Uituci, dar dopaţi. Eseu despre Mut(u)aţie

Vreţi o lume mai bună, un loc cu pedepse blînde? Intraţi în fotbal!

Ca să îşi dovedească nevinovăţia, Mutu vrea să ceară testul pilulei pe un voluntar. Eu nu mă bag la chestia asta, cînd vreau să slăbesc fac foamea. Renunţ la cartofi prăjiţi. Trec pe trotuarul celălalt dacă zăresc o firmă pe care scrie McDonald’s. Sau Burger King, sau KFC. Dar la cîţi admiratori are Adi în patrie şi în diaspora e imposibil să nu găsim muşterii. Ei, hai, nu se oferă nimeni? Nu se poate! Păi, stimaţi compatrioţi, cînd am văzut cîţi i-au plîns pe umăr zilele din urmă, artişti şi taximetrişti, familişti şi conţopişti, interlopi şi cetăţeni respectabili, normal era să fi văzut coada. Ca pe vremuri la carne şi la brînză. La portocale, aţi auzit că Di Cano i-a recomandat o cură de oranjadă Briliantului sibutraminic.

Românii iartă uşor, observă Jackie Ionescu. E o generalizare periculoasă, dar adevărată. Iar din felul în care o spune venerabilul antrenor, nu e neapărat o calitate. Jackie a înţeles. Uităm uşor nu datorită înzestrării supranaturale în materie de suflet, ci pentru că e mai comod. Şi convenabil. La fel se întîmplă cînd ne supărăm. Ne trece repede. Uitarea nu-i doar o formă de memorie slabă, e o dovadă de superficialitate. Ne mascăm slăbiciunile în sentimente omeneşti înalte. Uităm repede şi iertăm la fel de repede fiindcă în subconştient aşteptăm un tratament similar pentru atunci cînd vom călca pe bec. Ştim că vom călca. E inevitabil. E modul nostru de a naviga. Apoi, toleranţa deosebită faţă de ilicit şi subteran nu costă nimic şi impresionează asistenţa fiind costumată în omenie. Aşadar. Ăia răi sînt cei care vor ca regulile să fie respectate, bunii sînt cei care cer clemenţă. Răii lovesc în cel căzut, dorind să se aplice legea care şi pe ei îi pedepseşte cînd trişează, bunii nu pricep de unde atîta răutate la ceilalţi. Bunii sînt adişorii noştri care fură viaţa la cîntar în fiecare zi, apoi ne ţin prelegeri despre iertare.  

Nu sînt de aceeaşi părere cu Radu Naum atunci cînd pretinde că despre cazul Mutu s-au spus toate vorbele proaste şi deştepte posibile. E loc pentru mai mult în ambele direcţii, mai ales în prima. Sînt de aceeaşi părere cu Radu atunci cînd observă că fotbalul are regim privilegiat. Universul răsfăţului suprem, cum inspirat îl descrie el. Fotbalul nostru cel de toate zilele, fotbalul nostru cel cu două feţe, una de larg consum, destinată publicului larg, microbistului plătitor şi chior, cealaltă ocultă, proprietatea unei pături de iniţiaţi cu vedere excelentă, tipi care au reuşit să facă din sportul cel mai popular o lume închisă, care nu se supune regulilor valabile tuturor celorlalţi. Fotbaliştii beneficiază de o protecţie de care nu au parte nici cicliştii suiţi direct de pe şosea în dubele poliţiei, nici atleţii suspendaţi cu ani grei de detenţie dincolo de pistă.

La 16 ani, Andreea Răducan a plătit cu aurul olimpic o imprudenţă a medicului, care o tratase cu Nurofen, medicament care conţine pseudo-efedrină. Greşise. Verdictul a fost fără recurs. La 31 de ani, recidivist în materie, Adrian Mutu susţine că e victima dorinţei de a slăbi şi a ignoranţei mamei în materie de pilule naturiste. Fiorentina şi Federcalcio se pregătesc să-l scoată basma curată. Fotbaliştii, aceşti mari exceptaţi ai planetei. Fotbalul, statul-Rai, bogat, fără frontiere, cu legi lejere. Atît doar că se înalţă damf de amfetamine şi de steroizi din vestiarele marilor stadioane ale lumii, iar Sepp, Michel, Angel, Mircea şi Mitică ne zic că a venit primăvara şi că, de fapt, miroase a mărgăritar.

