Sportivul anului nu e cine crede Sports Ilustrated

Mereu mai cu mot, in ciuda faptului ca televiziunea ii fura cei mai buni scriitori, revista Sports Illustrated propune o noua alegere excentrica in traditionala ancheta (interna) Sportsman of the Year pe care o face de la infiintare, in 1954. In timp ce organizatii de presa care se adreseaza vulgului aleg, simplu, Sportivul Anului, SI selectioneaza (vezi Wikipedia), “sportivul sau echipa a carui(ei) performanta in anul respectiv intruchipeaza cel mai bine spiritul de sportivitate si reusita.” Nu ni se spune cit cintareste spiritul de sportivitate si cit titlul sau recordul, de preferinta mondial. Iar “spiritul de sportivitate” e introdus inutil, o pretiozitate elitista, pentru ca el e o conditie pe care o indeplinesc 99% din cei care fac sport fara sa se dopeze, chiar si cotonogarul Gattuso.

Ramine sa definim si sa cintarim reusita, si aici e de discutat. De acord ca America e buricul pamintului, dar Brett Favre, quarterbackul lui Green Bay Packers si alesul lui SI, nu a fost cel mai bun sportiv din lume in 2007. E adevarat, dupa 2-3 ani jenanti in care lumea i-a strigat “lasa-ne tataie” el are, la 38 de ani, un sezon foarte bun, iar talentul si longevitatea l-au ajutat sa depaseasca recordurile NFL de pase si pase de touchdown ale lui Dan Marino. Recordurile lui Favre sint insa unele de acumulare, nu de valoare. El e o legenda, dar in 2007 n-a cistigat nimic. Titanii de azi sint Tom Brady (3 titluri) si Payton Manning, invingator in ultimul Super Bowl.

Inteleg ca Si se adreseaza in primul rind publicului american, dar cind vinzi in toata lumea esti obligat – daca emiti verdicte globale - sa iei in consideratie ce se intimpla in sportul mondial. Revista nu spune nicaieri ca sportivii straini sint exclusi, nici ca sporturile considerate se limiteaza la fotbal american, baseball si golf. In aceste conditii, daca incerci sa reconstruiesti istoria sportului mondial a ultimei jumatati de secol iti dai seama, daca esti sufficient de batrin, ca una s-a intimplat pe arenele lumii si alta a fumat Sports Illustrated. Pele, Maradona, Mark Spitz, Nadia Comaneci, Bjorn Borg, Serghei Bubka, Carl Lewis, Michael Schumacher – au existat ei oare?

Nedreptatea, nu numai de ieri, ci si de azi, nu e numai vizavi de restul lumii ci si fata de sportivi americani in sporturi cu respindire globala, care au realizat performante exceptionale in 2007 si ar putea fi alesi drept cei mai buni sportivi ai lumii de publicatii si agentii de presa internationale. Ofer doar doua nume: Tyson Gay, desemenat recent atletul anului de IAAF dupa ce a alergat cea mai rapida dubla 100/200 in istorie, 9,84 – 19,62 la CM de la Osaka, si Michael Phelps, inotator cum n-a mai fost, sapte titluri mondiale si cinci recorduri ale lumii la CM de la Melbourne. Poate, dar probabil ca a scuipat in bazin in timp ce Favre ajuta o batrina sa treaca strada.

33 comments ↓

Pagini: [2] 1 » Afiseaza toate comentariile

# 33 Emanuel Tanjala on 23.12.09 at 9:35 pm

Goguta, ma bucur ca te-am gasit pe blogul lui radu
Cosasu. Suntem in Lynchburg Virginia, penru 2 ani, poate dai si tu un semn de viata. ma bucur ca ai acest blog si am sa citesc tot ce ai scris. Acum trebuie sa dau zapada,vorghim, Manu

# 32 alex on 09.02.08 at 11:52 pm

bret favre este totusi un jucator colosal, este legenda de pe “lambeau field”, legendara “cutie cu conserve”, poate cel mai celebru stadion din fotbalul american. si da, favre merita sa fie ales sportivul anului, pentru ca este incredibil la 38 de ani si pentru ca are aceeasi placere de a juca fotbal ! sa nu uitam ca asa cum chicago bears inseamna walter payton sau san francisco 49-ers inseamna joe montana, green bay packers inseama bret favre !

