Cătălin Oprişan

Reînvie personaje de legendă ale sportului. Este un fel de arheolog care dezgroapă poveștile uitate ale arenelor

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Cătălin Oprişan
Mihai I şi jeep-ul „Banditului”

„«Bandito», mâine se anunţă vreme frumoasă, nu ne băgăm la o vânătoare mică de fazani?”. Generalul George Patton nu permite multora să i se adreseze cu acest apelativ, căpătat pe la 1916, în Mexic, dar Hobart Gay, şeful său de […]

...

38 de puncte Celsius

„Ţârrr!”. Soneria telefonului apucă să respire o singură dată. Apoi e sugrumată de mâna lui Grover. „Cine dracu’ e la ora asta?”, îşi descleştează dinţii. „Tim, lasă textele! Du-te la recepţie, vezi ce iei de acolo să-mi deschizi uşa, nu […]

...

Majestatea Sa, Cerul

„Mihai, trebuie să înţelegi că nu mai poţi zbura, eşti băiat mare de acum, pricepi. Dacă e vorba de ceva oficial, să zicem, dar aşa, de agrement, exclus! Ştiu că iubeşti avionul, însă statutul tău nu-ţi mai permite, da?”. Depeşa-i […]

...

Viaţa de după ultimul gong

Se simţea, aşa, precum o minge din burete, în care toţi dau şi ea, sărmana, tot încasează! „De unde naiba avea forţa asta, de unde găsise braţele aşa de lungi?”. Cu coada ochiului privea spre al său antrenor, Luis „Curaj” […]

...

Undeva, cândva

„Îmi privesc fotografiile vechi. Băieţaş, ce vrei de la mine? Şi pentru ce porţi chipul şi numele meu?” George Călinescu Anders Bengtsson era un puştiulică fiert pe fotbal când pătrunsese, întâia oară, în redacţia revistei suedeze „Offside”. Acolo, pe un […]

...

Cursa cu nebuni

Acum mai bine de un secol, șase echipaje decapotabile au plecat, iarna, din N.Y., pentru a ajunge în Paris. Trei s-au pierdut pe drum, dar după 169 de zile, americanii de pe "Thomas Flyer" au parcat sub Turn

Permalink to Cursa cu nebuni
sâmbătă, 7 ianuarie 2017, 10:41

Lumea-i multă, buluc. Domni, doamne, dăscălime, popime, moflujii. Cam 250.000 de suflete. Adică fiecare al 20-lea locuitor al New Yorkului a venit să vază, la start, nebunii. Ziarele au catalogat-o drept „Marea Cursă”. E 12 februarie 1908, în Times Square „bolizii” așteaptă în block starturi: șase mașini, patru națiuni și un ideal imposibil: se va pleca din N.Y., se va traversa SUA, apoi, pe gheață, prin Alaska, hop, peste strâmtoarea Bering ce e înghețată și funcționează precum un pod, până la Paris!

Ia să vedem, îi distingem? Germanii-s cu „Protos”, italienii vin cu „Brixia-Zust”, francezii au trei echipaje: „DeDion-Bouton”, „Moto Bloc” și „Sizaire-Naudin”, în timp ce americanii închid galeria: „Thomas Flyer”. Primarele întârzie, pistolul e programat să slobozească plecarea la 11, la 11 și 15 un slujbaș trage în aer și se pleacă la drum. Scurtă recapitulare: șase mașini decapotabile pleacă iarna să lege un țărm de altul, urmând a poposi la urșii polari acasă, pentru a trece, apoi, pe gheață o strâmtoare și a tăia panglica sub Turnul Eiffel în miezul verii europene, pe niște drumuri fie impracticabile, fie inexistente? Tare, nu?

Primul om care a traversat America
Să privim mai bine trupa americană. La volan e George Schuster. 35 de ani, meseriaș pe mașini. De vreo șase ani naște radiatoare tubulare, știe fiecare piesă pe întuneric. Domolește un „Thomas Flyer”, un model 35, patru cilindri și 60 CP, 4.000 de dolari în vremea aceea. E orgolios. „Cum naiba să rămână în istorie că primul om care a traversat SUA a fost un european?”, se întreabă și îi dă bice. Unde n-are drum, vorba lui Hannibal, îl construiește. E tras de cai, e remorcat de oameni, care se înhamă ca la carte. Suie calea ferată, coboară dealurile. Are patru roți de rezervă.

Un corespondent New York Times șade pe locurile din spate, face, live, cronica. Trimite „minuta” cu porumbei călători. Șoferii au ochelari asemenea aviatorilor, poartă blănuri uriașe. „Flyer”-ul ajunge, primul, la San Francisco: 41 de zile, opt ore și 15 minute durează călătoria întâiului echipaj care străpunge SUA. Se „urcă” spre Canada, fără opriri. Zăpada e cât Everestul. Unde să treci tu Beringul? Planurile se schimbă: cu vaporul cu aburi până în Japonia, apoi Vladivostok, spre Moscova.

60 de kilometri în patru zile
Tundra siberiană e extrem de „primitoare”. Mașinile se scufundă și câte un metru în nămol. În patru zile nu trec de 60 de kilometri „înghițiți”. În total! Schuster știe ce să-i facă și, de fiecare dată, o scoate la liman. La un moment dat, americanii sunt în față, germanii le respiră în ceafă. Se împotmolesc. Yankeii se dau jos, pun umărul și scot echipajul. Nemții extrag, rapid, din portbagaj un coniac, se lasă cu mulțumiri. Apoi, din nou, întrecere!

„Thomas Flyer” ajunge, primul, la Paris, pe 30 iulie 1908. Așa cred ei. Află că friții sunt acolo de patru zile. „Imposibil!”. Băieții lui Hans Koeppen, ofițer, furaseră din cașcaval: nu trecuseră prin Alaska și, uneori, suiseră mașina în tren. Sunt descalificați! George Schuster devine câștigător al cursei, după 169 de zile la volan și 16.700 de kilometri înghițiți. Din șase echipaje, doar trei termină cursa. Italienii ajung prin septembrie.

În 1965 apare filmul „Marea Cursă”, cu Jack Lemmon, Tony Curtis și Natalie Wood. E comedie, dar povestea de bază vine de la 1908.

În 1970, mașina campioană, restaurată în totalitate, e parcată în Reno, Nevada, la „National Automobile Museum”, de unde continuă să-ți spună incredibila poveste. Dimpreună cu trofeul de acum un secol și ceva.

Pe 12 octombrie 2010 George Schuster e primit în Automotive Hall of Fame…

Sursa: The Great Auto Race

Comentarii (4)Adaugă comentariu

haideusicfr (3 comentarii)  •  7 ianuarie 2017, 11:39

Fain . La inceput de secol.Si apoi au uitat de intrecereasportiva ,de omenie cu cognac si au pus mana de la mana si s-au omorat in Doua Razboaie Mondiale.

laur (4 comentarii)  •  8 ianuarie 2017, 4:51

Aduci ceva proaspăt de fiecare dată când ne povestești despre adevărații recordmani, campioni în sport. Ești bun, Domnule!

haideusicfr (4 comentarii)  •  8 ianuarie 2017, 11:17

Pai de la cursa asta a inceput razboiul, s-au suparat nemtalaii ca au fost descalificati...

dan (226 comentarii)  •  8 ianuarie 2017, 20:54

Ciudata e fiinta umana! la inceput se intrc cu masinile si se ajutaunii pe ceilalti, iar apoi da-i doua razboaie mondiale cu milioane de morti!