Oana Dușmănescu

Descoperă subiecte de viață în sporturi extreme și povești extreme în sporturi la care toată lumea crede că se pricepe

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Oana Dușmănescu
American Bully

Mai țineți minte istorioara aceea ușor tulbure din timpul Jocurilor Olimpice de la Rio, în care Lochte și alți câțiva înotători americani au inventat că au fost victimele unui jaf armat? De fapt, vandalizaseră, beți, o stație de benzină și […]

...

”It’s coming home, lads”

De ce iubește lumea o echipă pe care, în paralel, o ceartă? Că a avut traseu ușor, că nu a jucat tocmai fotbal, că pe alocuri s-a chinuit pe teren și ne-a chinuit și pe noi, în fața televizoarelor?

Vraja […]

...

Era în care râsul se îneacă

Glumele politice. Glumele întortocheate din fake news, cele care-ți trimit un nod în gât. Știrile gen pamflet, dar nu genul subtil și distractiv, ci cele care par mai amare și mai triste decât cele reale. Toate astea scufundă simțul umorului […]

...

Cele mai complicate lucruri din lume

Primele biciclete au fost inventate la începutul secolului al nouăsprezecelea. De-abia la începutul acelui secol, adică acum vreo 200 de ani. La cât de repede am învățat că trece vremea, descoperirea asta atât de simplă pare că a venit foarte, […]

...

Regi de tot felul

Vineri seara, puteai să ții cu Spania sau cu Portugalia sau cu vreo echipă de pe vreo planetă încă necartografiată. Cristiano e ca un dragon acaparator, devastator, încrezut și imposibil de imitat. Unii spun că dragonii fac prăpăd și nimic […]

...

Lacrimile celor tari

Ultima corida din Catalunya i-a făcut să suspine pe eroii intraţi acum în umbră

Cînd o tradiţie este înmormîntată, identitatea unui neam se cutremură. Se dezechilibrează un fel de a trăi, o rutină, se rupe un stîlp. Puţini ies la […]

luni, 3 octombrie 2011, 12:38

Ultima corida din Catalunya i-a făcut să suspine pe eroii intraţi acum în umbră

Cînd o tradiţie este înmormîntată, identitatea unui neam se cutremură. Se dezechilibrează un fel de a trăi, o rutină, se rupe un stîlp. Puţini ies la număr cei cărora le plac schimbările. De o săptămînă, meseria de matador nu mai există prin preajma Barcelonei. Arenele vor deveni istorie veche, vor primi turişti nu pentru a aclama lupta om-taur, ci doar pentru a li se vorbi despre ele la trecut. Aici a murit, însîngerat, dar demn, un taur de o tonă. Priviţi-i poza – exponat de muzeu! Vedeţi ce mare poate fi acest animal, şi ce puternic? Acum, îl mai puteţi întîlni la piaţă, sub formă de jambon, sau la o fermă, aşteptîndu-şi oricum ora în coada condamnaţilor la moarte.

La fel, toreadorul. Un personaj şi aşa gătit cam încărcat pentru gusturile de azi. Un idol pentru femei. Neiertător, dar atît de dezirabil. Un individ infatuat şi brav, care fără public se va ofili.  Un simbol întreg, căzut într-un genunchi şi înţepat chiar în inimă. Aşa se închid cercurile.

De partea cealaltă, asociaţiile de protecţie a animalelor îşi aruncă pălăriile în sus. Au reuşit, măcar aici. Victoria e mare – 300 de ani de corida şterşi în favoarea necuvîntătoarelor. Drepturile animalelor mai presus de om. Luptă inegală, spune PETA, moarte chinuitoare şi ruşinoasă. Obicei anacronic, incompatibil cu modernitatea. Incompatibil cu viaţa. Au dreptate. În plus, taurii catalani au avut noroc şi pentru că zona lor de conflict nu e numai a lor – Catalunya intenţionează să se detaşeze în toate felurile, inclusiv în cel cultural, de restul Spaniei.

