Cătălin Oprişan

Reînvie personaje de legendă ale sportului. Este un fel de arheolog care dezgroapă poveștile uitate ale arenelor

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Cătălin Oprişan
Da’ el de ce nu e plin de noroi?

Ceasurile arată 14:36 când se purcede la drum. 19 iulie 1900, proba de maraton a Jocurilor Olimpice de la Paris. Pe Sena sunt fix 41 de grade! Cei 14 curajoşi sunt cinci localnici, trei englezi, trei americani, doi suedezi şi […]

...

„Nita” – doamnă pe stradă, bărbat în echipă

La început, match-urile de football se dădeau sus, pe platoul de la „Artilerie”. Apoi, cu timpul, acolo, în Malaga lui 1920, locul fusese luat de Şcolile Saleziene, unde tinerii sărmani ori abandonaţi găseau alinare, dar obiceiul de a obosi mingea […]

...

„Cursa aceasta năprasnică”

Toată vara trebăluiseră ca să realizeze imposibilul: primul raliu românesc, pe distanţa Bucureşti-Giurgiu şi retur. De fondat se fondaseră pe 5 aprilie 1904, colo, la Otelul „Boulevard”: Automobil Club Român, a şasea instituţie de acest fel din lume.

27 de […]

...

Smaranda Brăescu a Poloniei a fost ucisă la Katyn

La 20 de ani, Janina iubea să cânte, să piloteze şi să „se dea cu paraşuta”. Cei care o cunoşteau spuneau că se pricepea de minune la toate trei, dar, după o perioadă de Conservator, renunţase la portativ.

Fata generalului […]

...

Două sticle de vin pe vârf, la 2.519m

Gustavo Schulze se trăgea din Orizaba, Veracruz, Mexic, acolo unde al său tată se iubise c-o localnică. Studiase la Munchen, parcase la Leipzig, cu doctorat la Institutul Geologic de aici. Se căţărase, de mic, pe munţi, asta făcea şi acum, […]

...

Baştan sub cupola de mătase

Cu aproape 50 de ani în urmă, un colonel de 47 de ani sărea de la 10.000 de metri cu propria creaţie, pentru un nou record naţional. Grigore Baştan, o personalitate imensă, "tăticul" paraşutismului militar modern

Permalink to Baştan sub cupola de mătase
sâmbătă, 24 august 2019, 9:29

Se ridicaseră, pe la 9:45, de la Baza Aeriană Otopeni, cu un „AN-24 T. Echipaj bun, şcolit. Colonelul Mihai Iacob era la manşă, inginer de bord „Bejănică”, Florin Bejan. Jos, la sol, Gigi Alexa dirija totul. 11 luni trebăluiseră. 11 luni şi 20 de zile cu tot felul de pregătiri: teoretică, practică, specială, biologică, oxigenare la sol, tot dichisul. Pe hârtie, trebuia să se întâmple ca la carte.

Urcau la 10.000 de metri, pac!, cădere liberă, paraşută deschisă la trei kilometri de sol, temperatura de plus 31 de grade pe pământ, timp frumos. „Tov. colonel, cu tot respectul, nu sunteţi prea bătrân pentru asta?”, încercase o provocare unul dintre băieţi. „Adică, zic şi eu, la 47 de anişori”…”Neinstruitule, dacă nu poţi ţine minte, notează pe o agendă, pe ceva: paraşutismul alege numai caractere tari!”, sosise răspunsul.

Grigore Baştan venise pe lume în 1922, la Coşcodeni, în Republica Moldova de astăzi. Aflase că pe când aduna 10 ani, eroina noastră, marea Smaranda Brăescu, sărise, în Statele Unite, de la 7.233 de metri. Iubea cerul, iubea avionul. Pe la 1939 fusese „însumat voluntar” la Şcoala Militară de Pilotaj de la Tecuci. Paraşutist din 1 octombrie 1941, Armata Regală. Luptase la eliberarea Bucureştiului în cel de-al Doilea Război Mondial. La 8 mai 1951, Traian Demetrescu – Popa, „Popicu” cum îl ştiau toţi, sărise de la 7.250 de metri, cu o cădere liberă de 6.500. Asta era borna! Ăsta era recordul ce trebuia doborât!

