Jos ochelarii de cal!

Arbitrii se confruntă cu două feluri de teamă. La arbitrii români, e teama de critici, de polemicile post-meci. Pe cînd englezii se tem să nu ucidă jocul. Sînt mult mai puţin rigizi cînd vine vorba de cartonaşe. Uneori, sînt din cale-afară de relaxaţi. Gafa lui Graham Poll, de la Mondialul din Germania, nu ţine de întîmplare. Reprezintă, mai degrabă, punctul extrem al toleranţei cultivate în Premier League. Abia la al treilea galben, Poll a arătat şi roşu, la Croaţia - Australia. A urmat o reacţie de lord. Poll şi-a făcut imediat mea culpa, s-a retras din activitatea internaţională, dar a continuat să arbitreze în Premier League, acolo unde fotbalul stă mai presus de litera regulamentului.

În extrema cealaltă, arbitrii români pun regulamentul înaintea a orice, inclusiv a fotbalului. Încă n-au depăşit viziunea îngustă a controlorilor de bilete, scrupuloşi la datorie. Gata să oprească trenul din cauza vreunui domn Goe. E drept, nu mai sînt nici “naşii” de pe vremuri. Dar mai au de muncă pînă să arate ca lorzii calmi din Premier League.

Fotbalul nostru se schimbă, încearcă să intre în ritmul celui european. Ar fi timpul ca arbitrii să-şi dea jos ochelarii de cal cu care lecturează intens regulamentul şi să observe că în jurul lor se joacă fotbal. Da, fotbal. Fiecare fluier în plus înseamnă fragmentare şi nervi. Misiunea lor nu e să ciopîrţească meciul, ci să-l armonizeze. Iar valoarea unui arbitru nu se calculează în număr de cartonaşe, ci în ştiinţa de se face invizibil, de a deveni una cu jocul. Englezii dau, în medie, 3,14 cartonaşe galbene pe meci şi 0,14 cartonaşe roşii. E una dintre explicaţiile faptului că au un campionat spectaculos. Nici unul dintre arbitrii români de top nu se apropie măcar de această medie. Colţescu se poate mîndri, de exemplu, cu 0,67 cartonaşe roşii pe meci, în sezonul trecut. A fost “durul” Ligii 1. Dar nu de “duri” duce lipsă fotbalul românesc. Ci de capete limpezi, în stare să înţeleagă, nu doar să memoreze regulile jocului.

Dacă şi numai dacă-şi vor înfrînge teama de critici, vor putea lupta şi cu cea mai persistentă teamă a arbitrilor: teama de echipele mari.

23 comments ↓

Pagini: [2] 1 » Afiseaza toate comentariile

# 23 gil on 20.10.08 at 9:54 pm

ai dreptate ,dar an anglia, nu cred ca toti conducatorii de cluburi,cand pierd echipele lor dau vina pe arbitrii,iar comentatorii nu dau note arbitrilor dupa 20 de reluari

# 22 Radu B. on 29.09.08 at 4:30 pm

Articolul este tendenţios. Chiar dacă există o umbră de adevăr, nu se compară jocul din Premier League cu cel de aici: chiar dacă este mult mai “bărbătesc” acolo, la noi nu există noţiunea de fair play. Poate d-aia există media de 0,67 cartonaşe roşii pe meci a d-lui Colţescu.

Un bun simţ jurnalistic elementar ar fi făcut comparaţia între media cartonaşelor primite de echipele româneşti în cupele europene (eventual luîndu-se în calcul numai mult lăudaţii arbitri englezi) cu cea din campionatul intern.

# 21 arbitrul on 27.09.08 at 2:18 pm

domnule blogger, cred ca este o chestiune delicata sa analizati dumneavoastra prestatia arbitrilor cand la fiecare joc comentat de dumneavoastra observam neconcordante intre ce anume dicteaza arbitrul si ceea ce spuneti dumneavoastra sau intre ceea ce se intampla pe teren iar dumenavoastra comentati.
arbitrajul romanesc este criticat de catre dumenavoastra, deci teama de critici o creati chiar in aceste momente facand o analiza a lui.
haideti sa lasam persoanele abilitate sa faca acest lucru si dumneavoastra sa va vedeti de comentarii, jurnalistii de jos, iar constantin de arbitraje

# 20 adi on 27.09.08 at 1:22 pm

mai omule,ai comentat aseara meciul cfr-steaua.am fost pe stadion,dar abia azi am urmarit imagini de la meci.cum poti sa fi atat de nesimtit ?nu ti-e rusine? ,tie si colegilor tai?am crezut ca esti cel mai bun ,dar m-am inselat,niciodata nu o sa fi obiectiv.probabil trebuia sa joace dinamo ,dar dinamo n-a jucat si nu va juca niciodata , ….. in europa ,hai cfr!

