Gusti Roman

Am pasit in gazetaria sportiva in 1995 si am parcurs pas cu pas etapele ei, din era printului in era digitala

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Gusti Roman
Marti se va lansa Dieta cu ciocolata, o carte de nutritie in care Diana Artene explica si principiile unei activitati sportive sanatoase

Diana Artene lanseaza marti, 18 mai 2021, impreuna cu editura BookZone, probabil cea mai bine informata carte de nutritie: Dieta cu ciocolata. Diana Artene este doctor in nutritie oncologica, cu dubla licenta in fiziokinetoterapie si nutritie-dietetica, master in stiintele nutritiei […]

...

LPF cere redeschiderea stadioanelor, dar in conditii de siguranta! O initiativa foarte buna, care merita macar discutata!

Justin Stefan, secretarul general al LPF, a anuntat ieri pe facebook ca a cerut MTS sa analizeze posibilitatea deschiderii stadioanelor: „Intrebare fara raspuns: de ce partiile de schi sunt deschise, iar stadioanele de fotbal sunt inchise? Ambele sunt facilitati sportive. […]

...

10 intrebari pentru Ovidiu Burca dupa Snagov – Rapid 3-2

Sincer, stiind povestea echipei din Snagov, citind despre antrenorul ei, acuzat la randul sau de meciuri trucate,si vaznd cotele dinaintea meciului direct cu Rapid (12 la 1 solist, 25 la 1 pauza, 1 final), victoria gazdelor 3-2 (2-0) mi s-a […]

...

Mesaj pentru Ionuț Lupescu!

Draga Ionut! Ultimii ani ai carierei tale iti dau dreptul de a fi privit ca un candidat ideal pentru alegerile FRF din aprilie. Esti sobru, serios, dedicat fotbalului si ai acumulat o experienta interesanta in structura de conducere a fotbalului […]

...

Cum mi-a redat Botosaniul sentimentele de suporter!

Constatare:

FC Botosani a fost permanent in top 7 in clasamentul primei ligi in acest sezon si pastreaza sanse matematice la play off.

FC Botosani este calificata in sferturile Cupei!

FC Botosani a vandut in acest sezon de aproape 1,4 […]

...

Ce inseamna un meci la FC Miami!

M-am intors dupa aproape 3 saptamani petrecute la Miami cu sentimentul ca, aici, la noi in Ro, am ramas cam in urma fata de cum evolueaza lucrurile “afara”. Ca gandim in mic si ne focusam mult prea mult pe pilonul […]

