Cătălin Oprişan

Reînvie personaje de legendă ale sportului. Este un fel de arheolog care dezgroapă poveștile uitate ale arenelor

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Cătălin Oprişan
Da’ el de ce nu e plin de noroi?

Ceasurile arată 14:36 când se purcede la drum. 19 iulie 1900, proba de maraton a Jocurilor Olimpice de la Paris. Pe Sena sunt fix 41 de grade! Cei 14 curajoşi sunt cinci localnici, trei englezi, trei americani, doi suedezi şi […]

...

„Nita” – doamnă pe stradă, bărbat în echipă

La început, match-urile de football se dădeau sus, pe platoul de la „Artilerie”. Apoi, cu timpul, acolo, în Malaga lui 1920, locul fusese luat de Şcolile Saleziene, unde tinerii sărmani ori abandonaţi găseau alinare, dar obiceiul de a obosi mingea […]

...

„Cursa aceasta năprasnică”

Toată vara trebăluiseră ca să realizeze imposibilul: primul raliu românesc, pe distanţa Bucureşti-Giurgiu şi retur. De fondat se fondaseră pe 5 aprilie 1904, colo, la Otelul „Boulevard”: Automobil Club Român, a şasea instituţie de acest fel din lume.

27 de […]

...

Smaranda Brăescu a Poloniei a fost ucisă la Katyn

La 20 de ani, Janina iubea să cânte, să piloteze şi să „se dea cu paraşuta”. Cei care o cunoşteau spuneau că se pricepea de minune la toate trei, dar, după o perioadă de Conservator, renunţase la portativ.

Fata generalului […]

...

Două sticle de vin pe vârf, la 2.519m

Gustavo Schulze se trăgea din Orizaba, Veracruz, Mexic, acolo unde al său tată se iubise c-o localnică. Studiase la Munchen, parcase la Leipzig, cu doctorat la Institutul Geologic de aici. Se căţărase, de mic, pe munţi, asta făcea şi acum, […]

...

Madame Blondel, prima de două ori

Yvonne a fondat ACR-ul, apoi s-a suit în maşină şi a dat un ocol Bucureştiului. Întâia femeie la volan. A decolat de la Chitila, a zburat la Ploieşti. Pionieră pe biplan

Permalink to Madame Blondel, prima de două ori
sâmbătă, 4 august 2018, 10:12

În sala cea mare a „Grand Hotel du Boulevard”, prima clădire de acest fel ce a avut trasă apă curentă în Bucureşti, vorbeşte prinţul George-Valentin Bibescu. E 5 aprilie 1904 şi cei 25 de domni fondează „Automobil Club Regal”, cea de-a şasea asociaţiune de profil din întreaga lume. Actul de naştere trece, spre a fi semnat de toţi cavalerii aceştia galanţi, traşi la patru ace. Două domnişoare-şi lasă, şi ele, apostila: Martha Lahovari, viitoarea doamnă Bibescu, şi Yvonne Blondel, fata celui care va deveni ambasadorul Franţei la Bucureşti. Se stropeşte cu şampanie „moale”, se pleacă în turul oraşului. Fata din patria lui Hugo conduce un „FN Herstal”, decapotabil de două locuri.

Trec şase ani şi jumătate de la ist eveniment
La margine de oraş tocmai a apărut aerodromul Chitila. Mulţi zic că e cam cel mai cu ştaif de prin partea asta de Europă, cu hangare, cu tribune pentru spectatori, cu ateliere pentru construcţii şi reparaţii de avioane. Avocatul Mihai Cerchez a luat licenţă de zămislire a unui „Farman”, biplanul cu care francezul Michel Paul Molla, un tip pe la un 24 de ani, survolează, pe 10 septembrie 1910, în premieră, Bucureştiul.

Decolează de pe aerodrom, trece peste Gara de Nord, vede Foişorul, lasă-n urmă Şoseaua şi linişteşte aparatul la Chitila. Acolo-l aplaudă lume multă. Printre privitori, o doamnă, de o frumuseţe răpitoare, undeva pe la 26 de ani. Molla îi întinde mâna şi, în franceză, îi cere să-l însoţească. Doamna-i căsătorită, din ochi cerşeşte permisiunea soţului. O primeşte. Din pământ, din iarbă verde, răsar, atunci, doi băietani de pripas. Leagă o scândurică în spatele pilotului, o prind de stâlpii ce susţin aripile. Yvonne suie, degrab’.

Recordul mondial de la Chitila
Se pleacă spre Ploieşti. Unii zic că se zboară la 600 de metri faţă de sol, alţii, mult mai jos. Biplanul prinde undeva pe la 70 de kilometri, se face sub o oră. Este noul record mondial pentru o femeie, la distanţa parcursă cu un avion. Precedentul îi aparţinea unei franţuzoaice, 30 de kilometri în linie dreaptă. Doamna Cămărăşescu este aplaudată de toată lumea.