La ultima corida catalană, arena s-a zguduit de aplauze, urale, regrete urlate din 20.000 de piepturi, cît să le rămînă ecoul acolo, între ziduri, pentru posteritate. Publicul a onorat matadorul, omul, scoţîndu-l pe braţe pe supereroul lor, un strop barbar, un strop compătimit.

Pe dinafară, activiştii au aclamat animalul. „Este o zi bună să fii taur”, au strigat ei, înarmaţi cu panouri, nu cu săbii. Pentru taurul care a fost ucis la ultima corida catalană, ziua nu a fost însă aşa de bună. Pentru el, chestia asta cu ziua în care a dispărut corida nu are nici cea mai mică importanţă.

Îmi imaginez că de-acum, Catalunya va fi ţinutul în care mii de Ferdinanzi fericiţi vor răsufla uşuraţi, mestecîndu-şi visători margaretele lor disney-ene. Nivelul de stres va scădea simţitor în partea aceea de lume. Iar organizaţiile dedicate animalelor se vor concentra pe altă specie ce trebuie salvată. Totul e bine.

Comentarii (38)Adaugă comentariu

george (13 comentarii)  •  3 octombrie 2011, 13:14

mai sadic decat corida in general mi se pare sa le interzici dar sa mai lasi o ultima, la care sa mai fie omorati cativa tauri. cum le-ai explica alora ca intr-adevar, in principiu s-a votat ca e barbarie sa-i omori, da’ sa inteleaga si ei ca mai trebuie o ultima reprezentatie si ei au fost alesi? hai, fiti baieti de comitet, take one for the team :)))

joe (3 comentarii)  •  3 octombrie 2011, 13:14

Foarte bun articolul . Sper ca am inteles corect mesajul pe care ai vrut sa-l transmiti . Daca da , foarte bun articolul !

vlad (15 comentarii)  •  3 octombrie 2011, 13:26

Mi se pare extraordinar ca inca mai sunt tolerate coridele in restul Spaniei…. pe ce motiv, cu ce scuza? ca sunt traditionale??? In multe locuri din lume s-ar putea spune ca luptele de caini sau de cocosi sunt traditionale…. la fel si ursul dansator din Estul Europei…. cu ce sunt spaniolii mai speciali decat restul lumii??? Taurii aia nu au nici cea mai mica sansa…. nu e ca o vanatoare, taurul moare intotdeauna, singura intrebare este daca raneste si el vreun matador.

george (13 comentarii)  •  3 octombrie 2011, 13:40

eu cred ca ar exista o solutie simpla ca sa nu mai caraie nimeni: dupa ce-i mierlesc, sa-i faca la protap. nu se poate supara nimeni daca omori bou’ ca sa-l mananci.

alexC (1 comentarii)  •  3 octombrie 2011, 13:40

„Iar organizaţiile dedicate animalelor se vor concentra pe altă specie ce trebuie salvată. Totul e bine.” – considera PETA cumva ca taurii respectivi fac parte dintr-o specie aflata pe cale de disparitie???
Aceasta e UE pe care unii vor s-o cladeasca…..nu m-as mira ca peste 5-10 ani, austriecilor sa le fie interzis sa mai faca o sarbatoare din transhumanta vacilor (cred ca corect) – pe motiv ca se streseaza vacile cand sunt impodobite, dar mai ales….vin turisti din toata lumea si le fotografiaza…..
si multe alte evenimente „asemanatoare” vor fi interzise……dar e OK sa „distrugem – stramuta” comunitati intregi in numle civilizatiei, al „progresului”.

trist….foarte tris!!!!!