Permalink to Ce inseamna un meci la FC Miami!
sâmbătă, 6 mai 2017, 9:58
M-am intors dupa aproape 3 saptamani petrecute la Miami cu sentimentul ca, aici, la noi in Ro, am ramas cam in urma fata de cum evolueaza lucrurile “afara”. Ca gandim in mic si ne focusam mult prea mult pe pilonul pe care-l consideram principal. Transpunind aceasta idee in fotbal, voi veni mai jos cu exemplul a ceea ce inseamna un meci al echipei FC Miami, unde partida de fotbal in sine reprezinta cam 30% din total. Celelalte procente sunt preluate de marketing intr-un proces dezvoltat in jurul divertismentului.
Miami FC nu este un nume mare. Nu evolueaza in Major Soccer League (MLS), iar ca nivel probabil s-ar chinui putin prin play-out-ul romanesc (evolueaza in NASL). Joaca pe stadionul unei Universitati: FIU. Dar conceptul de Universitate nu este cel stiut de noi. Si nici nu-l putem imagina daca nu-l vedem. Pentru ca se intinde pe zeci de hectare, iar lasand la o parte corpurile de studii, sportul beneficiaza in campusul FIU din Miami de terenuri generoase. Pe linga stadionul de 15.000 de locuri, mai sunt cel putin 15 terenuri de fotbal, plus baschet, tenis sau baseball …
Un meci nu mai inseamna doar o confruntare de 90 de minute pe teren intre doua echipe
Spuneam ca la nivel fotbalistic, baietii lui Alessandro Nesta s-ar chinui la noi in play-out cu Chiajna sau Voluntariul, insa la nivel de organizare a meciului lasa lejer in urma granzii din play-off, pentru ca nici o echipa romaneasca de top nu este in stare sa vada meciul mai departe de o confruntare incrincenata pe teren. Ei bine, la americani s-a depasit aceasta conditie. Un meci de fotbal nu mai inseamna doar ce se intimpla pe teren 90 de minute. Un meci de fotbal este un spectacol, iar stadionul un loc de relaxare de unde trebuie sa pleci cu dorinta de a reveni din nou si din nou.
Sa nu va ganditi ca au inventat cine stie ce minunatii. Nu. Doar au pus in practica lucruri normale, totul concentrat in jurul spectatorului, in jurul divertismentului pentru fanul care a platit biletul! Doua aspecte sunt foarte importante: conexiunea dintre fani si partenerii clubului si satsifactia (relaxarea) suporterilor.
Importanta newsletterului: ce m-au anuntat pe email cu o zi inainte de meci
Eu am cumparat biletele online cu 4 zile inainte partida, simplu, apoi le-am printat in zia jocului si a fost suficient. Cu o zi inaintea meciului, am primit un newsletter in care-mi erau prezentate cateva puncte de atractie: ca primii 2.500 de spectatori primeau cate un tricou din partea sponsorului Goya, ca va fi sesiune de autografe inainte de meci (!!!), ca ma voi bucura de un Cubano heritage! Da, in jurul fiecarui meci, cei de la FC Miami incearca sa creeze un eveniment. Iar la partida cu canadienii de la Edmonton s-a creionat o seara cubaneza.
Am fost la meci 4 persoane, doi adulti si doi copii. Pentru pustii nostri, Matei si Danut, tricoul oferit de sponsorul Goya a devenit un “must”, astfel ca am ajuns la meci cu o ora inainte, ca sa nu-l ratam! La portile de intrare, echipe mixte de tineri, imbracati la rindul lor in tricouri cu sigla FC Miami pe piept, ne-au validat ticketul, responsabilul de security ne-a scanat pentru a vedea daca avem obiecte periculoase din metal si ne-au inmanat tricoul oferit de Goya, cu emblema clubului, numarul 6 si numele unui jucator cubanez (Martinez), care avea sa intre in meci dupa pauza. Voi detalia activarea sponsorului Goya putin mai tirziu, caci este foarte, foarte interesanta.
Ce se poate face in afara gazonului cu o ora inainte de meci
Buuuun. Deci ce se poate intimpla la o arena de fotbal cu o ora inainte de meci. La cativa pasi de intrare, in incinta arenei, o formatie de muzicanti deja canta melodii cubaneze. Actiunea se desfasura sub tribuna a doua, daca va puteti inchipui o tribuna pe schelet metalic, sub care exista spatii pentru a se organiza diverse actiuni.
Pe o latura, cea din exterior, erau amenajate standuri cu mancaruri si bauturi. In interior, ingradit cu citeva gardulete era un spatiu puteai sa cumperi tricouri, sepci si alte obiecte promitionale FC Miami.
Apoi un loc de joaca, in care copiii erau provocati sa suteze pentru a castiga premii, iar lipit de el unul pentru o actiune umanitara in ajutorul micutilor cu sindrom Down, actiune desfasurata prin fundatia FC Miami.
Mai departe, un stand al sponsorului de telefonie si unul de bere al altui partener al clubului. La americani poti minca in tribuna si bea cate pahare de bere doresti. Cu alcool, nu ca la noi.
Nu in cele din urma, un cort simplu, cu Nesta si 3 vedete ale clubului pe fundal, arata ca acolo va fi locul unde cativa jucatori ai lui FC Miami, 4 mai exact, urmau sa dea autografe inaintea meciului!
Sesiune de autografe inaintea meciului!!!
Si daca sunt la acest capitol, atunci sa-l detaliez. La 6:45 pm (meciul incepea la 7:30 pm), 4 fotbalisti ai lui FC Miami au venit in cortul de autografe. Un portar si 3 jucatori. Imediat s-a format o coada permanenta de 15-20 de persoane pentru o jumatate de ora cat a durat actiunea. Multi copii, fericiti ca pot lua autografe si pot face poze cu jucatorii lui FC Miami, chiar dac nu erau 4 titulari. Tocmai aici este cheia. Erau 4 fotbalisti care nu prinsesera lotul! Si, in loc sa se simta ca ultimii ratati, ascunsi prin tribuna, clubul hotarise sa-i faca eroi, sa simta ca-s iubiti de fani. Intr-un cuvint: sa-i stimuleze pentru un randament mai bun prin aceasta actiune! Frumos, nu?
Ce se intimpla in interiorul tribunelor, inaintea partidei!
Urcind in tribuna, cred ca era cam cu 50 de minute inainte de primul fluier, m-a frapat tabela de marcaj, un ecran imens care avea sa fie unul dintre actorii principali ai spectacolului, dar si muzica energica, un beat bun care se auzea perfect in arena. Undeva intr-un colt al terenului, un jucator al gazdelor, de data aceasta unul dintre titulari, avea o sesiune foto cu o echipa de juniori venita din Key West la meci (cam de la 2-300 km departare de Miami).
Au fost vreo 7-10 minute de fericire pentru cei mici, dupa care fotbalistul a plecat spre vestiare (avea sa faca un meci foarte bun), iar cei mici au preluati apoi pentru alte minute bune de mascota clubului (un “papagal” haios).
De ce spun ca tabela era piesa principala din “meci”?
Tabela aceasta sub forma de ecran de 10 m pe 10 m cred este foarte importanta si ar trebui sa fie in caietul de licentiere al fiecarui club din Romania. Nu ca sa vada si miopii scorul mai bine, ci pentru ca poate fi parte importanta din atmosfera. Meciul a fost transmis pe ESPN 3, dar a avut parte de o transmisie in toata regula, gen TV, pe aceasta tabela. Spun gen, pentru ca a fost mult mai mult. In afara de reluarile fazelor importante si ale golurilor, pe tabela s-a facut non-stop conexiunea intre echipa si fani, intre sponsori si fani.
  • Cand s-au cantat imnurile celor doua tari (canadienii de la Edmonton joaca in NASL http://www.nasl.com/nasl-teams), pe tabela s-a transmis ca la TV, prim planuri cu jucatorii, cu spectatorii care intonau cu mana la inima …
  • Cand era o faza importanta, se puteau vedea reluarile
  • Golul se putea revedea pe tabela, urmat, fireste, de un moment haios al unui sponsor de asigurari: se simula intr-un fel faza cu personaje animate, iar un taur, mascota sponsorului, marca si trimitea mai departe mesajul acestuia
  • Inainte si in pauza au fost prim-planuri cu fanii din tribuna, entuziasmati ca se vad pe ecran, sau alte activari ale sponsorilor (un concurs organizat pe teren – il detaliez la momentul Goya).
  • Un moment super gustat este Flex Cam, care ii provoca pe fani sa-si arate muschii, iar cand camera “pica” pe unul dintre cei din tribuna, acesta trebuia sa ia o pozitie de “musculos”. Nu va zic ce distractie a fost, pentru ca regizorul acestei transmisii in-house era clar baiat istet. A pus camera pe copilasi de 2-3 ani, parintii reactionind imediat, pe tipe sau pe fani mai virstnici, astfel ca a iesit un episod amuzant, gustat din plin de cei 3-4.000 de spectatori.
  • din cand in cand, apareau si mesaje al jucatorilor adresate fanilor: legate de aplicatia de mobil prin care acestia pot fi aproape de echipa sau efectiv mesaje de “moral” prin care-si marturiseau atasamentul fata de club si transmiteau diverse valori: munca, determinare, bucurie.
Sub tabela aceasta, a cantat tot timpul micuta galerie, Dade Brigade, un fel de Los Platanos pe vremurile Nationalului din Cotroceni.
In fine, care ar fi conditiile ca astfel de lucruri sa se intimple in Romania? Practic propria productie a doua meciuri pe luna printr-un parteneriat cu o echipa profesionista din piata TV si un departament de marketing sanatos! Beneficiile ar fi imense, de nebanuit pentru gruparile noastre carora le-au fugit spectatorii de la stadion.
Ce activare de marketing a avut Goya, o firma de food, partener al clubului
Goya este o firma care produce mancare. Un fel de Scandia la noi. Va intrebati ce naiba ar putea face Scandia la un meci de fotbal? Pai, sa explic ce a facut Goya:
  1. a pus fanilor la dispozitie 2.500 de tricouri – erau tricouri de bumbac, cu sigla clubului, numarul 6, numele jucatorului cubanez pe spate, dar si logo Goya. Pratic a imbracat o tribuna cu costuri nu mari, caci nu erau tricouri oficiale. Nici macar replici.

