Cacealmaua drepturilor TV
Nu ştim unde vom vedea meciurile din Liga 1, dar e posibil să plătim în plus pentru ele
Deşi drepturile TV n-au fost vîndute, doar „concesionate”, Intel Sky Broadcast Ltd pune presiune pe cablişti, după toate regulile unei cacealmale. Întîi, […]
Nu ştim unde vom vedea meciurile din Liga 1, dar e posibil să plătim în plus pentru ele
Deşi drepturile TV n-au fost vîndute, doar „concesionate”, Intel Sky Broadcast Ltd pune presiune pe cablişti, după toate regulile unei cacealmale. Întîi, firma malteză a cumpărat televiziunile lui Arpad Paszkany, Look TV şi Transilvania Live. Apoi cele două posturi, despre care se zvoneşte că vor produce şi difuza meciurile din campionatul românesc, au cerut ieşirea în must-carry. De la 1 iulie, firmele de cablu vor trebui să plătească o taxă pentru a le retransmite.
Scenariul care prevedea trecerea Ligii 1 în epoca pay-per-view devine, iată, tot mai plauzibil. La rîndul lor, cabliştii îşi vor scoate cheltuiala mărind preţul abonamentelor. Consumatorii de TV ar urma să achite lunar un euro în plus, cum aproxima un oficial al LPF, dacă vor fotbal românesc. Nu e obligatoriu ca abonamentul să se scumpească, totuşi. Cabliştii mari se pot resemna micşorîndu-şi profitul. Există şi varianta decodorului: meciurile din Liga 1 să fie văzute contra cost, la fel ca filmele de pe HBO. Cine vrea fotbal românesc plăteşte în plus, cine nu – nu. Ar fi o excelentă ocazie să aflăm cîţi telespectatori reali are campionatul nostru. Dar e o mişcare prea riscantă, chiar şi pentru inginerii financiari din La Valetta.
Firma Intel Sky Broadcast, partenerul LPF, pariază că societăţile de cablu se vor bate între ele pentru un produs improbabil. Nu se ştie nici cine e proprietarul lui, nici cît de consistent şi disciplinat e publicul-ţintă. Astfel de manevre cu ieşirea din must-carry le execută, de regulă, televiziunile cu audienţe mari şi public fidel. Cele două foste posturi ale lui Paszkany parcurg drumul invers. Întîi banii, apoi audienţa.
Care audienţă? Date nu se mai publică, despre ratingul Ligii 1 circulă doar mituri (Steaua face rating, indiferent de adversar, de exemplu) şi comunicate optimiste ale cabliştilor. Mai are campionatul intern publicul acela de masă de pe vremuri? Mai atrage el cantităţi considerabile şi constante de privitori? Sau a ajuns un produs de uz nostalgic, cu vocaţia nişei? Publicul Ligii 1 reprezintă, de fapt, doar o categorie din publicul larg de fotbal din România. Iar publicul ăsta e în perpetuă schimbare. Nu mai e publicul de acum trei ani sau de acum un an. Şi-a schimbat obiceiurile de consum, are alte exigenţe, şi-a format ochiul cu marile campionate. Dacă are de ales între Swansea – West Ham şi Chiajna – Botoşani, la care credeţi că renunţă?
Intel Sky Broadcast mizează, de fapt, pe inerţia microbiştilor. Pe un public îndelung dresat, care se uită la campionatul românesc, pentru că aşa a apucat din moşi-strămoşi. E drept că inerţia asta a adus grosul abonaţilor la actualul deţinător al drepturilor TV, RCS-RDS. Dar încă n-a fost testată în contextul clasic pay-per-view. Acum un an, ieşirea televiziunilor din Pro din must-carry, de exemplu, n-a dus la scumpirea abonamentelor. Cabliştii au strîns cureaua, nu abonaţii lor, şi au decis să plătească, în total, în jur de 3 milioane de euro pe an pentru dreptul de retransmisie.
Acum Intel Sky Broadcast cere şi ea bani. Va negocia, probabil, separat cu firmele de cablu. „Un lucru pozitiv s-ar putea să se nască, pentru că, dacă iau parte toate televiziunile şi toţi cabliştii, atunci toţi cei care plătesc abonament TV pot urmări meciurile”, se entuziasma prematur un oficial al Ligii. Bine, bine, dar dacă nu iau parte toţi? Dacă nu ia parte nimeni?
Scenariul de coşmar pentru Intel Sky Broadcast ar fi ca toate firmele de cablu să facă pasul la ofsaid, ca la licitaţia de acum trei ani. Şi atunci? Nimic. Masele de abonaţi nu se vor răscula împotriva cabliştilor. Nu va fi ca şi cum ar fi ieşit din grilă documentarele cu feline mari.