Maria Andrieş

Într-o lume macistă este nevoie cîteodată de bisturiul observațiilor unei femei. Sexul slab? O glumă misogină

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Maria Andrieş
Cifre, nume, chipuri

La meciul Islanda – Argentina, din faza grupelor, scor 1-1, s-au uitat 201.000 de islandezi, adică 60 la sută din populaţia ţării, de 307.000 de locuitori. Mai mult, scrie Hollywood Reporter, citând televiziunea naţională de la Reykjavik, cei care au […]

...

Cupa celor umili

Zlatko Dalici nu va antrena Barcelona sau Real Madrid, deşi susţine că ar câştiga un sac de trofee în Champions League. Selecţionerul Croaţiei nu este un brand, iar asta nu e tocmai o fericire pentru marketingul marilor cluburi.

După cum […]

...

A cui este această Franţă?

„Cu capul în stele”, aşa a titrat L’Equipe, pe prima pagină, după calificarea Franţei în finala Mondialului. „La porţile Paradisului”, a scris Le Parisien. „Tot nu suntem campioni”, a venit contrapunctul dinspre Didier Deschamps, după victoria muncită, 1-0, din semifinala […]

...

Ireversibil

„Am cerut contractele fotbaliştilor de la LPF şi de la FRF. Nu au vrut să răspundă la solicitare şi atunci m-am dus cu Garda peste ei şi le-am luat”. Se întâmpla în 2005. Cel care povesteşte este Sebastian Bodu, pe […]

...

Franţa – Belgia, balşoi spectacol

Între noi, europenii, acum. În prima semifinală mondială, Franţa întâlneşte Belgia: două ţări vecine, prietene, care fac bancuri una despre alta. „Le Parisien” o numeşte relaţie de dragoste-ură: se iubesc, dar se tachinează.

De ce nu mănâncă belgienii covrigi? Nu […]

...

Nişte băieţi confuzi au lovit un puc!

La hochei pe gheaţă, ne batem adversarii cu propriul lor imn După ce un cotidian central a scris despre „tricolorii” de la hochei, care au intonat imnul Ungariei, la un meci oficial, federaţia, FRGH, s-a plîns de „atacuri mediatice nemeritate”. […]

marți, 20 decembrie 2011, 11:44

La hochei pe gheaţă, ne batem adversarii cu propriul lor imn
După ce un cotidian central a scris despre „tricolorii” de la hochei, care au intonat imnul Ungariei, la un meci oficial, federaţia, FRGH, s-a plîns de „atacuri mediatice nemeritate”. Bună, rea, mediatizarea e mediatizare. Pînă la urmă, nu putem rămîne total indiferenţi la faptul că, de cîteva zile încoace, nişte băieţi dau cu sălbăticie într-un biet puc.

„Naţionala” României este compusă în majoritate zdrobitoare din etnici maghiari, dar asta nu-i o noutate. Nici că există tensiuni interetnice în peisaj, nici că sportul reprezintă o platformă ideală pentru naţionalisme de tot felul. Se ştie. Şi încă cum! Francezii au avut şi ei o problemă cu imnul, la „naţionala” de fotbal. Întîi, au constatat cu dezamăgire că jucătorii, de diverse provenienţe etnice, nu ştiu versurile. Au fost obligaţi să le înveţe. La un amical cu Maroc, în Marsilia, în 2007, apoi la un amical cu Tunisia, la Paris, în 2008, spectatorii de mai multe etnii au fluierat „Marseilleza”. Spectatorii, nu
jucătorii.

Scandalul a depăşit sfera sportului şi a fost rezolvat printr-o decizie de bun-simţ: „naţionala” să nu mai evolueze în zonele cu risc de incidente „multiculturale”. „Delocalizare” au numit soluţia autorităţile franceze. E greu de aplicat în hocheiul nostru, pe termen lung. Dacă turneul Ice Hockey Challenge Cup se disputa la Bucureşti, probabil hocheiştii „tricolori” şi-ar fi dres un pic vocile înainte de a cînta imnul vecinilor.

