Pactul de la Madrid
Cele mai importante ziare de sport ale Spaniei, Marca şi As, au decis de comun acord să pună capăt „zvonisticii de tip tabloid” în materie de transferuri. Într-o ţară cu oameni care iubesc fotbalul pînă la divinizare, e într-un fel […]
Cele mai importante ziare de sport ale Spaniei, Marca şi As, au decis de comun acord să pună capăt „zvonisticii de tip tabloid” în materie de transferuri. Într-o ţară cu oameni care iubesc fotbalul pînă la divinizare, e într-un fel logic războiul existent pe piaţa cotidianelor de profil. Vorbim despre Spania. Care oferă pe piaţa fotbalului cel mai tare campionat din lume, Primera Division. Şi care oferă, pe piaţa media, numele grele precum Marca şi As, din Madrid, Sport din Barcelona şi El Mundo Deportivo, tot din Barcelona, dar şi cu ediţii regionale puternice în Madrid, San Sebastian şi Bilbao, titluri completate cu altele locale, dar care au importanţa lor la acel nivel, SuperDeporte la Valencia, Estadio Deportivo la Sevilla, Diario Equipo la Zaragoza, El 9 la Barcelona.
Rivalitatea dintre cele două publicaţii madrilene, Marca şi As, e bine cunoscută şi durează de zeci de ani. Ei bine, iată o ştire venită din Madrid care se poate transforma în evenimentul anului, măcar pentru faptul că se creează un precedent, o bază de discuţii. „COTIDIANELE AS ŞI MARCA AU PARAFAT UN COD ETIC PRIN CARE SE VA PUNE CAPĂT ZVONISTICII DE TIP TABLOID ÎN MATERIE DE TRANSFERURI”. Codul a intrat în vigoare de la 1 ianuarie, cînd s-a deschis perioada de mercato, dar el se va simţi cu precădere la vară, pentru că iarna transferurile în fotbalul occidental sînt puţine şi relativ lipsite de impact.
Ce înseamnă acest cod. Fiecare ştire ce se leagă de un eventual transfer va trebui verificată la 4 surse distincte implicate în operaţiune.
Paranteză. Pentru a demonstra că nu e vorba de o simplă operaţiune de imagine, au fost luate şi măsuri concrete. Astfel, As s-a dispensat de serviciile lui Manuel Esteban, un ziarist cunoscut în Spania, a cărui rubrică, altfel foarte populară, la care semna cu apelativul „Manolete”, se baza exclusiv pe zvonuri legate de transferuri şi de la care au pornit diverse „bombe” de presă (a se vedea ghilimelele!) ce nu s-au verificat niciodată.
Codul etic respectiv a fost publicat de cele două ziare în aceeaşi zi şi a fost însoţit de editorialele celor doi directori. Eduardo Inda, de la Marca, e de părere că „Pierdem din ce în ce mai multă credibilitate într-o epocă în care ziarele gratuite şi internetul vin tare din urmă. Noi trebuie să punem accent pe calitate”. Alfredo Relano, de la As, crede că „Ziaristica sportivă nu începe şi nu se termină cu transferurile. Dimpotrivă. Noua linie ne va ajuta să întărim zonele de informaţii şi anchete”.
Cîteva explicaţii. Transferurile reprezintă, o spun studiile efectuate, cea mai citită zonă a unui cotidian de sport. Explicabilă aşadar goana după senzaţional, după exclusivităţi, după informaţii de ultimă oră. Dar tot transferurile reprezintă o sursă importantă de cîştig pentru cluburi, fotbalişti şi impresari. De aici un joc pe care cei implicaţi îl duc, folosindu-se de imaginea pe care ziarele o creează. O ştire bine plasată, pe care jurnalistul n-o poate refuza dat fiind că vine de la un personaj important, impresar de regulă, dar şi preşedinţi de club ori chiar jucători înşişi, se transformă într-un instrument de presiune şi devine, finalmente, o manipulare bine lucrată. Jurnaliştii au simţit primii acest lucru şi au decis să nu mai intre în astfel de combinaţii şi să nu mai servească alte interese decît pe cele ale cititorilor.
Exemplu. În decurs de 4 săptămîni, în perioada de mercato din vară, Marca a aruncat pe piaţă 8 nume de fotbalişti importanţi care urmau să fie achiziţionaţi de Real Madrid: Chivu, Cesc Fabregas, Pepe, Sneijder, Iniesta, Kaka, Lucho Gonzales (Porto) şi Daniel Alves. Dintre ei, doar transferurile lui Pepe şi Sneijder s-au confirmat