Cristian Geambaşu

Jurnalist box-to-box, de 25 de ani mereu în echipa ideală a presei de sport. Respectat, temut și foarte apreciat. Întotdeauna la obiect, tăios, fără ocolișuri

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Cristian Geambaşu
România nu este o echipă!

Radicevici, Grbici, Mehmedovici. Pe bancă, Kim Rasmussen. Cunoștințe mai vechi, adversare mai noi. În zi bună, Muntenegru poate bate pe oricine. Dovadă victoria cu Norvegia la distanță de 5 goluri. România are nevoie tot de o victorie la măcar 5 […]

...

Taci!

Asistăm de niște ani la o degradare alarmantă a relației jucător-antrenor în tenis. Poate ar fi și mai potrivit să spunem jucătoare-antrenor, fiindcă majoritatea copleșitoare a situațiilor provin din tenisul feminin. Antologica secvență în care Sorana Cîrstea îi cere arbitrei […]

...

Cine este cel mai mare adversar al naționalei României?

Calculele hârtiei indicau naționala masculină de handbal a României favorită în dubla întâlnire cu omoloaga din Kosovo. Incredibil, mai există așa ceva! Naționala Kosovo este una dintre puținele reprezentative în fața căreia România mai poate fi considerată favorită. Ca să […]

...

Dinamo pe modelul Barcelona

Totuși, modelul propus de asociația DDB este inspirat din organizarea unor cluburi ca Barcelona.

Lucrul esențial în acest tip de conducere este absența unui patron, a unui privat care face doar ce îl taie capul. În cazul unor entități ca […]

...

Acești doctori care îl enervează pe Marica

Hai că nici LeBron James nu ar fi zis-o mai bine decât Ciprian Marica! „Ne-am săturat de ăștia scoși în față să bage groaza în populație” este o frază-manifest a zilelor pe care le trăim și numai un om cu […]

...

Români, v-aţi uitat la Europenele de handbal?

Suedia va fi adversarul României în play-off-ul de calificare la Mondialul din 2015. Simt că deja ne-am resemnat.

Am picat cu Suedia în play-off-ul pentru Mondialele de handbal din 2015. Acest „am picat”, sună rău prevestitor, dar foarte adevărat. Ca […]

marți, 28 ianuarie 2014, 9:13

Suedia va fi adversarul României în play-off-ul de calificare la Mondialul din 2015. Simt că deja ne-am resemnat.

Am picat cu Suedia în play-off-ul pentru Mondialele de handbal din 2015. Acest „am picat”, sună rău prevestitor, dar foarte adevărat. Ca atunci cînd ţie, student nu foarte conştiincios, îţi pică un bilet necîştigător la examen. Este însă România handbalului masculin asemenea studentului leneş? Mai degrabă nu, iar oamenii care ţin aproape de sportul ai cărui regi am fost cu 4 decenii în urmă pot confirma. Nu sîntem leneşi, sîntem rămaşi în urmă. Am lipsit de la prea multe lecţii şi acum ne este greu să recuperăm.

Din naţiunea cea mai inventivă (speculativă?) a handbalului am ajuns să fim un concurent de pluton. Academia românească de handbal, din care s-au adăpat şi francezii (citiţi neapărat editorialul lui Radu Naum despre cum se construieşte excelenţa în Hexagon!), şi spaniolii, s-a transformat într-o şcoală profesională, care scoate muncitori cu calificare minimă şi plăcere de profesie care tinde la zero. Rutină, automulţumire, probabil un soi de îngîmfare. Iar peste toate, lipsa unui proiect care să oprească la timp căderea a făcut să arătăm din ce în ce mai rău. O echipă oarecare, condamnată la anonimatul jocurilor preliminare.

La meciul din Cipru, unde am cîştigat la un gol diferenţă, analiştii considerau că era să ne acoperim de ridicol. De fapt, am şi reuşit, fiindcă băieţii antrenaţi de Eliodor Voica au arătat la fel ca Afrodita, mitologica patroană a insulei. Fără mîini. Din păcate, şi fără cap. Acum urmează partida de calificare pentru Mondiale cu Suedia. Nu vă uitaţi că întîlnirea va avea loc în iunie, este „acum”. La ora meciului, noi vom fi mai mult sau mai puţin aceiaşi, la fel şi suedezii, ocupanţii locului 7 la Europenele de-abia încheiate.

