Cătălin Oprişan

Reînvie personaje de legendă ale sportului. Este un fel de arheolog care dezgroapă poveștile uitate ale arenelor

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Cătălin Oprişan
Da’ el de ce nu e plin de noroi?

Ceasurile arată 14:36 când se purcede la drum. 19 iulie 1900, proba de maraton a Jocurilor Olimpice de la Paris. Pe Sena sunt fix 41 de grade! Cei 14 curajoşi sunt cinci localnici, trei englezi, trei americani, doi suedezi şi […]

...

„Nita” – doamnă pe stradă, bărbat în echipă

La început, match-urile de football se dădeau sus, pe platoul de la „Artilerie”. Apoi, cu timpul, acolo, în Malaga lui 1920, locul fusese luat de Şcolile Saleziene, unde tinerii sărmani ori abandonaţi găseau alinare, dar obiceiul de a obosi mingea […]

...

„Cursa aceasta năprasnică”

Toată vara trebăluiseră ca să realizeze imposibilul: primul raliu românesc, pe distanţa Bucureşti-Giurgiu şi retur. De fondat se fondaseră pe 5 aprilie 1904, colo, la Otelul „Boulevard”: Automobil Club Român, a şasea instituţie de acest fel din lume.

27 de […]

...

Smaranda Brăescu a Poloniei a fost ucisă la Katyn

La 20 de ani, Janina iubea să cânte, să piloteze şi să „se dea cu paraşuta”. Cei care o cunoşteau spuneau că se pricepea de minune la toate trei, dar, după o perioadă de Conservator, renunţase la portativ.

Fata generalului […]

...

Două sticle de vin pe vârf, la 2.519m

Gustavo Schulze se trăgea din Orizaba, Veracruz, Mexic, acolo unde al său tată se iubise c-o localnică. Studiase la Munchen, parcase la Leipzig, cu doctorat la Institutul Geologic de aici. Se căţărase, de mic, pe munţi, asta făcea şi acum, […]

...

Majestatea Sa, Cerul

Regele Mihai I a iubit avioanele. A ţinut o evidenţă strictă a orelor de zbor, 955 şi 55 de minute, din 1934 până în 1960. 50 de aparate distincte, plus elicoptere

Permalink to Majestatea Sa, Cerul
marți, 5 decembrie 2017, 6:03

„Mihai, trebuie să înţelegi că nu mai poţi zbura, eşti băiat mare de acum, pricepi. Dacă e vorba de ceva oficial, să zicem, dar aşa, de agrement, exclus! Ştiu că iubeşti avionul, însă statutul tău nu-ţi mai permite, da?”. Depeşa-i de la Elena, Regina-Mamă. Din ochii băiatului de 12 ani plecă, pe aripile obrajilor, câteva lacrimi.

Primăvara lui 1934, Castelul Foişor, abia refăcut după incendiu. Carol al II-lea se joacă, de ani buni, de-a Regalitatea. După ce a domnit din 1927 în 1930, Mihai a primit titlul de „Mare Voievod de Alba Iulia”. Noua sa poziţie îl îngrădeşte, aghiotanţii trimit vorbă reginei exilate la Florenţa să-l sfătuiască să rămână, la propriu, cu picioarele pe pământ. Ştiu că deşi e departe, o iubeşte până la infinit şi o ascultă.

„Vinovat” de dragostea pentru avioane a Majestăţii Sale era Traian Burduloiu. Luptase în Primul Război Mondial în Grupul 1 Aero, apoi, în 1931, împreună cu alţi aşi ai aerului – Radu Beller ori George Valentin Bibescu – „legase” un raid Paris – Calcutta. Îl suise pe Mihai într-un „Fokker”, plecaseră de la Bucureşti la Ploieşti. Dar zborurile de plăcere se terminaseră. Regele avea să se mai urce în avion doar în câteva ocazii, între 1941 şi 1942, pentru a merge pe front.

