Negaţionism

Barcelona a devenit o ţintă uşoară pentru cei care descoperă importanţa libertăţii de expresie.

A devenit atît de uşor să scrii despre Barcelona. Un declin anunţat sau măcar sugerat face din orice mut o voce critică. Uşile se deschid larg pentru detractori. Capodopera anterioară se dovedeşte un fals. Barcelona e o echipă de bătut în teren şi pe pagina de net. În mare, povestea declinului şi renaşterea contestaţiei se sprijină pe cîteva observaţii smulse fără efort din suita de trei meciuri negre cu Bayern, Chelsea şi Real.

Barcelona a încetinit viteza de combinaţie şi, în consecinţă, faimosul ei joc de posesie a început să semene cu o manie de colecţionar. Altă observaţie spune că, în aer, Barcelona e la pămînt. Rata de erori a crescut pînă spre media uzuală a fotbalului englez. Lipsa de variante B a făcut din suprema B prizoniera propriului sistem de joc. Aşa a ajuns Barcelona în situaţia psihică bizară în care echipa nu mai dispune de propriul sistem de joc. E invers: echipa e folosită de propriul sistem de joc. Dar e, oare, celebrul sistem lăsat moştenire de Cruyff lui Guardiola o maşinărie raţională? Se poate juca fotbal ultraofensiv fără vîrf? Sau sistemele radicale îşi trag echipele spre utopie?

Toate aceste întrebări abia crîcneau pînă acum o lună-două. Între timp, dubiile au făcut pasul spre acuzaţii. De unde atîta curaj polemic? E mai simplu decît s-ar putea crede. Plecarea lui Guardiola a dat semnalul. E ca la revoluţie. Mulţi descoperă importanţa libertăţii de expresie după. Cu o observaţie: declinul face parte din măreţia unei capodopere. Contestaţia e uşoară, analiza e cu totul altceva. Pînă la urmă, chiar dacă Barcelona va coborî treptele şi se va reîntoarce la fotbalul uman, cineva trebuie să spargă cifrul şi să explice ce e cu adevărat de neînţeles. Cum anume a putut o echipă la anul 2000 şi ceva să facă din fotbal un joc complet nou, un joc în care adversarul, oricare ar fi adversarul, e exclus paşnic din joc?

Aici e absurditatea aparentă şi fundamentală a formulei Barcelona: în ideea puerilă după care dacă joci numai tu, celălalt nu mai joacă. Din momentul în care această iluzie de maidan a devenit realitate, Barcelona a rupt direcţia fotbalului şi a intrat în istorie, alături de alte fenomene neexplicate. Tocmai aici e miza pentru comentatori: cum poate fi descifrată această formulă aberantă care a făcut o echipă extraordinară şi a pus în cauză tot ce ştiam despre fotbal. Chestiunea depăşeşte cu mult Liga Campionilor. De acord, problema e de competenţa antrenorilor superiori şi, în genere, a celor ce au jucat fotbal cu capul şi l-au păstrat după retragere. Însă comentatorii de fiecare zi sînt datori să respecte zonele la care nu au acces. Altfel, dau în negaţionism.

21 comments ↓

Pagini: [2] 1 » Afiseaza toate comentariile

# 21 alex on 06.05.12 at 11:30 am

Barcelona e la fel de buna ca si acum 1-2-3 ani. Nu uita ca in 2010 au fost eliminati de Inter tot prin antijoc. Ce a urmat? Au lut campionatul Spaniei si anul urmator in 2011, au umilit pe Man U. in finala sacunzand mingea. Asa va fi si la anul. In plus la faza in care Chelsea a egalat pe contraatac, un jucator englez a oprit mingea cu mana in propriul sau careu . Era minutul 90. Trebuia penalty pentru Barca si nu s-ar mai fi ratat. Ar fi fost 3-1. Dar nimeni nu aminteste acest episod.

# 20 nudetruth on 05.05.12 at 7:03 pm

Pentru cine gandeste european, Barcelona e o glorie a fotbalului spaniol. Pe merit. Pentru cine gandeste romaneste, Barcelona e doar un hobby al unor patroni care se compara cu ea din vorbe, in presa, ca sa para ca sunt si ei buni la ceva… Romania nu are nevoie de o Barcelona romaneasca. Steaua romaneasca de la 1986 a batut Barcelona pe bune si a luat Cupa Campionilor. Steaua romaneasca de azi, doar mimeaza ca ar face si ea tiki-taka, ca Barcelona, daca altceva mai bun nu mai poate in Europa… Acum, ca mitul tiki-taka a fost spulberat, Steaua poate sa faca altceva. Ce bine ar fi daca ar face altceva si cu alti patroni! :D

# 19 adrian_prioteasa on 05.05.12 at 6:09 pm

Vreau sa inteleg : care meci negru cu Bayer? Sau care Bayer? Ala in care a invins Leverkusen -ul cu 7-1? Cel din finala Cupei Audi in toamna, cand Barca a batut Munchenul cu 2-0? Chiar atata amatorism in spatele ’spectaculosului” articol? Ma ajuta cineva? Ca autorul e prea prins cu dezbaterile ‘europene”