2. a activat o zona culinara sub tribuna a doua, un fel de VIP unde s-a vazut meciul, s-a mincat dupa retete cu produse Goya (pentru spectatorii care au optat pt bilete VIP)

3. a avut in programul de meci publicata o reteta linga un interviu cu intrebari lejere luat unei vedete a echipei
4. a avut la pauza un concurs haios, transmis live si pe tabela, in care doi tineri au incercat sa construiasca un turn din conserve Goya, castigator fiind desemnat cel care-l face mai inalt
5. au avut moment clasic de spot video publicitar pe tabela
Vi se pare ceva iesit din comun? Nu, doar idei simple puse in practica pentru a indeplini una dintre misiunile unui club de fotbal: aceea de a face conexiunea intre fani si branduri! (daca citeste vreun presedinte de club ultima propozitie, il rog sa o sublinieze si sa o retina)
Cum erau organizate biletele pe sectoare: costuri si facilitati
Dupa cum vedeti in foto de mai jos, sunt 5 verticale de bilete, pretul pornind de la 10 USD in peluza galeriei, pina la 100 USD intr-un sector situat chiar la marginea terenului, unde se puteau servi mancare, bere si vin …
Cum a fost meciul …
Daca l-as fi vazut intr-un alt context, fara cele descrise mai sus, ar fi fost o partida modesta, fara prea multe de comentat. Doua goluri cinstite pentru gazde, alte cateva ratari, dar departe de un nivel formidabil. Probabil as fi plecat oarecum dezamagit. Insa am iesit din stadion cu senzatia ca abia astept meciul urmator. Si nu a fost numai a mea, ci si a prietenilor cu care am vazut meciul si, probabil, a celorlalti fani. Parca am plecat de la un eveniment relaxant. Un eveniment care mi-a scos din buzunar mai mult decit pretul unui bilet, dar mi-a oferit senzatia deplina ca a meritat!
Cam aceasta a fost experienta mea la un meci in Miami. Si, credeti-ma, am plecat de la stadion gandindu-ma ce isto ar fi sa revin si la urmatoarea partida, dar si cu regretul ca in fotbalul nostru se gandeste doar pina n virful nasului, mai departe nu se vede …
PS. Este important acest PS. De ce? Pentru ca vreau sa povestesc o intimplare. La momentul imnului a avut loc un mic incident tehnic. Solista care interpreta live a avut probleme cu microfonul, sunetul auzindu-se sacadat, cu pauze. Cam 30 de secunde a durat, dupa care s-a oprit, iar gazdele au apelat la varianta imnurilor inregistrare. Cum credeti ca au reactionat spectatorii? Cu rabdare, fara injurii, fara rasete, fara sa faca nici un fel de haz de situatie …
Pentru scouteri: la Miami am remarcat 2 jucatori care ar putea evolua lejer in L1: Martinez si Pinho, iar la oaspeti un fundas central ca o stinca si un atacant gen Adi Popa
PS2. Un moment Flexi Cam in Philadelphia – f simpatic: http://www.dailymail.co.uk/news/art…

Comentarii (31)Adaugă comentariu

Hortensiu (1 comentarii)  •  6 mai 2017, 13:41

Pe cand un sistem ca in SUA si in Liga 1? Nu promoveaza nimeni, nu retrogradeaza nimeni. Toate echipele invitate dupa ce indeplinesc mai multe criterii. Ar renaste fotbalul romanesc ca pasarea phoenix.