Nu e o „falsă problemă”, cum crede şeful FRHG, Tanczos Barna, că jucătorii care reprezintă România trăiesc în confuzie. E o problemă. Veche, ce-i drept, dar e o problemă de atitudine, cel puţin. Imnul a fost intonat şi la sfîrşitul meciului cu Ungaria, cînd ai noştri iar au tăcut, apoi au cîntat imnul Ţinutului Secuiesc. De vreme ce nu pot fi „delocalizaţi”, cu tot cu patinoar, prin Oltenia, de pildă, ar trebui ascultaţi mai des la poezie. Se pare că memorie au. Nu-i obligatoriu să cînţi ca să joci bine. Nici nu-i obligatoriu să joci pentru România ca să fii împlinit ca hocheist.

Dar de la confuzarea unor băieţi la desfiinţarea federaţiei, a ramurii sportive, la tăierea finanţării etc e o cale lungă de un neuron. Ce vină are pucul? În cazul hocheistului agresat de colegi, la „naţionala” Under 16, şefii COSR au ameninţat cu „măsuri exemplare”, eventual desfiinţarea lotului.

Radem din temelii, nu ne jucăm! Bine că nu le-a venit şi francezilor sau nemţilor vreo idee din asta, să desfiinţeze federaţiile de fotbal, din motive de pace socială şi puritate etnică. Sigur că e mai simplu aşa, să tai cu pixul decît să anchetezi, să afli cine-a dat cu pumnul şi apoi să-l excluzi din lot. La fel, e mai simplu să desfiinţezi un sport, cu federaţie cu tot, decît să afli cine a instigat şi cine a participat la boicotarea imnului naţional. Ar fi interesant de aflat ce spun hocheiştii, ce-a fost în capul lor, ce emoţii identitare îi traversează. Şi, neapărat, unde cred că vor ajunge cu atitudinea asta, dom’ne?

Dar, pentru că vorbim de sport, nu de politică de patinoar ori sociologie de bufet, e bine să amintim că, în meciul respectiv, România a învins Ungaria, cu scorul de 4-1. Să fie ăsta secretul victoriei, să cînţi imnul adversarului la imn? Atunci promitem să nu ne supărăm dacă „tricolorii” de la fotbal fredonează cu spor imnul Ungariei, al Estoniei, al Turciei, dar, mai ales, al Olandei.

Comentarii (78)Adaugă comentariu

0v3r (10 comentarii)  •  20 decembrie 2011, 17:13

costica daca sunt maghiari sa joace pentru tara lor si sa se mute cu tot cu case si familii dincolo de granita pisam-as pe ei sa ma pis de bozgori! PUNCT

Agamitza (11 comentarii)  •  20 decembrie 2011, 17:32

In 1968, la olimpiada din Mexic, doi americani de culoare castigatori ai medaliilor de aur si argint la 100m, vestitul record 9,9sec, au ricat pumnul cand s-a cantat imnul SUA, ir statul american le-a anulat medaliile. Hocheiistii astia au batut Ungaria, nu SUA, nu Rusia, nu Canada. Sa fie clar, cu ei sau fara ei tot zero barat suntem in hochei. Nu le-a cerut nimeni sa cante imnul Romaniei dar ce au facut ei se pedepseste in orice tara civilizata.

szi (1 comentarii)  •  20 decembrie 2011, 17:49

Bravo Maria, macar o romanca normala exista in tara asta. In principiu suntem de acord: in sport conteza performanta sportiva. Restul e can-can. Un sportiv nu isi reprezinta tara cum reprezinta un politician…pentru remedierea problemei aveti nevoie de mai multe pationoare, in Oltenia, in Moldova de ex., dar si in Bucuresti. Pana cand o „nationala” este compusa din oameni care apartin unei etnii, care este de rangul 2 din tara, pana atunci se vor intampla astfel de lucruri…e simplu, si e de inteles. Puneti mana pe crosa, pe crosa de hochei!!!

titus (1 comentarii)  •  20 decembrie 2011, 18:01

Voi pregatiti unguri la ,,nationala”-pe bani publici si va mirati ca va bat ca echipa.Meritati, daca nu stiti sa aparati interesele jucatorilor ROMANI!!