Yvonne din prima descriere e aceeaşi cu Yvonne din a doua. La bază-i din Hexagon, fiica lui Camille Blondel, ambasadorul francez de la Bucureşti şi artizanul intrării ţării noastre de partea Antantei în Primul Război Mondial. Naşte ACR-ul, dar încă nu-i stabilită pe aici. Leagă căsnicie cu Ion Cămărăşescu, un tip cu Drept, pe la 1909. Merge în Cadrilater, unde soţul e prefect de Durostor. Devine întâia femeie din istoria noastră care se „dă cu avionul”.

Când prima mare urgie începe, face, pe a sa cheltuială, un spital la Silistra, tratează răniţii de la Turtucaia. Pleacă la Brăila, de aici, la Iaşi. Mereu are grijă de soldaţi. Se reîntoarce în Franţa, dar nu uită de locurile iubite. Se îngrijeşte ca românii căzuţi pe acele meleaguri să repauzeze în linişte, face toate demersurile de repatriere a celor răniţi… În 1922 o găsim, din nou, la Bucureşti. E căsătorită cu Jean Postelnicu. Se trag la Spanţov, în preajma Dunării, unde soţul are o moşie. Vine al Doilea Război Mondial. Apoi vin comuniştii. Postelnicu e arestat, Yvonne bătută. Fuseseră „chiaburi”. Domiciliu forţat. Rămâne văduvă, dar nu mai vrea să se reîntoarcă în patria natală.

Decedează, la 87 de ani, la Bucureşti, în 1971, uitată de toţi.

Prima femeie care a condus o maşină prin Bucureşti şi întâia care s-a suit într-un avion, îşi doarme somnul de veci la Cimitirul Bellu, alături de tatăl său, unul dintre cei mai sinceri şi dezinteresaţi prieteni pe care i-am avut vreodată.

* Sursa: „Cronologia Bucureştilor”, Gheorghe Parusi

Comentarii (9)Adaugă comentariu

Vlad Goia (1 comentarii)  •  4 august 2018, 13:54

Cu tot respectul, Cătălin dar prima femeie din lume care a zburat a fost Valeria Vlaicu, sora marelui Aurel Vlaicu (cf. http://www.formula-as.ro/2011/953/societate-37/ultimul-urmas-al-lui-vlaicu-13316): Apoi, Aurel o luat-o pe Valeria, sora cea mica, adica mama mea, si-o urcat cu ea in brate pe caunul planorului. Flacaii or dat bice cailor sa-l traga si dupa cativa metri, aparatul s-o inaltat. Mama zicea ca o ajuns la inaltimea merilor, asa isi amintea ea. Or plutit asa, prin aer, cam 20 de metri. Dupa care o urmat mare bucluc, ca tatal copiilor, adica mos Dumitru, bunicul meu, o iesit cu biciusca la ei, cand o vazut grozavia. "Ce faceti ma aici, imi omorati fata?". Ce chelfaneala le-o mai tras! Da' uite, pozna asta o adus un record mondial, ca mama o fost prima femeie din lume care o zburat.

marian0904 (75 comentarii)  •  4 august 2018, 20:31

O mare doamna. Dupa cate spui, tatal sau (ambasadorul) a facut multe pentru Romania, dar si ea a dus lucrurile mai departe. Multumesc!

Adrian Palaloga (1 comentarii)  •  4 august 2018, 23:05

Ca de obicei... citit pe nerasuflate! Dar vreau sa va spn ca de la mine din gradina se vede FN Herstal, ma rog ceamai ramas din ea, caci pe scheletul ei s-a construit un complex rezidential! Eu stiam doar ca se fabricau arme, chiar habar nu aveam ca Fabrique Nationale Herstal a construit si automobile! Si recunosc ca am verificat asta si asa este! Felicitari si astept urmatorul articol cu nerabdare!

laurentiu voinea (1 comentarii)  •  5 august 2018, 5:25

.....Catalin ,o placere sa te citim si peste ocean prin intermediul GSP Habar n aveam ca scrii pe aici ; te am urmarit de cateva ori la un show matinal in ROU ( cu greu mi a cazut fisa ca esti aceiasi persoana )si am apreciat umorul tau spontaneous/ ceilalti doi tipi / hoast , erau "varzao"!Felicitari!

Toader (9 comentarii)  •  5 august 2018, 14:55

@Vlad Goia, mulțumim că ne-ați luminat. Multe s-au făcut pentru prima oară pe acest pămînt strămoșesc străvechi: agricultura și îmblînzirea animalelor (Schela Cladovei), scrierea (Tărtăria), turnarea metalelor...

ovidiu_3003 (108 comentarii)  •  5 august 2018, 16:48

...comunistii au batut pe multi ...

Durden (109 comentarii)  •  5 august 2018, 18:18

Absolut superb!! Bravo!! Cand le povestesti p-astea de pe meleagurile noastre iti iese cel mai bine! :)

Comentează