Dezbaterea, contextul şi timpul

În loc să ne întrebăm la nesfîrşit cine e mai bun, Messi sau Cristiano Ronaldo, mult mai bine ar fi să ne bucurăm că putem fi contemporani cu ei.

Am survolat o zonă a calendarului în care fotbalul a fost rezervat echipelor naţionale. Un pic cam prea plană, între noi fie vorba, cei obişnuiţi să trăim în fiecare week-end turbulenţele din partidele diverselor campionate. Am avut în general oportunitatea să vedem aceiaşi fotbalişti, îmbrăcînd însă alte tricouri, ale primelor reprezentative din ţările lor. Şi am putut remarca, din nou, că o dezbatere care bîntuie, practic de cînd există fotbalul în forma sa industrializată, nu prea are cum să-şi găsească răspuns.

Să luăm exemplul cel mai la îndemînă. Cine e mai bun, Messi sau Cristiano Ronaldo? Ca să privim doar cele mai importante figuri ale zilei. E o întrebare la modă, un demers sută la sută de marketing şi publicitate, menit să creeze competiţie între două branduri foarte puternice, antagonice pe alocuri, competiţie ce generează profit părţilor implicate. Inclusiv, sau mai ales, celor doi în cauză. În caz că-şi imaginează cineva că Messi şi Cristiano ar încinge o cafteală dacă, presupunere absurdă, s-ar întîlni pe înserat pe o stradă pustie, acel cineva are clar probleme psihice şi ar trebui să afle, dacă n-a aflat, că medicina a făcut miracole.

Dezbaterea în sine e falsă. Motivul e atît de simplu încît nu-l vedem. Fotbalul e un sport de interactivitate colectivă, unde nu există lupta unui individ contra altui individ decît la o scară redusă. Nici măcar statisticile abundente nu oferă o bază de plecare, căci ele aduc doar nişte date, importante în context, dar nu determinante.

Contextul e fundamental în fotbal. Comparaţia între Messi şi Cristiano nu se poate face departe de preferinţele individuale ale fiecăruia dintre noi, dar mai ales departe de ceea ce reprezintă ei în grupurile din care fac parte. Messi e determinant la Barcelona, dar în “naţionala” Argentinei nu e, pentru că diferenţele dintre cele două grupări sînt abisale. Acelaşi lucru e şi la Ronaldo. Una e Real, alta e Portugalia, chiar aşa, victorioasă cu 6-2 în faţa Bosniei. Nimeni în fotbal n-a reuşit de unul singur. Se vorbeşte de Maradona, dar se uită pe cine a avut Maradona lîngă el, cu Argentina şi la Napoli. Valdano, Burruchaga, Ruggeri sau Batista, ori Careca, Alemao, Ferrara nu erau doar piese de umplutură. Zidane nu putea fi acelaşi fără Djorkaeff, Deschamps, Blanc sau Henry, Cruyff fără Neeskens sau Rensembrink, Pele fără Garincha, Vava sau Rivelono.
Ne putem întreba cine e mai bun între Nadal şi Djokovici, ne-am întrebat ani de-a rîndul între Karpov şi Kasparov, între Borg şi McEnroe, între Carl Lewis şi Ben Johnson. E o diferenţă. Ei stăteau faţă în faţă, fiecare cu forţele lui. Messi vs Cristiano înseamnă, de fapt, Messi plus 10 vs Cristiano plus 10.

Ne putem întreba la nesfîrşit cine e mai bun, Messi sau Cristiano? Ne putem certa pe tema asta. Mult mai bine ar fi totuşi să ne bucurăm că sîntem contemporani cu ei, că putem admira, săptămînă de săptămînă, ceea ce pot ei realiza. Să nu uităm că timpul în fotbal e limitat! Şi, mai ales, să nu uităm altceva, mult mai important! Că fiecare experienţă trăită alături de o altă fiinţă nu se va mai repeta niciodată. Din păcate, de asta ne dăm seama doar cu timpul.

56 comments ↓

Pagini: [3] 2 1 » Afiseaza toate comentariile

# 56 fan barca on 09.10.12 at 2:10 pm

Eu chiar nu pricep cum poate fi comparat Messi cu Cristiano…CR7 e un “goleador”, fara discutii…dar Messi da si assist-uri, participa si la constructia fazelor…

http://www.youtube.com/watch?v=VFB3eos9Zik

# 55 N.C.I. on 21.11.11 at 5:08 am

CRISTIANO ESTE JUCATORUL COMPLET.SUTEAZA CU STANGUL,DREPTUL,EXCELENT CU CAPUL SI DIN LOVITURI LIBERE.ATLET TOTAL. CU UN FIZIC DE TAUR !