71 comments ↓

Pagini: [4] 3 2 1 » Afiseaza toate comentariile

# 71 danciu_gol on 04.02.10 at 11:36 pm

Daca andreea raducan a platit pe nedrept de ce sa nu plateasca si mutu?Pana la urma ca-l iertam sau nu asta nici nu conteaza..pt ca nu ne influenteaza viata.l-a iertat lumea pe Base pt cat de nenorocit a fost si el ni l-a pus iar pe Boc si prostimea tot simpatic il vede desi e recidivist.Nu mai tratati voi asa grav cazu Mutu ca nu ne afecteaza asa mult.

# 70 Sibelius on 04.02.10 at 10:44 pm

@ Mitica:
Inainte sa apesi pe “submit” ar fi bine sa recitesti ce scrii. “Deci de ce trebuie sa avem intelegere pentru repetatele lui fapte de om infantil? ” ti-a cerut cineva asta? De fapt chiar crezi ca are vreo importanta parerea ta sau a mea despre Mutu?
“Ce exemplu este el?Pentru cine? Pentru copiii nostri care ar trebui sa se drogheze ?” Crezi cumva ca fotbalistii sunt exemple? Sau cantaretii? Asta e scopul lor in viata? La partea cu drogurile….poate peste cativa ani o sa faci deosebirea intre droguri si substante dopante.
“Ar trebui aspru pedepsit, este recidivist iar la nationala nu ar mai trebui chemat. ” - ca orice roman atotstiutor l-ai condamnat inainte sa pronunte vreo instanta. Restul textului e in aceasi nota, asa ca nu are rost sa polemizam.

# 69 Sibelius on 04.02.10 at 8:46 pm

@ Dragos:
true in privinta disputelor;)

@Mihai:
te citez: “Oare lui Mutu ii pasa de suporteri si de romani?”
te intreb: Ar trebui sa-i pese? sau mai corect spus: Ar trebui sa SE PREFACA? Mutu are un singur mare defect- nu joaca rolul de maica Tereza.
Tie ti-ar pasa in locul lui?

# 68 emil on 04.02.10 at 8:36 pm

Domnule Geambasu,
L-am auzit pe Ghionea vorbind despre sacrificiile pe care le-au facut fotbalistii : ” unii au jucat chiar si cu infiltratii”. Din cate stiu eu,pt dureri se fac infiltratii cu novocaina. Bineinteles,substanta interzisa.

# 67 Mitica on 04.02.10 at 8:11 pm

Despre Mutu?…Multe de spus.Pacat ca o tara intreaga este conectata la faptele lui.Toti cei care ii iau apararea, uita un lucru: este jucator profesionist si ar trebui sa respecte niste reguli.Dar la mintea lui… Eu sau oricare dintre dumneavoastra, daca gresim intr-un fel sau altul, platim! Deci de ce trebuie sa avem intelegere pentru repetatele lui fapte de om infantil? Ce exemplu este el?Pentru cine? Pentru copiii nostri care ar trebui sa se drogheze ?Astfel straluceste un ,,briliant” ?I s-ar potrivi mai bine apelativul de ,,tinichea”. Ar trebui aspru pedepsit, este recidivist iar la nationala nu ar mai trebui chemat. Si asa, in echipa Romaniei nu a facut nimic, a venit doar pentru expeditii nocturne.Cat despre o comparatie cu Hagi nici nu se poate discuta.Un caracter ca si al lui nu merita atata dezbatere.Nu ne face cinste in nici un fel…Ar merita suspendat si nu menajat din nou.

# 66 gogu on 04.02.10 at 5:21 pm

cazul Andrea Raducan nu are nimic comun cu cazul Mutu:ea luase la recomandarea medicului!
Medalia i-a fost retrasa Andreei pt ca Romania luase cam multe medalii atunci( in favoarea acestei afirmatii va aduc aminte ca atleta Melinte a fost “poftita” afara de pe pista de catre crainicul stadionului pentru ca fusese depistata pozitiv cu o substanta care era pe lista CIO , dar nu era pe lista FIA).
Parerea mea e ca trebuie lasat fiecare om sa se dopeze cu ce vrea, e treaba lui ce face! Motivul: daca se descopara azi o substanta care imbunatateste performantele atletice se dopeaza toti cu ea pana ajunge pe o lista de “interzise”!