Alex

gds (2 comentarii)  •  3 octombrie 2011, 14:03

Domnilor, taurul n-are nici o alta utilitate decat ca procreeaza. Nu vad problema ca-l omori; omori la urma urmei vaca, care da si lapte, naste si alte vaci, deci e mult mai pretioasa ca taurul; omori boul, care trage la jug, si el mai util omului decat taurul. Ce mare scofala ca-l omori? A, il omori intr-un mod prea crud? Dar cine poate spune ca electrocutarea, prajirea creierului, e mai putin cruda? Cert e ca face mai putina mizerie si se face pe ascunselea, asa ca sensibilii iubitori de animale nu vad. ‘Dar e o barbarie!’ – Si? Pretindeti cumva ca barbaria e straina naturii umane? Ca omul e bun de la natura si barbaria nu-i decat un narav prost pe care il poate lepada? Va inselati; voi, iubitorii de animale, iubiti toate animalele mai putin animalul din om. Permiteti pisicii giftuite cu Whiskas sa omoare un soarece numai ca sa se joace; lupului ii iertati macelul pe care il face intr-o stana, s.a.m.d. Dar animalului om nu-i permiteti comportamente similare. Sunteti inconsecventi, speciisti si ipocriti.

mng (6 comentarii)  •  3 octombrie 2011, 14:24

corida este o traditie barbara si o distractie de tembeli. as interzice-o prin lege

mng->mtzk (13 comentarii)  •  3 octombrie 2011, 14:42

pai atunci vanatoarea ce e? sau pescuitul? la corida e un om contra un taur, cu o carpa si o sabiuta drept arme. eventual cum vaneaza tiriac, dupa ce ca el are pusca si mistretul maciuci, se mai si cocoata in foisoare sau cum le zice. taranilor!

Vlad (2 comentarii)  •  3 octombrie 2011, 14:48

Traditia s-ar putea pastra si fara acest obicei barbar, si anume uciderea taurului.

Daca erai o jurnalista adevarata, te informai ca, la numai cateva sute de kilometrii, in Portugalia, corida nu presupune maltratarea si, in final, masacrarea taurilor care participa!

Corida portugheza este, intr-adevar o arta. Corida spaniola este un obicei barbar, pe care doar cei care nu stiu ce inseamna o lupta adevarata, intre combatanti cu puteri egale, o pot aprecia.

k (1 comentarii)  •  3 octombrie 2011, 14:51

diferenta dintre om si animal e intelectul, bine nu e cazul unor care pot fi incadrati fara probleme la categoria animal , va simtit voi care. Voi chiar nu aveti nimic in capul ala? comparati uciderea taurilor in coride (fara nici un rost, doar pt amuzamentul oamenilor) cu taiere unui animal pt hrana? Vb de traditii , pai si la roma erau lupte de gladiatori, nu ar trebui readuse in actualitate. Si la asta m-as oferi voluntar, as vrea doar o sabie in arena si un Matador, si le ofer eu distractie intr-o lupta EGALA.

Pt cineva in mod special mi-as dori ca intradevar sa existe reincarnare si in viata viitoare sa fie un taur intr-o zona a spaniei in care inca sunt coridele acceptate, si sa intalneasca un EROU.

Vlad (2 comentarii)  •  3 octombrie 2011, 14:59

@gds

Majoritatea oamenilor se deosebesc prin cateva caracteristici, printre care as vrea sa amintesc constiinta, de animale.

Tu, din pacate, nu faci parte din aceasta majoritate.

Animalele de prada, sau chiar oamenii, ucid pentru a se hrani. Toreadorii ucid pentru a primi adulatia multimii.

mache (12 comentarii)  •  3 octombrie 2011, 15:02

pai de ce in portugalia lupta e intre combatanti de forte egale si in spania nu? in portugalia are si bou’ cutit? ca in portugalia nu-l omoara, e altceva. e o mila oferita de catre un combatant celuilalt, da’ lupta in sine e la fel de egala sau inegala. regandeste si revino.

adrian (3 comentarii)  •  3 octombrie 2011, 15:17

culmea e ca stoparea coridelor va face mai mult rau decat bine taurilor. nemaiexistand motivul pentru care sa fie crescuti vreme de 4-5 ani atatia, unde credeti ca vor ajunge? la abator repede-repejor…

eley33 (1 comentarii)  •  3 octombrie 2011, 16:23

Traditile sunt o povara grea, sunt lanturile in prin care poate fi manipulata cu usurinta o societate.

Aprob: „corida este o traditie barbara si o distractie de tembeli. as interzice-o prin lege”.

