Cătălin Oprişan

Reînvie personaje de legendă ale sportului. Este un fel de arheolog care dezgroapă poveștile uitate ale arenelor

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Cătălin Oprişan
Da’ el de ce nu e plin de noroi?

Ceasurile arată 14:36 când se purcede la drum. 19 iulie 1900, proba de maraton a Jocurilor Olimpice de la Paris. Pe Sena sunt fix 41 de grade! Cei 14 curajoşi sunt cinci localnici, trei englezi, trei americani, doi suedezi şi […]

...

„Nita” – doamnă pe stradă, bărbat în echipă

La început, match-urile de football se dădeau sus, pe platoul de la „Artilerie”. Apoi, cu timpul, acolo, în Malaga lui 1920, locul fusese luat de Şcolile Saleziene, unde tinerii sărmani ori abandonaţi găseau alinare, dar obiceiul de a obosi mingea […]

...

„Cursa aceasta năprasnică”

Toată vara trebăluiseră ca să realizeze imposibilul: primul raliu românesc, pe distanţa Bucureşti-Giurgiu şi retur. De fondat se fondaseră pe 5 aprilie 1904, colo, la Otelul „Boulevard”: Automobil Club Român, a şasea instituţie de acest fel din lume.

27 de […]

...

Smaranda Brăescu a Poloniei a fost ucisă la Katyn

La 20 de ani, Janina iubea să cânte, să piloteze şi să „se dea cu paraşuta”. Cei care o cunoşteau spuneau că se pricepea de minune la toate trei, dar, după o perioadă de Conservator, renunţase la portativ.

Fata generalului […]

...

Două sticle de vin pe vârf, la 2.519m

Gustavo Schulze se trăgea din Orizaba, Veracruz, Mexic, acolo unde al său tată se iubise c-o localnică. Studiase la Munchen, parcase la Leipzig, cu doctorat la Institutul Geologic de aici. Se căţărase, de mic, pe munţi, asta făcea şi acum, […]

...

Maria şi primul accident auto

Cu 150 de ani în urmă, doamna Ward, om de ştiinţă remarcabil, se urcă într-un vehicul de cinci tone. Curbă în unghi drept, căzătură, deces

Permalink to Maria şi primul accident auto
sâmbătă, 29 iulie 2017, 10:13

„Hai, tuşică, hopa, sus, la drum!”, zice Charles, un tânăr ce abia deprinse a se bărbieri în răspăr, în timp ce surâde ştrengăreşte. Împrejurimile Castelului Birr, vechi de vreo 700 de ani, sunt pline de muşterii curioşi. Azi e proba cea mare, lumea-i strânsă ca la urs. Doi dintre copiii lui William Parsons – una dintre cele mai luminate minţi ale Irlandei – au pus la cale un vehicul acţionat de aburi, o maşinărie uriaşă, de aproape cinci tone. Mary Ward stă în faţă, soţul ei, colonelul Henry, e la volan.

În spate, Charles şi Richard Parsons, plus domnul Biggs, tutorele lor. Şi mai în spate, cazanul cu aburi. Imensul agregat se urneşte la drum. Lasă castelul pe mâna stângă, dă să intre în pădurice. Viraju-i strâns, aproape de unghi drept. Drăcovenia nu ascultă, Mary e azvârlită sub roţi. Sunt grele, de fier, trec peste trupu-i plăpând. E 31 august 1869 când primul accident rutier cu victime este înregistrat. Până ajunge medicul, doamna Ward îşi dete suflarea…

Să o luăm uşor.

Familii cu drag de carte
William Parsons, al 3-lea Conte de Rosse, este cel care a construit, acolo, la Birr, faimosul telescop „Leviathan”, unul uriaş, considerat cel mai bun din lume până pe la 1920. Mary King, verişoara sa, are vreo 20 de primăveri când prinde drag de astronomie. Toată ziua stă pe lângă maşinărie, o curăţă, o potriveşte, admiră stelele. Umblă cu un fel de lupă în buzunar, studiază insectele. Pune bucata de sticlă asupra lor, notează într-un caiet ceea ce vede. La rugămintea unui prieten, tatăl îi face rost de un microscop. Gata, lumea e a ei! Tipăreşte cărţi – 250 de exemplare, cifră uriaşă la acea vreme – care se vând precum pâinea caldă. Este aleasă membru corespondent al Societăţii Regale de Astronomie, privilegiu de care se mai bucură doar două femei din Anglia, una dintre ele fiind Regina Victoria… E perioada descoperirilor ştiinţifice, nu vrea să stea pe margine.