# 54 Che Guevara on 20.11.11 at 12:01 am

Chiar are importanta care e mai bun? Fotbalul este un sport de echipa. Nu conteaza ca jucatorii sunt valorosi sau nu. Important este care echipa castiga si care pierde, ar asta se vede in meciurile directe. Restul e poezie.

# 53 MESSI on 18.11.11 at 1:10 pm

@mihai
Bravo mihai, ai spus tot ce era de spus si as vrea sa mai precizez ca numai in Romania exista comparatiile astea de 2 lei, “ne place Cristiano ca arata bine”, tipic romanesc! Xavi, Iniesta si Robben sunt cu siguranta peste Cristiano, poate chiar si Sneijder dar se vinde bine si de aceea este mereu in prim plan. Exista MESSI si restul jucatorilor si nu o spun eu ci cei mai mari oameni ai fotbalului cum sunt Lippi, Maradona, Capello, Di Stefano (care stie toata lumea cu cine tine), etc. Doar in Romanica mai vezi atata prostie la un loc si nici nu ma mir, “marii” fani ai wrestlingului nu inteleg mare lucru din fotbal…

# 52 CR7 Jr. on 18.11.11 at 10:58 am

RONALDINHO SI CRISTIANO RONALDO, CEI MAI TARI! PUNCT! (.)

# 51 LOgiK on 18.11.11 at 10:52 am

E fascinant sa vezi cum toti laudatorii de serviciu ai Barcelonei si ai lui Messi de azi ieri erau cu Man UTD sau Madrid.Exagerarile vin din dorinta presei de a vinde un brand creat artificial.Messi e cel mai bun din lume? Nu stii fotbal daca nu iti place Messi si Varzelona?Doar cocalarii pot veni cu astfel de replici de maidan.EU prefer pctul de vedere al celor care au incercat o comparatie pas cu pas a celor doi.Iar la toate aceste comaratii Messi este depasit nu doar de Ronaldo , ci si de alti fotbalisti cu mult mai completi gen Rooney.Fiecare are insa dreptul la o opinie , exprimata corect si onorabil , argumentat coerent.Exaltati vor fii mereu , laudatori ai echipelor in voga se vor naste peste noapte cu milioanele.EU prefer logica si bunul simt.Vorba cuiva mai sus , daca Barcelona si Madrid si-ar plati datoriile si ar juca intr-un fotbal corect financiar , cum fac altii prin Germania si nu numai , ar disparea vedetele intr-o clipa.Si nu ar mai exista atatia “cunoscatori de fotbal” , numaratori de goluri si specialisti in EL Classico.Asa ca sa fiu scutit de “miracolul” Messi sau Barcelona , ca miroase urat.La succesele lor au participat si arbitrii , nu numai Xavi si INiesta.Daca un simplu atac la minge la INIesta este pedepsit cu cartonas galben (in Anglia nici nu se fluiera) , sa nu ne miram de ce unii au “atatea sanse”.

# 50 Andrei on 18.11.11 at 6:32 am

RONALDINHO! CEL MAI BUN JUCATOR DE FOTBAL CARE A JUCAT VREODATA FOTBAL! PUNCT.

# 49 gery76 on 18.11.11 at 3:02 am

Despre Messi cu siguranta se poate spune ca este cu siguranta intre primii 5 fotbalisti all-time, departe insa,foarte departe de ”magicianul”Diego Maradona,insa Cristiano Ronaldo nu intra sub nici o forma intre primii 30 de fotbalisti din istorie,fiind net inferior unor fotbalisti legendari ai ultimilor 30 de ani precum ,Zico, Lothar Matthaus,Michel Platini,Michael Laudrup,Enzo Francescoli,Roberto Baggio, Romario Farias,Ruud Gullit,Chris Waddle,Dejan Savicevic,Jurgen Klinsmann,Ronaldo sau Zinedine Zidane.
-Diego Armando Maradona ,ramane insa indiscutabil cel mai mare fotbalist din istoria acestui minunat sport,iar argumentele domnului Niculescu cum ca ar fi beneficiat de ajutorul unor fotbalisti deosebiti[si aici i-a inclus pe Batista si Ruggerri-doi rupatori de meserie,fotbalisti sa fim seriosi de duzina] l-au descalificat pe Andrei Niculescu,mai ales ca a fost si el contemporan cu Dieguito si stie ca la nationala Argentinei ,Maradona a fost un caz unic in istoria fotbalului si anume acela ca Maradona a dus spre titlul mondial in ‘86[ in proportie de peste 50%singur] una dintre cele mai slabe generatii din istoria fotbalului argentinian cu Batista,Ruggeri,Olarticoechea,Cuciuffo,Giusti,Brown,Pumpido ,iar in 1990 a dus Argentina in finala cu o generatie si mai slaba in care titulari erau jucatori obscuri precum Lorenzo,Monzon,Dezzotti,Troglio sau Basualdo!