Felipe Segundo (4 comentarii)  •  3 octombrie 2011, 16:31

„Spania este ceea ce se vede plus misterele ei”
…Comentarii banale si plate de moldoveni plecati sa lucreze in constructii…nu ati inteles nimic din Spania, nu veti intelege nimic vreodata…din pacate, totul s-a sfarsit.

alen (3 comentarii)  •  3 octombrie 2011, 16:35

@alexC

da, trist foarte trist.. oamenii nu mai pot omori un animal pentru amuzamentul multimii.. Unde se va ajunge? Oamenii vor mai vedea sange doar la cinema?

@Gds ipocrit esti tu, animalele nu exista doar ca sa ne fie noua utile, sa traga la jug sau sa ne distreze prin moartea lor. De fapt cine ne da noua dreptul sa omoram un animal pentru divertisment? Du-te omule la meci sa te distrezi, nu trebuie sa moara o fiinta ca sa ragai tu multumit

mache (12 comentarii)  •  3 octombrie 2011, 16:38

hai ca o dati cum va convine. daca vine vorba de valentine’s day, haoleo jale mare ca importam toate imbecilitatile din occident si nu ne mai respectam traditiile si d-aia se duce de rapa poporu’. daca mierlesc unii niste tauri, vezi-Doamne traditiile sunt unealta de manipulare a societatii. va place soriciul, da’ sa nu auziti ca s-a parlit vreun porc.

ali (1 comentarii)  •  3 octombrie 2011, 17:12

baieti sa fim un pic sinceri cu noi insine, cu totii ne-am nascut omnivori. Fir-ar… Dar asa ne place unora sa incercam sa fim ceea ce nu suntem… greenpishilor le sugerez sa se faca budhisti si sa traiasca fericiti pana la adanci batraneti, iar ultratraditionalistilor le urez sa se intoarca la dalta din piatra si sa alerge dupa mamut, poate prind ultima glaciatiune si se criogeneaza pentru posteritate….
In toate trebuie sa existe un echilibru, iar daca unii si-l gasesc in a le crea altora un dezechilibru, asa sa le ajute D-zeu….
Si ca sa nu fiti asa de incrancenati…”Stiti de ce organizatiile de tip GreenPeace ataca intotdeauna pe cei care poarta haine de blana si niciodata pe cei care poarta haine de piele? ….pentru ca e mult mai usor sa lupti impotriva unor cucoane bogate decat impotriva unei gasti de motociclisti”

mda (1 comentarii)  •  3 octombrie 2011, 17:28

In Catalunya coridele oricum nu erau asa o traditie ca in restul Spaniei, aia care plang dupa ele in Barcelona sunt a doua sau a treia generatie de migranti din Andalucia. Dar e foarte bine ca incet incet se inchid, e un „spectacol” oribil. Mai bine sa faca mall-uri din arene, ca in Plaza Espana, sau orice altceva….

lorentzo (1 comentarii)  •  3 octombrie 2011, 17:35

Dragii mei ,interzicerea coridelor nu are nici cea mai mica legatura cu PETA sau cu oricare alt organism de protectia animalelor.TOTUL E POLITIC.Catalunya a interzis o sarbatoare SPANIOLA.Putea sa fie vorba si de o intrecere de MELCI,tot se gaseau motive.Este stiut faptul ca,Catalunya lupta pentru autonomie.Au inceput ” sicanele.” Personal cred ca Guvernul Catalunyei dar mai ales catalanii nationalisti sunt intro mare eroare.Catalunya nu este foarte puternica economic, mai ales industrial,toate marile companii straine care investesc in Catalunya au SEDIUL LA MADRID,iar asta spune ceva.Daca Madridul ofera mai multe beneficii companiilor straine in oricare parte a Spaniei acestea vor pleca din Catalunya.Reprezentativ ramane exemplul din anul 2005,cand Madridul i-a aratat ”pisica ”Catalunyei, punand embargo,pe sampania produsa in Catalunya si specifica regiunii,celebra ”cava”.Rezultatul : scaderea vanzarilor cu 70%.Iar sampania nu este un produs foarte important.