Un loc 7, dar cu o Suedie foarte aproape de semifinale. Nici Suedia nu mai este echipa lui Magnus Wislander din anii ’90, cînd cîştiga în serie titluri mondiale şi europene, dar vicecampioana olimpică de la Londra a reuşit transferul de generaţii şi, mai important, de primenire a jocului. Niklas Ekberg şi Jonas Sjostrand sînt legitimaţi la Kiel, un fel de Bayern al handbalului continental. Alţi 5-6 jucători evoluează şi ei tot la formaţii de club germane, garanţie a calităţii şi a unei pregătiri impecabile. Staffan Olsson, colegul lui Wislander din dream team-ul ultimului deceniu al secolului XX, este antrenorul acestei naţionale. Concluzia ar fi că ne vom prezenta la dubla cu scandinavii doar ca să fie drumul cu oameni şi să nu fim suspendaţi.

Vreau să cred că Eliodor Voica şi componenţii actualei naţionale de handbal a României au urmărit cu interes profesional meciurile de la Europenele din Danemarca. Şi cu o plăcere care vine din cu totul altă zonă decît obligaţiile cotidiene. Mie aşa mi s-a întîmplat, deşi nu handbalul este sportul meu preferat în lista scurtă personală. Islanda, Ungaria, Suedia, Danemarca, Spania, nu mai vorbim de Franţa joacă altceva decît ştiam noi. La altă viteză şi, în consecinţă, parcă la alte dimensiuni ale terenului. Cînd mingea este în mîinile lui Luc Abalo, poarta capătă geometrii variabile, la fiecare contraatac danezii lui Mikkel Hansen oferă încă o lecţie despre coordonare, atenţie şi tehnică. Din toate poveştile astea mi se pare că se poate învăţa. Fără ruşine, fără complexe de inferioritate. Atunci ne vom putea arăta în faţa suedezilor altfel decît în ipostaza de victimă care cere o execuţie mai puţin dureroasă.

Comentarii (30)Adaugă comentariu

Costel Drejoi (3 comentarii)  •  28 ianuarie 2014, 9:36

Vă salut, domnule Geambașu! Scrieți frumos și corect. Dar nu despre asta e vorba, ci despre unii colegi ai dv. de la secția Fotbal, care confundă naționalitățile. Explicați-le dv., rogu-vă, că spaniol e una, iar lusitan e alta, adică portughez. Până la urmă, ce e Balde: spaniol sau portughez?

Ciprian (2 comentarii)  •  28 ianuarie 2014, 11:28

Cand am vazut ca scrii iar de handbal m-am speriat ca-l glorifici din nou pe tadidi

Oaea (7 comentarii)  •  28 ianuarie 2014, 12:08

Nu Cristi, nu m-am uitat. Dar la baraj ma voi uita.

Alexbibirica (5 comentarii)  •  28 ianuarie 2014, 13:11

tolba ne va fi umpluta … proverbialul „noroc” al nationalei de handbal ….

Osz Andras (1 comentarii)  •  28 ianuarie 2014, 13:14

Din pacate aveti perfecta dreptate dl.Geambasu,candva dominam lumea nu numai la handbal ci si la gimnastica artistica, caiac-canoe, canotaj si aztazi din pacate contam din ce in ce mai putin.

Perkele (11 comentarii)  •  28 ianuarie 2014, 13:33

Nu avem handbal pentru ca nu avem cluburi de handbal si pentru ca handbalul e mai degraba un sport care cere bani, decat care produce. Nu prea sunt sponsori si multe echipe sunt sprijinite de consilii locale sau judetene si de abia au bani sa se mentina pe linia de plutire. Nu am cifre, dar cred ca un oras de cateva sute de mii din Franta are mai multi handbalisti decat sunt legitimati in Romania (sa ma corecteze cineva daca gresesc), deoarece handbalul nu e un sport care atrage, nu e banos si cere multa munca. Nu putem compara perioada comunista, cand sportul era promovat de stat si sa facea in masa, macar pentru simplul motiv ca altceva nu prea era de facut si pentru ca unii isi puteau asigura un anumit statut facand sport.

Iar cu Suedia, nu spun ca trebuie sa ne resemnam, dar nu aveam nicio sansa, in handbal se produc mult mai putine surprize decat in fotbal, de exemplu. Trebuie sa jucam cat de bine putem si sa invatam ceva din dubla respectiva.

Manţocărel Bulibaşaldâru (8 comentarii)  •  28 ianuarie 2014, 13:35

Soarta ne-a fost potrivnica. Suedia este singura echipa care a batut-o pe Franta lui Karabatic&Onesta la recent-incheiatul CE, aceeasi Franta care a defilat pe terenul tarii gazda spre un nou titlu istoric.

