Balada drepturilor TV
Gino Iorgulescu a găsit o metodă să umfle preţul Ligii 1: o vinde la bursa zvonurilor
Noul preşedinte al LPF a profitat de aptitudinea lui de a nu face valuri şi a schimbat regulile pentru atribuirea drepturilor TV pentru Liga […]
Gino Iorgulescu a găsit o metodă să umfle preţul Ligii 1: o vinde la bursa zvonurilor
Noul preşedinte al LPF a profitat de aptitudinea lui de a nu face valuri şi a schimbat regulile pentru atribuirea drepturilor TV pentru Liga 1. A anunţat, încă din ianuarie, că nu va mai organiza licitaţie. N-a spus şi de ce, dar nici nu era nevoie. La ultima şedinţă cu strigare de acest fel, ofertanţii au făcut front comun şi au blocat preţul mult sub cel pretins de Ligă. Oficialii LPF şi-au învăţat lecţia. Acum ofertele sînt trimise în plic şi „vor fi negociate prin mine”, a explicat Iorgulescu. După negocieri, ofertele ajung pe masa LPF şi FRF şi vor fi discutate în primul Comitet Executiv.
Preţul de pornire a ajuns deja un fel de baladă, care circulă din sursă în sursă şi mai primeşte cîte un personaj, cîte un zero în coadă, să meargă rima. Cît noul şef al LPF stătea la cafele cu fiecare ofertant în parte, au înfrunzit şi înflorit tot felul de zvonuri. De exemplu, Al Jazeera ar vrea să cumpere cu petrodolari drepturile asupra Ligii 1, meciurile urmînd să fie difuzate pe TVR. Ca orice legendă urbană, şi mitul arabilor fascinaţi de Săgeata Năvodari – FC Botoşani are la bază un fapt real: prietenia dintre Gino Iorgulescu şi Cosmin Olăroiu, antrenor la Al-Ahli. Ce-nseamnă să ai o pilă, o relaţie în Emirate! Dacă Gino Iorgulescu era amic cu Lucescu senior, drepturile TV pe Liga 1 ajungeau pe firul scurt la oligarhii ucraineni. Dacă era amic cu Dan Petrescu, veneau ruşii, cu găleţile de gaze, cărbuni etc.
Zvonurile cu „1001 de şeici bligdiziţi” au fost urmate de zvonurile despre un gigant media, ‘nalt la stat, mare la sfat, care va cheltui nemăsurat pentru, foaie verde de ROAF, meciurile din Liga 1. Vă daţi seama ce panică au simţit atunci bieţii ofertanţi, care credeau că sînt ultimii romantici de pe piaţă! Mircea Sandu a intrat şi el în joc şi a confirmat afacerea iminentă pe care o pune la cale şeful LPF: „Am vorbit cu el şi m-a asigurat că totul este în regulă. Va obţine 100 de milioane de euro şi pentru următorii trei ani, aşa cum a promis!”. Ultimul preţ al campionatului intern a fost de 108 milioane de euro, în total, pentru trei ani.
Nivelul de spectacol n-a crescut, numărul de meciuri tari n-a sporit, cluburile n-au transferat staruri sud-americane la pensie. În lipsa investiţiilor serioase, produsul numit „fotbal românesc” s-a deteriorat. Să obţină acelaşi preţ reprezintă o performanţă în sine pentru negociatorul Iorgulescu. Dar e puţin probabil că drepturile TV vor aduce la fel de mulţi bani. Nici economia nu mai duduie din toate încheieturile, ca în trecut.
Pînă la urmă, nu pe drepturile TV a marşat în campanie noul şef de la Ligă. A convins votanţii că are sprijinul politic necesar pentru a obţine legi mai profitabile pentru fotbalul profesionist: scutiri de taxe, o reglementare mai atractivă a sponsorizării. Astfel de promisiuni cer timp şi un context capitalist veritabil. Ce facilităţi să mai pretindă de la Guvern fotbalul finanţat cu bani publici? Să fie alimentat şi cu bani de la televiziunea publică, în schimbul difuzării meciurilor?
Înainte ca balada drepturilor să ajungă doină şi material didactic pentru orele de manipulare prin folclor, Gino Iorgulescu va destrăma misterul. Va anunţa în martie colosala sumă pe care gigantul o va plăti pentru modestul campionat românesc. Să sperăm, pentru moralul oamenilor de fotbal, că nu le vor achiziţiona prietenii lui Cosmin Olăroiu. Ăia care vor acum să-l expulzeze, nu înainte de a-l ţine închis trei ani, pentru că vorbeşte cam mult.