# 18 silviu grig on 05.05.12 at 4:59 pm

Pe langa cele scrise de domnia-ta,pot sa adaug ca Barcelona lui Pep a propus :hai sa ne jucam!intr-o epoca in care fotbalul mai ales cel propus de Mou seamana cu o batalie,cu soldati incruntati,cu razboi psihologic inainte si chiar dupa meci.Nu toti suntem pregatiti sa admiram un spectacol.Unii suntem atat de fanatizati ca numai echipa noastra favorita conteaza,orice ne propune ea.Din fericire au fost multe echipe si antrenori care au recunoscut suprematia fotbalului-spectacol chiar daca au spus cinstit ca vor face orice sa invinga si uneori au reusit.Barcelona nu a afirmat niciodata ce e extraterestra sau mai stiu eu cum.Ba dimpotriva mi s-a parut normal de modesta,in general,dar se pare ca pe cei ce prefera declaratiile razboinice i-a infuriat si mai mult.De fapt tonul criticilor Barcelonei asa poate fi caracterizat,furios.Eu sper sa mai vad fotbal-spectacol cu zambetul pe buze.E totusi un joc.

# 17 akkiller on 05.05.12 at 3:36 pm

ba da ce de multi specialisti in ale fodbalului barca face antijoc pe dracu barca e fenomenala singurul lucru care ia lipsit barcelonei a fost un atacant pur singe villa sa rupt la inceputul sezonului iar alexis nu e chear cea ce trebuie cum nici pedro nu e daca messi nu rata cu celsea acum nici nu scriiai acest articol vreau un atacant la barcelona gen etoo sau ronaldo fenomenul

# 16 Van Basten on 04.05.12 at 6:04 pm

Mult laudata tiki-taka (de catre iubitorii de circ si umilirea adversarului) s-a dovedit a fi carat de minge pina cand Messi face 2-3 driblinguri si apoi da o pasa geniala. Mai mult de o treime din cifrele Barcelonei i se datoreaza lui Messi - goluri, pase de gol finalizate (ca altfel ar fi mult mai multe), actiuni, etc. Atunci cand Messi n-a mai putut fizic sau psihic s-a ales praful de tiki-taka.

Tiki-taka este anti-joc pur (chiar daca spectaculos): cel mai important e sa nu lasi adversarul sa joace, ca oricum face Messi ceva. Tiki-taka e, in ciuda opiniei multor bagatori de seama, un fotbal mai sarac tehnico-tactic (de exemplu lipsa jocului aerian, o componenta de spectacol a fotbalului, si implicit lipsa centrarii, ca procedeu tehnic de baza in jocul de fotbal). Iubitorii de tiki-taka se umfla in pene ca echipele cu care joaca Barcelona fac “autobaza”, fara sa realizeze ca un atac prelungit prea mult de dragul posesiei nu face decit sa dea timp adversarului sa se aseze pe pozitii defensive. Cand nu dai drumul la minge nu te poti plange ca adversarul nu-ti da spatii.

Nu o sa vezi niciodata “autobaza” la un meci Milan-Manchester, sau Chelsea-Real, sau Bayern-Ajax, ci numai la meciurile Barcelonei. Prin urmare problema “autobazei” e la Barcelona, nu la restul echipelor de top. Daca Barcelona vrea sa joace asa, cu posesie 70% si 800-900 pase pe meci (media CL e 400)
sa-i fie de bine, dar nu pot fi acuzate celelalte echipe de antijoc. Anti-joc inseamna sa dai de doua ori mai multe pase si sa ai acelasi numar de suturi pe poarta ca adversarul, cum s-a intimplat de atitea ori la meciurile Barcelonei din CL. Ca Messi face faze super-tehnice din care ies goluri spectaculoase este adevarat, dar pina atunci 10-15 min nu vezi decat carat de minge si floricele de maidan. Pentru multi care confunda fotbalul cu magarusul asta e de ajuns. Sa le fie de bine.

# 15 yaruk on 04.05.12 at 10:58 am

Pai tu in acest articol ai scris despre lapte ca-i …alb !
Truisme de doi lei! Barcelona are multe secrete pentru tine …

# 14 splendini on 04.05.12 at 5:24 am

Un articol excelent pt ca aduce ceva nou, si anume observatia ca e greu de gasit o echipa mare care a jucat cu Barcelona anii astia si care n-a jucat, constrinsa ce-i drept, ca o echipa mica.
Buna si punerea la punct a celor bucurosi de caderea inevitabila a celor care au reusit.

# 13 motanul incaltat on 04.05.12 at 3:57 am

Ce este de neinteles??? Barcelona joacaa atit de frumos incit pare ireal….Cind eram mic si jucam fotbal se intimpla sa existe o echipa care raminea 2-3-4 meciuri la joc. Barcelona a dus aceasta idee la cel mai inalt rang.Daca cineva a eliminat-o nu inseamna ca a fost mai buna sau mai superioara ,doar a avut noroc practicind un antijoc.Daca cineva crede ca asta e fotbal 1-9-1 pur si simplu se inseala amarnic…Nu uitati cind Milanul lui Savicevici cistiga in fata Barcelonei lui Stoicovici ,n-a facut-o de maniera lui Cheslea ,ci a jucat fotbal…….Chiar si Abramovici stie asta,chiar daca e in finala—dar a declarat ca vrea o Barcelona imbracata in albastru.Asta spune tot:si el o recunoase pe Barcelona multttt superioara.