# 65 flo_aka_me@timisoara on 04.02.10 at 3:35 pm

mia placut un comentariu al userului tudor sa-l citez”Simona Vintila este exemplul tipic de indulgenta romaneasca…ce pastile a luat Mutu? iar e irelevant, atat timp cat substanta a fost prezenta in corpul sau. atat timp cat nu apare pe o reteta scrisa de un medic din stafful Fiorentinei, nu isi are locul in organismul sportivului.” si acum stau si ma gandesc esti sportiv de performanta si castigi atati bani cum te lasa mintea sa faci gesturi de astea sau cum te gandesti ca niste pastile te pot face sa slabesti cand tu esti sportiv si stii ca niste grame-kilograme in plus le dai jos prin efort fizic ,mai e o problema bun te duce atat capul si iti zici da vreau sa iau pastile de slabit pai ma duc la doctorul echipei sa-mi recomande el ceva nu ma iau dupa mamamea ca doar nui ea vreun mare nutritionist sau medic.ia gasit substanta asta interzisa in corp sa plateasca cat o fi 3 luni sau 72 de ani mi se rupe ori cum la nationala era un botleneck in jocul nationalei exact cum era si hagi pe sfarsitul carierei,niciodata nu mi-a placut mutu datorita caracterului lui ,caracter care l-a ajutat enorm in cariera lui incat nu o ajuns un mare fotbalist decat unul mediu.vad atatea incercari de scoatere a basmalei curate cu pastilele alea poate sa le testeze pe 1000 de oamani atata timp cat si “accidental” lea luat si dupa ce le-a luat sa simtit mai bine e grav.acuma io ma intreb si va intreb si pe voi pastilele alea de care se face refire din ce am inteles eu te fac sa nu simti foamea nu? pai io nus sportiv si daca nu manc calumea o zii seara deabea respir cum trebe,deci cum mutu dupa ce le lua deci nu simtea foamea dar el era mai in putere si viguare decat era inainte cand nu le lua si manca normal? e cam cusuta cu ata roz roz,parerea mea ca un sportiv trebe sa aibe o alimentatie sanatoasa ca sa aibe randament maxim nu sa faca foamea inchipuit data de niste pastile si s afie la acel randament maxim ,concluzia este simpla in opinia mea si aia e caci pastilele il ajutau foarte mult ceea ce nu-i mai pe bune

# 64 mihai on 04.02.10 at 1:55 pm

Nu sunt fan al nici-unei echipe ,sunt departe de sportul romanesc si chiar de Romania,dar am un sentiment de jena cand citesc tot ce se scrie despre Adrian Mutu…Lasand deoparte unele critici care de multe ori depasesc limita bunului simt prin exprimare,am senzatia ca cei mai multi romani nu gasesc raspunsul la o intrebare esentiala….Oare lui Mutu ii pasa de suporteri si de romani?E greu de raspuns,mai ales daca privim in urma la tot ce-a facut inafara terenului…Veti spune ca trebuie judecat la ceea ce face in teren,insa am ceva dubii…El nu a fost si nici nu va fi mai mult decat un jucator bun.Si atat.N-a castigat nimic,nici-o cupa,nici-un balon de aur,joaca bine doar la echipa de club.La lot vine doar in vacanta si la distractii nocturne,ba mai si rateaza in momente importante…La urma urmei nici nu poti sa-i ceri mai mult…La potentialul romanesc ar trebui sa existe sute de fotbalisti talentati,care sa-i faca concurenta…Dar daca nu sunt,ne multumim cu atat…

# 63 Dragos FRD on 04.02.10 at 1:03 pm

@ alt Tudor, notre respect!

@ sibelius, :-) te asteptam si pe la noi, stii tu unde sa ne gasesti!
Si da, despre sibelius stiu ca e stelist, nu dinamovist.

