Cristian Geambaşu

Jurnalist box-to-box, de 25 de ani mereu în echipa ideală a presei de sport. Respectat, temut și foarte apreciat. Întotdeauna la obiect, tăios, fără ocolișuri

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Cristian Geambaşu
România nu este o echipă!

Radicevici, Grbici, Mehmedovici. Pe bancă, Kim Rasmussen. Cunoștințe mai vechi, adversare mai noi. În zi bună, Muntenegru poate bate pe oricine. Dovadă victoria cu Norvegia la distanță de 5 goluri. România are nevoie tot de o victorie la măcar 5 […]

...

Taci!

Asistăm de niște ani la o degradare alarmantă a relației jucător-antrenor în tenis. Poate ar fi și mai potrivit să spunem jucătoare-antrenor, fiindcă majoritatea copleșitoare a situațiilor provin din tenisul feminin. Antologica secvență în care Sorana Cîrstea îi cere arbitrei […]

...

Cine este cel mai mare adversar al naționalei României?

Calculele hârtiei indicau naționala masculină de handbal a României favorită în dubla întâlnire cu omoloaga din Kosovo. Incredibil, mai există așa ceva! Naționala Kosovo este una dintre puținele reprezentative în fața căreia România mai poate fi considerată favorită. Ca să […]

...

Dinamo pe modelul Barcelona

Totuși, modelul propus de asociația DDB este inspirat din organizarea unor cluburi ca Barcelona.

Lucrul esențial în acest tip de conducere este absența unui patron, a unui privat care face doar ce îl taie capul. În cazul unor entități ca […]

...

Acești doctori care îl enervează pe Marica

Hai că nici LeBron James nu ar fi zis-o mai bine decât Ciprian Marica! „Ne-am săturat de ăștia scoși în față să bage groaza în populație” este o frază-manifest a zilelor pe care le trăim și numai un om cu […]

...

FRF şi neuromarketingul, baba şi mitraliera

„Este cu adevărat naiv cel care îşi închipuie că dispune de liberul arbitru din momentul în care intră într-un spaţiu comercial – Emmanuelle Menage, realizatoarea documentarului „Consommateurs pris au piege”

Iubim echipa Naţională? O, da! O iubim necondiţionat. Aşa cum […]

vineri, 13 septembrie 2013, 8:12

„Este cu adevărat naiv cel care îşi închipuie că dispune de liberul arbitru din momentul în care intră într-un spaţiu comercial – Emmanuelle Menage, realizatoarea documentarului „Consommateurs pris au piege”

Iubim echipa Naţională? O, da! O iubim necondiţionat. Aşa cum este ea, cînd mediocră (cel mai adesea), cînd insuportabilă, cînd entuziasmantă. Dar, oricît ar suna de mercantil, echipa naţională nu este doar un mănunchi de sentimente şi resentimente. Echipa naţională este şi un produs. Unul care trebuie vîndut. Unul care trebuie marketat. Mai pe româneşte, făcut atrăgător. Chiar mai atrăgător decît este în realitate. În acest punct extrem de precis, ar trebui să intervină  Federaţia Română. Cu o strategie, termen arid care conţine însă o întreagă filosofie în spate. FRF ar trebui să devină jucător de bază pe teritoriul promovării imaginii naţionalei. Şi ca să înţelegeţi cît de prost îşi face treaba echipa de la Casa Fotbalului, o să vă povestesc pe scurt despre cum lucrează astăzi marile reţele comerciale în materie de marketing. Cum ne obligă să cumpărăm, lăsîndu-ne să credem că am acţiona de bună voie.