Marmorosblanc (1 comentarii)  •  3 octombrie 2011, 18:49

D-ra Dusmanescu, pe parcursul articolului comiteti cateva erori logice si morale. De pilda, spuneti ca atunci „Cînd o tradiţie este înmormîntată, identitatea unui neam se cutremură”. Pai, depinde. Faptul ca un obicei e practicat de multa vreme nu-l legitimizeaza. In diverse tari africane se practica mutilarea genitala a fetitelor. Credeti ca interzicerea unei astfel de practici, identitatea oamenilor care o practica s-ar cutremura? Atunci cand sclavia a fost abolita in Statele Unite, era practicata de dinainte de fondarea republicii americane. Este asta un argument in favoarea mentinerii in uz a sclaviei? A fost folosit atunci, inainte si in timpul razboiului civil american, cu siguranta. Dar este un fals argument.

De asemenea, pomeniti despre ‘drepturile animalelor mai presus de om’. Iarasi, fals. Daca pana acum oamenii omorau tauri, nu cred ca a propus cineva ca de acum incolo taurii sa omoare oameni. Ci pur si simplu ca oamenii sa inceteze sa omoare tauri in felul ala, sub pretextul traditiei, a cavalerismului si altor povesti de genul asta.

ionut (1 comentarii)  •  4 octombrie 2011, 1:40

interzicerea coridelor este strict politica,si asta face mai mult rau decat bine acestei specii de tauri,cei ce spun contrariul ori sunt retardati ori catalani :)))

radu (9 comentarii)  •  4 octombrie 2011, 9:31

de mii de ani … omul ucide mai mult decat ii este necesar sa isi potoleasca foamea. in Catalunia insa, nu a constat acest adevar crud CI FAPTUL ca intr-o lume fara granite unii isi doresc garduri de sarma ghimpata: „pt a arata lumii intregi cat de diferiti suntem de voi, renuntam la corida.” ai sesizat bine Oana aspectul acesta. peste cativa ani, in scolile cataluniei copiii vor invata ca barbarii spanioli ucid tauri in continuare in timp ce ei, vlastare ale unui neam si tinut civilizat, se pot mandri cu faptul ca parintii lor au decis sa nu se mai razboiasca deloc cu taurii.

consider ca acest lucru nu este o victorie a organizatiilor pt protectia animalelor. consider ca este o victorie a crizei economice si morale care, incet, incet, trimite fix in latrina istoriei „multiculturalismul european”. de un sfarsit similar cu cel al imperiului roman ne putem feri doar construind garduri gigantice in jurul batranei Europa, sau modificandu-ne structural niste obiceiuri. WELCOME IN EUROPE!!! HERE WE DONT USE TO EAT ANYMORE!!! la pariu ca multi dintre cei care vor vrea sa faca poze insangerate cu parisul schimonosit de cersetori si mizerabili vor renunta si vor schimba directia. la fel ca cei care astazi vor poze cu tauri insangerati … vor alege madridul.
mai sunt insa niste aspecte de tocat aici … madridul va castiga SI MAI MULTI bani din turism. se vor vinde si mai multi magneti cu toreadori. vor aparea din ce in ce mai multe emisiuni filatelice cu tauri … in esenta: TAURII CARE NU VOR MAI MURI DE ACUM INCOLO IN BARCELONA … VOR MURI IN MADRID … PT CA LA ATATIA DORITORI DE CORIDA ACESTIA VOR FI PUR SI SIMPLU PUSI IN CAMIOANE SI DUSI LA MADRID. VOR INTRA IN ARENA GATA OBOSITI. si asta in timp ce organizatiile pt protectia animalelor se vor bate pe burta reciproc cel putin 6 luni digerand un succes cu fond de insucces si urland in gura mare ca patrupedul bagabont este mai important decat copilul sfartecat, in timp ce halesc toti halci de pui, rate, vite, curcani, contribuind la colesterolul planetar.

