta .Era zapada de 20 cm si gata.
In Februarie 2009 la -35(C) am vazut un Quebecos care baga bcicleta.Nu erau nametzi dar cancer de frig.Asa ca,daca vrei potzi.Cagule pe cap si imbracat bine.Unde e pista se merge unde nu e nu,doar civilizatzie sa fie sa te protejezi si sa fii protejat si sa protejezi si tu.

Dany (1 comentarii)  •  24 septembrie 2013, 10:38

Unii care posteaza aici sunt chiar vai de mama lor…multe din bicicletele pe care voi cocalarii le vedeti pe strazi sunt mai scumpe decat masinile voastre luate la second hand…de ce nu recunoasteti ca multi dintre voi, cocalarilor…nu aveti bani de benzina si mancati parizer la pranz si cina. Multi dintre cei ce pedaleaza au si masini, cocalarilor, si masini scumpe, daca tot vreti sa o ardeti in cine are mai scumpe BMW-URI…SUNTETI O SPECIE DE NESPALATI SI ANALFABETI CE O ARD CU PARIZER IN BMW-URI, eu macar scriu corect gramatical, am trecut pe la scoala. Oricum…sa vad unul din voi cocalarilor ca aveti tupeu cu biciclistii….o sa va ardeti rau cu bataia….cocalarilor!!!

vmd (1 comentarii)  •  25 septembrie 2013, 13:31

Doamna sau domnisoara, cind spuneti „pista civilizatiei” sper ca nu va referiti la civilizatia de care au dat dovada cei care au organizat acea forma de protest cu bicicletele…
Eu am fost nevoit din cauza lor (si la fel au patit probabil alte mii sau zeci de mii de oameni) sa merg pe jos statii intregi ca sa ajung unde trebuia sa fiu la o anumita ora. Am uitat sa mentionez ca sint unul dintre fraierii care nu folosesc nici masina nici bicicleta.

Comentează