Joi dimineaţă, canalul TV5 Monde a difuzat documentarul-anchetă „Consommateurs pris au piege” („Consumatori prinşi în capcană”, VIDEO AICI). Realizatoarea Emmanuelle Menage a stat de vorbă cu oameni care lucrează în domeniu. A mers în lanţuri comerciale internaţionale. În hipermarketuri şi în buticuri exclusiviste. La concesionari prestigioşi de automobile. Totul în scopul de a demonstra cum este influenţat şi chiar manipulat consumatorul din momentul în care pătrunde într-un magazin. Cum este îndemnat să cumpere lucruri de care nu are nevoie neapărat. Mai ales aşa ceva.

S-a vorbit acolo, în film, despre neuromarketing. Termenul nu trebuie tradus, ci doar explicat. Înseamnă felul în care comerciantul procedează pentru a intra în mintea potenţialului client. S-a mai vorbit despre scenarizarea marketingului, adică despre felul în care eşti îndemnat să parcurgi un traseu al magazinului şi despre modul în care sînt dispuse pe raft produsele. Nimic, absolut nimic nu este întîmplător. Săgeata unică de la Ikea te obligă, de fapt, la un tur complet al magazinului, de la produsele cele mai scumpe pînă la cele mai ieftine. Scurtăturile există şi sînt discret marcate, fiind accesibile doar celor extrem de vigilenţi. După un astfel de tur, cel care a rezistat contactului cu produsele scumpe cedează tentaţiei de a cumpăra n’importe quoi-nu contează ce de la ieşire, acolo unde sînt plasate ofertele..

Aşadar, neuromarketing şi marketing scenarizat. Dar despre marketing olfactiv aţi auzit? Eu nu auzisem. Asocierea unui produs cu un anumit miros. În zona unde se vînd cafetiere eşti îmbiat de cele mai rafinate arome de cafea. La televizoarele Led care transmit imagini full HD cu peluze impecabile miroase a iarbă proaspăt tunsă. Mirosul nu vine nici din televizoare, nici din cafetiere. În spatele rafturilor există dispozitive speciale cu doze de parfum care degajă mirosurile repective. Extrem de interesant, pentru aceste mirosuri muncesc oameni cu înaltă specializare. Un concesionar auto care voia să asocieze vînzarea maşinilor cu ideea de bunăstare şi convivialitate şi-a angajat un „nas” care lucrase pentru parfumurile Guerlain.

În zona VIP a stadionul naţional, înaintea unui meci al naţionalei miroase a friptură. E drept, de o anumită calitate, dar miroase a friptură de-ţi plouă-n gură. Şi, ca să fim sinceri pînă la capăt, mai miroase şi a cartofi gratinaţi, ba chiar, dacă te concentrezi, a sufle de broccoli. Cam asta este ideea de marketing a FRF pentru echipa naţională. Frustă. Nu că friptura şi micii nu sînt buni, dimpotrivă. Dar e dovadă de sărăcie de idei să promovezi naţionala doar prin nişte spoturi emotiv-ipocrite ale unui producător de bere însoţite de aroma unei fripturi din ceafă de porc. Lumea merge înainte, iar noi umflăm burta cu hălci de carne, bem bere cu acid şi rîgîim satisfăcuţi. Manipularea funcţionează perfect însă şi în cazul nostru. Sătui, nici nu ne mai interesăm de rezultat.

Comentarii (28)Adaugă comentariu

Soso (22 comentarii)  •  13 septembrie 2013, 10:18

Iar la tactica adoptata de Piti miroase a gunoi. Si nu din ala reciclabil.

doru (5 comentarii)  •  13 septembrie 2013, 10:20

dupa infrangere ramane gustul amar al berii:)

dumitru (1 comentarii)  •  13 septembrie 2013, 10:51

D-le Giambasu ce se întîmplă la echipa natională, e strigător la cer cu acest antrenor Piturcă, nu jucătorii sunt vinovati ci tactica de joc impusă de antrenor cu un stil de joc chinuit, plictisitor. Turcia a cîstigat jocul datorită jocului chinuit de nationala noastră, ori nu se vrea, acel piturcă nu a fost bun nici ca jucător, era un puturos, avea simtul golului si atît. Nu pricep de ce frf nu-l schimbă, sunt antrenori mult mai valorosi de cît acest om catastrofă.