florin (1 comentarii)  •  20 decembrie 2011, 18:03

Sunt din sudul tarii – Calarasi. Am fost in Miercurea Ciuc dar cand eram mult prea mic sa imi amintesc. Nu stiu exact cum sunt legaturile intre romanii si maghiarii care impart o viata in pamantul romanesc. Imi place sa cred ca in general ungurii sunt oameni buni ca si romanii iar toate exagerarile astea vin de la un numar mic si infim – din ambele parti – de fanatici rauvoitori.
In legatura cu problema imnului national al ROMANIEI consider ca oriunde in tara noastra si in lume cand reprezinti ROMANIA canti imnul ROMANIEI. Esti ungur la origine si iti iubesti tara?! Foarte bine, cinste tie.. canta si imnul Ungariei; nu ma deranjeaza! Dar daca nu stii, nu vrei si nu canti imnul ROMANIEI cand reprezinti ROMANIA atunci nu ai ce cauta in echipa ROMANIEI.
TRAIESC IN AMERICA SI NICIODATA NU IMI VOI UITA SAU INCETA SA-MI IUBESC TARA NATALA DAR ASTA NU INSEAMNA CA NU STIU SA RESPECT TARA ADOPTIVA.
Cu respect fata de ungurii din Romania si de oriunde – ACEST INCIDENT NU TREBUIE LASAT NEPEDEPSIT !!!

io (1 comentarii)  •  20 decembrie 2011, 18:41

Trebuie sa plateasca toti cei care au gresit , nu sa se desfiinteze echipa Romaniei din cauza unor Unguri….Sa plece unguri in tara lor si sa ne lase pe noi in pace , daca vor sa cante imnul Ungariei, atunci sa joace pt Ungaria nu pentru Romania…Prin gestul lor au aratat ca nu au respect pentru tara, imn si inaintasii nostii. Rusine!

jax (1 comentarii)  •  20 decembrie 2011, 18:47

Voi nu intelegeti ca aceasta mare scandal e o minciuna?!?!! De ce nu-l intrebati pe portarul nationalei, Adrian Catrinoi ce s-a intamplat in realitate? El a declarat dupa meciul Steaua – HSC Ciuc ca coechipierii n-au cantat imnul Ungariei, ci doar imnul secuiesc dupa meci, impreuna cu spectatorii. Acelasi lucru a declarat si Lucian Moga, comtentatorul celor de la Digisport, care a fost prezent la meci. El a mai adaugat ca e o aberatie ce au scris cei de la Libertatea (un ziar de barfe, exact ca Cancan). Dar ce sa facem cand pe voi va intereseaza doar scandalul?

claudiu (1 comentarii)  •  20 decembrie 2011, 18:55

scuza-ma ca sunt asa direct, dar esti complet pe dinafara cu acest articol! l-ai scris doar pt ca acest conflict romanao-maghiar va face mereu audientza… in cazu tau clickuri si accesari. In rest bati campii cu succes, nu ca ar fi asta o surpriza.

Solutia e una singura si f simpla de altfel: daca ai ajuns sa reprezinti culorile unei tari, in orice sport, iar tu iti bati joc de imnul sau de steagul acelei tari, trebuie sa fii dat afara in secunda 2 si amendat ca sa si simti ceva.

la noi daca se cheama hockey si e vorba de tot lotul, asa sa fie! fie vorba intre noi, oricum suntem praf la acest sport, orice echipa cat de cat decenta ne spulbera, cu sau fara unguri in lot.

dan (16 comentarii)  •  20 decembrie 2011, 19:08

@ jax —tu chiar vrei sa ne convingi ca nu e adevarat ce a vazut toata tara pe inregistrarea video???totul e scandal de fapt si baietii aia fredonau de fapt Sexbomb -alexandra stan??? hai na sa fim seriosi nu stiu o boaba de romana „jucatorii nationalei” insa stiu la perfectie imnul Ungariei..niste nesimtiti…desfiintarea este o solutie corecta dar daca ar fii dupa mine si probabil dupa 90% din populatia tarii deportarea ar fii ceva de vis..daca tot au invatat imnul maghiar sa se duca in tara lor sa ne lase pe noi…

Sportescu (1 comentarii)  •  20 decembrie 2011, 19:09

Toata chestia a fost ceva spontan. Tinerii hokeisti de etnie neromana au accentuat cat de nepopulara este clasa politica Romaneasca si din cauza ei viata cetatenilor din Rep. Romaneasca(nu Romania) a scazut considerabil. Nu ei sunt de vina, ei au castigat pentru Rep. Romaneasca si sunt sigur ca stiu si poezia Basarabeanului. Repet, ROMANIA nu mai exista din 1940. RPR; RSR; Rep.RO;Rep. MO…da.

