Cătălin Oprişan

Reînvie personaje de legendă ale sportului. Este un fel de arheolog care dezgroapă poveștile uitate ale arenelor

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Cătălin Oprişan
Da’ el de ce nu e plin de noroi?

Ceasurile arată 14:36 când se purcede la drum. 19 iulie 1900, proba de maraton a Jocurilor Olimpice de la Paris. Pe Sena sunt fix 41 de grade! Cei 14 curajoşi sunt cinci localnici, trei englezi, trei americani, doi suedezi şi […]

...

„Nita” – doamnă pe stradă, bărbat în echipă

La început, match-urile de football se dădeau sus, pe platoul de la „Artilerie”. Apoi, cu timpul, acolo, în Malaga lui 1920, locul fusese luat de Şcolile Saleziene, unde tinerii sărmani ori abandonaţi găseau alinare, dar obiceiul de a obosi mingea […]

...

„Cursa aceasta năprasnică”

Toată vara trebăluiseră ca să realizeze imposibilul: primul raliu românesc, pe distanţa Bucureşti-Giurgiu şi retur. De fondat se fondaseră pe 5 aprilie 1904, colo, la Otelul „Boulevard”: Automobil Club Român, a şasea instituţie de acest fel din lume.

27 de […]

...

Smaranda Brăescu a Poloniei a fost ucisă la Katyn

La 20 de ani, Janina iubea să cânte, să piloteze şi să „se dea cu paraşuta”. Cei care o cunoşteau spuneau că se pricepea de minune la toate trei, dar, după o perioadă de Conservator, renunţase la portativ.

Fata generalului […]

...

Două sticle de vin pe vârf, la 2.519m

Gustavo Schulze se trăgea din Orizaba, Veracruz, Mexic, acolo unde al său tată se iubise c-o localnică. Studiase la Munchen, parcase la Leipzig, cu doctorat la Institutul Geologic de aici. Se căţărase, de mic, pe munţi, asta făcea şi acum, […]

...

Birlic, Biciuşca şi Fantezist

Grigore Vasiliu, unul dintre cei mai mari actori români din toate timpurile, a iubit caii, hipodromul şi pariurile sportive. Aproape şapte ani a poposit pe "Băneasa", aducând cu el piese grele ale scenei noastre

Permalink to Birlic, Biciuşca şi Fantezist
sâmbătă, 23 septembrie 2017, 10:12

„Grigore – aşa l-a strigat dintotdeauna, pe numele mic, nu pe poreclă – uite, mă specialistule, ai văzut că echipajul pe care am pariat e pe primul loc?”. „Da, dar ăia de vin în urma sa sunt din cursa următoare!”. Cei doi râd. Râde şi tribuna. Tipul impozant e Sandu Giugaru. Pricăjitul e Birlic. Artişti Emeriţi ai Republicii Populare Romîne, actori imenşi. Nu-s pe scenă, nu-s în bătaia reflectoarelor, ci pe hipodrom, la Băneasa. Pariori sportivi.

Locu-i faimos. Plămădit de arhitectul Ioan Berindei, la 1908. În 1950, partea de galop a început să dispară. Se pregătea terenul Combinatului Poligrafic „Casa Scânteii”. Apoi, în 1960 a murit şi trapul. Apărea Pavilionul Expoziţional, „Romexpo” de mai târziu.

Grigore Vasiliu plecase din Fălticeni. Voia să se facă actor. Ai lui îi ziseseră că e o meserie ruşinoasă. Intrase la Drept, la Cernăuţi. Ca să proptească ban pe ban se băga, figurant, la piesele de teatru de la „Naţionalul” de acolo. Directorul Dragoş Protopopescu îi dăduse un rol de tâmpit, mic, în „Musca Spaniolă”. Fusese mai gâgă decât o cerea textul, spectatorii îl aplaudaseră pe el, nu pe cei care ţineau afişul. Apoi îl jucase, fenomenal, pe Birlic, porecla lui Costache Perjoiu, un funcţionar moldav. Aşa avea să fie cunoscut de atunci încolo.