Cristian (60 comentarii)  •  13 septembrie 2013, 10:52

Piturca e un bou si toti cei de la FRF la fel. Niste dobitoci. Pai eu ma gandeam ca daca Romania scoate un rezultat bun cu Turcia sa-mi cumpar un tricou, pt ca se trezise in mine patriotismul. Si va garantez ca la fel ca mine au gandit mai multi. Dar iata cum cu un joc defensiv de toata rusinea nea Piti mi-a spulberat acest gand. Cine a pierdut ? FRF binenteles, si tot sportul romanesc. Care cu banii incasati pe tricourile alea care oricum ti-ar fi rusine sa te afisezi, ei ar fi castigat ceva si puteau iesi pe plus la sfarsitul anului. Iata deci cum un antrenor care putea sa joace oricum dar nu asa si ar fi fost iertat, un Mircea Sandu care ii tine trena si nu este interesat de progresul fotbalului romanesc, vor iesi pe minus la sfarsitul anului. De ce ? Din cauza ca Piti a jucat defensiv!
In orice alta tara normala amandoi ar fi fost demisi la anuntarea rezultatului financiar.
Trebuie sa ne trezim, toate cluburile mari traiesc din vanzarea de tricouri. Tricoul cu Mutu vinde. Cel cu Bogdan Stancu nu!
Exista un interes major pentru care aceasta clica sta closca la FRF de zeci de ani de zile. Bani negri si bani impartiti. Bani impartiti cu fratii Becali si comisioane ascunse.
Oare va fi vreodata altfel. Asteptam valul Gica Popescu, dar cu oarecare neincredere.
On voix!

conasu (21 comentarii)  •  13 septembrie 2013, 10:54

Daca tot deschid „mesageria”, as vrea sa stiu de exemplu a cui este firma care distribuie bauturi si mancare pe Arena Nationala si cine a fixat aceste preturi ordinare ?! Cum e posibil ca un pahar de apa de 400 ml, sa coste…5 lei , cand este achizitionata cu 2 lei la 2,5 litri ???!!! La celelalte bauturi este aceeasi situatie ! Am facut un calcul pe jumatate de stadion cu un consum de 10 lei , raman niste profituri exorbitante ! Pe astia nu ii controleaza nimeni, pentru ca asta este specula nu comert !

g (20 comentarii)  •  13 septembrie 2013, 11:08

genial finalul. felicitari.

eLTON (4 comentarii)  •  13 septembrie 2013, 11:11

@conasu : Cei care se ocupa de catering sunt cei de la Fratelli, intr-adevar este japca pe fata. Nici macar BON FISCAL nu primesti !

bbb (17 comentarii)  •  13 septembrie 2013, 11:25

esti mult prea pretentios cu stafful echipei nationale …
ei nu stiu nici macar sa plaseze preturile la meciuri, vezi prostia cu andorra cand nu au deschis tot stadionul, preturile imense la meciurile recente cu ungaria si turcia cu stadion neocupat 100%, cumperi bilete si nu stii pe ce locuri vei sta (cred ca e unic in lume).
deci ai asteptari mult prea mari, dar nu e vina ta 🙂

george (20 comentarii)  •  13 septembrie 2013, 12:13

Bravo Cristi !
Ca de obicei , „la obiect” !….
Pacat insa …ca ..”n-ai cu cine” !?…
Sunt analfabeti toti aia din „casa fotbalului” precum „badita de la craiova” , cel care-a zis ( si de vreo doua ori chiar….) cum ca „Mititelu si ai sai isi….ABROGA performante si palmares ce nu le apartin” !!!? (sau …..
….”apartine”??

