Fanul imaginii lui Halep
Învăţarea e mama reflexului: premierul României a şterpelit nişte voturi virtuale de la Simona Halep
Premierul Ponta a ajuns titlu de ştire în „Daily Star”, pentru că a „furat” nişte voturi pe Facebook folosindu-se de imaginea Simonei Halep. „Furat” e […]
Învăţarea e mama reflexului: premierul României a şterpelit nişte voturi virtuale de la Simona Halep
Premierul Ponta a ajuns titlu de ştire în „Daily Star”, pentru că a „furat” nişte voturi pe Facebook folosindu-se de imaginea Simonei Halep. „Furat” e prea vag, prea vast. Publicaţia britanică scrie că a făcut o „şmecherie” şi a redirecţionat cîteva mii de „Like”-uri de la pagina jucătoarei spre pagina sa personală. E doar o ştire dintre altele, un subiect „soft”, lejer. Ponta ratează prima pagină din cauza unor copii mascaţi care exersează decapitarea pe păpuşi.
Bun, acum să fim înţeleşi, voturile pe Facebook, „Like”-urile, nu sînt echivalentul virtual al voturilor reale, de la urne. Printre altele, pentru că în reţelele de socializare nu se practică votul negativ. Pe cînd la urne, românii nu apasă butonul „Îmi place”, ci butonul „Nu îmi place celălalt”. Apoi să nu ne imaginăm că premierul, cu ditamai agenda pe cap, se ocupă personal de postări şi-şi bate capul cu strategii pentru atragerea de „Like”-uri. Nu, în acest scop, dispune de o echipă de întins capcane virtuale, nişte consilieri, ceva, nişte băieţi de la cablu. Ar fi chiar de rîsul sec al englezilor să avem un prim-ministru care trişează în reţelele de socializare.
Tehnica „furtului” de aprecieri, prezentată şi în „Daily Star”, a fost simplă, dar eficientă: „Ponta a postat o poză cu Halep pe contul său şi a scris: ««Simona Halep tocmai şi-a lansat pagina oficială de Facebook. Eu i- am dat Like, voi?”. Iar alături se afla un buton de „Îmi place”. Dacă apăsai pe el, nu apreciai pagina Simonei, ci, surpriză!, pagina premierului. Graţie acestui artificiu, pagina lui Ponta a strîns 3.000 de aprecieri într-o zi. În medie, nu strîngea decît 400 pe zi, conform monitorizărilor Facebook.
Putem să-i bănuim pe „opinanţii” britanici de invidie. Ponta are în jur de 460.000 de aprecieri, pe cînd premierul lor, David Cameron – doar vreo 300.000. Asta, pentru că nu i-a venit ideea să posteze o poză cu Beckham şi să agonisească nişte voturi în plus. „Premierul României a încercat să înşele publicul şi să crească popularitatea paginii sale de Facebook folosindu-se de imaginea Simonei Halep”, se minunează cei de la „Daily Star”.
Păi, de ce să se folosească şi el? De imaginea economiei? Ţară săracă. Premier sărac, dar descurcăreţ. Atîrnă pe lîngă sportivii şi echipele populare, pentru publicitate „moca”. Postările cu Halep adună de fiecare dată, pe pagina premierului, peste 10.000 de aprecieri. Cînd a anunţat că Simona e numărul doi mondial, Ponta a strîns 17.000 de voturi. Cînd a anunţat că a mers la meciul Stelei cu fiul său, a strîns doar 4.350. Cînd a pus şi galerie foto, cu propriul copil în tricou roş-albastru, pe stadion, a urcat la 10.700. A pus un anunţ despre olimpicii la geografie – 2.300 de „Like”-uri. Nesatisfăcător! Degeaba a alăturat o poză cu nişte medalii de aur cît roata carului, uite că lumea mai şi citeşte, află că nu e vorba despre gimnaste.
Premierul îşi aruncă fiul în focul luptei feisbuciste. Treaba lui! E viaţa lui privată, el decide pe cine scoate la produs voturi, ce întrebuinţări îi dă minorului. Dar asupra imaginii Simonei Halep nu are nici un fel de drepturi. Şi totuşi se foloseşte de ea sistematic. De ce? La ce-i folosesc „Like”-urile astea? E vreo competiţie cu premii? Sau doar exersează, precum copilaşii din „Daily Star”, cu Halep pe post de păpuşă de cîrpă? Pînă la păcăleala despre care au scris englezii, putea pretinde senin că e un simplu suporter, că o admiră sincer pe jucătoare. După păcăleală, poate spune, în cel mai bun caz, că e un mare fan al popularităţii lui Halep.
Dacă ţine morţiş să fie cel mai vizualizat premier din ţara lui Marc Zuckerberg, să aplice şi alte metode de captat atenţia. Să încerce şi postări de genul: „Rămîi prost cînd vezi ce ordonanţă a dat Executivul” sau „N-o să-ţi vină să crezi ce-a postat purtătorul de cuvînt al Guvernului despre presa britanică! Eu i-am dat Like, voi?”.