# 12 cata on 03.05.12 at 10:02 pm

Exact. Asa cum Barcelona a pierdut cu Real si a ratat calificarea cu Chelsea, exact cu acelasi joc dar putin mai multa sansa ar fi putut castiga si atunci ar fi fost osanale..asa toti vad semnele oboselii samd…Nu vad ca Messi a dat in toate barele …Ca au fost 8 ocazii la poarta lui Cech si ca nu te poti intalni mereu cu o rata de ratare de 75% la Barcelona…

# 11 gilos on 03.05.12 at 5:20 pm

Care meci cu Bayern ? Maestre, ori esti prea subtil pt noi, ori ai cam luat-o prin porumb…

# 10 emg on 03.05.12 at 1:57 pm

inca o data, excelent scris! sunt putini cei care vad si padurea, nu doar copacii.

# 9 Alex on 03.05.12 at 12:47 pm

Doamne ce amator…

# 8 TheDog on 03.05.12 at 12:24 pm

@Nicolae Petre Mihai: nu mai pomeni de Hendry ca poate autorul articolului asta crede ca e un posibil transfer al Realului

# 7 Nicolae Petre Mihai on 03.05.12 at 12:04 pm

Pardon, de meciul Barcelonei cu Bayern Munchen. Nici nu pot sa scriu aceste nume alaturat pentru ca nu au jucat de curand.

# 6 Nicolae Petre Mihai on 03.05.12 at 12:03 pm

Am crezut ca am avut un lapsus mai lung si uitasem de meciul Barcelonei cu Real Madrid. De fapt, se pare ca avem jurnalisti care in afara de Liga 1 si meciul infinit dintre Barcelona-Real Madrid nu prea mai stiu sa scrie si altceva.
Sper exemplu, stie vreun jurnalist cine e Stephen Hendry? Nu, nu a jucat la nici una din echipele de mai sus si nici nu e urmarit de Becali pe youtube. Va scrie macar unul dintre ei despre retragerea lui? Intrebare retorica pentru ca raspunsul e clar ca e nu. In schimb aberam in voie despre meciuri inexistente ca oricum cititorii nu se prind ca sunt tampiti. In marea lor majoritate, sunt, dar iata ca se mai nimereste si unul normal la cap care nu inghite toate porcariile care i se servesc pe post de capodopere.

# 5 TheDog on 03.05.12 at 11:21 am

In visele tale probabil a jucat Barca cu Bayern.
O dezamagire pt tine (inca una): cristiana o sa piarda titlul de golgeter. Te las pe tine sa spui cine o sa-l castige..

# 4 X on 03.05.12 at 11:16 am

Un articol pertinent,la obiect.

# 3 Gabriel Bratu on 03.05.12 at 11:01 am

Exista cuvantul “negaţionism” ? In engleza da, exista “negationism”, dar in limba romana… nu cred ! Ati vrut sa spuneti “negativism” ?

“suita de trei meciuri negre cu Bayern, Chelsea şi Real.” Cand a jucat Barcelona cu Bayern ?

# 2 George on 03.05.12 at 10:59 am

Corect! Si aplicabil in toate domeniile!

Pagini: [2] 1 » Afiseaza toate comentariile

Leave a Comment

Reguli :
1. Tratati persoanele care scriu pe acest blog cu respect, nu folositi un limbaj necivilizat sau cuvinte care sa aduca o vatamare morala celorlalte persoane care posteaza mesaje.
        a. In comentariile dumneavoastra va rugam sa va referiti doar la articolul/editorialul in cauza si sa nu atacati autorul.
        b. Nu folositi un limbaj explicit sexual, vulgar sau care sa jigneasca.
        c. Fara comentarii discriminatorii cu tenta xenofoba, antisemita sau rasista.
2. Nu publicati sau solicitati in comentariile dumneavostra adrese de web, produse sau servicii.
3. Nu transformati acest blog intr-un "chat".
4. Pentru protectia dumneavostra nu folositi in comentarii informatii personale, adrese de email, numere de telefon sau URL.
5. In comentarii nu puteti folosi decit urmatoarele coduri HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <code> <em> <i> <strike> <strong>
6. Daca aveti vreo plangere in ceea ce priveste administrarea acestui blog puteti trimite un mesaj la adresa de mail: contact@gsp.ro.
7. Comentariile care intra in contradictie cu regulile de mai sus vor fi sterse fara a se afisa vreun motiv.
8. Daca veti continua sa sfidati aceste reguli nu veti mai putea sa postati mesaje.

Comentand pe acest blog, sunteti de acord cu regulile precizate, le intelegeti si va dati acordul ca le veti respecta. Va multumim.