Să umplem stadionul cu funcţionari!
Primăria Bucureşti a rezolvat problema gazonului: angajează personal câtă frunză, câtă iarbă pe Arena Naţională
Pentru a scăpa de coşmarul licitaţiilor contestate la infinit, Primăria Capitalei îşi face propria firmă de construit baze sportive. Conform unui proiect de pe site-ul oficial, PMB va înfiinţa 19 societăţi comerciale care să se ocupe cu diverse servicii: transport public, spitale, energie electrică, infrastructuri mari şi mici, parcuri, lacuri, turism.
Angajaţi mai mulţi, salarii mai mari
Nu că până acum Primăria Bucureşti nu s-ar fi ocupat cu aşa ceva. Dar de acum lucrează în stil mare. Direcţiile din cadrul ei, şi aşa suprapopulate, se vor expanda. „Această reorganizare nu presupune niciun fel de disponibilizare”, a precizat edilul Gabriela Firea, citată de Mediafax. Dimpotrivă, presupune „crearea de noi locuri de muncă”. Nu numai că PMB va plăti mai mulţi angajaţi. Dar îi va plăti mult mai bine.
Primarul Firea invocă OUG 109 / 2011, privind guvernanţa corporatistă a întreprinderilor publice. Ordonanţa respectivă a devenit celebră pentru că le permitea directorilor de regii autonome să-şi aprobe salarii oricât de mari. Aşa au ajuns directorii bugetari de la Nuclearelectrica să încaseze 150.000 de euro pe an. Ulterior, prin OUG 51 / 2013, apoi prin Legea 111 /2016 s-a impus o limită de maximum şase salarii medii brute pe ramura de activitate. Când primarul le promite „sporirea confortului”, contribuabilii trebuie să verifice dacă stau comod, dacă nu s-au aşezat din neatenţie pe portofel.
Avize ISU SRL
„Înfiinţarea unei societăţi comerciale care să aibă ca obiect de activitate construcţia, dezvoltarea şi administrarea unor astfel de baze sportive şi terenuri de sport reprezintă o necesitate pentru Capitală”, se arată în proiectul PMB. Vom afla, aşadar, în curând, de câţi oameni e nevoie pentru un aviz ISU. Arena Naţională a stat deschisă aproape cinci ani fără autorizaţie de la pompieri. Licitaţia pentru Polivalentă a început acum patru ani şi încă nu s-a încheiat. 85 de persoane are serviciul juridic din PMB. Şi totuşi caietul de sarcini a ieşit cu defecte. Soluţia noului primar e să angajaze şi mai mulţi „specialişti”.
Arena Pierderilor
De la inaugurare, septembrie 2011, până în noiembrie 2016, Arena Naţională a generat pierderi totale de 40,5 milioane de euro, scrie Evenimentul zilei. Primarul Firea a decis să crească preţul chiriilor: pentru Liga 1, preţul pe meci e 13.000 de euro, pentru Liga Campionilor e 28.000 de euro. Infim. PMB are în acest moment un contract în derulare pentru mentenanţa Arenei Naţionale, încheiat cu UTI, în 2014.
Conform acestui contract pe patru ani, Primăria plăteşte anual în jur de 1,9 milioane de euro pentru întreţinerea stadionului. Şi dacă se dispută câte un meci de UCL pe săptămână, Primăria iese în minus.
Şi apoi gazonul, schimbat de şase ori în patru ani, la preţul mediu de 1 milion de euro covorul. Să nu uităm nici de investiţiile de la firul ierbii făcute de ALPAB: 1,2 milioane de euro pe greble, muşamale şi motocositoare.
Birocraţia sufocă
Problema Arenei Naţionale e aceeaşi cu problema licitaţiei pentru Polivalentă: birocraţia. Birocraţia şi ce vine la pachet cu ea: lipsa de transparenţă, lipsa de eficienţă, incompetenţa acoperită cu hârtii, pernuţa de pe canapea şi plicul de sub ea.
Gabriela Firea are 10 consilieri personali. Şi-a propus să angajeze încă 184 de persoane la Primărie, până la „maxim 866 de funcţii publice”. Berlinul, cu 3,4 milioane de locuitori, are 207 de funcţionari în Primărie, nota România Liberă. Şi niciunul dintre aceştia nu e ruda lui Adrian Ţuţuianu.
Puneţi la socoteală şi primăriile de sector. Nu din criză de subalterni a semnat Neculai Onţanu două autorizaţii de construcţie pentru Arena Naţională. Acum Primăria Bucureşti vrea să construiască ea însăşi infrastructuri sportive. Treabă aplicată. Tot scump, dar face. Totul va merge mult mai repede. Fiecare şurub va avea un funcţionar al lui, care să-l strângă până la termenul prevăzut.