# 48 rinnad on 18.11.11 at 2:57 am

Daca avea norocul sa aiba si o echipa nationala putin mai buna decit jenanta,nu cred ca s-ar fi putut combate faptul ca ar fi fost cel mai bun.As vrea sa ii vad pe Messi si ronaldo ca joaca asa,nacar 10 ani la nivel maxim,nu zic 20.Aaaa,nu stiti despre cine vorbesc?Simplu,the best all time e Ryan Giggs

# 47 miky198 on 17.11.11 at 11:59 pm

Cum spuneam si ma repet…ati putea sa gasiti articole mai interesante despre Real/Barca sau Messi/CR7….cum ar fi

http://www.fcbarcelona.com/football/fcbescola/detail/article/josep-guardiola-backs-fcb-escola

si ramai fara cuvinte cand iti dai seama cat de inapoiati suntem de-a dreptul….noi nu suntem in stare sa crestem bine copiii (viitorul) la centrele de juniori si copii ai cluburilor mari, cu f mici exceptii, si astia deja isi deschid centre in alte tari/continente…..si te mai intrebi de ce a ajuns Barca unde este si fara cheltuielile lui RM…

Asta ca tot vad ca destui nu prea va apreciaza articolul…poate va mai vin idei (inclusiv GSP)…

# 46 DD on 17.11.11 at 10:15 pm

Dap, ai dreptate ! Amandoi sunt doi jucatori buni pt fotbalul naspa pe care il avem acum ! Imi e dor de Romario,Hagi,Zidane,Roberto Baggio,Costacurta,Valderama,Gascoine,Zoff,Cruyff,Maradona,Pele….etc….! Messi e varza la oricare alta echipa ar juca ! El e bun doar la Barcelona unde are doi colegi fantastici care il pun in evidenta : Iniesta si Xavi !

Il prefer pe Cristiano Ronaldo, asa arogant cum multi il vad,figurant,lesinat dupa femei….isi face singur fazele si mai trage si de la distanta! Dribleaza in regim de viteza,are sut puternic(Messi nu are sut puternic),dribling si bineinteles finete ! Imi place mai mult Cristiano Ronaldo ! Atat !

# 45 ROB on 17.11.11 at 9:25 pm

Primul mare jucator vedeta geniu, puteti sa i spuneti cum vreti a fost Pele. Au urmat Maradona, Zidane, Ronaldinho si Cr.Ronaldo

# 44 se7enseas on 17.11.11 at 9:15 pm

E greu si la individual…de exemplu,stilul lui Kasparov era anti stilul lui Karpov si s-a impus urmand ca, Kasparov sa ajunga campion mondial. Karpov a fost singurul campion mondial fara sa dispute acest lucru, ce-i drept multi ani a dominat sahul pana sa piarda titlul in fata lui Kasparov. In sah, interesant este exemplul Tal cu Botvinnik, dupa ce Tal a revolutionat scoala rusa cu stilul sau anarhist. In box, de exemplu, stilul lui Foreman bate pe Frazier, dar pierde cu Ali, Frazier bate pe Ali dar pierde cu Foreman. Cred ca la o concluzie o sa se ajunga dupa ce o sa termine amandoi cariera. Parerea mea este ca cel mai bun in ceva este cel mai constant in acel ceva, pentru ca am vazut ca si in sporturile individuale este greu sa-ti dai seama din simplu fapt ca totdeauna vine cineva sa te dea jos. Mai este vorba si de inflatia de valoare sau din contra, competivitate, a unei generatii. In fotbal, “cel mai bun” poate sa insemne multe lucruri: cel mai util, cel mai spectaculos (care isi face datoria fata de spectatori), cel mai bine platit, cel mai mare marcator, deci este o chestie subiectiva. De aceea cred ca, constanta este cea care conteaza cel mai mult, sa-ti impui stilul si sa ti-l perfectionezi, sa-ti dezvolti calitatiile si sa le duci la unrang din ce in ce mai inalt. Cu siguranta cei doi sunt jucatori de valoare si sunt de acord ca trebuie sa ne bucuram ca suntem contemporani cu ei. Care este mai bun probabil ca o sa decida timpul, karma si subiectivitatea.