john70 (1 comentarii)  •  6 mai 2017, 14:23

Articolul ar fi foarte interesant daca s-ar rezuma la partea informativa si nu ar incerca sa ne spuna cum sa facem si noi aici in Europa. Si exista motive destul de serioase pentru care in Europa asa ceva nu se intampla decat la o scara redusa. In Europa, rivalitatile intre cluburi si suporteri sunt cu mult diferite decat in Statele Unite. Trebuie explicat ca in Statele Unite nu exista 2-3 sau chiar mai multe cluburi in acelasi oras (arie urbana) decat in cazuri foarte rare (NYC). In general, microbistii dintr-un oras sustin echipa locala, ca aia e singura. Din cauza distantelor destul de mari intre orase, galeriile echipelor oaspete nu prea merg la meciurile din deplasare, deci se diminueaza potentialul unor incidente in tribune (desi acestea exista uneori). In Europa, rivalitatea galeriilor este o chestie care exista de zeci de ani, are radacini culturale si istorice, nu poate fi stearsa cu buretele. Ni se sugereaza impunerea tabelei pe care sa se vada tot. Nu intamplator, FIFA si UEFA nu permit reluarea fazelor unui meci pe tabelele stadioanelor. Ce s-ar fi intamplat la meciul Real-Bayern cand suporterii lui Bayern ar fi vazut live ca au fost furati de arbitru? La derby-uri precum Inter-Milan, Celtic-Rangers, Roma-Lazio, astfel de situatii ar putea provoca victime. Galeriile echipelor din SUA au fost infiltrate masiv de extrema-stanga si, intre altele, fac propaganda homosexuala. La multe meciuri, mai ales cele din Portland si Seattle, pot fi vazute steagurile curcubeu ale homosexualilor. Este o metoda de normalizare a anormalului. Oare cum ar fi sa apara asa ceva la meciurile din Europa? Din nou ni se propune americanizarea fara frontiere. Ar fi mai bine pentru toata lumea sa luam din obiceiurile Americii chestiile bune si care ni se potrivesc noua, nu sa copiem ca papagalii tot, fara discernamant.

Sasndu (1 comentarii)  •  6 mai 2017, 15:15

cam greu de comparat fotbalul din SUA cu cel din Romania (sau chiar Europa). Acolo, lumea merge ca la teatru - sa se relaxeze, cum ai zis si tu. La noi in schimb, sunt trairi mai intense. Ne intereseaza meciul nu ce se intampla in afara lui.

demolarii (1 comentarii)  •  6 mai 2017, 15:15

Articolul este interesant. Si demonstreaza ca se poate face o afacere din sport, fara a da sportul afara. Legatura dintre sponsori/ investitori/ patroni si comunitatea pe care echipa o reprezinta e foarte importanta deoarece asigura bugetul echipei si profitul investitorilor. In Ro problema nu este tabela, divertismentul poate fi asigurat de crainic iar atentia data spectatorilor poate imbraca multe forme, ci dorinta de a avea control total. Si , mai ales , de a nu imparti eventualul profit. Prefer o competitie inchisa in care echipele au un buget sigur, in baschetul american existand o limita MAXIMA a bugetului pentru o echipa- si e tot o liga inchisa, decat 15 nivele intre care exista diferente enorme. Degeaba a luat Fcsb tot ce e mai bun in Romania pentru ca datorita nivelului slab al restului de competitori, jucatorii involueaza....cu alte cuvinte jucatorii pe care a dat 6-9 mil.euro au jucat la nivelul unor transferuri de 50-200 mii euro. Dar, americani au reusit sa introduca sfertul la baschet, dar nu cred ca vor reusii sa aduca cultura spectacolului sportiv in Ro.

Gusti Roman (2 comentarii)  •  6 mai 2017, 15:39

Ideea principala este ca meciul este un spectacol de divertisment. Spre deosebire de americani, pentru care spectatorul conteaza, cum este și normal, la noi principalul mulțumit trebuie sa fie patronul! Pe de alta parte, in articol sunt exemple simple despre cum poți face bani, in contextul in care cluburile noastre stau exclusiv in drepturile tv, neavind in 2017 departamente de marketing!

Dorins (1 comentarii)  •  6 mai 2017, 16:25

Trebuie menționat că promovarea "soccer-ului" este încercarea disperată a marilor companii de echipament sportiv de a acapara piața. Cu ajutorul și în interesul lor au fost aduse superstaruri în MLS și tot marketing-ul. Deocamdată, ajung sa joace "soccer" cei care sunt prea firavi pt footbal și baschet sau nu au coordonare buna pt baseball.

Miky (1 comentarii)  •  6 mai 2017, 16:33

Interesanta relatare d-le Gusti , pacat ca nu au inteles toti ce-ati vrut sa sugerati dovada fiind comentariile .Nu zic sa-i copiem pe americani dar probabil am putea prelua ceva din cele relatate si cu mici schimbari puse in practica , macar pentru a aduna mai multe fonduri pentru echipa sa nu mai stea la mana consiliului local .M-asi mira ca cineva sa vada oportunitatea acestui articol .