Pe 6 decembrie 1854 se ia cu Henry Ward, la reşedinţa acestuia din County Down, un superb domeniu. Au trei fii şi cinci fiice, dar asta n-o împiedică să continue să cerceteze. Sare de la „Schiţe făcute la microscop” la ample lucrări de astronomie, devine extrem de cunoscută la nici 40 de ani.

Creator de automobile la 15 ani
Charles are 15 ani. Richard e cu trei mai mare. Nepoţii ei. Vârste fragede, dar iubitori de tot felul de maşinării. Construiesc – da, aţi citit bine, un vehicul cu aburi! Nu-i de mirare, Sir Charles Algernon Parsons avea să fie inventatorul turbinei cu aburi. Din păcate, la vremea aceea, încă se fac experimente cu o astfel de propulsie. Da, trenurile funcţionează fără probleme cu aşa ceva, dar vehiculele nu pot avea, în spate, cazane imense. Sunt greoaie, merg încet, pericolul e la tot pasul. Drumurile-s proaste. În 1865 se stabilesc, prin lege, vitezele maxime admise: patru mile pe oră afară, două în interiorul oraşului.

Ultima zi de august 1869 este, în Parsontown, una de sărbătoare. S-a dus vestea că domnul şi doamna Ward, dimpreună cu onorabilii copii ai lui William Parsons se vor da cu vehiculul. Pare unul sigur, dar vine fatala curbă. Mary cade, cele cinci tone trec peste ea. Lumea aleargă. Pe jos, prin colb, mai trăieşte două minute. Câţiva băieţi aleargă, degrab’, spre castel. Doctorul John Corcoran ajunge repede, însă e prea târziu. Sângerează puternic, una dintre roţi i-a rupt, efectiv, gâtul. Mary Ward, născută King, prima victimă a unui accident rutier, decedează.

Dar lumea n-o păstrează în amintire doar aşa. La un secol şi jumătate de atunci, lucrările, schiţele precum şi faimosul ei microscop pot fi admirate în Castelul Ward, County Down, Irlanda…

* Sursa: independent.ie

Comentarii (8)Adaugă comentariu

serban (5 comentarii)  •  29 iulie 2017, 11:22

Excelenta documentare! Bravo!OPentru inteligenta nativa , esti prea modest!

Ramon (10 comentarii)  •  29 iulie 2017, 15:49

totuși GSP este un cotidian de sport, de informații, nu de povești romanțate. Poate faceți ceva să atrageți cititorii, să vadă ce se întâmplă în sportul românesc și mondial. Literatura lăsați-o pentru alte publicații.

Tibisor (77 comentarii)  •  29 iulie 2017, 16:40

Pt. Ramon ! Omule , cred ca te-ai ratacit ... pe de alta parte , stai linistit ca amicul nostru Oprisan are cititori destui si culmea ca e i-a atras cu stilul sau inconfundabil !

Pentu Roman (3 comentarii)  •  29 iulie 2017, 18:31

Ma scot din minte *** astia carora nu le cere nimeni parerea si totusi critica faptul ca nu e un articol de sport. Iti place citesti, daca nu *** in *** ***.

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

brazvan (30 comentarii)  •  29 iulie 2017, 21:51

interesant. poate renunți însă la clișeul cu bărbieritul, l-ai uz(it)at prea mult.

ovidiu_3003 (108 comentarii)  •  30 iulie 2017, 7:58

...smurdul a ajuns prea tarziu ...

Alex One (16 comentarii)  •  30 iulie 2017, 8:41

Frumos. Vad ca unii asteaptau un subiect de sport veritabil, despre viata adevarata de fotbalist,vreo betie,ceva cafteala, injuraturi. Asta e, ,fara Tamas ,Nicolici ,s.a. lumea pare asa de searbada !

punga68 (1 comentarii)  •  2 august 2017, 15:49

Mai Ramon,dupa comentariu bag seama ca esti om citit,tocmai de-aia esti dezamagitooooor,asa ca vezi-ti omule de literatura ta.Iar de la Ovidiu_3003,aveam alte asteptari...

Comentează