nu suportam coridele pt ca sunt in zodia taur. :)) … parca s-a transferat ceva din simbolul labirintului in creierii mei prozaici. sa ma bucur ca nu mai am cum sa ma identific cu animalul din arena nici macar esoteric. sau sa ma intristez pt ca nu mai am ocazia sa vad forta pura si furia insangerata cum sare cu 80 de km/h intr-o tribuna in care razbuna zeci de tauri inaintasi?!

aiurea: cand ma trezesc cu idei insangerate ma duc la madrid. cand ma trezesc romantic si gandesc pozitiv, dorind apusuri de soare, Dali si Gaudi … ma duc la Barcelona.

radu (9 comentarii)  •  4 octombrie 2011, 9:32

nu a contat … ca sa zic asa … graba

b_o_g_d_a_n (2 comentarii)  •  4 octombrie 2011, 14:12

@Felipe Segundo – mai Filip nemoldovean, neplecat in Spania sa lucrezi in constructii, in afara de citatul ala banal si plat mai poti debita ceva?
In alta ordine de idei sunt curios ce e demn in moartea unui taur semiorb caruia i-au fost strapunsi plamanii pana se inunda cu sange si se sufoca , dupa ce e pacalit sa se napusteasca asupra unei carpe minute in sir ? Ce e demn in imaginea aceea de final cand animalul atat de falnic la inceput sta mort cu limba scoasa si nasul si gura siroind de sange si e legat de picioare si tarait prin praf spre iesire ?
Va place? Ok., nici o problema, dar prezentati si partile astea ale coridei si nu va mai ascundeti in spatele traditiilor, misterelor etc.
Discutia despre taiatul animalelor in abatoare e diferita si se poate dezbate, dar nu fiti ipocriti si-o amestecati cu prezentarea cea mai josnica a superioritatii omului fata de animal.

dan (1 comentarii)  •  4 octombrie 2011, 20:27

Comentarii sterile…aici nu e vorba de uciderea animalelor ci cum a zis si un antevorbitor, de negarea unei traditii spaniole in Catalunya care se vrea (si mai) autonoma. E ca si cum la noi in Harghita si Covasna s-ar decide sa nu se mai comercializeze malai pentru mamaliga 🙂 ar fi de dragul porumbului? – nu, ar fi negarea unei traditii (obicei…) al CELUILALT, care in imaginarul colectiv e opresorul.

Felipe Segundo (4 comentarii)  •  4 octombrie 2011, 21:31

Pentru bogdan

Am fost in Spania, dar nu mai era Spania „mea”…am gasit o mizerie ingrozitor de moderna, plina de moldoveni, care cand gusta slanina, isi inchipuie ca mananca sunca…asta este, insa cel mai mic dintre rele…acum, sunt la mii de kilometri de Europa, si voi aniversa 10 ani de cand am parasit Spania…prima mea dragoste, insa cum spunea si Cioran, nu voi mai reveni vreodata, cu toata „modernitatea ” ei am gasit si crampeie din trecut, nu vreau sa stric cele traite, urasc cu violenta tot ce este asa zis modern…inainte erau saraci, dar erau EI…ACUM, au bani, turism, dar si-au pierdut sufletul…cam asta este…

…obiceiuri stravechi… (1 comentarii)  •  5 octombrie 2011, 15:47

…ultima corida…catalana..atunci si ultima aratura cu animale in…romania…candva.

vlad (1 comentarii)  •  5 octombrie 2011, 22:55

ai scris un articol destept, usor-usor ma vei convinge sa mai dau click pe tine

oracol (4 comentarii)  •  6 octombrie 2011, 9:00

@Felipe segundo(second hand?),
esti de o prostie rara,tipul ardeleanului umflat de slanina,care isi inchipuie ca maninca sunca si vede peste tot numai moldoveni.Uita-te in oglinda daca vrei sa vezi un prost si in jurul tau.
Corida era o barbarie,venita din evul mediu ,iar spaniolii tai ,din Spania TA,au ajuns la concluzia ca trebuie sa se termine.De ce esti suparat si de ce amesteci moldovenii?Chiar esti asa de frustrat?Daca iti imaginezi ca sunt moldovean(nu mi-ar fi fost deloc rusine sa fiu)te inseli,sunt ardelean ,dar maninc sunca,slanina ti-o las tie,e visul de secole al stramosilor tai fomisti.