# 43 Andrei F on 17.11.11 at 9:06 pm

Nu stiu ce rost are aceasta intrebare. Fotbalul inseamna mult mai mult decat doua echipe inglodate in datorii, doua echipe care daca ar fi obligate sa ajunga in 2-3 ani pe 0 la capitolul datorii ar fi nevoite sa isi vanda toata echipa.
Drept urmare, nu prea conteaza cine e mai bun dintre Messi si Ronaldo.

Unii ar trebui sa invete un lucru : fotbalul este un sport in care nu totul incepe si se termina cu Real Madrid si Barcelona.

# 42 ilovefootbal on 17.11.11 at 9:06 pm

De cand l-am vazut prima data pe Cristiano jucand fotbal m-am indragostit din nou de fotbal. Ultima data cand se mai intamplase asta a fost cand l-am vazut prima data pe thienry henry. Poate fi messi si de o suta de ori mai bun. Nu imi pasa. Ma plictisesc meciurile barcelonei indifeernt ce ar face messi pe acolo. Vorba aia nu e frumos ce e frumos e frumos ce imi place mie.

# 41 fan barca on 17.11.11 at 8:54 pm

Hai ca o dati in SF-uri…Messi e deja comparat cu cei mai mari fotbalisti din istoria forbalului, iar CR7 nici macar nu e cel mai bun fotbalist din istoria Portugaliei…
4 goluri contra Getafe in ultimele etape nu e acelasi lucru cu 4 goluri impotriva lui Arsenal in Champions League…

# 40 Nea Vanea on 17.11.11 at 8:18 pm

Andrei,

“bucuria” vietii mele este ca sunt contemporan cu tine!

# 39 Ill on 17.11.11 at 7:09 pm

Intr-adevar nu putem spune “care este mai bun” dar o comparatie intre cei doi tot putem face,bazandu-ne pe criterii sportive bineînteles.De exemplu putem compara viteza celor doi jucatori,precizia si tehnica sutului,care dintre cei doi are lovitura de cap mai buna,care alearga mai mult,care este mai tehnic in dribling,etc…Per total dupa parerea mea Ronaldo ar iesi mai bine dintr-o astfel de comparatie iar faptul ca Ronaldo a obtinut gheata de aur(in detrimentul lui Messi) avand in spate un colectiv care este sub cel al Barcelonei ca si joc de echipa intareste acest lucru.

# 38 Bogdan on 17.11.11 at 7:09 pm

Calitatea suprema la un fotbalist este driblingu…si eu spun ca messi este cu mult peste c.ronaldo……daca vreti sa vede-ti o vede-ti…..pune-ti numai meciurile dintre barca si real, ucl si supercupa…asta spune tot… statisticele vorbesc pana la urma…. 3 ucl messi,1 c. ronaldo, 2 imediat 3 baloane de aur messi, 1 ronaldo….asa ca

# 37 Bogdan on 17.11.11 at 7:02 pm

O intrebare care nu isi are rost !!! O fi ronaldo mai complet, nu zic dar messi are el ceva ce face sa fie cel mai bun!!!Eu nu va inteleg….peste tot in lume messi este vazut ca cel mai bun numai in romania tot apare prin presa ca mssi sau ronaldo!!! Asa va place voua ziaristilor sa bagati scarba intre oameni!!

Pagini: [3] 2 1 » Afiseaza toate comentariile

Leave a Comment

Reguli :
1. Tratati persoanele care scriu pe acest blog cu respect, nu folositi un limbaj necivilizat sau cuvinte care sa aduca o vatamare morala celorlalte persoane care posteaza mesaje.
        a. In comentariile dumneavoastra va rugam sa va referiti doar la articolul/editorialul in cauza si sa nu atacati autorul.
        b. Nu folositi un limbaj explicit sexual, vulgar sau care sa jigneasca.
        c. Fara comentarii discriminatorii cu tenta xenofoba, antisemita sau rasista.
2. Nu publicati sau solicitati in comentariile dumneavostra adrese de web, produse sau servicii.
3. Nu transformati acest blog intr-un "chat".
4. Pentru protectia dumneavostra nu folositi in comentarii informatii personale, adrese de email, numere de telefon sau URL.
5. In comentarii nu puteti folosi decit urmatoarele coduri HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <code> <em> <i> <strike> <strong>
6. Daca aveti vreo plangere in ceea ce priveste administrarea acestui blog puteti trimite un mesaj la adresa de mail: contact@gsp.ro.
7. Comentariile care intra in contradictie cu regulile de mai sus vor fi sterse fara a se afisa vreun motiv.
8. Daca veti continua sa sfidati aceste reguli nu veti mai putea sa postati mesaje.

Comentand pe acest blog, sunteti de acord cu regulile precizate, le intelegeti si va dati acordul ca le veti respecta. Va multumim.