Gabbone (1 comentarii)  •  6 mai 2017, 16:55

In Europa ( chiar si Romania cateodata) este spectacol pe teren si nu e nevoie de toate artificiiile astea ca sa pacalesti publicul sa se mai si intoarca........ca sa nu mai zic de cultura "socceristica" din state; ei isi duc copii la soccer si cand ajung adolescenti ii dau la "un sport adevarat" (citat din fffff multi americani) sincer sa fiu mai bine te duceai la un meci de baschet (dar din pacate miami n-a prins playoff-ul) next time :)

pawn (1 comentarii)  •  6 mai 2017, 16:57

la marketing, merchandising etc. echipele mari din europa stau excelent (ma rog, ca in romania sunt branduri uriase prost sau deloc valorificate, cum sunt steaua, dinamo, rapid, uta, u.cluj, petrolul, asta e altceva). in rest, john70 mai ales, si alti oameni care au scris aici au demonstrat naivitatea comparatiei. cand un fan hardcore al lui...psg, sa zicem, o sa fie supermultumit ca-i canta fanfara la meci si-i se baga un hamburger "gratuit", in timp ce echipa lui se face de ras in fata lui st. etienne...

Constantin (5 comentarii)  •  6 mai 2017, 20:44

Un articol interesant. Unele chestii pot fi preluate, o implicare mai puternica a sponsorilor de exemplu, altele este exclus sa apara vreodata (vanzarea de bauturi alcoolice la stadion sau reluarea de faze din meci pe tabela de marcaj). Problema este ca in Europa, in multe locuri, un meci este mult mai mult decat o infruntare sportiva, sunt in joc traditii, confruntari istorice (ca derby-urile dintre echipele din acelasi oras, cum bine puncta cineva intr-un comentariu) si o atmosfera la fel de relaxata ca in meciul de la Miami nu prea are cum sa existe. Infiintarea unor departamente de marketing adevarate la echipele noastre, practicarea unui merchandising inteligent, de acord. Dar totul trebuie "asezonat" cu performanta sportiva, ca altfel, cum sesiza un alt comentator, degeaba ii dai suporterului hamburger si cola gratis, daca echipa lui favorita joaca mizerabil, fanul va face scandal...

Alex Pau (1 comentarii)  •  6 mai 2017, 21:15

ai fost la un meci fara importanta si fara spectacol si ti-a fost spalat creierul de tot marketingul agresiv de acolo,de reclamele care te invadeaza peste tot ca sa iti scoata ceva bani din buzunar. Un meci de fotbal e spectacolul in sine,de aia mergem la stadion si tocmai marketingul asta agresiv incepe(sau a inceput acum mai multi ani) sa ne strice acest spectacol. De exemplu nici o echipa "mare" nu poarta acelasi model de tricou doua sezoane,dar sunt mai multe exemple.

motanul incaltat (5 comentarii)  •  6 mai 2017, 22:06

Un articol fara sens parerea mea....Da ai perfecta dreptate, numai ca Miami este o alta lume.... Ai omis sa spui despre autobenzile cu 6 benzi pe sens....In Romania niciodata nu se va face ceva asemanator....Si nu ma refer la autostrazi ci la tot....Uita-te la serialul Las Fierbinti----reflecta intocmai mentalitatea din Romania.....Eu sunt fan al serialului.... De privit e super OK. Pt. a trai am ales Montrealul..... O zi buna!

pavel (1 comentarii)  •  6 mai 2017, 22:18

Locuiesc de f multi ani in US si am fost de citeva ori la meciuri de baseball si de basket. Sint 2 chestii de adaugat: 1. Bautura este scumpa, un pahar de bere este intre 7 si 10 dolari. Trebuie sa iti cam golesti buzunarele ca sa te imbeti. Nici mincarea nu-i ieftina de altfel. 2. Esti dat afara din tribune in momentul in care devii injurios. Sint copii care nu pot fi expusi la injuraturi si profanitati

Chris (3 comentarii)  •  6 mai 2017, 22:27

Da, e interesant ceea ce spuneți... însă modelul nord-american nu e aplicabil în Europa. În orice caz, nu în totalitate. Ca unul care trăiește în America de Nord de vreo 15 ani, îmi pot justifica opinia: 1) Nord-americanii au un stil de viață extrem de alert, de agitat, muncesc ca disperații, au foarte puțin timp liber și concedii foarte mici (două săptămâni pe an sau chiar mai puțin). Pentru ei, a merge la un meci de baschet, de hochei, de fotbal american, de baseball, de soccer etc înseamnă evadare din cotidianul plin de stress și de constrângeri, adică înseamnă DISTRACȚIE, AMUZAMENT, FUN, spuneți-i cum doriți. Ei merg la station/sală/patinoar cu familia, cu prietenii și caută să se simtă cât mai bine în puținul timp liber disponibil, nu să se enerveze. Consumul nervos e la job, nu la meci. Ca regulă generală, agresivitatea se limitează la spațiul de joc, nu în tribune; sportul nord-american e considerat un "paratrăznet" social uriaș. Din acest motiv bătăile între suporteri, între suporteri și poliție și vandalismul din jurul competițiilor sportive sunt extrem de rare (se mai întâmplă la hochei, foarte rar); există o separare netă între viața cotidiană și ceea ce se întâmplă la meciuri. 2) În continuarea celor afirmate mai sus, trebuie spus că cei care organizează competițiile le concep ca pe un show gigantic, cu tot ceea ce ați enumerat în articol (muzică, amuzament, concursuri, mâncare, băutură, suveniruri etc); totul e regizat în așa fel încât să compună un scenariu care să-i facă pe spectatori să se simtă bine. 3) În America de Nord nu există rivalitățile sportive din Europa. Cum spuneam mai sus, spectatorii vin să se simtă bine, adesea stau în tribune amestecați cu suporterii echipei adverse, își fac selfie-uri împreună... În Europa, rivalitățile sportive sunt vechi, în unele cazuri cu conotații sociale ori chiar etnice, sportul fiind cumva în prelungirea vieții cotidiene. Grupurile așa-numite "ultras", care au în componență elemente violente, rasiste, xenofobe etc se folosesc adesea de sport ca pretext pentru a se defula și a provoca scandal, bătăi, haos. 4) Cluburile nord-americane sunt de fapt business-uri uriașe, ele plătindu-și locurile în ligi cu sume mari, uneori amețitoare (în NFL, NBA, NHL, MLB), de aceea încearcă să-și maximizeze profiturile; astfel, toate distracțiile menționate în articol fac parte din acest business fiind în același timp sursă de "fun" și de profituri importante. Pe de altă parte, sunt de acord că unele elemente prezentate în articol pot fi adoptate și adaptate și la noi, însă - repet - e vorba de două modele complet diferite care nu pot fi "transplantate" în alt spațiu etno-geografic.