marian (85 comentarii)  •  13 septembrie 2013, 13:14

Funny. Dle. Geambasu si stimati prieteni de pe net, sunteti chiar siguri ca afacerea despre care vorbiti este a FRF ? Nu de alta, dar stadionul este in proprietatea altcuiva (nu spun cine !). Nu ca as fi incantat de preturile practicate (desi profitul comerciantului apare abia dupa plata de taxe si redevente, despre care dl. Geambasu nu ne spune nimic in materialul acesta), dar o ancheta jurnalistica adevarata ar trebui sa mearga la banii care se despart in diverse directii DUPA ce omul plateste 5 lei pentru un pahar cu apa. Unde si la cine ajungem … daca ajungem. Va bagati, dle. Geambasu ? Altfel, o sa raman cu amintirea anilor ’60 cand mergeam pe 23 la peluza dinspre bulevardul Muncii si cumparam seminte la 25 de bani „mana mica” !

conasu (21 comentarii)  •  13 septembrie 2013, 13:26

@ elton , …”Fratelli” cu cine ??!!

sty (4 comentarii)  •  13 septembrie 2013, 13:40

Probabil Olanda invinge Turcia si Ungaria ,iar noi Estonia si Andorra , mergem la baraj,ne facem iluzii,pierdem barajul si vorbim iar de bere si cefe de porc

Bocanci (12 comentarii)  •  13 septembrie 2013, 13:50

treaba cu neuromarketingul merge exclusiv la femei. Nu vei vedea barbat sa cumpere ceva de care n-are nevoie. cat despre barbati, noi bem bere si mancam mici si fara sa ne zica FRF. Si hai sa zicem ca FRF ar avea strategie de marketing bine pusa la punct: cine ar cumpara tricourile lu Tamas, Sapunaru sau Mutu? Eventual cu niste boratura originala pe piept. Altfel, s-or vinde cativa de tanase si mai putini de Goian si Chiriches si cam atat.

americanu197 (107 comentarii)  •  13 septembrie 2013, 13:57

ce vrei ba….niste tzarani…

pamfletaru (7 comentarii)  •  13 septembrie 2013, 14:08

parca am asistat la niste meciuri,nu de calificare a nationalei ,ci de vindere a unor jucatori

marica tuseste,marica semneaza,ba nu semneaza,
a si semnat,nu mai semneaza,a ajuns deja in spania

a ajuns echipa nationala targ organizat de impresari de vindere a unor jucatori care nu ar merita sa fie la nationala (marica merita) ?

stando (64 comentarii)  •  13 septembrie 2013, 14:13

Poate sa ma lamureasca cineva ce studii are antrenorul nationalei Romaniei si mai ales ce pregatire are in domeniul antrenoratului ?

Florin STANESCU (4 comentarii)  •  13 septembrie 2013, 14:37

Acum daca tot ne chinuim sa gasim un vinovat acesta vinovat este sigur echipa Ungariei care a jucat extrem de slab la Bucuresti.
Ce a urmat este o urmare firesca in Romania :toate posturile de sport,toate posturile de stiri,toate jurnalele si revistele din Romania au laudat pana la obstinatie prestatia echipei natioanle.Stiiiuuuu ca nu presa este vinovata dar „profesionistii” din presa nostra sportiva ,specialistii nostri dragi si scumpi care se pricep toti dar absolut toti la fotbal sa nu”zica ” si ei ca totusi echipa maghiara a jucat nu prost ci chir foarte prost mi se pare nefires.”Evident” a fost o conspiratie contra lui Sandu,Dragomir si Piti .
Si daca totusi Piti are noroc si se califica ?! Si mergem acolo si ne asezam cu popoul in poarta si iesim pe ultimul loc in grupe ?! Este o mare realizare nu-i asa !
Si iar o sa iasa la atac „specialistii” nostri din presa ……..etc,etc