@ Nikko, sibelius a trecut “proba timpului”, am avut o gramada de dispute cu el, nu avem aceleasi opinii (in principiu) dar macar stim amândoi ca niciunul din noi nu e rau-intentionat.. De tine stiu doar de acum. Daca vrei sa mai vorbim, eu sunt de acord. Sunt sigur ca ne vom gasi cumva.

# 62 alt Tudor on 04.02.10 at 5:46 am

Toti sportivii de performanta se stimuleaza in anumit fel dar exista o limita si o lista de substante interzise.Nu cred ca Mutu a gresit atat cat sa se arunce cu pietre in el.Pacat ca se vinde mult aceasta intamplare,ar trebui lasat in pace si sa fim alaturi de el ca suntem romani.Mai mare vina are ca a dat 3 goluri in meciurile acelea.Cred ca familia lui trece prin clipe grele.Hai sa-l aplaudam pe Di Canio cel mai nimerit pentru a comenta!Desteaptate romane!

# 61 stie_mult(e) on 04.02.10 at 12:06 am

Nu doar fotbalul e sport privilegiat. S-a auzit vreodata de vreun tenismen suspendat? Sau vreo vedeta din NBA , ori NHL, ori Major League ? A auzit cineva de vreun pilot de F1 suspendat sau macar prins ? Peste tot unde exista interese financiare imense,se trece cu vederea…Singura exceptie de care am auzit este tirul. Cica aici e proportia cea mi mare de sportivi dopati.Pentru a se putea concentra. Si n-o sa poata nimeni sa ma convinga asupra inocentei lui Rafa Nadal. Sau, cum spune si ‘corvineus’, ca cei din Premiere League joaca 120 min din 2 in 2 zile.

# 60 calu on 03.02.10 at 9:13 pm

EU VA INTELEG CA NU A INCEPUT CAMPIONATUL SI NU AVETI CE SA SCRIETI, DAR SINCER NU STIU CE AVETI TOATA LUMEA CU MUTU . CE RAU V-A FACUT DE IL JUDECATI SI-L IMPROSCATI CU NOROI ? CA O PARALELA ,MARADONA (CRED CA CEL MAI DROGAT FOTBALIST DIN LUME) ESTE IUBIT SI ZEIFICAT LA EL IN ARGENTINA SI NU MAI INTERESA PE NIMENI CA SE DROGA ATATA TIMP CAT JUCA BINE LA NATIONALA SI LA ECHIPA DE CLUB. DAR NOI DIN PACATE NICI NU-L MAI CHEMAM PE MUTU LA NATIONALA (POATE AVEM PREA MULTE VALORI???). PUN PARIU CA SI MAINE SE MAI GASESTE UN EXPERT DE ZIARIST SA-SI DEA CU PAREREA DESPRE MUTU.

# 59 Tudor on 03.02.10 at 8:59 pm

@ Sibelius
subscriu…ma bucur ca se poate purta un dialog dupa niste reguli elementare de civilizatie…aviz cunoscatorilor…:D

# 58 Sibelius on 03.02.10 at 8:56 pm

@ Nikko:
Daca tu asta ai inteles…atunci dialogul e inutil.

Boloni l-a luat pe Mutu si l-a tinut pe banca; Piturca(in vremurile bune) l-a ignorat pe Radoi.
Juniorul are multe alte bube in cap in afara de Mutu. Nu doar la capitolul “neselectionari”(Dolha cand era in forma sau Ghionea etc), ci si la cel selectionari(Tatarusanu care era o varza in poarta Stelei, Tanase care jucase doar cu bomba), Daniel Niculae etc, da’ aia e alta poveste.
Amu’ cert ii ca toti “subtilii” o sa ma faca dinamovist, desi nu sunt(poate sa confirme si Dragos).