# 31 Barry Sanders on 09.12.07 at 12:16 pm

1.Fraiere, l-am vazut pe Sanders jucand…Stiu mult prea bine cine a fost…Poate cel mai bun RB din istorie(parerea mea). Iar apropo de sportivul anului, nu ai inteles inca de ce l-au ales pe Favre. Phelps putea sa sa faca mii de recorduri. Favre e sportivul complet, iar la varsta lui continua sa fie sportivul complet…Ceea ce Phelps mai are de asteptat. In doi ani, Phepls poate va disparea, Favre e inca de la inceputil anilor 90 in marele joc, si o face inca foarte bine.
2. Nu sunt mic, n-am mintea mica, pot sa-ti dau o lectie oricand vrei tu (la orice), asa ca gura mica! OK?

# 30 mihai on 08.12.07 at 1:18 pm

Am si eu o intrebare, cind va renunta gsp la penibila colaborare cu v.m.?Sa scrii despre sport ca o blonda vopsita si sa fii pus pe picior de egalitate cu maestrul Cosasu, asta da gresala redactionala!

# 29 shablon on 08.12.07 at 9:15 am

OK. O sa incerc pt ultima data sa explic. Federer, Woods, Gay, Phelps si inca vreo 10-15 sunt cu siguranta niste sportivi extraordinari, numai ca nici unul nu indeplineste conditiile pt a fi ales. Inca o data: Favre a fost ales nu pt ca este bun ci pt ca este bun LA 38 DE ANI! Titlul asta necesita niste circumstante extraordinare (adica intalnite foarte rar) pt a fi acordat. Sper ca acum am fost inteles mai bine pt ca oricum discutiile pe tema asta pot continua la nesfarsit…

# 28 Vladi on 08.12.07 at 1:14 am

Shablon:
SI nu conduce o ancheta interna, NU SPUNE NICAIERI ASTA!!! Lista de 53 de ani incepe cu Roger Bannister, si include alti ne-americani, e drept nu prea multi. Nu cred ca e un vot ci rezultatul unei discutii editoriale.
Daca GSP ar conduce o ancheta interna pentru a desemna sportivul anului, ar fi normal sa aleaga un sportiv roman. Daca ar alege un jucator de cricket din India mai-marii lui GSP ar trebui cautati…
Spui ca alegerea lui Favre e discutabila…asta am spus si eu, cu alte cuvinte. Il admir pe Favre, el e un ‘great story’ si poate intra in discutia despre sportivul anului 2007, dar numai dupa ce vorbim de Federer, Tiger, Tyson Gay, Michael Phelps (alesul meu), Tom Brady si chiar Peyton Manning.

Barry Sanders:
1. nu meriti un raspuns si ma indoiesc ca l-ai vazut jucind pe Barry Sanders care s-a retras inainte sa ajunga mai mare ca Jim Brown sau Walter Payton. Pentru ca ii folosesti numele trebuie sa sti ca a fost cel mai “shifty, elusive, hard to tackle” RB pe care l-am vazut in 23 de ani. Pentru ca era mic de statura - asa cum esti tu la maniere - si avea centrul de greutate jos, facea schimbari de directie “on a dime.”
2. In opinia mea, sportivul anului e Phelps - 7 titluri mondiale cu 5 recorduri ale lumii -CINE A MAI FACUT ASTA VREODATA?