„TIM”, cel mai bun team
Într-o zi, Traian Udrischi, cel care, peste ani, va deveni pilotul oficial al Casei Regale, văzându-l tot mai supărat, a decis să-l înveţe cum stă treaba la manşă. L-a luat la baza aeriană de la Popeşti-Leordeni. Zeci, sute de ore de „clandestinitate”, pentru că lumea nu trebuia să afle. La un moment dat, Regele a rămas sigur în cockpit. A primit permisiunea de a decola, a dat două ture, apoi a aterizat. Abia atunci a văzut că în avion fuseseră 20 de soldaţi. „Erau foarte sensibile. Cu o greutate proprie de cinci tone, se mişcau total diferit când se aflau persoane la bord ori când aceastea se mişcau pe coridor”, avea să-şi aducă aminte, peste ani, Majestatea Sa.

Primul avion cumpărat era un „Klem KL 35”. Achiziţionat pe 23 septembrie 1943. Comandă simplă. Îi plăcea să meargă de la Bucureşti la Săvârşin, unde ateriza la Vărădia de Mureş, direct pe câmp, pe iarbă. Când aflau că vine Regele, oamenii adunau de pe acolo oile şi se puneau pe margine, să privească. Îl inscripţionase „TIM” – Traian, Ioaniţiu (secretarul său particular) şi Mihai. Rămas în ţară la plecarea în exil, în noaptea de 3 spre 4 ianuarie 1948.

Povața pe care n-a uitat-o
Al doilea era un aparat american, un „Beechraft”, model 18. Atingea 400 km/h. Doi piloţi, şapte pasageri. Cu el avea să zbore Majestatea Sa la nunta Regiei Elisabeta a II-a a Marii Britanii, în noiembrie 1947, o bună bucată din drum Mihai aflându-se la comenzi. Şi tot cu el avea să evadeze, în 1948, împreună cu familia, Traian Udrischi. L-a pilotat până la München, apoi până la Geneva. Aici i l-a prezentat suveranului: „Regele meu, l-am adus în bune condiţiuni”, a spus el. Din cauza problemelor financiare, avea să fie vândut în 1950.

De-alungul anilor, Regele ţinea o evidenţă exactă a orelor de zbor. Până la 31 august 1960 aduna 955 de ore şi 55 de minute, pe 50 de avioane diferite!

După exil, Majestatea Sa a continuat să zboare în SUA, pentru compania „Learjet”. La un moment dat, s-a găsit cu un pilot cu 30.000 de ore la bord. Mihai a făcut o reverenţă, se afla lângă o somitate. Yankeul i-a răspuns: „Nu-mi pasă de numărul de ore de zbor, tot ceea ce vreau este ca avionul să mă ducă acasă!”. A fost povaţa pe care Mihai a notat-o în caietul special şi pe care a respectat-o toată viaţa.

* Sursă şi credit foto: „Maşinile Regelui”, Principele Radu al României

Comentarii (15)Adaugă comentariu

stelu blues an (11 comentarii)  •  5 decembrie 2017, 19:21

dumnezeu sa l ierte.mare om ,mare caracter.

almaviva (4 comentarii)  •  5 decembrie 2017, 20:20

Impresionant!

Ionut (1 comentarii)  •  5 decembrie 2017, 21:42

Avionul l-a adus acasa, dar noi l-am trimis inapoi.

Deva1 (1 comentarii)  •  5 decembrie 2017, 21:43

La Deva a ajuns ca soferul masinii sale.Asa a intrat in Deva M.S.Regele Mihai I .A trecut pe langa mine,chiar l am atins.Nu imi venea sa cred.Era prin anii ’90 dupa cativa ani de la Lovitura de stat din 1989.si alti ani de cand tov.ion iliescu nu l a primit in tara si L -a intors de la aeroport.Dumnezeu sa il odihneasca si sa il Mantuiasca! Romania a decazutin lipsa Monarhiei,fiind condusa deaceeasi actori comunisti cu diverse fete :pcr,fsn,psd…

mimi (1 comentarii)  •  5 decembrie 2017, 21:53

oprisane nu ma asteptam sa-l iei in seama pe cel mai mare tradator pe care l-+a avut romania pana acum