@Tudor:
Idee cu unitatea de masura e corecta, dar dopajul nu a aparut si nu se va sfarsi cu Mutu. Nici la noi, nici la ei. Misa Klein, Haldan, Vrabioru, Feher, Puerta, Jarque sunt victime ale sistemului. De Mutu ar trebui sa ne pese la fel de mult ca de orice alt fotbalist. Pana la urma e doar un sport, iar daca(prin absurd) Romania ar castiga Campionatul Mondial de fotbal pe cuvant daca mi-ar creste mie nivelul de trai :D

# 57 adrian on 03.02.10 at 7:13 pm

da de ce ne mai intereseaza mutu? a poate ca e roman de-al nostru ,atata tot ca in rest si la urma urmei ce a facut mutu pentru noi ? scandal ,droguri ,scandal, droguri,fite,gagici,pastile luate cica aiurea .aaaa vreti sa vorbim despre fotbal? pai ce legatura are mutu cu asta ? a ,da acesta i-a oferit mai mult decat poate el duce.in rest e materie prima pentru presa.da il sfatuiesc pe mutu cand are timp liber sa stea de vorba cu belu si bitang ca sa afle si el cam cum se antreneaza o gimnasta ,ce regim tine ,cum e cu greutatea in gimnastica si altele.daca nu se lamureste sa aiba o discutie cu gabi, tipa aia care a facut un pic de performanta in atletism,sau cu o alergatoare de 400 de metri ca sa fie si mai clar pentru el cum e cu marea performanta.acest lucru este valabil pentru mai toti pseudofotbalisti din scumpa noastra tara.

# 56 Tudor on 03.02.10 at 7:09 pm

@ Sibelus
sunt de acord in principiu cu ce ai scris, insa nu cred ca e vorba doar despre moralisti aici, eu unul nu ma includ in categoria asta, pt ca ma gandesc ca trebuie sa iti pese ca sa faci morala cuiva despre ceva, iar eu nu dau doi lei pe ceea ce i se intampla lui Mutu, am eu destule probleme…punctul meu de veder vrea ssa spuna un singur lucru: aceeasi unitate de masura, indiferent de nume

# 55 lycan on 03.02.10 at 7:06 pm

Dragos, nu ai de ce sa imi ceri scuze mie..era doar un sfat ;) o seara placuta

# 54 Nikko on 03.02.10 at 7:02 pm

@Sibelius: La tine, toate-s certitudini: 1.Orice selctioner care nu-l ia pe Mutu la nationala e automat prost si nepriceput. Si 2. Mutu a luat pastilele fara sa stie ce era in ele. (?) Nu esti cu nimic mai breaz decat “moralistii”.

@Dragos FRD: Uite la amicul tau Sibelius “verdicte”, lasa-i p-altii…

# 53 Dragos FRD on 03.02.10 at 6:57 pm

@ lycan, scuze :-) si multumesc pentru referirile la primul post.

# 52 Dragos FRD on 03.02.10 at 6:54 pm

@ Sibelius :-) , ca de obicei, umor fain, punct ochit, punct lovit. Felicitari!

@ Tudor, nu inteleg ce ai incheiat, pentru ca nu inteleg ce ai avut de incheiat. O seara buna si tie.

Pagini: [4] 3 2 1 » Afiseaza toate comentariile

Leave a Comment

Reguli :
1. Tratati persoanele care scriu pe acest blog cu respect, nu folositi un limbaj necivilizat sau cuvinte care sa aduca o vatamare morala celorlalte persoane care posteaza mesaje.
        a. In comentariile dumneavoastra va rugam sa va referiti doar la articolul/editorialul in cauza si sa nu atacati autorul.
        b. Nu folositi un limbaj explicit sexual, vulgar sau care sa jigneasca.
        c. Fara comentarii discriminatorii cu tenta xenofoba, antisemita sau rasista.
2. Nu publicati sau solicitati in comentariile dumneavostra adrese de web, produse sau servicii.
3. Nu transformati acest blog intr-un "chat".
4. Pentru protectia dumneavostra nu folositi in comentarii informatii personale, adrese de email, numere de telefon sau URL.
5. In comentarii nu puteti folosi decit urmatoarele coduri HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <code> <em> <i> <strike> <strong>
6. Daca aveti vreo plangere in ceea ce priveste administrarea acestui blog puteti trimite un mesaj la adresa de mail: contact@gsp.ro.
7. Comentariile care intra in contradictie cu regulile de mai sus vor fi sterse fara a se afisa vreun motiv.
8. Daca veti continua sa sfidati aceste reguli nu veti mai putea sa postati mesaje.

Comentand pe acest blog, sunteti de acord cu regulile precizate, le intelegeti si va dati acordul ca le veti respecta. Va multumim.