Felipe Segundo (4 comentarii)  •  6 octombrie 2011, 15:58

pentru oracol,

Da, am gresit am spus moldoveni cum as fi putut spune, cu usurinta, ardeleni sau munteni…am ales un nume generic pentru ROMANI…dar parca totusi cerul se vede altfel din Ardeal, si parfumul Vienei iti rascoleste amintirile…sa nu ne facem iluzii, Ardealul cu A a existat cat au fost Habsburgii, dupa aceea…
Anyway, cred ca ar trebui sa le fiu recunoscator romanilor…prezenta lor in Spania ma va ajuta sa-mi respect promisiunea de nu mai reveni vreodata acolo
ps. chiar cred ca nu ai habar de Felipe Segundo, ceea ce-mi intareste spusele anterioare.

oracol (4 comentarii)  •  6 octombrie 2011, 20:21

Imi cer scuze pentru limbaj d-rei Oana Dusmanescu,am sarit putin calul,dar m-am cam saturat de ifosele total nejustificate al unora dintre ardeleni si de „superioritatea” afisata si chiar deloc justificata fata de restul tarii.Peste tot mojicul e mojic,prostul e prost si proportia e semnificativ cam egala.Daca ne raportam la „habsburgii” din care provenea Felipe al doilea si ne laudam cu ei inseamna sa jignim memoria unora dintre inaintasii care au murit luptind impotriva lor,dar asta e alta discutie si nu e locul.Oricum bine au facut ca au interzis in sfirsit un obicei barbar.

jequte (2 comentarii)  •  8 octombrie 2011, 21:12

f sec!@ numai faptul ca declari prin ,nume, ca esti al doilea ,ma determina sa-ti explic ca tu efectiv nu stii de unde te”tragi”ce fel de corcitura esti!de aproape 2000 de ani va corciti ,primii au fost corciturile romane care au ajuns pe acolo, dupa care, prin pusta din vest au navalit triburi si triburi care v-au corcit! gasindu-va traind in triburi ,ungurilor l-i sa facut mila de voi si v-au ocupat mai adaugind o faza in istoria corcelii genitale!!! dupa care ultimul val a fost al moldovenilor care gasindu-va prea „saraci cu duhul”v-au luat locul in paturi ceea ce va face sa turbati!!! poate chiar tu esti 50 la suta moldovean iar restul zeci si zeci de alte natii!!!!!! asa ca sfatul meu e ;sa nu-ti renegi originea!!

jequte (2 comentarii)  •  8 octombrie 2011, 21:31

si totusi care parte a transilvaniei e ardealul??????pe unde merg aud: eu sunt din tara motilor,din tara birsei, din oas banat etc!fiecare specifica clar carei etnii apartine![ am scris etnie si e foarte corect; limba este idiomatica ,port si obiceiuri proprii!!!!]cum tiganii se impart in slatari, caldarari,lingurari etc asa si voi!!!si pentru ‘stiinta’ moldovenii nu au fost calcati de romani ,iar turcii nu au avut pasalic !ei sunt asa numitii de romani „dacii liberi de peste munti”au o istorie proprie’ in scris un letopiset si au fost creatori de cultura incepind cu dosoftei! voi in transilvania aveti doar povesti transmise pe cale oralbucala!iar ca o completare, ion budai deleanu in a sa memorabila , tiganiada”nu amintea si nu facea diferenta dintre tigan si ardelean!

DarqFall (1 comentarii)  •  9 octombrie 2011, 15:54

Un obicei barbar pentru nostalgia barbarului din om.
A-ti sterge un obicei si o parte din identitate nu e neaparat un lucru tragic, ci poate chiar unul de bun simt (vezi circumcizia). Vorbesti de eroi si de demnitate desi nu exista poezie in a omori un taur. Un taur nu are cunoastere de sine, nu percepe moartea, nu stie ce e demnitatea, dar simte durerea. Actul de a interzice coridele nu va salva niciun taur, dar e un act moral de respect asupra vietii ce simte, nu ce cunoaste. Conteaza pentru taur ca moare in arena sau abator? NU. dar conteaza pentru noi, pentru cine vrem sa fim, pentru cine vom fi. Candva gladiatorii incantau arenele… dar ne mai maturizam si noi, ca specie.