ovidiu_3003 (108 comentarii)  •  5 decembrie 2017, 22:23

…a zburat destul …

Ion (12 comentarii)  •  5 decembrie 2017, 23:18

Omul ăsta a fost o normalitate anormală pt. Romania. Romania nu poate fi normală, asezată, educată, decentă…… noi romanii NU am stiut ce sa „facem” cu el, cu aceasta normalitate aducatoare de bine si alte valori…. iar Dumnezeu s.a plictisit de indecizia noastra, a romanilor, si ni l.a luat pe cel mai mare conducator al tarii de la Cuza incoace…(poate exceprand pe Carol, cel dintâi)….
Dumnezeu sa il odihnească !
P.S. …. ( stiu, astept replicile alea inteligente,….. va rog sa va abtineti, sunt inutile si creieru vostru nu poate privi in ansamblu, de asta Romania e la acest nivel)…

Ion (12 comentarii)  •  5 decembrie 2017, 23:19

Omul ăsta a fost o normalitate anormală pt. Romania. Romania nu poate fi normală, asezată, educată, decentă…… noi romanii NU am stiut ce sa „facem” cu el, cu aceasta normalitate aducatoare de bine si alte valori…. iar Dumnezeu s.a plictisit de indecizia noastra, a romanilor, si ni l.a luat pe cel mai mare conducator al tarii de la Cuza incoace…(poate exceptand pe Carol, cel dintâi)….
Dumnezeu sa il odihnească !
P.S. …. ( stiu, astept replicile alea inteligente,….. va rog sa va abtineti, sunt inutile si creieru vostru nu poate privi in ansamblu, de asta Romania e la acest nivel)…

Addy (3 comentarii)  •  5 decembrie 2017, 23:36

Frumos. Sper ca toti cei care comenteaza doar ca sa injure macar acum sa se abtina

Eu (2 comentarii)  •  6 decembrie 2017, 0:43

Majrstatea sa trenul mai bine

Eu (2 comentarii)  •  6 decembrie 2017, 0:47

Te stiam om destept ….dar cu ce merit averea care o cere casa regala…

mihail (34 comentarii)  •  6 decembrie 2017, 5:12

Mi se scrie(povesteste ) despre un om care a avut posibilitatea sa-si cumpere( si chiar si-a cumparat) avion . Asa , si ?Sa-l vedeti pe Majestatea sa cum manca sau cum bea apa sau cum dadea din picioare cand mergea !! Extraordinar , nemaipomenit cum mergea el cu avionu’ ***! Adica ce lucru nemaipomenit , ca i-a cumparat beizadelei avionel , sa fie cuminte si sa manance tot !

denethor (1 comentarii)  •  6 decembrie 2017, 8:00

@Deva1: ***

johnneil (2 comentarii)  •  6 decembrie 2017, 12:04

Asi vrea sa vorbim despre REGE ca despre un OM simplu, si modest.
Ziua de 28. 08.1997. orele 15.00-15.30. cabana Balea Cascada-masivul Fagaras. Acolo l-am cunoscut personal si am dat mana cu EL. Era cu sotia sa, ANA. Si inca un cuplu. A venit la noi si a dat mana. Eu fara sa cunosc rigorile familiilor regaliste am sarutat chiar si mana Anei. Ca si cum ar fi fost a bunicii mele. Apoi, am aflat ca nu se obisnuieste asa ceva. Am vorbit mai multe.Am retinut ca avem o tara mai frumoasa decat Elvetia si ca trebuie sa o iubim asa cum este ea. Sa avem incredere ca intr-o zi se va aranja pe drumul ei. Au stat la o masa alaturata si a comndat simplu: BRANZA CU SMANTANA SI MAMALIGUTA.
S-a ridicat apoi si la fel cum a venit (simplu) s-au urcat toti intr-o masina si au plecat spre Blea Lac. Cu EL la volan, cum altfel?
Asa vreau sa-l tin minte.

Neagu#theBest (4 comentarii)  •  7 decembrie 2017, 8:01

Bravo, mi-a placut articolul. Nu stiam faza cu evadarea aghiotantului cu avionul. Tare! Si faptul ca l-a prezentat Regelui. Ce furie si nervi or fi fost pe conducatorii comunisti de atunci si pe generalii si comisarii rusi aflati in Tara… :)))

Comentează