Cătălin Oprişan

Reînvie personaje de legendă ale sportului. Este un fel de arheolog care dezgroapă poveștile uitate ale arenelor

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Cătălin Oprişan
Da’ el de ce nu e plin de noroi?

Ceasurile arată 14:36 când se purcede la drum. 19 iulie 1900, proba de maraton a Jocurilor Olimpice de la Paris. Pe Sena sunt fix 41 de grade! Cei 14 curajoşi sunt cinci localnici, trei englezi, trei americani, doi suedezi şi […]

...

„Nita” – doamnă pe stradă, bărbat în echipă

La început, match-urile de football se dădeau sus, pe platoul de la „Artilerie”. Apoi, cu timpul, acolo, în Malaga lui 1920, locul fusese luat de Şcolile Saleziene, unde tinerii sărmani ori abandonaţi găseau alinare, dar obiceiul de a obosi mingea […]

...

„Cursa aceasta năprasnică”

Toată vara trebăluiseră ca să realizeze imposibilul: primul raliu românesc, pe distanţa Bucureşti-Giurgiu şi retur. De fondat se fondaseră pe 5 aprilie 1904, colo, la Otelul „Boulevard”: Automobil Club Român, a şasea instituţie de acest fel din lume.

27 de […]

...

Smaranda Brăescu a Poloniei a fost ucisă la Katyn

La 20 de ani, Janina iubea să cânte, să piloteze şi să „se dea cu paraşuta”. Cei care o cunoşteau spuneau că se pricepea de minune la toate trei, dar, după o perioadă de Conservator, renunţase la portativ.

Fata generalului […]

...

Două sticle de vin pe vârf, la 2.519m

Gustavo Schulze se trăgea din Orizaba, Veracruz, Mexic, acolo unde al său tată se iubise c-o localnică. Studiase la Munchen, parcase la Leipzig, cu doctorat la Institutul Geologic de aici. Se căţărase, de mic, pe munţi, asta făcea şi acum, […]

...

14 Septembrie 1896, rondul al doilea de la şosea

Cu 114 ani în urmă, în Bucureşti se năştea un velodrom de ultimă generaţie. Peste doar un deceniu avea să fie demontat, iar lemnele puse pe foc

“Domnilor velocipedişti, stimabililor, e cald, haideţi să-i dăm drumul, vă rog!” Primarele Costică […]

sâmbătă, 18 septembrie 2010, 4:03

Cu 114 ani în urmă, în Bucureşti se năştea un velodrom de ultimă generaţie. Peste doar un deceniu avea să fie demontat, iar lemnele puse pe foc

“Domnilor velocipedişti, stimabililor, e cald, haideţi să-i dăm drumul, vă rog!” Primarele Costică Robescu e năduşit, taie panglica pe grabă. Fanfara cîntă. 20 de porumbei sînt eliberaţi spre cer. Aplauze! Uite-l pe V.A Urechia, ajuns la 62 de ani! ”Nea Urechilă, onorabile, matale de ce-ai venit? Vrei să sucombezi pe arşiţa asta?” E luat peste picior de Vlahuţă. E în vrie, ”Vieaţa”, periodicul său, trage să moară, dar poa’ să nu răspundă prezent la asemenea eveniment? Alături e Barbu Ştefănescu Delavrancea, cu o copiliţă de nouă, poate 10 anişori, cu o pălărie mare, de paie. Cella, Cella Delavrancea…A, Macedonski, cum să-l uiţi pe Macedonski? Şa lîngă şa cu Cantilli, Costică. Peste o lună, pe velocipede, aveau să străbată distanţa Bucureşti – Braşov. Şi retur. Pe o ploaie torenţială.

Voluntarul lui Garibaldi

Maestru de ceremonii e Gigi Cazzavillan. Voluntar în armata lui Garibaldi, a ajuns, la ’877, la noi, drept ”corespondent de răsboiu”. În 1884, fonda ”Universul”, cel mai modern ziar vreme de 70 de ani. Unii trăgeau 5.000 de exemplare, el, 80.000. Unii n-aveau tipografie, el, ba. Unii apăreau la amiază, el, dimineaţa, pe răcoare. Apoi se gîndea la pistă oficială. Punea ban pe ban, vorbea cu cei de la ”Bianchi”, din Italia-mamă, şi…

Sîmbătă, 14 septembrie 1896. Rondul al doilea, bulevardul Kiseleff. Puţin după ora 16.30. Toată lumea bună s-a adunat la deschiderea ”Velodromului Român Victoria”. 333,3 metri lungime, şase lăţime, totul din lemn. 20 de lei la lojă, la boieri. 2 – 3 lei stalurile, un leu în ovalul din centru, pe iarbă, 50 de bani la ”galerie”. Într-o englezo-germano-franţuzo-moldovenească vorbeşte Alois Pucher, ciclistul adoptat. Posedă o bunică a bicicletei, în greutate de 42 de kilograme! Linişte! Nimeni nu rîde! Călare pe ea a ajuns la Paris în 11 zile. Iată-l şi pe Chiriacopol, din Galaţi, şi pe Matei, şi pe… Regele Carol n-a putut veni. Vizita lui Franz Josef bate la uşă, aşa că… Dar a răspuns, în scris, invitaţiunii, şi le-a urat succes concurenţilor. Care pot atinge şi 45 km /h pe linia dreaptă.