Chris (3 comentarii)  •  6 mai 2017, 23:18

@ john70: Nu sunt de acord cu ceea ce spui. De câte ori nu apar decizii contestabile, ba chiar revoltătoare ale arbitrilor??? Asta nu e sursă la fel de importantă de frustrări și violențe??? De vină e sistemul promovat *** de la FIFA și UEFA. Îți aduci aminte de câți ani și de câte presiuni a fost nevoie ca să fie implementat sistemul video "goal line"??? FIFA o ținea una și bună cu superioritatea sistemului cu cinci arbitri, care - după mine - n-a rezolvat mare lucru... Ideea e să fie implementat un sistem care să elimine - pe cât posibil - deciziile controversate. În fotbalul american există un astfel de sistem, iar probabilitatea ca arbitrii să ia decizii injuste e aproape zero. E chestiune de voință... însă cum UEFA și FIFA sunt conduse după principii ***... e puțin probabil să existe voință de a rezolva problemele...

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

maringh (1 comentarii)  •  6 mai 2017, 23:18

2015-2016, am fost la Gdansk pentru cateva luni. Am vazut aproape aceleasi lucruri, mai putin reluarile pe tabela. Si, din cate imi amintesc eu, Polonia nu este in America...

BarfaDeTeatru (6 comentarii)  •  7 mai 2017, 1:10

Articol bunicel. Iar pentru Rusii cu nume conspirative care le curge veninul din gura mai rau ca serpii, sa stea departe de ceea ce este intradevar Democratie, Libertate, etc... Mai bine treceti inapoi la furat, la ***, sa dati vina pe tot ce este in lume din cauza nepotismului vostru, etc... ca numai asta stiti, aveti aceleasi metehne ca ***. Marketing'ul din USA este la nivel profesionist, nu cel amator dintr'o societate corupta ca Romania, unde se spala bani etc.. numai intre familiile ne-educate de securisto-comunisti, exemplul Dosarul Microsoft. -Despre comparatie de fotbal practicat pe teren, Romania inca mai este in fata Americanilor cu un (1) nivel, dar in 2-5 ani Americanii vor lua fata Romaniei, asta numai daca in continuare Romania inca va tine in fotbal fel si fel de "investitori" ***, interlopi, etc.. -Si despre atmosfera inainte de meciuri, asta se gaseste oriunde in Vest si la mai toate sporturile. Ca in Romania toti sponsorii fuge de Fotbalul corupt si condus de Interlopi, asta tine de societate si prostia ei. Dar tineti'o voi tot asa cu mentalitati de ***, de cefe late si capcaune, etc.. ca o sa ajungeti mai rau ca Kazakhstanul.

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

BarfaDeTeatru (6 comentarii)  •  7 mai 2017, 1:40

@ Chris - Ai stat degeaba 15 ani in America. Fac pariu ca habar nu ai cum fac Americanii un Hamburger/Cheesburger de casa, facut cu 1-2 zile inainte marinat, etc... Ce sa mai zic de alte mancaruri traditionale Americane de casa, care habar nu ai, ca Meatloaf, etc.. Tu esti tipicul inzestrat cu ura si sters la minte din Romania cu McDonalds in creier, ca indentificare a Americanilor. Tine minte KFC'ul a fost si este mancarea Negrilor in America, si este foarte popular la Romani. De ce? Nici nu mai trebuie sa iti raspund, dar asta ca sa iti dai seama in ce fel de *** inca Romanii din Romania sunt tinuti de Fostii Securisto-KGB'isti cu nume conspirative care au vandalizat Conturile Romaniei care lea facut Ceausescu. -Revenind la viata activa din USA. Cei din OCCIDENT, si in cazul asta Americanii muncesc, si nu ciordesc sau/si nu pune botul la corupti de a vota ca li sa dat un 1kg de malai, un cell/mobile phone, ca li se ridica pensia cu 50 USD, o sticla de tuica, etc.. Iar in America weekendurile incep cam de Joi seara, Vinerile nu se prea lucreaza. Se DISTREAZA mult in fel si fel de locuri si feluri de activitati, ceva ce Romanii habar nu au, poate numai elita securisto/kgb'ista o stie si incearca sa se distreze si/sau sa aiba o viata ca cei din OCCIDENT. Si nu mai compara tu Romania cu Vestul Europei, ca habar nu ai cu ce se mananca viata adevarata din Vestul Europei. Si APROPO, in USA sunt Holidays care cad special Lunea sau Vinerea, asta ca sa fie mini-vacante de 4-5 zile, plus la cate ore de munca acumulezi iti poti prelungi un Holiday la 1-3 zile. Esti frustrat rau de mediul in care esti, te inteleg, mai ales daca stai in gasca de negativisti. -Iar aceasta "Regizare" inainte de event, se numeste Marketing, ceva ce societati din Estul Europei habar nu au despre ce este vorba, de fapt o considera 100% ca "Sales/Vanzari", dar nu este. Si acest Marketing tine de Investitie, care aceasta Investitie in Marketing iti identifica ce esti, cine esti, etc.. si se produce in PROFIT. -Despre NBA, NFL, NHL, etc... Americanii au facut un Sistem bine pus la punct, cu profit de miliarde $$$ care merge numai pentru aceste sporturi, dar nu merge si pentru Fotbal/Soccer, asta lea zis si Juergen Klinsmann.