# 19 Vali, Braila on 27.09.08 at 1:20 pm

Aveti si nu aveti dreptate d-le Gradinescu. Aveti dreptate cand spuneti cand arbitrii nostri ar trebui sa fie mai invizibili in joc, si nu aveti dreptate cand spuneti ca arbitrii se tem de echipele mari. Nu se tem de echipe ci de patronii lor. Banuiesc ca in Anglia nu ies patronii dupa fiecare meci sa spuna ca “m-au furat arbitrii, ca au fost platiti sa ma fure”, etc ,etc. La noi se creeaza o presiune continua pe arbitri, iar orice greseala a lor este vazuta ca un act de rea-vointa nu ca o simpla eroare. Fotbalul de la noi este mai mult un spectacol grotesc si un circ mediatic decat pura intrecere sportiva. Oricum poate cu timpul se vor mai cizela si fotbalul nostru implicit cei care il practica, conduc, arbitreaza. Forza Steaua!!!

# 18 vyo on 27.09.08 at 12:42 pm

asa este domnule Gradinescu ..sunteti cel mai bun comentator de pe la noi

# 17 pete on 27.09.08 at 11:57 am

sa inteleg ca regulmentul este doar “piece of garbage”, cum spun englezii ?

# 16 dis on 27.09.08 at 11:52 am

Si totusi prostia, ura, violenta … trebuie sanctionata… rosu clar la Cadu in min. 30 la … 1-0 pentru Steaua… VICIERE DE REZULTAT!!!

# 15 2449 on 27.09.08 at 11:25 am

excelent

# 14 cristi galati on 27.09.08 at 10:34 am

FELICITARI DOMNULE GRADINESCU PNTR ACEST ARTICOL ,CHIAR ASA ESTE CAMPIONATUL NOSTRU ESTE STRICAT IN PROPOTRIE DE PESTE 50% DE ARBITRII IN SF A SPUS SI CINEVA ADEVARUL .MONOTORIZATI ACEST FAPT POATE FRF SAU LPF SE VOR IMPLICA MAI MULT IN ARBITRAJ SA NU MAI AJUNGA ARBITRII NUMAI CU PILE COPII ARBITRILOR NEPOTI ,ETC

# 13 telrad on 27.09.08 at 10:23 am

Aveti dreptate numai partial! Nu uitati ca majoritatea echipelor noastre nu joaca fotbal… Singura lor preocupare este de a impiedica adversarul sa joace, indiferent de metode…( Vezi nationala sau pe Steaua cu CFR Cluj) , asta este tactica noastra specifica… Plus ca arbitrii scot cartonasele mai mult pentri fleacuri (vociferari, etc) si le e frica sa scoata cand intradevar s-ar impune…( faulturi dure, henturi, intentii de a accidenta adversarul, etc)

# 12 Furia Ros-Albastra on 27.09.08 at 10:22 am

Emile, sa sti ca nu ma intereseaza porcariile pe care le scri, vreau doar sa iti spun ca esti praf! La Cfr-Steaua, eu cred ca ai vazut alt meci, comentariul tau a fost praf frate…cine te plateste sa zici atatea prostii? Nu o sa ii calci nici pe urmele lasate pe pamant de Cristi Topescu, esti praf nene, apucate de altceva. Cu un oarecare respect…

# 11 dani on 27.09.08 at 10:10 am

din prisma asta ati spus aseara ca gestul incalificabil al lui cadu era de galben? ce legatura avea cu fotbalul spectacol acel incident.
ps: nu v-ar strica niste ochelari nici dumneavoastra ca sa nu mai urlati disperat “heeent” atunci cand mingea il loveste pe un jucator in calcai.

# 10 hcv on 27.09.08 at 9:14 am

D-le Gradinescu sunteti jalnic in postura de comentator sportiv. Va credeti atotstiutor si deveniti direct analistul sportiv al meciului pe care ar trebui doar sa il trasmiteti telespectorilor. Trebuie sa fie o diferenta intre comentator si analistul sportiv. Incercati sa fiti impartial, sa expuneti meciul fara sa il incarcati cu propriile idei, care de multe ori sunt partinitoare. Chiar credeti ca nu mai este nimeni ca dvs? Poate va credeti cel mai bun, dar deveniti arogant si nu va sta bine.
Aseara a fost un meci placut privirii, dar tot ati gasit dvs sa il mai analizati in unele momente. Anul trecut ati comentat execrabil la un meci in Banie, cand probabil va intrebati “ce cauta o valoare ca dvs sa trasmita acea jalnica partida de fotbal”. Pai, asta va inconjoara, mediocritatea si prin ea v-ati facut loc. Cred ca v-a mai temperat faptul ca ati fost impreuna cu dl Vochin aseara. Felicitari dansului! E printre putinii impartiali si intradevar buni analisti ai partidei. Limitati-va ca atunci cand sunteti delegat sa trasmiteti un meci atat sa faceti. Restul au loc pe bloguri, la diverse emisiuni etc.
Arbitrul Constantin v-a ascultat aseara si nu a “furat” spectacolul neacordand rosu cfristului care l-a calcat intentionat pe Arthuro. A fost un gest ce nu avea legatura cu fotbalul si merita rosu direct. Dar, indiferent cum ar arbitra un meci, la sfarsit tot vor fi comentarii, unele “pro” unele “contra”. Bine ar fi ca arbitri sa devina un pic indiferenti la aceste replici. Uneori ar fi bine sa fie ca dvs, sa se creada “buricul pamantului”. Poate le spuneti si lor secretul!