Jocuri de facut mancare (1 comentarii)  •  13 septembrie 2013, 15:32

Pe nimeni din federatie nu intereseaza de suporter. Ii intereseaza doar ca dupa finalul mecioului sa traga linie si sa iasa calculele. Tu remarci acum ce era evident de pe luna si chestia asta cred cu tarie ca este de cand frf-ul, o aduantura de bosorogi comunisti cu pregatire precara in marketing dar grade in smecherie si combinatii.

reformistul (8 comentarii)  •  13 septembrie 2013, 16:42

daca as fii presedinte frf as face tot posibilul sa atrag dacia sa investeasca in echipa nationala,mai ales ca este un brand romanesc interesat sa isi faca publicitate prin intermediul fotbalului(udinesse).

iesdan (1 comentarii)  •  13 septembrie 2013, 16:42

domnule, fii multumit ca nu-i prezentata nationala cu o reclama la votka asociata cu ceva tigari!!!

pamfletaru (7 comentarii)  •  13 septembrie 2013, 19:17

un pedagog de scoala veche
——————————–

stelea cred ca exagereaza cu eliminarea lui gabi iancu

dupa cate am citit eu,ar fi introdus vin in cantonament de ziua lui ,si-a cinstit colegii cu cate 1 pahar de vin

stelea trebuie sa se impuna ca antrenor,dar nu asa.
E adevarat,Iancu trebuia sa ceara voie de la antrenor ,nu sa introduca pe ascuns sticla cu vin.

Dar Stelea cum isi apropie jucatorii,daca nu tine cont ca e o sarbatoare in echipa.Eu daca as fi fost antrenor,chiar eu faceam surpriza de aniversare.
A gresit Iancu,dar nu sa fie aruncat de la echipa ,ci doar pedepsit mai bland.Iar la a doua abatere,daca nu se disciplineaza,eu tin cu Stelea,sa fie eliminat.

Nu-l scot vinovat pe Stelea,dar a calcat cu stangul ,nu ar fi un bun pedagog.Unii copii se coc mai greu la minte,daca stii sa le arati cu rabdare drumul,pot deveni cei mai buni. Iancu va invata lectia,sa fie reprimit. Amin !

kkciosuldelahamangia (42 comentarii)  •  13 septembrie 2013, 21:07

daca mirosi a mititei si bere, cum vrei sa cistigi ? iar din beamvieu rasuna manele, ai ?

arh.Gheorghe Petrescu (214 comentarii)  •  14 septembrie 2013, 3:53

Domnilor zarurile au fost aruncate de Piturca. Nu mai visam la calificare caci nu are rost. Daca ajungem la baraj printr-o minune DE SUS, sa zicem mersi, dar barajul cred ca e departe acum de Romania. Am pierdut doua puncte la Budapesta si trei la Bucuresti cu Otomanii. Nu mai avem nimic de zis. HAI ROMANIA!

ciupi (376 comentarii)  •  14 septembrie 2013, 4:48

totul este marketing, de ce ar face marica exceptie?!

ares (2 comentarii)  •  14 septembrie 2013, 6:16

Felicitari,d-le Geambasu,excelent articol!

nea caisa (18 comentarii)  •  14 septembrie 2013, 7:16

Ar trebui sa miroasa a goluri, dar golurile sunt si asa: in caractere, in pregatire,…

emg (18 comentarii)  •  15 septembrie 2013, 1:13

bun, bun

qwerty (3 comentarii)  •  16 septembrie 2013, 14:31

asta a fost de fapt un articol pentru a va lauda ca ati vazut documentarul de pe TV5. A ce naiba sa miroasa la zona VIP dacă nu a mancare? Zona VIP are legatura cu niste oameni care dau gramezi de bani ca sa vada un meci, si in banii aia nu poti sa le dai o cutie de floricele.

da, e adevarat, nu exista marketing la echipa nationala, dar marketing nu exista nicaieri in sportul romanesc. steaua traieste doar din pupincurismul presei, altfel, este la fel de mult amatorism ca si la orice alt nivel al sportului in Romania.

Comentează