liviu (1 comentarii)  •  7 mai 2017, 8:45

Felicitari pentru articol, Gusti! Sfaturi gratuite si foarte bune, de pus in practica - mai putin partea cu alcoolul. Sper sa fie vizualizat de "managerii" din fotbalul autohton, indiferent de liga in care activeaza si sa puna in practica macar cate o secventa. Actiunea cu autografele, este n-e-m-a-i-p-o-m-e-n-i-t-a! PS am citit reactii negative, de stangu-n dreptu... Of! Asta-i realul motiv de regres sau de ne-progres, mentalitatea hapsana si negativa! Bafta!

Chris (3 comentarii)  •  7 mai 2017, 16:50

@barfa de teatru: Eram 100% sigur ca o sa apara un roman nevrozat si pus pe harta care sa faca comentarii idioate si fara nicio legatura cu subiectul doar ca sa jigneasca. Urla frustrarea si nevroza in tine, flacau... In prima parte a comentariului o iei razna cu cheeseburgeri, hamburgeri si alte tampenii despre care eu nici n-am vorbit, nici macar tangential (dar - ma rog - ai imaginatie bogata, felicitari... :))))) ). In partea finala preiei EXACT ceea ce am spus eu, insa cu alte cuvinte ca sa te dai destept si sa faci gargara. mai incolo spui ca "americanii muncesc si nu ciordesc" - eu spusesem clar ca muncesc ca disperatii, in cazul in care nu te-ai obosit sa citesti - si faci comparatii idioate cu Romania (despre care iarasi n-am scris absolut nimic, dar imaginatia ta bogata intra iar in actiune...) Cat despre timpul liber, aberezi la greu. Weekend de joi seara??? Minivacante de cinci zile??? Ai tras ceva pe nas??? Cele cateva sarbatori (Thanksgiving Day, Labour Day, Pasti, Craciun, Anul Nou) sunt rare prilejuri ca omul de rand sa-si mai traga sufletul. Nu de alta, dar se munceste din greu, dimineata, seara, noaptea, in weekend. Nu exista "pauze lungi si dese", ca la tine in Romania. Iti prelungesti "un Holiday la 1-3 zile"??? In your dreams, young man, hahahaha!!! Aaa, daca muncesti 12 ore/zi atunci da, muncesti 12 ore X 3 zile=36 ore... dar ai idee, flacau, ce inseamna sa muncesti in fiecare saptamana 12 ore/zi, eventual intr-un shift de noapte??? banuiesc ca nu, altfel n-ai mai abera pe-aici... Am lucrat si eu in urma cu multi ani, la inceputurile mele pe aici, shifturi de 12 ore si garantez ca nu e deloc placut. Termini la 7 seara, ajungi acasa la 8 si esti zob; mananci, faci un dus, te uiti la un film si te culci, fiindca a doua zi trebuie sa fii in picioare la 5 dimineata. Asa ca cele 4 zile libere sunt o palida compensatie pentru cele 3 zile cu consum fizic si nervos urias. In concluzie: comentariul meu n-a fost unul critic, ci analitic, dar cand apar tot felul de frustrati si nevrozati ce au chef sa se defuleze jignind fara discernamant... asta e. Hai pa, sa nu astepti raspuns ca n-am chef sa ma enervez cu toti nevrozatii. Noapte buna oriude te-ai afla...:)))

Andreas (3 comentarii)  •  7 mai 2017, 17:42

Alex Pau - ai perfecta dreptate. john70 - esti miner sau Taliban? Ai trait in pestera si nu ai vazut lumina... john70 mai iesi in lume ***, emancipeazata... talibanule... iesi din evul mediu... Din pacate, se pare ca nu iti dai seama ca acel spactacol, defapt o publicitate agresiva de durata e o mare tampenie. Deci e o indobitocire pe fata. Sa te duci pe un stadion cu pretentia de a te relaxa bucurandute ca te uiti in primul rand la reclame, trebuie sa fi foarte ***, adica infantil, adica un ***. Fotbalul ca sportul in sine sunt competitii numite si "lupte" ale caror originii se gasesc pe undeva inprimele forme de a petrece timpul liber ale omului. Aceste sporturi au tehnicii iar jucatorii sunt de multe ori adevarati acrobatii. Cred ca pentru a vedea aceste competitii care provoc tensiune se duc mai totii oamenii in stadioane. Acele universitatii despre care tu pomenesti, au taxe pentru care parintii sau studentii se imprumuta si devin datorii pentru multii ani. Restul tine de ideologie si fundal cultural.