Dan (113 comentarii)  •  28 ianuarie 2014, 14:09

Din pacate sunt din ce in ce mai multe ramuri sportive in care incepem sa traim din amintiri . Cauzele se stiu , lipsesc solutiile concrete …ca la teorie toti ne pricepem si stim ce-ar fi de facut . Am vazut meciul nationalei cu Italia si apoi ceva meciuri din grupe , semifinalele si finalele CE . Suntem din pacate pe o alta strada . Cel putin deocamdata . Luam de la 10 in sus cu Suedia , inclusiv acasa .

maistor kokir (76 comentarii)  •  28 ianuarie 2014, 14:34

in 2013 in preliminariile pt europeanul tocmai incheiat si castigat clar de frantza, noi am facut 0 p in 6 meciuri,cu islanda ,slovenia si belarus … echipa e cam aceiasi … deci ? la ce sa ne asteptam ?

doru (1 comentarii)  •  28 ianuarie 2014, 14:43

Eu sunt optimist. Am vazut baietii la Piatra Neamt contra Islandei care momentan e peste Suedia (banui totusi ca Islanda nu a venit cu prima echipa). Am jucat 50minute de la egal la egal in conditiile in care portarii nu au scos nimic. Baietii nostri sunt in mare parte tineri si constienti ca doar cu rezultate la europene/mondiale pot prinde o echipa de top cu contracte mari. De patriotism nu amintesc; personal mi-as da sufletul pe teren chiar daca adversarul e mai bun – si asta pentru ca la nivelul asta e cazul sa nu te multumesti cu putin.
Cu Cipru e altceva – ne-am crezut prea buni fata de ei dupa meciul tur – dar am vazut meteahna asta la multe echipe feminine/masculine in decembrie/ianuarie.
Si inca ceva – in multe licee se practica handbal, se organizeaza multe competitii dar …ramanem aici. Il stimez pe Domnul Gatu dar un presedinte de federatie aici trebuie sa lupte, sa demonstreze ca e mai bum decat omologii de la alte federatii.
In rest sa auzim numai de bine.

Ion (96 comentarii)  •  28 ianuarie 2014, 14:58

Cronica asta scurta a fost mult prea lunga, trebuiau doar 4 cuvinte: „Ne calca in picioare”.

Oricum acum o saptamana mie mi s-a dus orice notiune romantica mai pastram despre handbalul romanesc. Am vazut live un meci de cupa Romaniei intre 2 echipe din liga a 2-a. Aveam inca o impresie bunicica urmarind HCM Constanta, mai aveam niste sperante de mai bine pana sa vad pe „handbalistii” din liga noastra secunda. Burtosi, scunzi, jucatori care se apropiau vertiginos de 50 de ani, la niciuna din echipe nu am reusit sa identific vreun antrenor…. intrau pe teren asa, pe prietenii :)). Nu zic, au dat goluri spectaculoase… dar nici nu era greu cand portarii nu puteau ridica piciorul nici macar la 90 grade (nu ma asteptam sa fie chiar Van Damme), iar aia din defensiva nu stateau niciodata cu mainile ridicate sa blocheze. Inca nu imi vine sa cred ca nu aveau antrenor :)). Si cand te uiti ce oameni candideaza la sefia FRH…. macar sub Sandu in fotbal au aparut niste cluburi private puternice financiar. Nu au fost ajutate cu nimic, dar nici nu li se-au pus intentionat bete-n roate cum se intampla in handbal, unde federatia controleaza absolut tot si se recicleaza in continuu aceeasi oameni si la manageriat si la antrenorat.

bbb (17 comentarii)  •  28 ianuarie 2014, 16:15

Asa se intampla cand pui un presedinte de federatie cum este dl Gatu. Jos palaria pentru activitatea sportiva, dar ca manager a dus Romania spre lumea a treia. Noroc cu Oltchimul care, cat a tinut sandramaua, a bagat bani in echipa, altfel si la fete eram tot acolo.

dw (1 comentarii)  •  28 ianuarie 2014, 16:16

Domnule Ion, sunteti prea aspru cu jucatorii din liga a 2 a, acolo cei mai multi joaca de placere, la fel ca in echipele de pld-boys de la fotbal, sau ca atunci cand te duci cu prietenii la bowling. Adevaratul dezastru este la copii si juniori: haos organizatoric, competitii fantoma, dezinteres, sali mizerabile si prost luminate, arbitri slabi, antrenori lipsiti de orice pregatire, nici urma de selectie prin scoli… cu cine vreti sa batem Suedia? Cu cei 80-100 copii din centrul de excelenta de la Sighisoara? Franta are 500.000 de jucatori legitimati, mica Islanda are 25.000 la o populatie de 300.000 de locuitori.
Nu vine nimic din urma, sistemul nu produce valori, daca mai apare cate unul mai bun, e pur si simplu o intamplare fericita a destinului. Iar noua ne trebuie 7 ca sa incropim o echipa

florin STANESCU (2 comentarii)  •  28 ianuarie 2014, 16:49

Sa fim seriosi ! Nu avem nici o sansa ! Acest sport a evoluat foarte mult si gasca de la federatie nu prea pricepe ce trebuie facut.Suntem atat de ramasi in urma incat chiar mi se face jena .Ce am vazut la europene si ce se joaca in Romania .

