Din Groapă spre Stade Velodrome
Continuă lupta pentru construirea unui nou stadion în Ştefan cel Mare. Apariţia Planului B poate schimba fundamental raportul de forţe
Pentru a înţelege mai bine semnificaţia întâlnirii patrulatere dintre doamna ministru Carmen Dan, preşedinta CS Dinamo, Monica Iagăr, finanţatorul Ionuţ Negoiţă şi directorul general Adrian Mutu, vă propun o pildă populară românească. Parabola spune că vieţuitoarele se comportă diferit în faţa unui obstacol. Căţeii se strecoară pe dedesubt, în vreme ce dulăii îl sar fără să îl bage în seamă. Doar boii se împiedică şi rămân cuminţi în faţa barierei.
Boii vor să înţeleagă
Înţelesul pildei este uşor de explicat. Căţeii sunt cei care se furişează prin viaţă şi se descurcă, dulăii sunt cei puternici, care nu se împiedică de lege. Boii suntem noi, cei mulţi. Cei care plătim impozite, respectăm legile şi codurile de convieţuire şi vrem stadioane noi, în general fără pistă. Şi pentru că tot am rămas în faţa barierei, avem timp pentru meditaţie. Vrem să înţelegem ce se întâmplă cu Stadionul Dinamo dincolo de promisiunile şi de zâmbetele de la sfârşitul întrevederii în patru. Se construieşte, se reconstruieşte, se modernizează, se cosmetizează sau rămâne doar un vestigiu care să amintească de vremurile de demult?
Factorul Mutu
Dat fiind că vorbim despre Dinamo, nu am ales întâmplător povestea cu bariera şi cu câinii. Dulău alfa, Adrian Mutu a rezolvat simplu problema obstacolului. Ca să ajungă mai repede la maşină, a sărit gardul din parcarea ministerului. Cum Adi nu a încălcat nicio regulă de circulaţie, periclitându-şi cel mult integritatea vestimentară, să nu fim prea aspri. Totuşi, el a fost omul care a cerut imperios o întrevedere cu ministrul de interne. Personaj de suprafaţă şi cu o netăgăduită influenţă asupra sexului frumos, Mutu a reuşit să pună laolaltă persoanele direct implicate în rezolvarea cazului. Cu o excepţie notabilă, Nicolae Badea. Absenţa patronului de la Computerland la întâlnirea de la MAI-land a fost comunicată cu un sfert de oră înainte de întâlnire. Pur şi simplu academic!
Asociatul Statului, privatul Badea
Nu ştim de ce a absentat domnul Badea şi e riscant să ne aventurăm în presupuneri hardware sau software. Ştim însă că marcantul om de afaceri ţine ca legea să fie respectată la literă, fie ea o vocală sau o consoană. Adică Ordonanţa de Guvern prin care Adrian Năstase, prim-ministrul României în 2002, îi oferea societăţii ACS FC Dinamo (a lui Badea) dreptul de exploatare pe termen nelimitat asupra Stadionului din Ştefan cel Mare. Nu asupra întregii arene, ci doar a anumitor zone strategice ale acesteia. Cu supleţea juridică a termenilor, societatea condusă de dl. Badea numeşte „Contract de asociere” această donaţie viageră a statului. Dar să nu ne pierdem în amănunte şi în procese de rea intenţie. Nicolae Badea, fost acţionar al „câinilor”, este de acord cu reconstrucţia-modernizarea-cosmetizarea arenei, dar cu o condiţie micuţă, de bun-simţ. Să îşi păstreze dreptul de a exploata în continuare spaţiile acordate de faimoasa ordonanţă a marelui dinamovist Adi Năstase. Până în pânzele alb-roşii!
Planul B, salvarea?
De unde atunci optimismul doamnelor Carmen Dan şi Monica Iagăr, de unde tonul încrezător al domnilor Negoiţă şi Mutu? Probabil din existenţa aşa-numitului Plan B, altfel o iniţiativă a suporterilor din Peluza Cătălin Hîldan. O idee simplă, care pare să schimbe total perspectiva. Aşadar, ce este Planul B? Construirea unei noi arene pe locul decrepitului velodrom dinamovist, unde de pe vremea lui Mircea Romaşcanu nu s-a mai învârtit nicio roată de bicicletă. Driblingul la Badea ar fi total, acesta din urmă rămânând să ia chirie de la Liga Şerpilor care vor concura pe vechiul stadion. Bineînţeles că şi aici există un mic impediment. Iar impedimentul se leagă tot de societatea ACS FC Dinamo, vătafă a stadionuţului Piţi Varga, şi gard în gard cu Velodromul, care ar urma să ciupească din „proprietatea” lui Nicolae Badea. Unde eşti, Kafka, să mai scrii o dată „Procesul”?
Totuşi, dacă s-ar construi acolo, mai în spate, nu ar fi frumos ca noul stadion, fără pistă, să se numească „Stade Velodrome”? Mai e unul la Marsilia, dar nu contează. Ce, stadioane „Dinamo” nu sunt peste tot în Europa de Est?