# 27 shablon on 07.12.07 at 11:36 pm

Pentru ca este un titlu care se confera prin vot si nu prin compararea unor statistici sau a unor calitati cuantificabile, nu poate sa fie decat profund subiectiv si el reprezinta mai putin sportivul cat pe jurnalistii care il aleg. De-a lungul anilor a fost ales tot timpul sportivul care i-a impresionat cel mai mult pe jurnalistii SI.
Sa ne gandim putin ca GSP ar conduce o astfel de interna pentru a desemna sportivul anului. Crezi ca ar exista multi jurnalisti ai Gazetei care sa se gandeasca la un jucator de baseball din Cuba sau un jucator de cricket din India sau probabilitatea ar fi mai mare ca alesul sa fie un fotbalist care joaca in Europa, eventual chiar roman?
Alegerea lui Favre, desi discutabila, este absolut fireasca deoarece, in primul rand, indeplineste conditiile pentru a fi ales si, in al doilea rand, vine dintr-un sport pe care publicul american si mai ales jurnalistii SI il inteleg si il cunosc foarte bine.

# 26 Warrior on 07.12.07 at 11:21 pm

baietii au spus deja ce era de spus , nu mai are rost sa comentez si eu … totusi macar din respect pentru “titanul” Manning sa ii scrieti corect numele … il cheama Peyton ;)

# 25 Barry Sanders on 07.12.07 at 10:47 pm

By the way, Mr.Moraru? Stii cine e Barry Sanders? Nu, nu stii, trebuie sa cauti pe net…suckere!!!

# 24 Barry Sanders on 07.12.07 at 10:43 pm

Bai, Vladimir Moraru asta e un idiot…Sa-l ia dracu de bou…Favre rules! Daca idiotul de Moraru ar stii cu ce se “mananca” fotbalul american, n-ar mai spune despre un sportiv ca Favre ca nu merita sa fie sportsman of the year… In plus, si ce daca americanii se mandresc cu sporturile si sportvii lor? Tara asta a noastra de doi bani, nu se mandreste cu al de Mutu(lica), Chivu(lete), si altii tarani de kk si fotbalul asta european plin de violent In opinia lui GSP si Moraru, cine ar trebui sa fie sportivul anului? Drogatul de Mutu? You people SUCK!!!!

# 23 NFLmania on 07.12.07 at 9:22 pm

Bai va rog sa cititi posturile lui shablon si Z.Au perfecta dreptate.
Domnule Moraru,intoarce-te la fotbalul tau,ca IQ de alte sporturi vad ca nu ai.

# 22 Vladi on 07.12.07 at 9:16 pm

Shablon, grobai, Z & all care injura in loc sa discute:

- Nu il contest pe Favre, ci doar alegerea lui SI.

- Z - unde am spus ca BF nu are talent? De unde sti cit ma intereseaza fotbalul american? Uita-te in oglinda si vei afla cine e idiotul…

- privind lista alesilor peste ani ai lui SI veti vedea ca “spiritul de sportivitate” e introdus doar pentru a-si da aere…si ca mai intotdeauna SI a ales de fapt Performerul anului…

Shablon: explica cum in 1976 “spiritul de sportivitate” al lui Chris Evert a fost peste “spiritul de sportivitate” al Nadiei Comaneci, cu ce a fost Chris mai “EXEMPLU” decit Nadia….si exemplele pot continua.

In 1998 SI a ales ca Sportsman of the Year pe Mark McGwire si Sammy Sosa pentru ca au dat iama in recordurile de home runs - UMFLATI DE STEROIZI FIIND. (halal exemplu!)

@John Smith:
vorbim de 2007, nu de 1996 si de 3 MVP…

# 21 romanul on 07.12.07 at 7:51 pm

Probabil ca Brett Favre nu este “sportivul anului” pentru tine si altii ca tine, dar Simona Patruleasa este cea mai sexy femeie din lume?
Pe cine criticam? Vezi paiul… Vezi barna…

# 20 eftimie on 07.12.07 at 7:41 pm

Chiar daca SI are distributie globala ea este achizitionata tot de americani sau de fani ai sportului din US. In opinia mea calasamentul SI este corect petnru ca revista in sine se adreseaza publicului american, indiferent unde este el cazat in moemntul respectiv in lume.