viox (1 comentarii)  •  28 ianuarie 2014, 16:57

Eu tot nu am inteles cum tari din fosta Yugoslavie la numarul de locuitori cit au ele pot sa produca jucatori de calitate.

gigi (14 comentarii)  •  28 ianuarie 2014, 17:44

Cristi, cine a fost romanul care a pus umarul la ascensiunea handbalului francez?, incerc sa-mi aduc aminte dar imi scapa numele. Mersi

Tagore (4 comentarii)  •  28 ianuarie 2014, 21:35

Da,ne-am uitat.Dar nu am inteles entuziasmul unuia dintre comentatori la meciurile Frantei,parca juca Romania(presupun ca baiatul e roman),parca il apucasera alte alea,in gura lui erau numai…baloo,narcise,kaa si…ce sa mai spun?Dupa mine,la meciurile Frantei,ale Spaniei ar trebui sa coboram vocile in berna,noi i-am invatat handbal,cand eram noi regii handbalului ei se jucau cu…mingea in tzarana.Eu cred ca mai exista crampeie de film cu marii nostri lucatori Redl,Hnat,Moser,Ivanescu,Otelea,Penu,Gatu,Gruia,Voina,Birtalan, samd.Acum,la noi,nu mai sunt conditii pentru handbal de performanta.Hai sa nu-i certam pe baietii nostrii,intr-adevar nu au sanse mai departe,dar inca mai exista handbal si la noi si nu se stie,pe viitor…Oricum,decat ca la francezi,cu atatia „francezi”,la fel ca la fotbal,mai bine codasi.

coco (23 comentarii)  •  28 ianuarie 2014, 22:08

Suntem din alt film..scurt si la obiect! Restu i can can!

maximuspqr (58 comentarii)  •  29 ianuarie 2014, 1:02

Maistore, noi sintem ca lupul ala prapadit, surd, stirb, chior si sleit de puteri care odata a fost masculul alfa…Europa merge inainte, inventeaza, invata, educa, vrea civilizatie, forta, respect etc. Noi?
Pace!

Paul (2 comentarii)  •  29 ianuarie 2014, 8:45

Decit sa ne facem de kko la turneul final, mai bine nu ne calificam. (Oricum nu avem nici o sansa).

adra (12 comentarii)  •  29 ianuarie 2014, 10:12

problema la federatiile din romania este ca sunt conduse de fosti mari sportivi care se dovedesc manageri catastrofali !!!!!!!!!!!!

vasco (267 comentarii)  •  29 ianuarie 2014, 12:19

Da,ne-am uitat,dar sigur era handbal?Nu semana deloc cu acel joc pe care il practicam noi romanii.

mercury (2 comentarii)  •  29 ianuarie 2014, 12:40

nu

Cristian (22 comentarii)  •  29 ianuarie 2014, 17:26

Va fi la fel ca un meci de rugby intre o tara buna, nu chiar de top 5, ceva gen Scotia, si alta gen Romania.
Sau, ca sa sune mai bine, va fi ca un meci de rugby intre Romania si Ungaria (in exemplul asta, cu Romania jucand rolul Suediei din handbal).

mihail (22 comentarii)  •  29 ianuarie 2014, 17:43

Intotdeauna am avut o slabiciune, pentru saracii retardati , care spun „EUROPENELE de , MONDIALELE de ” mai ales cand acesti microcefali au mai absolvit (este un mister cum !!!!) !!

mihail (22 comentarii)  •  29 ianuarie 2014, 17:45

De ce mi-a aparut trunchiat comentariul , imi puteti spune?!??
Era vorba de cei care au absolvit facultatea de jurnalism ,sau jurnalistica !

Kastor (4 comentarii)  •  29 ianuarie 2014, 23:48

Articolul este modificat, fata de original.
Pupinfurismul cu RADU NAUM a disparut.
Tehnica de supravietuire.

STEFAN (3 comentarii)  •  30 ianuarie 2014, 1:18

nu tu?

ioan (1 comentarii)  •  30 ianuarie 2014, 17:20

Serbia cu opt milioane de locuitori are rezultate f bune pe plan international la hanbal volei polo baschet sau tenis.Asta se numeste talent.

un chibit (6 comentarii)  •  3 februarie 2014, 17:20

mai Cristi !!!.. ar fi bine sa scrii despre fotbal, despre ” generatia de aur „, (au ceasuri, bratari, inele, lanturi … din aur ) pentru tine ” handbalul e o NEBULOASA”, cum spunea marele ANTRENOR EMERIT Eugen Trofin, uita-te la echipele de CADETI, JUNIORI si TINERET sa vezi citi handbalisti talentati are Romania dar nu are MANAGERI, nici la FRH si nici in STAFUL TEHNIC….

Comentează