Arhiva

Toate articolele
Cele mai noi articole de Arhiva
De cînd îl știu

Vara lui 1987. Radio București difuza lunea o emisiune de sport, “Magazin sportiv”, o retrospectivă a săptămînii precedente. Acolo, de ceva vreme, Ovidiu ținea o rubrică. În vara aceea, după Wimbledon, a recitat, cu vocea sa joasă și gravă, o […]

...

Ponta a vrut să se folosească de imaginea lui Halep în campanie, dar ea l-a refuzat

Mai întîi știrea, fără comentariu. În perioada 2-16 noiembrie, prim ministrul Victor Ponta a făcut presiuni la Simona Halep pentru un meci de imagine. Schimbul de mingi ar fi urmat să aibă loc la clubul Stejarii, care aparține omului de […]

...

Reunirea de la Rahova

Ieri, de ziua lui Gică Popescu, Hagi i-a strîns și au mers la Rahova. Pe Stelea și pe Didi, pe Dumitrescu, pe celălalt Ilie, „Cobra”, pe Gâlcă, pe Gabi Balint. Plus Chivu, cel care va putea spune peste ani că […]

...

Revoluție în fotbal declanșată de comentatorii TVR! » Iată 10 informații care vor bulversa Universul :)

FIFA a decis să-i introducă pe cei 8 comentatori TVR în albumele Panini. Mario Balotelli a anunțat pe Twitter că oferă 4 Bocanaci și 3 Mihoci pe un Șelaru. Celebrul comediant american Dave Chappelle a declarat că a ajuns la […]

...

Ion Țiriac, bomba nucleară și o demonstrație de meserie

Sînt 12 ani de atunci. Un interviu cu Ion Țiriac pe tema finalei de Cupa Davis cu SUA, cea de la București, din 1972. Bogdan Enoiu și trupa sa de la McCann au organizat atunci un eveniment superb, „Rejucarea unui […]

...

Imaginea şi scăderea

Faptul că Steaua şi Dinamo cad în sondajele de popularitate ţine de tot ce se întîmplă în jurul acestor cluburi. Singurii care nu înţeleg asta sînt chiar conducătorii lor.

Ultimul sondaj realizat de IRES, prezentat în Gazeta de vineri, a […]

duminică, 6 noiembrie 2011, 11:46

Faptul că Steaua şi Dinamo cad în sondajele de popularitate ţine de tot ce se întîmplă în jurul acestor cluburi. Singurii care nu înţeleg asta sînt chiar conducătorii lor.

Ultimul sondaj realizat de IRES, prezentat în Gazeta de vineri, a confirmat ceea ce, de fapt, se ştia de mult. Steaua e echipa numărul unu în preferinţa românilor. 39 la sută dintre ei se declară susţinători ai Stelei, o cifră într-adevăr semnificativă, dacă ţinem cont că următoarele clasate, Dinamo, cu 12 la sută, Rapid, cu 6 la sută, Craiova, cu 4 la sută, şi Timişoara, cu 3 la sută, sînt la o distanţă considerabilă. Practic, un simplu exerciţiu matematic ne spune că în acest moment Steaua are în România fani cît toate celelalte echipe la un loc.

Astfel de sondaje au marja lor de eroare. În plus, un sondaj care are ca temă fotbalul are o şi mai mare doză de relativitate. Pentru că e realizat pe un eşantion reprezentativ al întregii populaţii, şi nu al populaţiei amatoare de fotbal, al microbiştilor carevasăzică. Relativitatea se observă şi mai bine la celelalte capitole ale sondajului, unde, spre exemplu, Barcelona are un procentaj chiar mai bun decît Steaua, 42 la sută (pe doi e Real Madrid cu 19 la sută), iar Messi, cu 50 la sută din preferinţe (pe doi e Cristiano Ronaldo cu 17 la sută), adună procente de două ori mai mult decît Hagi, lider în ierarhia fotbaliştilor români preferaţi. În aceste cazuri celebritatea este decisivă, notorietatea influenţează clar răspunsurile.

Ce e de remarcat însă este faptul că Steaua scade în acest sondaj faţă de cel realizat tot de IRES în 2009. Scade cu 5 procente, de la 44% la 39%. Explicaţia vine din multiplele scandaluri în care a fost implicată echipa prin intermediul finanţatorului său, dincolo de lipsa performanţelor. Cele 44 la sută aveau acoperire în rezultate, în meciurile de Liga Campionilor disputate, chiar şi în acea eliminare de la Middlesbrough, căci şi astfel de momente de tristeţe ajută la atragerea de fani.

Dar nu doar Steaua a scăzut în aceşti doi ani. Dinamo e în aceeaşi situaţie, poate chiar mai dramatic, căci de la 16% a ajuns la 12%. 5 procente din 44 înseamnă cu mult mai puţin decît 4 procente din 16. Dinamo a dispărut complet din paragrafele performanţelor în această perioadă, în schimb, a apărut din abundenţă în zona scandalurilor, a mondenităţilor, a neregulilor financiare şi a corupţiei. Şi aici vina e a celor, sau a celui, din frunte.

Şi Rapid a scăzut faţă de acum doi ani, dar un singur procent, aflîndu-se pe undeva în marja de eroare, ceea ce înseamnă că rapidiştii rămîn cea mai omogenă comunitate de fani, cea mai fidelă, căci nici la Rapid nu putem vorbi în această perioadă de performanţe.

Componenta estetică e foarte importantă în acest tip de sondaje. În jurul nucleului constant de suporteri, fideli indiferent de rezultate, navighează cei care se ghidează după ceea ce văd la televizor sau în presă. Cel mai bun exemplu este FC Barcelona, care în 2009 strîngea 22 de procente, iar în 2011 sare la 42%, în toată această perioadă Real Madrid stagnînd la 19%. Rezultatele obţinute, fotbalul estetic oferit, dar şi strategia excelentă de imagine gîndită de oameni specializaţi şi, probabil, plătiţi cu mulţi bani, toate acestea ajută.
Imaginea contează, aşadar, şi în fotbal. Dacă ar înţelege asta şi cei din fotbalul românesc ar fi excelent.

Comentează