Daca e sa vorbim despre importanta sportului american versus sportul din europa eu zic sa o lasam mai moale. Fanii cricketului (ganditi-va un pic la India unde e sport national) ne sparg.

# 19 Z on 07.12.07 at 7:08 pm

Vladimir, spui ca SI’ul are numai sporturile americane in prim plan, de ce in ziarele si site’urile de sport din Romania 90% din continut este legat de fotbal ?
Ai spus ca recordurile lui Farve sunt datorate acumularii, nu a valorii. As fi tentat sa te fac idiot. Prietene, omul asta e pe locul 2 la cele mai multe starturi consecutive. Daca te-ai fi interesat putin despre acest sport si despre pozitia lui Farve ai fi observat ca astia cu precadere sunt firavi, se accidenteaza des, etc. Omul asta a fost cel mai bun din liga de 3 ori, si tu spui pe un site cu trafic in tara asta (asa in modul penibil si indecent in care el e obtinut, tot trafic e) ca nu are talent? E clar, chiar esti idiot, continua asa, tara are nevoie de tine.
Vii aici si spui cu tonul unui justitiar de ziua a 7-a ca astia de la SI sunt nedrepti, ca America e ignoranta, si tu nu vezi barna din nasul tau.
Rezumate la fotbal baiete, lasa-i pe americani ca esti afon.

# 18 cooasha on 07.12.07 at 7:03 pm

pe cine intereseaza ce zice SI?? pe mine personal nu…pentru mine sportivul anului e Linus, de la T-mobile!

# 17 John Smith on 07.12.07 at 6:39 pm

Domnul Moraru,
Nu sunt de acord cu cei care va injura. Chiar daca nu sunt de acord, trebuie sa o faca in mod civilizat. Totusi, si mie mi se pare deplasat sa spuneti ca Favre n-a cistigat nimic. Chiar si Super Bowl-ul din 1996 si totusi este ceva. Plus trei MVP. O mai buna informare nu strica.

# 16 violet_alex on 07.12.07 at 5:56 pm

sportsman of the year este cel ales de ei nu pretind ei k este cel mai bun :))))) ce-i ba gazetare n-ai dormit azi-noapte?? :))

# 15 gogo lolo on 07.12.07 at 5:06 pm

bla bla bla…

# 14 Adi stelistul on 07.12.07 at 5:00 pm

Mie gusturile sportive ale americanilor mi s-au parut intotdeauna excentrice. Ale britanicilor, la fel in multe situatii.

Pagini: [2] 1 » Afiseaza toate comentariile

Leave a Comment

Reguli :
1. Tratati persoanele care scriu pe acest blog cu respect, nu folositi un limbaj necivilizat sau cuvinte care sa aduca o vatamare morala celorlalte persoane care posteaza mesaje.
        a. In comentariile dumneavoastra va rugam sa va referiti doar la articolul/editorialul in cauza si sa nu atacati autorul.
        b. Nu folositi un limbaj explicit sexual, vulgar sau care sa jigneasca.
        c. Fara comentarii discriminatorii cu tenta xenofoba, antisemita sau rasista.
2. Nu publicati sau solicitati in comentariile dumneavostra adrese de web, produse sau servicii.
3. Nu transformati acest blog intr-un "chat".
4. Pentru protectia dumneavostra nu folositi in comentarii informatii personale, adrese de email, numere de telefon sau URL.
5. In comentarii nu puteti folosi decit urmatoarele coduri HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <code> <em> <i> <strike> <strong>
6. Daca aveti vreo plangere in ceea ce priveste administrarea acestui blog puteti trimite un mesaj la adresa de mail: contact@gsp.ro.
7. Comentariile care intra in contradictie cu regulile de mai sus vor fi sterse fara a se afisa vreun motiv.
8. Daca veti continua sa sfidati aceste reguli nu veti mai putea sa postati mesaje.

Comentand pe acest blog, sunteti de acord cu regulile precizate, le intelegeti si va dati acordul ca le veti respecta. Va multumim.