# 9 Costin on 27.09.08 at 9:08 am

“Ochelarii de cal” aveti voi domnilor comentatori ai meciului CFR-STEAUA ,cum naiba ‘e de galben’ cand Cadu isi infige crampoanele in spatele adversarului .Oare stiti regulamentul de fotbal? daca nici cu el in fata nu sunteti in stare de un comentariu pertinent si inpartial ,atunci treceti si comentati alte sporturi poate reusiti acolo.

# 8 Bairam Petrecaru on 27.09.08 at 7:44 am

Super articol. De mult nu am auzit nimic mai obiectiv si civilizat. Multumim!

# 7 karlsberg_vs_ursus on 27.09.08 at 7:38 am

Oops,sorry,ERATA:”Doar slujeste” in loc de “doar sluzeste”.

# 6 karlsberg_vs_ursus on 27.09.08 at 7:35 am

Asa precum Marele Zid Chinezesc,declarat monument istoric al Chinei,abia in anul 1952,se spune ca ar fi vizibil de pe Luna,asa se poate spune ca,tot de pe Luna,se poate vedea mana arbitrului roman ridicata si fluturand,doar atunci cand ii convine,diferite cartonase,dar fara niciun mesaj inscriptionat pe ele.

Marele Zid si arbitrul roman,ce mai comparatie,asigura protectia imperiului si a granzilor cu picioarele de lut.

Arbitrului roman nu-i este frica de echipele mici,doar sluzeste o cauza nobila,cea a granzilor.Drept dovada,arbitrajul romanesc este vazut bine doar pe teren mioritic,iar in lume este prezent doar cu…trecutul.

In mare masura, clasamentul “Ligii I” este decis de catre arbitri si de catre diferite comisii si comitete.

Trei,patru arbitraje pro si inca tot atatea contra altor pretendente la titlu,iata reteta unui succes garantat,prezenta in viitoarele grupe ale UCL si vreo 10-15 milioane de euro in cont.
…………………………………………………………………….
“Buna dimineata,Romania!Pentru cei care nu doresc sa se plictiseasca,o zi cat se poate de romaneasca!” (karlsberg_vs_ursus)

# 5 Ogodei on 27.09.08 at 6:20 am

In acest sezon se pare ca arbitrii din ligile engleze sunt cu mult mai crispati si dispusi sa scoata cartonasul fatza de anii precedenti. Campania “respecta arbitrul” prin care numai capitanul echipei are voie sa se adreseze ‘cavalerului in galben fosforescent’ a devenit un prilej de a arata cartonase, indiferent cat de ridicola a fost decizia arbitrului (vezi meciul Watford - Reading de saptamana trecuta, unde, la semnalizarea tusierului, arbitru a acordat gol petru Reading, cand de fapt mingea iesise in corner).

# 4 Daniellone on 27.09.08 at 2:21 am

Poate le-ar prinde bine si comentatorilor tv sa-si scoata ochelarii de cal si sa vada ca atunci cand un jucator isi calca intentionat adversarul se da cartonas rosu…

Pagini: [2] 1 » Afiseaza toate comentariile

Leave a Comment

Reguli :
1. Tratati persoanele care scriu pe acest blog cu respect, nu folositi un limbaj necivilizat sau cuvinte care sa aduca o vatamare morala celorlalte persoane care posteaza mesaje.
        a. In comentariile dumneavoastra va rugam sa va referiti doar la articolul/editorialul in cauza si sa nu atacati autorul.
        b. Nu folositi un limbaj explicit sexual, vulgar sau care sa jigneasca.
        c. Fara comentarii discriminatorii cu tenta xenofoba, antisemita sau rasista.
2. Nu publicati sau solicitati in comentariile dumneavostra adrese de web, produse sau servicii.
3. Nu transformati acest blog intr-un "chat".
4. Pentru protectia dumneavostra nu folositi in comentarii informatii personale, adrese de email, numere de telefon sau URL.
5. In comentarii nu puteti folosi decit urmatoarele coduri HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <code> <em> <i> <strike> <strong>
6. Daca aveti vreo plangere in ceea ce priveste administrarea acestui blog puteti trimite un mesaj la adresa de mail: contact@gsp.ro.
7. Comentariile care intra in contradictie cu regulile de mai sus vor fi sterse fara a se afisa vreun motiv.
8. Daca veti continua sa sfidati aceste reguli nu veti mai putea sa postati mesaje.

Comentand pe acest blog, sunteti de acord cu regulile precizate, le intelegeti si va dati acordul ca le veti respecta. Va multumim.