Parior în vremea RPR
Ajunsese la Bucureşti. Geniu. 1953, „O scrisoare pierdută”, 1956, „Bădăranii”, la Veneţia. Atunci prinsese drag de cai, de pariuri. Primea 600 de lei pe ziua de filmare. Ca o comparaţie, un regizor bun scotea 720. Pe lună. Mergea pe hipodrom zilnic. Comuniştii nu vedeau cu ochi buni pariurile, dar băieţii se descurcau. Într-o zi, Birlic a alergat pe la toţi. S-a dus la marele Vraca, l-a prins pe Nicu Niculescu-Buzău, a trecut pe la armeanul Ion Şahighian, regizorul. „Am un pont uriaş, Biciuşca e numele calului, ne va face mari!”, a spus. A păcălit-o până şi pe Carmen Stănescu. Oamenii au scos toţi banii, au pariat, au aşteptat. Biciuşca a terminat printre ultimii. S-a mers acasă cu tramvaiul, la clasa a II-a…

Lumea bună era acolo. Birlic cel maiestuos din „D-ale Carnavalului”, Birlic cel nepieritor din „Două loturi”, Birlic cel blajin din „Titanic Vals” se îndrăgosteşte de cai. Cumpără unul, devine patron. Îl botează „Fantastic”, crede că va da lovitura. Dar bidiviul nu-l ascultă. Nici pe el, nici pe jocheu. După un an, maestrul vinde tot: cal, fân, grajd. Rămâne doar pe pariuri. În 1959 joacă în „Băieţii noştri”, o comedie lirică, cu temă sportivă. Trage „duble” alături de Fory Etterle, elevul regretatei Lucia Sturdza- Bulandra. În pauzele de filmare, pentru că Birlic vorbea numai despre cai şi cote, Etterle cere să-i fie schimbată rulota.

Un As la Oscar
Povestea nu mai ţine mult. Cu ani în urmă, buldozerele intraseră pe hipodrom. Trei arhitecţi şi un inginer lucrau, deja, la planurile „Pavilionului Expoziţiei Realizărilor Economiei Naţionale”. În 1960, hipodromul dispare definitiv.

Birlic, actorul despre care se spune că dacă engleza se vorbea la Bucureşti atunci el culegea cel puţin un Oscar, îi mai supravieţuieşte un deceniu. E văzut pe străzile urbei lui Bucur mergând grăbit. „Maestre, unde te duci?”. „Către Angela, să-i citesc ziarul!”. Angela Mateescu, prima sa soţie, murise de multă vreme. „Alerg către Bellu. Să-i lecturez şi ei anunţurile de mică publicitate şi rezultatele sportive, cum fac de obicei”…

* Surse: Adevărul, Jurnalul, Filmat în România

Comentarii (12)Adaugă comentariu

ovidiu_3003 (108 comentarii)  •  23 septembrie 2017, 15:28

Comunistii au fost oameni ...de treaba ...

Romulus65 (3 comentarii)  •  23 septembrie 2017, 16:18

Mare actor, transforma orice rol intr-o opera de arta!

Florentin Calancea (1 comentarii)  •  23 septembrie 2017, 16:29

Ca fiu al unuia din medicii veterinari ai hipodrmului, nascut in 1950, care a participat la cursele de trap și galop care aveau loc duminica, doresc sa precizez: - cursele de galop nu au încetat în 1950, anul nașterii mele, ci mult mai târziu, aproape de 1958; -la hipodrom erau case de pariuri unde se paria legal, deci băieții nu trebuiau" sa se descurce". - o perioada scurta, la cursele de trap s-au organizat întreceri în care chiar artiștii erau conducatori (driveri).

Leopardu (4 comentarii)  •  23 septembrie 2017, 18:57

Superb domnu Oprisan!

naica (7 comentarii)  •  23 septembrie 2017, 19:32

Frumos, Cataline! E bine ca ne reamintim de genii pe care... nu le putem uita !

stelu blues an (11 comentarii)  •  23 septembrie 2017, 20:08

mah ovidiu3330000333 ma intreb cat poti fi de ***?esti de o prostie colosala mah

Doru (34 comentarii)  •  24 septembrie 2017, 1:47

Saluti.Mersi.

urod (3 comentarii)  •  24 septembrie 2017, 2:58

Pe vremea aia se vorbea mai mult franceza....Luis de Funes...era cel putin la fel de bun actor ca si francezul. Este greu sa se mai nasca un asemenea actor.

olandezu (4 comentarii)  •  24 septembrie 2017, 7:48

imi place jurnalistul Catalin Oprisan,orice scrie,citesti cu drag si cu multa placere,jntotdeauna foarte documentat,BRAVO !

ovidiu_3003 (108 comentarii)  •  24 septembrie 2017, 8:25

...de ce ba prostule ?...nu se muncea fortat in comunism ?

ovidiu_3003 (108 comentarii)  •  24 septembrie 2017, 11:23

...comunistii daramau,construiau ...se aflau in treaba ...

catyo (1 comentarii)  •  24 septembrie 2017, 14:22

Ferice de cei ce au apucat sa-l vada pe viu pe Maestru pe scena! Eu ma numar printre ei.

Comentează