Gabi (2 comentarii)  •  7 mai 2017, 17:42

Un punct de vedere de considerat, de la o natie care a realizat mai mult decit altele intr-un timp relativ scut. Vad ca a generat atita polemica in rindul forumistilor, mergind mult mai departe de scopul initial. Sper ca managerii de club vor incepe sa inteleaga ca trebuie sa schimbe traditionala ostilitate si suspiciune cu care isi trateaza fanii.

Iuliu (1 comentarii)  •  7 mai 2017, 21:28

Locuiesc de ceva timp in state, și am participat la ceva evenimente sportive. Nu are importanta că sunt meciuri din NFL, NBA, MLB, MSL sau NHL, este important divertismentul, spectatori sa de simtă bine. Exista rivalități mari și aici, dar în general publicul este foarte civilizat. Iar partea cu marketingul, este foarte importanta deoarece fiecare spectator este un client. Iar aici ca si client ești cel mai important. Capitalism.

Andreas (3 comentarii)  •  7 mai 2017, 23:05

Infantilizarea sportului.

BarfaDeTeatru (6 comentarii)  •  8 mai 2017, 0:49

@ Chris - Deci ai lucrat hamal la cine stie ce uzina/fabrica in USA. Bravo tie. Astfel de "Shift" program o are oricine din orice tara. Si bineanteles nu ai timp de prea multe. In rest, nu mai compara tu viata din USA cu cea din Romania, dar chiar si ca hamal te poti distra frumos in weekendurile prelungite in USA, ceva ce in Romania nu le ai ...pentru ca te prinde un traffic pe "autotrazile/feeway" de 2 benzi din RO, de ajungi la Brasov sau la Constanta in 12 ore. Si nu este nici o "frustrare sau nevroza" in mine, pentru ca nu ma iau eu de viata buna din OCCIDENT, tu esti acela care te vaiti si te cio.r.d.esti despre OCCIDENT si pe deasupra faci comparatii ABERANTE. Compari viata cea mai joasa din OCCIDENT cu vacantele securistilor si comunistilor, etc...Tu habar nu ai ce viata au cei cu salarii medii, ce sa mai zic de cei cu salarii mari din OCCIDENT, care lucreaza si de acasa vreo 2-3 zile pe saptamana ... acasa fiind intr'o vacanta prin Mexic, Bahamas, Hawaii, etc... Si chiar se munceste 2-4 ore cat 8-16 ore, dupa care ai timp liber, get the point Rookie!!!! Dar comunistii si securistii sunt doar niste trantori ca de obicei, de fura banii poporului in continuare. Asa ca stai pe doaga ta si identifica OCCIDENTUL (USA) cu McDonalds si Baywatch in continuare, ca asta tia impus Iliescu ***, imediat dupa 1989.

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

Andreas (3 comentarii)  •  8 mai 2017, 10:01

@BarfaDeTeatru - mama ce urs!

ionnis (2 comentarii)  •  15 mai 2017, 19:15

Din rezumat seamana cu un meci de liga a doua. *** Martinez are 31 de ani :))

Anonim (3 comentarii)  •  1 iunie 2017, 13:17

Daca voi merge vreodata prin SUA, o voi face pentru natura acelei tari, in niciun caz pentru cei care populeaza teritoriul dintre Atlantic si Pacific (desi sunt pe acolo si persoane demne de respectul reprezentantilor unor civilizatii stravechi)! In al doilea rand, cei care muncesc "pe branci" in timpul saptamanii cheltuiesc totul prosteste in week end; ma refer la cei tineri, pe care incearca sa-i copieze cei de la noi! In al treilea rand, doar in acceptia celor care urmaresc doar relaxarea ceea ce exista in afara gazonului poate fi mai interesant decat ce se intampla pe teren in cele 90 minute! Nivelul fotbalului de acolo (ma refer la NASL) nu este ca in partea de jos a clasamentului Ligii I, ci ca in Liga a II-a! In fine, ecrane pe care se proiecteaza imagini sunt si la noi destule; vazusem unul si la o echipa de Liga a III-a din Campulung! Oricat ar incerca sa ma convinga cineva ca in SUA standardul de viata este mai ridicat decat in vestul Europei, n-ar avea succes! Pe canadieni ii consider mult mai buni decat cei din state, fie si pentru ca acolo influenta franceza (nuantare, stil, cultura) este pregnanta! A.

Anonim (3 comentarii)  •  1 iunie 2017, 13:19

Am uitat un "pe", scuze! A.

Anonim (3 comentarii)  •  8 iunie 2017, 7:58

O comparatie nedreapta intre cluburile din partea a doua a Ligii I si cele din al doilea esalon al SUA, in conditiile in care, dupa cum se stie, nici macar ligile din America de S (Brazilia, Argentina, Uruguay) nu concureaza cu cele europene de prim rang! Mai mult, echipele nationale din continentul american au fost umilite (Italia- Uruguay, 3-0, de exemplu) in recentele "amicale" din Europa. Si atunci, de unde si pana unde aceste comparatii?! A.

Alex (1 comentarii)  •  2 iulie 2017, 20:00

Ci... vi... li... za... ti...e!

Comentează