Autonomiatorul de Serviciu (1 comentarii)  •  20 decembrie 2011, 19:36

Iecstraordinar si plenipotential! Ce mare rahat ca au cantat unii si imnul Ungariei? Schumacher stia si imnul Germaniei si al Italiei! Ei si? Unde este problema? Pe urma cu toata stima si respectul ii rog pe confuzacii astia din statili unitii sa nu confunde borcanele: ei sunt imigranti in SUA in timp ce multe sate sau orase din Ardeal sunt intemeiate inca de pe vremea cand Cristofor era mititiel si in cimitirele acelor sate inca nu sunt romani. Dar asta nu are legatura cu subectul. Ideea e ca daca am vrut in UE acum e bine sa stim ca pe langa al nostru mai sunt 26 de imnuri nationale oficiale. Deci da!

zeus (30 comentarii)  •  20 decembrie 2011, 19:47

@dan: ce video ai vazut tu? Exista doar un singur video, unde jucatorii canta imnul secuiesc. Daca tu chiar crezi ce scrie Libertatea, atunci imi pare rau de tine.

Emil (3 comentarii)  •  20 decembrie 2011, 19:48

Ma oameni buni si asta e o problema ca au cantat imnul Ungariei? Pai daca asta stiu ce vreti? Ei au cantat ce a stiut dar important e ca au castigat voi nu intelegeti? Ei sunt hocheisti secui care reprezinta Romania cu brio!!pai daca nu sunt hocheisti romani asta e tot rusinea noastra !!

Emil (3 comentarii)  •  20 decembrie 2011, 19:54

Bravo Uzu ai perfecta dreptate!!! Astia care vorbesc anapoda cred ca nu au scos capul in afara tarii!! si nu stiu ce e democratia!!!

Emil (3 comentarii)  •  20 decembrie 2011, 20:21

Hocheistii nationalei au dubla cetatenie asa ca pot canta ce vor ei nu aici e problema!! Problema e ca in viitorul apropiat Moldovenii de peste Prut vin canta imnul romaniei si ne si bat la fotbal aici e cea mai mare problema!! pentru ca la noi in tara au ramas prostii,nestiutorii si handicapatii!! Voi astia care va bateti cu pumnul in piept ca sunteti romani ce ati facut pentru tara asta? Aveti vreun merit? Nu cred!! Mai bine nu va afisati sa vada o tara !!

Isterie (1 comentarii)  •  20 decembrie 2011, 20:34

Daca chiar dorim sa facem o chestie de politica din acest caz, va recomand cu mare caldura doua inregistrari video: http://www.youtube.com/ watch?v=F5QRbhkGmKM&feature= related si http://www.youtube.com/ watch?v=lQJmqOZsPlY&feature= related

Voi ce vedeti pe aceste inregistrari? Eu vad 11+cativa (cei de pe banca de rezerva) „tradatori” care nu respecta imnul, istoria, mandria, maretea … etc. natiunii romane. Sau mai simplu zis: le doare-n c…r sa cante, desi reprezinta Romania intr-un eveniment mult mai solemn decat nationala de hochei. (Probabil nici nu stiu versurile imnului. Nu vi se pare revoltator, scandalos acest lucru? Nu simtiti o determinare sa le retrageti cetatenia, se-i dati afara din tara?) Baietii „generatiei de aur” se comporta ca niste apatrizi…

Ce asteptati voi de la niste baieti de etnie maghiara, cand nici „eroii vostri” nu va respecta? Hocheistii harghiteni macar au un respect fata de natiunea maghiara a carei parte sunt, si canta imnul pe care e mai aproape de sufletul lor. De ce sa cante imnul Romaniei, cand in Romania sunt considerati cetateni de rangul doi? Sa fim seriosi… Si daca eventual refuza convocarea la lotul national, sunt considerati tot tradatori… Haideti, lasati ipocrizia si isteria asta ieftina…