Rudolf (4 comentarii)  •  9 octombrie 2011, 21:56

Ma uit cu scarba si greata la comentariile mitice, anterioare, aidoma
unui conte bine hranit si ferches, obisnuit cu aerul inaltimilor, care-si coboara privirea
scarbita pe niste iobagi regateni, ftizici, murdari, poltroni, fara dinti in gura si cu spinarea mereu franta si incovoiata, care ati umplut Europa de orori…hotiile nesfarsite, coruptia endemica, cohortele de tigani care au napadit restul tarii si Europa, tziganizarea vietii sociale, politice, spagile, afacerile dubioase, incapacitatea congenitala de a guverna, toate astea care se resimt cumplit asupra tuturor celorlalti…
Ati ghicit, nu-i asa, portretul Romaniei dupa mai putin de o suta de ani de Unire „glorioasa” cu Bucurestiul cel hot, turcizat, tziganizat si fanariot, care in 1940 a parasit fara lupta Ardealul, despartit de Viena lui, astazi locul de tratament al hotilor de regateni, carora vezi Doamne le put spitalele Patriei, sau partiile de ski, statiunile fostei Monarhii Dunarene…etc,de ce, va intreb, nu ramaneti in Miticistan daca este asa de bine sub obladuirea voastra nenorocita, de ce chiar romanii ardeleni, (romani fiind) mai pastreaza totusi in pofida colonizarii fortate, pentru uniformizare, cu moldoveni, olteni si munteni, un alt aer…asta a fost Viena pentru noi, nespalatilor…asta am ajuns, dupa furtul din 1918, asta suntem, mai cu seama azi, spaima Europei civilizate.
Cioran spunea ca bunastarea se sfarseste la Viena si la fruntariile rasaritene ale Imperiului Austriac…dincolo de asta …balcanii, Neantul…inteleg acum, de ce Cioran este un scriitor urat in fostul regat…

ps. Octavian Paler spunea ca nu ne unesc decat limba si drumurile, Cred asta mai mult ca niciodata!

sevilla (1 comentarii)  •  10 octombrie 2011, 10:33

Offff, m-am saturat de aerele de superioritate ardeleneasca fata de restul tarii turcizat, hot, etc… Ardealul a facut parte pentru o anumita perioada dintr-un imperiu, si lucrul asta si-a pus amprenta asupra stilului de viata, constructiilor si mentalitatii oamenilor. Dar atat.
Hotul este hot si prostul, prost in orice loc de pe pamantul asta! si Ardealul nu face exceptie, o spun in cunostinta de cauza!
Asa ca incercati sa va depasiti frustrarile care va fac sa va adresati unor oameni din alta zona geografica a tarii cu apelativul de „Mitici” si depasiti faza in care jigniti fara sens doar pentru v-ati nascut dincolo de munti. Vedeti-va de treaba vostra si incercati sa schimbati lumea din jur cu atitudinea, exemplul si ideile voastre!
Altfel, Oana Dusmanescu, imi plac articolele tale!
Impartasesc si eu opinia ca interzicerea coridelor este un act pur politic, de separare a Catalunyei de tot ceea este spaniol.

oracol (4 comentarii)  •  12 octombrie 2011, 15:36

@rudolf,
cred ca tu erai renul care tragea la sania lui Mos Craciun prin Viena,prea esti prost.Poate pentru tine ,ca ren ,era bine in Viena,dar despre romanii din fostul imperiu statutul de cetatean era un deziderat,erau doar tolerati,nu aveau drepturi decit daca se corceau cu unguri sau cu sasi.Spre norocul lor era destul de greu,asa ca au ramas romani.Aerele false de superioritate nu li se potrivesc,mai ales tocmai fata de ceilalti romani.

Comentează