Bec galben, bec verde, -65 de grade, gheaţă pe faţă!
Pe 20 august 1970 urcaseră până la 5.000. Avionul nu era ermetizat, n-avea climatizare. „Tată, aşa de frig tre’ să fie?”, mai apuca să se întrebe înainte de a-l lua cu ameţeli. Butelia de oxigen se scursese ceva mai repede decât fusese prevăzut. „Bejănică” văzuse cum capul i se înclină într-o parte, scosese furtunul de oxigen de la instalaţia avionului, îl cuplase la butelia lui Baştan.

Până la 10.000 de metri mai era puţin. Becul galben s-a aprins. „Pregătirea!” Apoi, cel verde. Trapa s-a deschis! „Părăsirea aeronavei”. Grigore Baştan s-a aruncat. Afară erau -65 de grade. Sistemul de acroşare a măştii de oxigen cedează. Colonelul prinde între dinţi supapa de alimentare, îşi duce ambele mâini peste faţă. Zeci de ghemuri de gheaţă taie combinezonul. Cu ochii e pe cronoaltimetru. Cădere liberă de 7.000 de metri. Timpul? 180 de secunde! Până jos mai sunt trei kilometri când Baştan acţionează comanda paraşutei principale.

O BG-7M, creaţia sa, cu trei fante ce permiteau pilotarea cu uşurinţă şi care putea duce la sol 150 de kilograme, adică paraşutistul, containerul cu muniţie, armamentul, alimentele… Reuşise, după o deplasare pe orizontală de 11 kilometri. Cu brumă şi gheaţă pe el, cu tăieturi vizibile pe combinezon, Grigore Baştan stabilise recordul naţional de înălţime la saltul cu paraşuta! Împuşcase doi iepuri: de plan sportiv, o cădere liberă de 7.000 de metri; pe plan militar, făcuse „botezul” complexului de paraşute BG-7M şi BG-3M, care, de atunci, echipează unităţile specializate.

Avea să sară cu fiul de cinci ani în braţe!
Baştan nu se oprea aici: sărea cu fiul său, Marius, în braţe, pentru a demonstra siguranţa invenţiei sale; cobora pe lacuri ori pe Marea Neagră; se arunca din avion noaptea, inclusiv iarna… 677 de salturi.

S-a retras la 7 martie 1979. A pornit a scrie o carte despre istoria paraşutismului militar, pe care-l născuse. Dar totul era confidenţial, nu se putea publica… S-a stins după un infarct. Se certase cu băieţii din conducere, discuţii contradictorii. A plecat pe 8 februarie 1983, când abia trecuse de 60 de ani…

Recordul său a rămas multă vreme în picioare. Abia pe 20 aprilie 2015, instructorul Gabriel Dan Chiriac a sărit de la 10.400 metri altitudine.

*Surse: „Adevărul”, Fundaţia General Grigore Baştan

Comentarii (3)Adaugă comentariu

Radu (1 comentarii)  •  24 august 2019, 20:45

Nu ma asteptam sa citesc in GSP despre Generalul Grigore Bastan. Un om,un comandant si militar de exceptie.Ca miilitar in cazarma comandanta de Bastan noi l-am evaluat ca BRANDUL parasutismului romananesc. Toti cei care l-au cunoscut ii pastreaza o amintire de nesters si ne rugam sa aibe un zbor lin in ceruri,teritoriul sau si atat de drag. Felicitari dmnulue Oprisan si poate vom reusi sa luam legatura pentru mai multe detalii,despre legendele sale si personalitatea sa imensa

marian0904 (75 comentarii)  •  25 august 2019, 10:42

Un om, un militar si un sportiv de exceptie, GB. Plus un ziarist, CO.

Q2016 (1 comentarii)  •  29 august 2019, 17:52

Bastan Grigore, un model romanesc impecabil. Sunt uluit ca in iarmarocul planetar se gasesc condeie care sa scrie despre ai nostri. Pe acest articol cer voie sa fac 2 precizari: 1) BG7 si BG3 sunt doua parasute diferite, prima fiind cea principala (se deschide in timpul saltului), iar a doua este o parasuta mai mica, de rezerva, se actioneaza doar daca prima nu functioneaza sau sufera vreun incident de tip fuior; si 2) - generalul Bastan Grigore a sarit cu fiul sau pozitoonat in locul (!!) parasutei de salvare. Motivul a fost un incident de parasutare care a condus la moartea unui militar care gestionase gresit un incident de parasutare (nu parasita fusese de vina, ci omul), BG facand saltul cu fiul sau si fara "rezerva" pentru a dovedi ca parasuta este sigura. Astazi curajul se rezuma la bungee jumping... :o)

Comentează