Velocipediştii 
Buluc.”La orele 3 p.m. velocipediştii din Capitală vor pleca din Grădina Cişmigiului, cu muzica în frunte”, aşa suna anunţul. S-a mers ca la nuntă, cu alai. Dăscălimea, popa, moflujii.  Tramcarele de la Sf. Gheorghe, ori de la Victoriei au luat muşterii gratis. A fost o zi plină, cu ciclişti germani, italieni, francezi.

Peste un an, se aprindea şi noctura. Peste alţi cîţiva, Gigi, patronul, se stingea. Văduva, Coana Tudoriţa, falită, vindea lemnul pentru foc. Din primul velodrom ca la carte se alegea scrumul.

Comentarii (30)Adaugă comentariu

Mircea (4 comentarii)  •  18 septembrie 2010, 17:00

Multumesc frumos Cataline.

Bibi (213 comentarii)  •  18 septembrie 2010, 18:16

Catalin, multumesc !

Istoria ne dovedeste ca nu invatam nimic din istorie…

Cristi (1 comentarii)  •  18 septembrie 2010, 18:57

multumesc

Dragos B (1 comentarii)  •  18 septembrie 2010, 19:04

http://www.portocalamecanica.ro/paine-%C8%99i-circul-foamei-la-velodrom.html

🙁

toni (1 comentarii)  •  19 septembrie 2010, 0:20

scurt si la obiect!
frumos monser…

DD (41 comentarii)  •  19 septembrie 2010, 0:35

Bravo mai Cataline ! Sunt impresionat ! Cinste tie ! Frumos articol ! Bravo bai baiatule !

Ca de obicei, pot spune ! Dar parca de data asta, te-ai intrecut pe tine ! FELICITARI ! ! !

durden (109 comentarii)  •  19 septembrie 2010, 1:15

superb ca de obicei.felicitari!sper sa nu te schimbi!

Dany (3 comentarii)  •  19 septembrie 2010, 1:46

Bravo Cătăline pentru articolul ce arata ca in România au existat și alte sporturi decât Fotbalul.

P.S.
Te-ai gândit sa scrii o carte cu toate articolele astea? Daca da rogute sa te grăbești pentru ca abia aștept sa-ti cumpăr si a doua capodopera după cea cu Steaua.

cori (4 comentarii)  •  19 septembrie 2010, 5:54

frumos articol!

biju (42 comentarii)  •  19 septembrie 2010, 7:49

…pana si caragiale, ar fi invidios pe tine pt articolul asta !

deni (3 comentarii)  •  19 septembrie 2010, 10:57

impresionant!!

dan (226 comentarii)  •  19 septembrie 2010, 11:01

Adevarat document articolul asta!Alte timpuri alti oameni. Va asteptam cu altele. Multumesc!

Cosmin (1 comentarii)  •  19 septembrie 2010, 11:28

Excelent Catalin! Enumerarea personalitatilor care au fost/puteau fi prezente la inaugurarea din 1896 vine excelent sa contrasteze cu nulitatile care inconjoara astazi orice eveniment din domeniu (nu ca s-ar mai inaugura ceva azi in sport), de la Mitica, Sandu si terminand cu ministrii si parlamentarii.

Cand ai un conducator strain, altfel se intampla lucrurile. Glorie Dinastiei.

criticul (47 comentarii)  •  19 septembrie 2010, 12:49

Bravo Cataline pentru acest articol,scrie si despre alte sporturi si mai ales,evita sa scrii despre,,maimutoii’din fotbalul romanesc.Scrie despre minunatele fete din gimnastica,canotaj,depre fetele si baietii de la scrima, handbal,judo,atletism si alte sporturi care ne-au dus faima peste hotare.Doar asa ne vom recapata mandria de a fi romani,cel putin in sport si de a explica generatiilor prezente de unde-si trageau ,,seva’ performantele generatiilor trecute in aceste sporturi. Poate asa vor intelege si ei ca sportivi ca mai importante decat masinile,banii,pitipoancele sunt mai importante performantele,ca d-aia sunt sportivi de performanta,la urma urmei!

cirp77 (8 comentarii)  •  19 septembrie 2010, 14:18

MULTUMIM

Ramon (3 comentarii)  •  19 septembrie 2010, 14:38

in 1896 nu exista fotbal in tara noastra, nici handbal, nici volei, nici multe altele. O bicicleta costa mult in ziua de azi pentru un amarat platit cu salariul minim, iar copilul celui care ia cativa banuti nu are nici unde nici chef sa se urce pe o bicicleta. Vremurile se schimba, iar fata de tarile vest europene unde femeile se duc la servici cu bicicleta, incarcata si cu doi plozi, noi preferam masina si salariile de mizerie. Raman amintiri, in presa sau in creierul nostru, al celor trecuti de 40 de ani.