Si inca ceva. Dupa finala CM 2010 Carles Puyol si Xavi au facut turul terenului in mana cu drapelul catalan. (http:// fullet-secretforest.blogspot.com/2010/07/world-cup-day-after. html) Si nici nationala de fotbal a Spaniei nu a fost desfiintata, nici cei doi (si ceilalti catalani) nu au fost dati afara din lot, nici din tara, nu li s-a retras cetatenia spaniola etc…

Voi romanii va considerati o natiune mare, dar adevarul e ca trebuie sa treaca cateva decenii, pana sa va maturizati…

Ardelean SCARBIT (2 comentarii)  •  20 decembrie 2011, 20:36

Ai dreptate Maria !
Avem ,n-avem ce manca ungurii sunt de vina.
Astept si visez la ziua in care despre noi se v-a vorbi in afara tarii asa cum se vb. despre un ungur in vest.
Sa aud ca sunt un om deosebit si de incredere ptr. ca sunt roman…dar din pacate degeaba ma bat cu pumnul in piept singur, daca ceilalti ma vad tigan…
Astept ziua in care voi fi respectat ca sunt roman …si sunt convins ca nici un hocheist ciucan nu-si va mai permite sa cante la nationala romaniei imnul secuiesc sau ungar.
Dar pana atunci ……..isten aldja meg a maghiart……..

durden (209 comentarii)  •  20 decembrie 2011, 21:06

eu ma mir cat de putini sunt cei care chiar sunt scosi din sarite de acest tablou penibil.adica inteleg si ideea cu nationalismul exagerat si cea cu patriotismul de serviciu(cum se intampla mereu pe 1 Decembrie),dar daca nici in cazurile acestea nu suntem uniti si nu punem piciorul in prag,vom fi luati la misto intotdeauna.nu trebuie sa-i biciuim public,insa jucatorii trebuie sa inteleaga ca au gresit si sa fie sanctionati.asa e in sport si pana la urma asa e si in viata!daca noi tratam acesta problema tot facand caterinca si luandu-i in deradere pe cei care sunt furiosi,nu vom ajunge niciodata nicaieri.m-am saturat sa tot spun ca ne meritam soarta…

Cavani & Maccarone (1 comentarii)  •  20 decembrie 2011, 21:12

Cato romani cunosc imnul romaniei? 20%-30%. Cati fotbalisti din lotul national canta imnul? 2-3. Oricum nu este normal sa cante imnul adversarilor, indiferent de adversar. Felicitari ptr articol si mai ales pentru cei care au postat, majoritatea punctand obiectiv.

andreas (31 comentarii)  •  20 decembrie 2011, 22:03

Bravo! cel mai bun gazetar roman! azi are si 99% dreptate! Vedeti, spre comparatie ,ce au scris profesionistii (profesionala …, ce scoala a fost pe vremuri) in aceste zile. Baetii sint evident confuzi, de ce nu vorbesti cu ei? De ce au acceptat sa joace, daca ar juca mai bine pt Ungaria, de ce au invins, de ce au cintat secuiesc si nu unguresc, daca e diferit…Ar fi important de stiut cum cresc tinerii astazi. Eu stiu doar ca in 89 „linistitii salvatori ai natiunii” au lansat niste minciuni periculoase sperind ca mamaliga explodeaza. Or fi dobitoci si printre secui si ciangai, o fi greu ca in doua generatii ( 1918), cu bunici care probabil nu stiu romaneste, cu Ilici, baietii „destepti si culti” care conduc din Bucuresti prin bruneti agramati, o fi greu sa se simta romani, dar nici chiar asa cum e prezentat in media. Clar e ca toata federatia trebuie demisa, chiar si portarul, sediul schimbat. Si Mitica ar fi mai bun, daca ar scapa de puscarie cred ca ar si accepta, ar salva precis pucul.