Cosmin-SM (5 comentarii)  •  19 septembrie 2010, 17:49

chapeau…

leo (1 comentarii)  •  19 septembrie 2010, 20:34

Superb articol….poate mai scrii despre ciclism ..si poate reusim sa-i convingem pe ai nostri sa constriasca un velodrom!
mama ! ce ar fi?

Shogun (3 comentarii)  •  19 septembrie 2010, 22:47

Ar fi interesant ca articolele de acest gen sa fie insotite si de fotografii, bineinteles in cazul in care exista

ninjutssu (2 comentarii)  •  20 septembrie 2010, 0:16

@ Catalin,
Multumesc maestre, daca n-ai fi scris acest articol, cred ca nu as fi aflat niciodata cine a fost Luigi Cazzavillan, cu exceptia faptului ca o strada din imediata apropiere a Cismigiului ii poarta numele.
La mai multe asemenea articole.

Vlad (1 comentarii)  •  20 septembrie 2010, 8:15

Minunat, relaxant, reconfortant…

RedCard (1 comentarii)  •  20 septembrie 2010, 12:40

Bun articol.
Ar fi minunat dac-ar si avea cine sa invete…!

Doru11 (2 comentarii)  •  20 septembrie 2010, 13:08

Bravo !

simex (1 comentarii)  •  20 septembrie 2010, 13:19

Frumos articolul, interesant si ce e mai important ca putem vedea si altfel de comentarii, care nu au nimic comun cu injuraturile de la articolele despre fotbal.O dovada ca putem vorbi aceeasi limba

dadi (1 comentarii)  •  20 septembrie 2010, 18:43

Bravo, Catalin! Ma bucur pentru tine si pentru numarul impresionant de comentarii extrem de favorabile tie, lucru foarte rar astazi… Propunerea cu volumul care sa stringa mai multe dintre articolele scrise de tine nu-i nici ea rea. Merita sa te gindesti serios la ea!

zeusdinolimp (1 comentarii)  •  20 septembrie 2010, 19:16

Frumos articol.

florin (5 comentarii)  •  20 septembrie 2010, 23:45

Istoria… istorie, este cu adevarat sensibila pentru suflet, fie ca e vorba de bataliile din nenorocitele de razboaie, fie ca se refera la confruntarile din arenele sportive.
Dureroasa insa, este „istoria” contemporana, pe care o traim si o simtim pe propria piele. Poate ca acel velodrom, de la Sosea, merita sa traiasca mai mult de 10 ani, dar in mod sigur nu ar fi rezistat pina azi. In schimb, mult mai aproape de noi se afla un altul, cel din Parcul Sportiv „Dinamo”, care prin anii ’50 – ’60 umplea saptamina de saptamina tribunele. Ce s-a ales de el, ca de vreun concurs de ciclism pe pista nu am mai auzit!?!

florin78 (1 comentarii)  •  21 septembrie 2010, 2:48

Salut Catalin. Imi place mai tot timpul sa te citesc si sa te urmaresc intotdeauna gasesti subiecte interesante. Iti propun unul foarte interesant despre o persoana George Michael Steinbrenner III, este vorba despre proprietarul echipei de baseball Yankees care a decedat pe 13 iulie anul acesta si care a fost proprietar al acestei echipe timp de 37 de ani. Astazi 20 septembrie a avut loc o ceremonie emotionanta prin care a fost prezentat un monument la stadionul lui Yankees la aceasta ceremonie s-a comemorat marea personalitate a celui care a fost THE BOSS un om care a influentat cu totul deosebit sportul american si a transformat o echipa de baseball in cel mai cunoscut brand sportiv de pe planeta. Un exemplu pentru cum ar trebuii sa fie oamenii care conduc societati sportive chiar daca era cunoscut ca obisnuia sa se implice chiar si in deciziile din teren si era uneori manios 🙂 si mai concedia managerii sai si apoi uneori ii mai reangaja. Poate gasesti pe youtube ceremonia si poti sa prezinti in emisiunea ta ceva din acele imagini si bineinteles pe wikipedia material pentru a te informa despre cel mai mare patron de echipa din sportul american.

johnny (68 comentarii)  •  21 septembrie 2010, 11:33

Mii de multimiri pentru ceea ce faci cel putin pentru mine prin scrierea acestor articole !

Numai bine !

Andrei (1 comentarii)  •  1 ianuarie 2011, 19:30

1 Leo sa te auda Dumnezeu
2 Mai sunt si acum competitii pe velodrom, campionat nationar chiar …
3 Multe felicitari pentru articol si toate urarile de bine 😉

Comentează