tyukszi (1 comentarii)  •  20 decembrie 2011, 22:11

Sa va fie rusine, daca juca un roman cum era jucatorul de hochei Dragomir in ani 1990 in echipa nationala a Ungariei contra Romaniei si cinta imnul Romaniei voi toti din mass-media spuneati numai vorbe frumoase despre jucatorul Dragomir.Rusine sa va fie ,mie scarba de voi cei care sinteti sovinisti voi nu sinteti– ROMANI ci ROM-ani buni

un_petrolist (2 comentarii)  •  20 decembrie 2011, 23:01

Ce-a ajuns tara asta…

Eusebiu Camilar (2 comentarii)  •  20 decembrie 2011, 23:16

Las’ ca cantam focos la fotbal si scoatem egal cu Luxemburg

Radu C. (16 comentarii)  •  21 decembrie 2011, 3:04

1. Nu exista „Tinutul Secuiesc”, la fel cum nu exista un imn al sau. Niste baieti cu prea mult timp liber au zdranganit o chitara si au numit zdranganitul „imnul secuilor”.
2. Ca roman, nu ii consider pe cetatenii romani de etnie maghiara ca fiind de grad inferior. Sunt oameni, buni sau rai, cu calitati si defecte, mai inteligenti sau mai prosti. Pentru unguri e important cum se raporteaza ei la societatea romaneasca, daca vor fi sfidatori sau nu, aroganti, reci si rai. Dar nu cred ca un ungur de treaba nu este apreciat. Asa ca sa o lasati mai moale, ca nu va persecuta nimeni.
3. Nationala de hockey nu ar mai trebui sa ii convoace pe acei jucatori. In momentul in care alegi sa joci pt nationala unei tari, trebuie sa o respecti. Chiar daca nu stii sa canti imnul, poti macar sa mimezi si sa respecti momentul ala. Fara sa canti imnul adversarului, pt ca asta e deja sfidare, ignoranta si proasta crestere.

4. Cui nu-i place Romania, n-are decat sa plece. In Ungaria, Rusia, Franta, Italia, Germania, SUA. Pamantu e mare si ne tine pe toti..

oddin (5 comentarii)  •  21 decembrie 2011, 6:15

de ce scrii de politica de ce nu descrii mai bine meciul??? nu la-i vazut ca in multe alte ocazii scrii din auzite. dar da ai dreptate nu trebuia cantat imnul Ungariei de jucatorii Nationalei

trt (1 comentarii)  •  21 decembrie 2011, 10:04

Mai fratilor, nu ne mai trimiteti in Ungaria. Nu noi am venit in Romania. Romania a venit peste noi si in loc sa se comporte civilizat tot timpul e stresat si frustrat. Ardealul e casa noastra comuna in care romanii controleaza incalzirea si maghiarii iluminatul (sau invers). Daca nu ne intelegem ori vom sta in frig ori vom sta in intuneric. Ardealul din punct de vedere al civilizatiei nu e nici Ungaria nici Romania, este ceva ce ar putea fi mult mai mult decat aceste doua tari.

aut de poarta (98 comentarii)  •  21 decembrie 2011, 12:08

Faptul ca am batut Ungaria cu 4-1 vad ca nu mai conteaza. Era mai bine daca hocheistii cantau imnul si mancam bataie ?

california (56 comentarii)  •  21 decembrie 2011, 15:29

multe comentarii puerile sau caraghioase; hai sa ne intelegem un lucru: nationala unei tari reprezinta tara respectiva iar componentii ei trebuie sa doreasca sa reprezinte tara respectiva; daca nu doresc sau nu se simt cetateni ai acelei tari, nu e obligatoriu;
in cazul „marilor vedete” de la miercurea ciuc, daca vor performanta sportiva, sa o faca reprezentind clubul de hokey miercurea ciuc, iar daca vor sa cinte imnul ungariei il pot cinta, dar nu cind trebuie intonat imnul romaniei care este simbol national si trebuie sa-l respecti;
eu unul nu ma simt reprezentat de acesti baieti limitati si lipsiti de bun simt carora le face impresia ca fac favoruri cuiva ca ei joaca hockey; veniti ba in america si canada sa jucati daca sunteti asa valabili, altfel ce mare scofala ca fara voi romania va fi pe 30 iar cu voi e pe 25! decit asa nationala si asa federatie, mai bine fara.

Comentează